Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 953 ggr
Muffinmumin
2/3/19, 5:57 PM

allvarlig sjukdom på exotichona ...?

Vi har två exotichonor som är runt året och nu har en av dem plötsligt blivit dålig och det känns nog tyvärr som hon kommer att stryka med. För ca 3-4 dagar sedan var hon helt normal, sedan fick en en liten ögoninfektion (blinkar med ena ögat). Vi har ögonsalva och behandlar henne för detta och det har blivit bättre. Helt plötsligt i fredags vill hon knappt äta och dricka, i alla fall väldigt lite, Går också såklart mindre på lådan nu. Far till vet som tar en massa prover , temp, njurfunktion, glukos, en massa andra blodprover och ger dropp. Det konstiga är att alla prover var rätt ok , bara kreatinin var lite högre än normalt ,väldigt lite dock…Imorgon måndag blir det ju att åka igen dit igen men blir inte riktigt klok, tyvärr misstänker då jag att det är en slags begynnande njursvikt .Någon som har några teorier ?

Annons:
OberonsMatte
2/3/19, 6:30 PM
#1

Är kattens allmäntillstånd påverkat av symtom som uppstått helt plötsligt tyder det på akut sjukdom och då borde hon väl ha varit inlagd för understödjande behandling och fortsatta undersökningar under helgen…? Hur mår katten nu? Äter hon något? Dricker hon? Vad fick ni för anvisningar med er från veterinären?

Sajtvärd Katter iFokus

Muffinmumin
2/3/19, 6:39 PM
#2

Det togs x antal prover, eftersom i princip allt förutom en något förhöjd kreatininhalt var normalt blev vi hemskickade. Katten ifråga är lite av en gåta , hon har alltid varit väldigt speciell när det gäller allting, trots att hon inte äter speciellt mycket eller dricker speciellt mycket heller så är pälsen jättefin. Igår ville hon också leka lite vilket känns väldigt udda med tanke på vad som pågår. Dock så inser vi att om det inte går att vända på detta så slutar det illa…vi fick anvisning om att återkomma. Jag tänker kräva alla möjliga prover imorgon…Men det var lite av känslan kolla proverna är ju ok, då är det inte så farligt….

Muffinmumin
2/3/19, 6:41 PM
#3

Ibland blir jag inte riktig klok på vissa veterinärer heller, de sa att de skulle röntga magen, men av någon anledning så gjordes inte detta…

Muffinmumin
2/3/19, 6:41 PM
#4

Vi lyssnade på veterinären helt enkelt…

Uppkatten
2/3/19, 6:45 PM
#5

Min ena katt har lindrigt förhöjt kreatininvärde och begynnande njursvikt sedan flera år tillbaka. Hos henne ser jag inget av det här akuta som du beskriver. Jätteviktigt att din katt får i sig mat o vätska, tänker jag, annars hamnar man snabbt i en negativ spiral som kan sluta illa. Är det så illa att du bedömer katten som allvarligt sjuk/döende så bör du kontakta veterinär redan i kväll, tycker jag. Katter har dessvärre ofta rätt små marginaler när de blir sjuka och kan behöva ordentligt med hjälp tidigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2/3/19, 6:49 PM
#6

#2 Finns det något som gör att du upplever katten som akut sjuk nu?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Muffinmumin
2/3/19, 6:51 PM
#7

roligt att veterinären skickar hem en då…. litar på vad de säger, nu börjar jag vara rätt besviken på den hjälpen vi fick… beskrev väldigt tydligt vad som var problemet och så….

Muffinmumin
2/3/19, 6:53 PM
#8

ätandet och drickandet, hon är kanonfin i pälsen och har lekt litegrann. men jag vet att det vända fort… fattar dock inte varför alla dessa prover var mer eller mindre ok. ingen feber, inget som tydde på en infektion, etc, massor av blodprover, inget udda….

Muffinmumin
2/3/19, 6:55 PM
#9

för mig hade de gärna fått ta mer prover, men jag är sån där som lyssnar på vad utbildade människor som ska veta mer säger….

OberonsMatte
2/3/19, 7:02 PM
#10

#8 Är hon så pigg att hon t.o.m. leker  och bara har lite minskad aptit (men äter) och blodprover inte visar något alarmerande så förstår jag att katten inte bedömdes som så illa däran att den behövde läggas in.  Det du ska vara uppmärksam på är om hon får i sig mat och vätska eller inte.

Sajtvärd Katter iFokus

Muffinmumin
2/3/19, 7:53 PM
#11

jag tänker fara imorgon igen, till en annan veterinär, och be om alla möjliga tester…det är inte en fråga om pengar , vi vill bara att hon ska vara ok, dessutom känns det trist att hon blir så här sjuk på sin födelsedag(inte för att djur bryr sig om sånt). Våra husdjur är typ som de vore våra barn så man vill göra sitt bästa för dem:)

OberonsMatte
2/3/19, 8:07 PM
#12

#11 Men vad menar du med "bli så här sjuk"?  Det något förhöjda kreatininvärdet bör följas upp men vad finns det mer som oroar dig? Är aptiten bara minskad så kan det vara något tillfälligt som går över av sig själv inom någon dag eller går att avhjälpa med godare mat.  Äter hon inte alls så behöver hon däremot hjälp att få i sig både näring och vätska.

Sajtvärd Katter iFokus

Muffinmumin
2/4/19, 8:20 PM
#13

Sent igår ikväll började hon plötsligt att äta. Hon blev ändå inlagd idag och det gjordes massor av prover + röntgen. Alla prover var normala, Troligtvis så var det en inflammation som vi ska behandla själva.. Idag är hon mycket bättre så det var nog något temporärt….

Annons:
Upp till toppen
Annons: