Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 990 ggr
Travis D
2/12/19, 9:55 AM

Det blev en till :O

Hej alla kattmänniskor! Nyårsönskningen gick i uppfyllelse och nu ska vår 3:e katt flytta in. Problemet är att han är innekatt, våra 2 är utekatter. Ska vi hålla honom som innekatt och gå promenader me honom eller ska vi vänja honom vid fri utevistelse? Att hålla dom andra 2 som innekatter är inget alternativ. Vad skulle ni gjort?

Annons:
Sarah
2/12/19, 10:03 AM
annzoo
2/12/19, 10:37 AM
#2

Innekatt, åtminstone till den är kastrerad, id-märkt och vant sig med de nya hemmet.

Travis D
2/12/19, 11:58 AM
#3

#2 han är kastrerad och id-märkt.

Uppkatten
2/12/19, 12:06 PM
#4

Att släppa ut katten så här års är direkt olämpligt om katten inte är van vid att gå ut. Katten har då inget s k brunt fett och klarar därför kyla dåligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Travis D
2/12/19, 1:56 PM
#5

#4 vi kommer självklart vänja den vid utomhusmiljön först med dagliga promenader. Frågan var mer lm det långa loppet liksom om det är bäst att hålla den som innekatt eller göra om hnm till ute. Här hav vi ca +3˚C så det är inte så kallt men vi kommer inte bara släppa ut hnm första dagen..

Uppkatten
2/12/19, 6:19 PM
#6

Men stopp nu. Du kan inte göra om en innekatt till utekatt så här års. Om katten ska kunna vistas ute under vintern så måste den ha varit ute regelbundet under hösten (inte bara koppelpromenader) för att kunna bygga upp det speciella bruna fett som hjälper till att skydda katter vid kyla. Katten är ursprungligen ett litet ökendjur och inte en liten varelse som kan släppas ut i den svenska vintern utan att först ha fått bygga upp brunt fett.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lena
2/12/19, 6:30 PM
#7

#4 Som Uppkatten skriver kan du inte göra om en innekatt till utekatt mitt i vintern. Då kan du bokstavligt talat ta död på din katt. Och det har du väl inte tänkt göra hoppas jag! Om katten är van att vara inne så finns det ju ingen som helst anledning att tvinga den till utekatt under den här årstiden. Det självklara svaret blir således att vänta tills sommarsäsongen om du nu absolut vill att den ska vara utekatt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2/12/19, 6:34 PM
#8

#1 Nej så kan du inte göra med en innekatt mitt i vintern.  Det kan i värsta fall ta dö på katten. Den fryser helt enkelt ihjäl. En innekatt är inte rustad att vara utomhus då den som Uppkatten skriver inte har byggt upp den typen av fett som skyddar katter mot kylan. Det byggs upp successivt när katten är utomhus hela tiden och om den har god tillgång till energirikt foder.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Travis D
2/12/19, 7:40 PM
#9

Men som jag skrev ska vi SJÄLVKLART inte släppa ut den direkt! Som jag skrev kommer vi börja med promenader och sen är frågan om vi i det långa loppet ska ha utekatt eller innekatt, skrev INGENSTANS att den ska ut direkt. (Caps för att förtydliga).

Uppkatten
2/12/19, 8:00 PM
#10

Nej, men du skriver i #5 att ni har ca +3˚C ute och att det inte är så kallt, men att ni inte kommer att släppa ut katten första dagen…. 

Då blir man förstås bekymrad och undrar om du har tänkt släppa ut katten redan i februari/mars. 

För en ovan katt så finns risk för förfrusna öron mm redan om temperaturen ligger kring nollstrecket. Och utan brunt fett kommer katten att frysa.

På Hittekatter i Fokus finns en summering från en mycket bra och tänkvärd föreläsning om katter och kyla, se https://hittekatter.ifokus.se/articles/5a7f0356ce12c462210019a5-hur-klarar-katter-kyla?discussions-1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Travis D
2/12/19, 8:11 PM
#11

Jag skrev ju att vi inte tänkt släppa ut den första dagen och att vi kommer börja med promenader. Menar exakt som jag skrivit att vi inte kommer släppa ut honom på direkten. Han är van vid promenader 3 gånger om dagen ca 40 min.

Travis D
2/12/19, 8:14 PM
#12

Och ja om det blir varmt som det var förra året när det var 25°C i mars/april så kommer vi börja släppa ut hnm då OM han är redo för det.

OberonsMatte
2/12/19, 8:53 PM
#13

Ska kattgruppen utökas med en ny katt bör du begränsa utevistelsen för samtliga katter tills de hunnit utveckla en känsla av samhörighet och acceptans, annars finns det risk för att befintliga katter håller sig hemifrån för att undvika "inkräktaren" och kanske t.o.m. ger sig av och söker sig nya revir istället.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: