Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 898 ggr
klotterplank
1/22/19, 5:07 PM

Hur stimulera ungkatt?

Jag har ett litet problem här hemma just nu och skulle gärna vilja höra era tips!

Jag har en kastrerad kattjej på 8 månader, som är väldigt bestämd, envis och svår att få av  med energin. Jag studerar, så jag bor i en lägenhet på 40 kvadrat, vilket inte inbjuder till jättestora löpsträckor eller stimulans för henne. Problemet är att hon just nu blir väldigt ostimulerad och rastlös, speciellt på kvällarna då jag ska sova eller plugga. Hon brukar ofta väcka mig minst 2-3 gånger per natt, ibland flera gånger i timmen för att hon vill leka. Så nu behöver jag tips på vad vi kan göra som tröttar ut henne och gör henne mindre rastlös! Det ger mig väldigt dåligt samvete att hon blir så rastlös, det känns som jag är en dålig ägare. När hon får tråkigt  börjar hon skrika, bita i blommor och klösa i tapeterna, vilket inte är okej då jag bor i en hyreslägenhet!

Vi brukar leka varje morgon innan jag far till skolan, alltså springa runt med ett snöre som hon jagar och blir andfådd. På eftermiddagarna leker vi också några gånger och sen försöker jag trötta ut henne ordentligt innan jag ska sova. Men nu börjar hon bli så stor att det är tråkigt att bara jaga saker, hon gillar också att bara ligga och tugga på dem… Vi brukar också gå ut i sele och koppel varje eller varannan dag med henne, hon kan inte vara lös ute då vi bor i storstad. Hon älskar att va ute och då gör hon av med energi. Problemet som nu har uppstått är att hon hatar kyla och snö, så hon vägrar vara ute nu på vintern. Tar man ut henne sitter hon bara och skakar på marken och vägrar röra sig, och går hon så är det mot dörren in. Så hon gör inte av med energi på det heller fast jag försöker lära henne att vara ute nu. Vi har tränat lite tricks och sånt för att hon ska använda hjärnan, men hon börjar bli för lat för att använda hjärnan.. 

Så har nån en idé på vad jag ska göra i vintermörkret för att stimulera min älskade katt?

Annons:
MonicaLagerquist
1/22/19, 5:34 PM
#1

Tror du att hon skulle tycka om att sitta innanför din jacka i sele när ni är ute.Då stimuleras ju hon och håller sig varm.

Stolt ägare till fem La permer

klotterplank
1/22/19, 5:38 PM
#2

Tack! det ska jag prova! Problemet är att hon gärna håller sig på marken men det kanske är annorlunda när det är kallt! vi ska se vad hon säger om saken :)

MonicaLagerquist
1/22/19, 6:37 PM
#3

👍

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
1/22/19, 8:36 PM
#4

Dags att skaffa en kattkompis?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1/22/19, 8:36 PM
#5
ApanAnn
1/22/19, 8:52 PM
#6

Hur har du det med katt-tv? Mata fåglar utanför ett fönster (om du får det) bränner förvånansvärt mycket energi att hålla koll på.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Björksätter
1/22/19, 9:19 PM
#7

Testa leksaken Da bird om du inte gjort det. Finns i billigare variant på zooplus.

Skivling
1/23/19, 7:05 PM
#8

Har varit i samma sits, vår Ramses behövde mycket stimulans som ung herre. Vi gjorde hinderbanor, typ agility, lockade med godis eller fjädervippa. Det var jättekul. Det finns även böcker om klickerträning av katt, roligt samt drar mycket energi.. vi ställde även fram stora kartonger att leka i när vi gick hemifrån. Lek minst en kvart åt gången, så blir det riktigt roligt och man utvecklar leken, katten blir riktigt nöjd, och man bygger även starka band mellan sig och sin katt.

frijoh
1/23/19, 7:10 PM
#9

När min katt endast bodde inne så var det som gjorde henne allra tröttast att gå i sele utomhus. Typ 3 timmars lek/klicker inomhus motsvarade typ 30 minuter för henne mentalt. Hon sov alltid som en stock efter vi varit ute och gått :). Om hon inte gillar snö så kan du ju ta ut typ en filt/liggunderlag eller liknande och bara sitta ute och titta på saker, det tröttar ut det också, man måste inte gå runt :).

[Forest]
1/23/19, 9:58 PM
#10

När jag bodde i större 1a så satte jag upp olika hyllor på olika nivåer till kissarna. Då fanns det ingen vägghägda klösträd så gjorde två själv och satte upp. Laserpenna och labyrintleksak köpte jag dessa finns att köpa min ena katt älska labyrinten leka med leksaken i den så droppa jag i godis som hon fick fiska fram med tassen i denna. Finns godisbollar att köpa oxå. Finns lite mekaniska kattleksaker det kan uppskattas tips är ta fram den och låt katten leka lite med den sen plocka undan den. Vill du plugga så är det kanske bra tillfälle att ta fram den 😽Kompis om du har råd så kan det vara väldigt bra dom har varandra o leka med även när du inte är hemma ☺ om du vill ha en till så kolla på katthem 😊

saimon
1/24/19, 9:54 AM
#11

Har letat efter Da bird på Zooplus som björksätter rek. men det finns inte. Kan den heta något annat????

Björksätter
1/24/19, 10:31 AM
#12

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/kattvippor_och_kattspon/250766 Den här är det. Beter sig och låter lite som en fågel. Mina katter är helt tokiga i den. Låt inte katten ha den och tugga på bara för det håller den inte för.

saimon
1/25/19, 5:07 PM
#13

Tack för hjälpen verkar vara en jätterolig vippa men lite ömtålig. Ska beställa några stycken nästa gång jag handlar där. Beställde en där man kunde byta fjädrar. Som var populär. Men den brydde han sig inte om. Denna ger tydligen ljud ifrån sig. Det låter ju jättespännande. Hoppas verkligen min lille latis kommer att gilla den

Annons:
Björksätter
1/25/19, 10:01 PM
#14

Ljudet blir när du drar den genom luften, då låter fjädrarna med ett svischande ljud. Det är inget ljud i själva leksaken utan du skapar ljudet genom hur fort du svänger den.

Upp till toppen
Annons: