Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1248 ggr
[Caamilla1224]
2019-01-21 18:20

Den eviga foderfrågan, tips sökes!

Hej! 

Nu kommer frågan igen,  vad ska jag välja för foder till mina två katter?

 Info om katterna: 

  • 9 år båda två (syskon) 
  •  Kastrerade
  • Känsliga magar, främst mot spannmål
  • Ena katten har problem med urinvägarna och får lätt kristaller och urinvägsinflammationer
  • Lätt överviktiga

Krav på fodret: 

  • Spannmålsfritt
  • Låg fetthalt, gärna inte mer än 15%
  • Ska främja urinvägarna och inte innehålla salt
  • Relativ hög kötthalt iaf
  • Pris spelar inte allt för stor roll,  men helst inte över 150kr/kg om det är möjligt

De har ätit Applaws senior tidigare tills ena fick problem med urinvägsinflammation och kristaller och då gick de över till Royal Canin Urinary veterinärfoder (finns ingen möjlighet att ge olika mat) och de ska äta klart säcken och kattens urin ser bra ut nu igen så snart är det dags att fasa in ett annat foder då jag upptäckte att applaws senior innehåller salt. Men min fråga är då, vad ska jag välja? 

Har kollat på dessa foder: 

https://vetzoo.se/fourfriends-cat-sterilized-grain-free

https://vetzoo.se/brit-care-cat-missy

https://vetzoo.se/yarrah-organic-cat-sterilised-grain-free

Någon som har erfarenheter från någon av dessa? 

Tar tacksamt emot tips på andra märken som uppfyller kriterierna!

Annons:
Dimocarpus
2019-01-21 19:36
#1

Hur mycket väger båda? MUSH vaisto cat har den perfekta kombon av mat. helfoder och har egentligen tillräckligt med vätskebalans. Men eftersom du har senior, blanda det med våtfoder så tror jag det blir bra. Mjau har spannmålsfria i gelé form, tetra pack och paté men i sås är det inte. Prova så får du se. Ett tips är att fasa över väldigt långsamt så att katternas magar inte krånglar i onödan. Så att tarmarna hinner genomgå tarmflora ändring. Jag brukar ge 2-2,5% vikt av MUSH bollarna till mina kastrater. En påse mjau motsvarar en MUSH bulle ungefär. Mycket vätska i våtfoder som gör att din katt får i sig det på ett naturligt sätt. Om katterna är friska i övrigt så är det bara testa. Blanda gärna hälften MUSH och våtfoder så får du ner kostnaden och bra mat till katterna. Bra mat i längden gynnar både kattens hälsa och din plånbok.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
2019-01-22 08:33
#2

Byt till ett blötfoder utan spannmål eller mush. Det viktigaste för urinstenskatter är att de får i sig mycket vätska. De är gjorda för att få i sig vätska av det de äter och har generellt dålig törstreflex. Jag har haft en omplaceringskatt med urinsten och honom höll vi stenen borta på med blötmat. Fördelen med blötmat är att de blir mätta fortare och håller därmed vikten bättre. Dvs du behöver inte ge nått lågkalorifoder. Mina 4.8 och 5 kg katter är i fint hull, de äter 1 mushboll och två påsar mjau i gelé var per dag. Ge Fortiflura (mag/tarmbalans) i samband med foder byte så håller magarna bättre. Är de kräsna med blötmat så krossa torrfoder och strö över maten och sen minska det successivt över tid så brukar de acceptera maten.

[Caamilla1224]
2019-01-22 11:37
#3

Glömde nämna att de redan äter våtfoder (mjau tetra) som de får varje morgon, eftermiddag och kväll.  Torrfodret får de bara på kvällen innan läggdags så de har under natten att gå och småknapra på för ena katten spyr ganska direkt om magen varit tom ett litet tag och häller jag upp våtfoder hinner det torka under natten och då vill inte katten ha det. Därför söker jag då ett så bra torrfoder som möjligt att kunna ge i de tillfällena. 

Den ena går ju ut ibland också och fångar möss och äter så det är svårt att ge mat så hon går ned i vikt när man inte vet hur mycket hon ätit när hon varit ute. 

Katterna väger runt 4.5-5 kg båda två och veterinären rådde mig att banta ned dem ca 1 kg för att de skulle ligga på en hälsosam vikt, båda är ganska runda om magen just nu så det är nog behövligt.

kattöga
2019-01-22 12:57
#4

Mush (Vaisto Cat) är bra mot struvitkristaller, så om det är den typen av kristaller din katt har problem med så rekommenderar jag Mush.  Det finns en annan typ av kristaller (minns ej vad det heter) då man måste hålla nere på proteinhalten, och då är det inte lika enkelt att använda Mush/Barf-mat.
Mjau och Bozita  blötfoder är också bra mat.
Jag har och har alltid haft på lite extra vatten på matportionerna, 

Normalt ger vi bara Mush, och numera även Mjau eller Bozita då de tröttnar på Mush i perioder. Torrfoder är normalt a big No-No här hemma.

2 av våra katter har, dock, åkt på struvitproblem (pga stress i deras förra hem, troligtvis ,och kanske är det även genetiskt, de är bröder).
Tyvärr har de fått lite torrfoderprickar också (mot urinkristaller) en period nu (eftersom han som senast haft struvitkristaller vägrade äta blötmaten mot urinkristaller ett tag), men jag ger dem inte mycket av torrfodret längre. Det ska fasas bort helt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Björksätter
2019-01-22 21:23
#5

Kalciumoxalatstenar heter andra sorten. De bildas i motsatsen till struvit som bryts ned av surgjord miljö, de kräver basisk miljö. Jag hade den sorten på min förra katt och han funkade på egengjord barf med kalcipos istället för ben i maten.

Dimocarpus
2019-01-22 21:33
#6

En påse MUSH kostar 59kr. 2% av 4500g (4,5kg) blir ca.3,5-4 bullar beroende på hur stora de är. Alltså blir det 59kr för 8 dagar för en katt. Om man räknar en vecka för en påse MUSH. Det blir bara 236-250kr per katt beroende hur mycket de behöver äta. Är inte det här billigt nog vet jag inte vad som är. Skulle inte tveka att byta till MUSH och blanda lite våtfoder till det för att de får i sig lite extra vätska.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Upp till toppen
Annons: