Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1022 ggr
emmaskatter
2019-01-28 19:12

Råd önskas, omplacerade katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

För 2 veckor sedan flyttade syskonen Magda & Moses 6 månader hem till oss. Vi adopterade dom genom Andra Chansen. Båda var jätteskygga första dagarna, men nu har Magda mjuknat och är fortfarande försiktig men jättekelig och sällskaplig.

Men nu till mina funderingar: Moses däremot är fortfarande jätteskygg och fräser när vi närmar oss eller ens går förbi honom.  Men ligger han bredvid Magda så får man klappa honom och han kurrar & dreglar för att han tycker det är så skönt. 

Jag vet inte hur jag ska bete mig omkring honom. Hur ska jag få honom att börja lita på mig och min sambo? Ska vi inte låtsas om honom eller hur gör man? 

Supertacksam för svar!

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-28 19:50
#1

Låt honom vara och låt tiden gå så kommer det säkert att bli bättre med tiden.

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
2019-01-28 20:10
#2

Precis, låt katten komma till dig. Katten gillar förutsägbarhet. Ge mat vid samma tid, försök med godis eller lek samma tid. Så mycket rutiner som du kan ge. Sänd ett lugn till katterna. Det kan ta några veckor, det kan ta månader och det kan t.o.m. ta ett år. Men dina är så unga så chansen att det tar väldigt lång tid är inte lika hög om det vore en vuxen katt. 

Bara vara som vanlig och låt aldrig katten känna din oro eller rädsla. Bara va så förutsägbar med mat, lek och sånt kring katten så kommer den att lära sig era mönster och därmed att slappna av. Nu är det ju så himla nytt än.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Wony
2019-01-29 09:09
#3

Jag instämmer. Låt katten komma till dig. Rutiner är jättebra, liksom att katten har platser att dra sig undan till, liksom ställen där den kan spana på vad som händer och ändå känna sig trygg. Det är positivt att han är trygg när han är tillsammans med kompisen, och med tiden kommer han säkerligen känna sig tryggare tillsammans med er även om inte kompisen är bredvid. 

Det kan ta veckor, månader och ibland år innan en rädd katt blir mer harmonisk. Ofta går det snabbare om det finns en trygg kompis och en lugn miljö, och att katterna är unga hjälper absolut. 

Vi är jourhem åt några katter från ett katthem där en av dem var väldigt tillbakadragen och rädd i början, men efter ca 5-6 veckor är den betydligt mer framåt och kelig. Rutiner, trygghet och vänligt och lugnt bemötande har hjälpt i hans fall.

[[eskils_]]
2019-01-29 10:58
#4

Säger som andra här, låt honom vara och upptäcka sitt nya hem i sin egen takt. Om du redan får klappa honom ibland kommer det säkert att bli bra så småningom. Tålamod och lugn!

Är de bägge kastrerade?

emmaskatter
2019-01-29 20:47
#5

Tack så jättemycket för bra råd! Känner mig mycket lugnare nu! Vi brukar leka varje kväll innan läggdags och det är det bästa han vet. Idag la han sig på mina ben i sängen för första gången! Blev så glad så jag kunde börja gråta, men lät honom ligga där ifred och pratade mest med honom.

emmaskatter
2019-01-29 20:48
#6

Eskils: japp båda är kastrerade!

Annons:
[[eskils_]]
2019-01-29 20:50
#7

#5-6 Låter bra! 🙂

Wony
2019-01-30 08:06
#8

#5 Härligt! Det kommer säkert att gå jättebra för er 🙂

Dimocarpus
2019-01-30 18:12
#9

Big step, har de kommit ett steg ifrån sin comfortszon så finns det verkligen hopp. Det är värre med ”statyrkatt”, man får i princip göra vad man vill med dem utan att reagera. De har typ gett upp.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: