Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1599 ggr
Mosen26
2019-02-10 18:45

Katten har blivit knäpp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har hänt med min katt? Han är 8-9 månader och har börjat bete sig hel konstigt! Han går omkring och jamar mestadels hoppar in i ytterdörren och hänger där. Går undan och gömmer sig mest helatiden. Hans kiss luktar starkt misstänker han även börjat kissa inne/utanför lådan, och han är inte lika matglad som förut egentligen inte alls som förut. Ska ringa veterinären imorgon! Men någon nu som kanske kan lugna mig vad händer? Saknar min goa sängkamrat. 😞

Annons:
Stallmima
2019-02-10 18:47
#1

Är han kastrerad?  Börjar bli könsmogen kanske?

Mosen26
2019-02-10 18:50
#2

Han är inte kastrerad men det ska vi ordna vet bara inte när man kastrerar? Hur vet man om han är könsmogen och hur brukar dom bli då?

Sabah
2019-02-10 18:59
#3

Tippar också på att han blivit könsmogen, hormonerna skapar de oroliga beteendeförändringarna. Det finns lite olika åsikter om när man tidigast kan kastrera men nu kan du nog ställa in dig på det.


💖🧡💛💚💙💜

Mosen26
2019-02-10 19:01
#4

Konstig fråga men. Om man kastrerar katten blir han som förut? Han gömmer sig ju mest inte alls som förr.😞 första! Gången inatt han inte ens kom upp i sängen. Hur mår katterna när dom är könsmogna börja jag fundera på. 😞

Lussan20
2019-02-10 19:09
#5

Det ena tyder på könsmognad, men att han gömmer sig kanske är för han blivit rädd för något. Kastrera katten, det går nu. Så blir han lugnare och slutar skrika hela tiden…Mvh/WL🌺

Sabah
2019-02-10 19:11
#6

Är din katt utekatt också? Min katt som jag kastrerade väldigt tidigt blev också väldigt ängslig vid den här tiden på året när hon var ung. Nu börjar katterna komma i parningssässong och det kan ju gå ganska hett till om han träffar på etablerade äldre hanar i området.


💖🧡💛💚💙💜

Annons:
Uppkatten
2019-02-10 19:19
#7

Ja, det låter som att det är hög tid att kastrera! Se till att hålla katten inne nu eftersom risken är stor att katten annars ger sig iväg i jakt på honor… När du bokar tid för kastrering så se till att även få katten id-märkt (med id-chip samt ev. örontatuering). 

När katten sedan väl är id-märkt så gäller det att även komma ihåg att registrera dina kontaktuppgifter i SVERAKS- och/eller SKKs ägarregister, så att man lätt kan hitta dig om man hittar din katt ute någonstans (t ex om den är vilse eller skadad).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mosen26
2019-02-10 19:36
#8

Han brukar vara ute ibland när han själv vill. Han är id märkt också. Tack för svaren! Ska boka in en tid för kastrering och hoppas det lugnar ner sig. 🌟

Dimocarpus
2019-02-10 22:57
#9

Det låter verkligen som din katt är könsmogen, han beter sig som min hane när han var fertil. Om din katt är försäkrad så kan ni får rabatt för en kastrerad hankatt på vissa försäkringsbolag. Så kolla upp! :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Wony
2019-02-11 09:22
#10

Instämmer med övriga, det låter verkligen som att din katt börjar bli könsmogen, och en kastrering borde hjälpa! Hoppas det ordnar sig för er. 🙂

annzoo
2019-02-11 13:23
#11

Han är definitivt könsmogen. Många kliniker har kampanjer med rabatter fortfarande så beställ kastrering så fort du kan. Passa på att id-märka samtidigt.

JohanLi
2019-02-25 19:19
#12

Kastrering ska ske innan man släpper ut en katt:Undrar hur många honor han redan fått dräktiga.Kastrering görs med fördel mellan 4-5 månader.

Upp till toppen
Annons: