Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1078 ggr
Pyra
2/6/19, 6:50 PM

Undervikt

Finns det någon möjlighet att en fullt frisk katt som alltid har tillgång till blötmat, torrfoder och vatten, kan bli underviktig?

Annons:
frijoh
2/6/19, 7:18 PM
#1

Ja, bara för att mat finns tillgängligt betyder inte det att katten kommer äta så mycket som den behöver. Däremot brukar de flesta djur ha en större tendens till att bli överviktiga på fri tillgång än tvärtom. Men det betyder inte att det är omöjligt. Alla djur är individer, och vissa är mer magerlagda och andra tvärtom.

Uppkatten
2/6/19, 7:51 PM
#2

Är katten konstaterat frisk av veterinär? Är katten konstaterat underviktig av veterinär? Är katten kastrerad? Hur gammal är katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2/6/19, 8:44 PM
#3

Om.veterinären gått igenom katten och alla prover ser bra ut så kan katten magra av pga fertilitet ( dvs de som inte är kastrerade). Alla katter klarar inte av alla hormoner som könsmogen och kan gå ner sig rejält i vikt. Det man gör då är att kastrera.

annzoo
2/6/19, 8:44 PM
#4

Om.veterinären gått igenom katten och alla prover ser bra ut så kan katten magra av pga fertilitet ( dvs de som inte är kastrerade). Alla katter klarar inte av alla hormoner som könsmogen och kan gå ner sig rejält i vikt. Det man gör då är att kastrera.

Pyra
2/6/19, 10:46 PM
#5

Borde specifierat att vår katt INTE är underviktig, undrade bara om det fanns en möjlighet för henne att bli det. Hon är en väldigt liten katt och inte jätteförtjust i mat i över huvud taget, så jag funderade mest på om mina viktkontroller (så att jag kan se att hon inte är underviktig) är onödiga eller om jag borde fortsätta med det.

Uppkatten
2/7/19, 6:48 AM
#6

Man bör alltid väga sin katt regelbundet flera gånger per år eftersom viktnedgång kan vara ett tidigt tecken på att katten inte mår bra. Om din katt äter dåligt så hoppas jag att veterinären har kollat t ex tänder och blodprover…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
micki78
2/7/19, 10:12 AM
#7

Det är bra att hålla koll på vikten, man blir ofta självblind, eftersom man ser katten varje dag. Min katt magrade pga sjukdom, hon var redan en smal nätt katt så hon blev ganska mager trots att hon åt som en häst.

- Vid förändring på en katt tycker jag an bör uppsöka veterinär. Om en katt magrat och äter dåligt bör man boka en tid ganska snabbt faktiskt.

Pyra
2/7/19, 2:39 PM
#8

Det ÄR inget fel på katten, hon är bara väldigt kräsen, ny mat är oftast väldigt spännande och hon äter upp allt väldigt snabbt, men är det mat hon fått ofta så är det tråkigt och hon vill inte äta det, även om hon gör det tillslut. Men man kan ju inte hitta nya sorter mat varje gång, och även om man blandar sorter hon får äta så blir det ofta att hon är missnöjd och vill ha annan mat. Så som det är nu så väger jag henne kanske två gånger i veckan för att se så inget drastiskt händer, eller att hon går ner i vikt i över huvud taget. Min fråga var endast för att få veta om jag är orolig i onödan. Lite tråkigt att jag frågade om möjligheten att en fullt frisk katt KAN bli underviktig fanns, och istället för att få svar på frågan så antogs det att katten redan är underviktig och sjuk.

frijoh
2/7/19, 4:01 PM
#9

#8 jag tycker ändå att jag svarade på frågan om att såklart en frisk katt kan bli underviktig, även om det inte hör till vanligheterna.

Pyra
2/7/19, 4:35 PM
#10

#9 Ja, tack! Förlåt, du var inte inkluderad i det sista där, menade alla dom som antog att katten var sjuk eller redan underviktig.

Uppkatten
2/7/19, 7:43 PM
#11

Så här är det att på Katter i Fokus svarar vi alla så gott vi kan utifrån vad trådskaparen berättar och frågar. Allt görs i goda avsikter och med kattens bästa för ögonen. Man får inte alltid exakt det svar man vill eller ett så exakt svar som man hade önskat, vilket kan ha flera orsaker. T ex så kanske frågan var oklart ställd eller så behöver vi mer information för att kunna ge ett så bra svar som möjligt. Men vi svarar alla efter bästa förmåga och i goda avsikter. 

Din fråga är ingen enkel eller självklar fråga. Det är definitivt ingen fråga som man bara kan svara "ja" eller "nej" på. Vi har därtill ingen aning om hur stor katterfarenhet du har, hur gammal katten är, om katten är kastrerad eller inte o s v. Och då blir det omöjligt att svara på din fråga. 

Många som skriver här på sajten och beskriver "avvikelser" hos sin katt (vilket du inte har gjort!) så som t ex undervikt, att katten är kräsen o s v TROR t ex att katten är fullt frisk. Via frågor så kan vi i de fallen ofta konstatera att så inte är fallet. Katten kan t ex i själva verket ha viktnedgång och minskad matlust som symptom på njursvikt och då är det viktigt att kunna uppmärksamma kattägaren på det, för kattens skull. Är katten okastrerad så kan det få katten att tappa matlust och vikt. Är katten gammal och uppvisar samma symptom så är det dags för en seniorkoll hos veterinären o s v. 

D v s vi här på sajten kan inte UTGÅ från att katten är fullt frisk för att du skriver det, eftersom vi har varit med om samma scenario så många gånger tidigare där det i slutänden visat sig i själva verket vara en sjuk katt. Så att folk frågar o s v är ju för att de visar omsorg om din katt, inte för att vara elaka.  Man har helt enkelt en kunskap som gör att man börjar fundera kring katten och vill veta mer för att kunna svara dig så bra som möjligt. 

Har folk en supersmal katt där hemma så är det t ex direkt fel av oss att börja föreslå en massa olika foder om katten i själva verket behöver ett veterinärbesök p g a njursvikt.

Många uppfattar också sin katt som underviktig trots att den - med veterinärmått mätt - i själva verket är normalviktig. Vi har blivit så vana vid överviktiga katter att vi ser övervikt som "normalitet". Särskilt unga katter är ofta slanka, på gränsen till tunna (i allmänhetens ögon). Katter kan ju dessutom variera enormt i hur de är byggda o s v, och för en del katter är det normalt att väga 2,5 kg medan det för andra katter är normalt att väga 6,5 kg. Kan man inte själv bedöma om katten är i bra hull så måste vi rekommendera att man ber sin veterinär att bedöma katten. 

Så till din fråga (och då vet jag fortfarande inget om just din katt): Att en vuxen, frisk, kastrerad, innekatt (som mår fysiskt o psykiskt bra o inte har problem med t ex tänderna) skulle bli underviktig låter i mina öron ganska osannolikt. 

Däremot kan man ju inte förlita sig på att katten är frisk "för alltid" utan fortfarande gäller att man ska väga sin katt regelbundet och vid tecken på viktnedgång över tid så ska man kontakta sin veterinär. 

Man måste också varje dag ha koll på att katten verkligen får i sig mat, så att den inte utvecklar t ex fettlever. En katt får inte matvägra mer än 24 timmar - gör den det så är det viktigt att kontakta veterinären omgående. 

Vad jag förstår så har du vägt din katt 2 ggr per vecka över en (längre?) tid. Är katten inte underviktig och håller sin vikt stabilt så tror jag gott att du kan nöja dig med att väga den lite mindre ofta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyra
2/7/19, 9:23 PM
#12

Min fråga var teoretisk och jag nämnde aldrig något om att det faktiskt handlade om min katt. Hade jag faktiskt frågat och velat ha antaganden och åsikter om hur jag ska göra med min katt (som är fullt frisk och inte underviktig) så hade jag ju självklart skrivit ut information om henne. Jag bad heller aldrig om råd om foder eller vård till katten, utan enbart en TEORETISK fråga. Och att sajten inte kan utgå från att en katt är frisk för att ägaren säger att den är frisk, är det inte värre att utgå från att en katt är sjuk enbart baserat på en teoretisk fråga och den lilla info jag gav, alltså att hon faktiskt inte är underviktig eller sjuk, bara kräsen? Men okej, om jag skulle skriva om frågan, samma teoretiskta fråga. För att få svar på min fråga istället för antaganden, hur ska jag ställa den då?

Uppkatten
2/7/19, 9:58 PM
#13

Det som du tycker är "självklart" är inte självklart för var och en av oss, för då hade du inte fått de svar som du fick. 

Vill man få svar på en "teoretisk fråga" så är det bra att berätta att man inte avser sin egen eller någon särskild katt, utan att frågan är mer allmänt ställd. 

Till Katter i Fokus är det långt mycket vanligare att folk ställer frågor utifrån sin egen katt som man är orolig för, än att man ställer "teoretiska frågor", vilket också kan förklara de svar du fått. Vi får nästan dagligen frågor från oroliga/undrande kattägare.

Folk här inne är angelägna om att hjälpa till och angelägna om att en ev. sjuk/tunn katt ska få hjälp så snart som möjligt (när så behövs).  

Att du uppfattar din katt som "bara kräsen" och att din katt inte är underviktig framkom först i ett senare inlägg.

Man har försökt svara dig efter bästa förmåga och visat omtanke. Och det är så vi vill ha det här på Katter i Fokus.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
annzoo
2/7/19, 10:58 PM
#14

#10 inkluderade mitt svar som jag gav också? Jag svarade iaf att de kunde avmsgra pga fertilitet. Dvs då är de ju inte sjuk utan bara fertila

KentHjärta
2/8/19, 1:48 AM
#15

Jag har svårt att tro att en frisk katt som alltid har tillgång till blötmat och torrfoder kan bli underviktig. Att en katt inte vill äta är inte ett friskt beteende.

Magrat
2/10/19, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Vår katt var hos  veterinären i Onsdags, låg på gränsen till undervikt men har fri tillgång till torrfoder och får MUSH tre gånger om dagen. Frisk som en nötkärna tydligen, men han är bara inte så pigg på mat. Kastrerad innekatt hane, så han borde ju ligga åt andra hållet men icke.

Har själv funderat på sköldkörteln men alla prov var normala och han konstaterades att vara helt frisk, om än lite smal.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: