Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2314 ggr
Rorvers
2019-01-24 02:56

Kattträd DIY

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag bor just nu i lägenhet med mina två katter. Dom har kunnat gå ut genom fönstret på sommarn men nu när det är vinter blir det för kallt att ha det öppet.. För min ena katt är det helt lugnt då han ändå bara sitter på fönsterkarmen och kollar läget då fönstret varit öppet men den andra LEVER verkligen för att vara ute länge och jaga osv. Hur mycket jag än aktiverar honom så trivs han inte med att bara vara inne och det gör mig ont. Så nu funderar jag på kattträd! Och jag skulle vilja ha ett modernt så jag funderar på att bygga ett liknande som på bilden. Därför tänkte jag höra om någon här byggt något liknande och har tips? Eller om ni byggt ett annat slags träd får ni gärna visa. Det ska vara stadigt nog för en katt på ca 6 kg! Ska bli kul att se vad ni delar med er! 😀

Annons:
[Forest]
2019-01-27 20:21
#1

Rent spontant belysningen är ren fara katter fastnar i det o kan skada sig rigält. Inputt 2 ser ju inte vidare klösvänligt ut. Jag tog in själv grövre trädgren ej avbarkad och satte fast det på planka med vinkeljärn min bror hjälpte mig att få fast den på väggen. Satte upp. 5 hyllor som jag klädde även satte upp bräda o klädde den med hallmatta den klöste katten oxå på. Detta var ca 30 år sen 😉 så har inga bilder. Jag klädde köksben med sia rep köpte på Biltema och bad om ett giftfritt rep dom har sånt än vet jag 😊 Dom köksbenen var mycket poppis ☺

Tjeja
2019-01-27 20:33
#2

Ta bort ljuskablarna så har du ett helt fantastiskt fint kattträd där! Rena drömmen ju så fint! 😍❤️👍

Tyvärr är kablarna mer kattfarliga än mysiga och fina med belysning.

Elen riskerar bränn och el skador. Kablarna kan en katt trassla sig in i och göra sig illa på tyvärr.  

Kunde du få till någon belysning som sitter innuti stammen och grenarna hade det kanske fungerat bättre, om det var skyddat från kattklor och katttänder.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Spectabile
2019-01-27 21:18
#3

#1 #2 Men TS frågar ju efter hur man kan bygga ett liknande träd. Alltså, det är inte ts träd på bilderna och därmed är det inte ts som satt i ljusslingorna 😉

Tips var det som efterfrågades 🙂

annzoo
2019-01-27 23:11
#4

Tar man träd utifrån se till att de är torkat ordentligt och avbarkat. Iaf om man vill ha så lite medpassagerare in i värnen

Villekaninen
2019-01-28 22:27
#5

Till min katt har jag satt upp plankor på väggen som sitter upp som en trappa upp till en stor utkiksplats. Plankorna sitter med ungefär 20 cm mellanrum och dom är klädda med dörrmatta. På utkiksplatsen har jag en filt och ett katt hus. Katten är iallafall nöjd och det ser rätt snyggt ut 😊

[[eskils_]]
2019-01-31 14:05
#6

#5 Låter väldigt trevligt! Synd att inte alla är så händiga, men då får färdiga klösträd duga.

Annons:
Villekaninen
2019-01-31 16:25
#7

#6 Klösträd funkar ju inte sämre 😉

[Forest]
2019-01-31 18:24
#9

En till mer klösvänlig tycker jag den är med repen ☺ http://bornhoft.se/2016/06/21/bygga-kattrad-av-ett-riktigt-trad/

Rorvers
2019-02-04 19:06
#10

Tack för svaren. Ja tänkte inte ha lampor i den som det är på bilden utan är bara en inspirationskälla 😅 Har hittat ett bra träd och även en kompis som är snickare som ska ta tag i det 😁

Villekaninen
2019-02-04 20:32
#11

#10 vad bra! Och fubbit att ha någon annan som gör jobbet 😂

nightingale
2019-02-11 23:18
#12

#4 är det inte också så att det spricker inomhus om det inte är rejält torkat först?

Rorvers
2019-02-13 18:47
#13

Bör man behandla det på något sätt kanske? Om det finns något som är säkert för djur

Annons:
[Forest]
2019-02-13 20:54
#14

13 nej jag skulle inte olja lr måla just för att det är ofta div kemikalier i färg/olja. Köper du rep se till att repen är obehandlade ofta behandlas rep (till båt mm) med gifter för att ohyra som möss inte ska bita i rep. Bara ett tips ☺

Felicia1995
2019-02-28 22:39
#15

Brukar finnas rep(sisalrep) i vissa djuraffärer, annars går det att beställa från vissa djursajter där de säljer klösträd med delar osv🙂

// Med vänliga hälsningar, Felicia Vinkar
 ~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~

kattöga
2019-03-01 07:48
#16

Ja, Supercat har 100 meter långt och 0,5 cm "tjockt" sisalrep , för 496 kr.  
Det kan nog bli snyggt med ett tunt sisalrep på delar av trädet!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: