Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1252 ggr
Xicilia
2019-02-21 21:38

Öronskabb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser detta ut som skabb tro? Måste man till veterinären eller finns det något receptfritt skonsamt man kan köpa och behandla med?

Annons:
Emki
2019-02-22 04:14
#1

Har inte katt å har inte haft egen katt förut.. men när jag trodde våran hund hade fått det sa vet att man märker det ganska så fort. Har dom fått öronskabb ska dom klia sig väldigt mycket och intensiv, och det blir snabbt väldigt mörk chokladbrun färg i örat. Är det en utekatt? Utekatter har ju större risk att drabbas av öronskabb. Prova köp någon mild öronrengöring till att börja med om inte katten nu tok kliar sig hela tiden, då skulle jag nog säga veterinären.

Namiko
2019-02-22 08:52
#2

Jag har haft öronskabb på katt och hund ett par gånger och det blir som torra sårskorpor i öronen och sprids rätt snabbt om man har fler djur hemma. Min hund hade öronskabb när jag fick hem honom och inom en vecka syntes det i öronen på båda katterna.

Är det öronskabb så är det receptbelagt medel som gäller. Man kan minska klådan genom att rengöra öronen, men behandlas det inte så kommer det tillbaka.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Torparmor
2019-02-22 17:21
#3

Öronskabb är svårbotat så mitt tips är gå till veterinär som gör rent och skriver ut specialmedel - ju tidigare du botar ju bättre går det. Vi fick köra en 3x2 veckors kur med Stronhold och sen behövdes 1 omgång med Frontline (som vi hade hemma) innan det blev helt ok


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

OberonsMatte
2019-02-22 22:02
#4

Jag tycker att det ser ut som vanligt öronvax.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: