Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 898 ggr
klotterplank
1/22/19, 5:07 PM

Hur stimulera ungkatt?

Jag har ett litet problem här hemma just nu och skulle gärna vilja höra era tips!

Jag har en kastrerad kattjej på 8 månader, som är väldigt bestämd, envis och svår att få av  med energin. Jag studerar, så jag bor i en lägenhet på 40 kvadrat, vilket inte inbjuder till jättestora löpsträckor eller stimulans för henne. Problemet är att hon just nu blir väldigt ostimulerad och rastlös, speciellt på kvällarna då jag ska sova eller plugga. Hon brukar ofta väcka mig minst 2-3 gånger per natt, ibland flera gånger i timmen för att hon vill leka. Så nu behöver jag tips på vad vi kan göra som tröttar ut henne och gör henne mindre rastlös! Det ger mig väldigt dåligt samvete att hon blir så rastlös, det känns som jag är en dålig ägare. När hon får tråkigt  börjar hon skrika, bita i blommor och klösa i tapeterna, vilket inte är okej då jag bor i en hyreslägenhet!

Vi brukar leka varje morgon innan jag far till skolan, alltså springa runt med ett snöre som hon jagar och blir andfådd. På eftermiddagarna leker vi också några gånger och sen försöker jag trötta ut henne ordentligt innan jag ska sova. Men nu börjar hon bli så stor att det är tråkigt att bara jaga saker, hon gillar också att bara ligga och tugga på dem… Vi brukar också gå ut i sele och koppel varje eller varannan dag med henne, hon kan inte vara lös ute då vi bor i storstad. Hon älskar att va ute och då gör hon av med energi. Problemet som nu har uppstått är att hon hatar kyla och snö, så hon vägrar vara ute nu på vintern. Tar man ut henne sitter hon bara och skakar på marken och vägrar röra sig, och går hon så är det mot dörren in. Så hon gör inte av med energi på det heller fast jag försöker lära henne att vara ute nu. Vi har tränat lite tricks och sånt för att hon ska använda hjärnan, men hon börjar bli för lat för att använda hjärnan..