Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1430 ggr
Wony
1/21/19, 9:20 AM

Skonkost

Jag funderar på det här med skonkost. Vi har en katt som av och till blir lös i magen (rejält lös, och eftersom han är långhårig fastnar det i pälsen och det blir jobbigt för oss alla). Skonkost i form av löskokt ris och fisk hjälper oftast att lugna ner, och vi ger även Pro-Kolin. Men jag funderar på om det finns något tips/trick att göra skonkosten mer" artriktig"? Vi ger det ju bara när det verkligen behövs, så i det stora hela kanske det inte är så farligt, men känns ju ändå som att man vill att katten ska få i sig så mycket som möjligt av de näringsämnen den behöver även om det inte är så ofta.

Annons:
annzoo
1/21/19, 9:26 AM
#1

Frågan är om katten blir dålig ofta i magen så kan det ju bero på något den äter som den inte dåligt. Vissa katter blir dålig i magen då de får i sig blötmat till en viss mängd. Det är ju bättre att hitta ett foder (om det inte beror på annat) som håller magen och tarmen i trim utan att bli dålig. Vilket foder ger du idag?

MonicaLagerquist
1/21/19, 9:36 AM
#2

Instämmer med #1

Jag ger aldrig fisk som skonkost.

Ger i sa fall lammfärs.

Stolt ägare till fem La permer

Wony
1/21/19, 10:00 AM
#3

#1 Vi har fått prova oss fram, han verkar funka bäst på torrfoder, men besvären är ungefär samma oavsett vilket (just nu äter de Bilanx men har även haft Porta 21, Carnia Lynx, Visan Optimanova m fl.). De får dela på 100g blötmat morgon och kväll, oftast whiskas eftersom de totalvägrar det mesta annat… Vi har provat i princip varenda blötmat som finns utan resultat. Möjligen att de skulle kunna äta BARF då de blir som galna när vi hanterar rått kött i köket, men vi har ingen möjlighet att göra  det själva och de sorter som köps i butik är en aning dyrt.

Har funderat på om han är en sådan katt som funkar bäst på torrt, helt enkelt, då besvären ökar om vi ökar mängden blötmat, men tycks minska på torrt. Vi vill helst ge blött men å andra sidan så verkar han ju onekligen känslig. 

Det som dock är tydligt är att problemen blev mer frekventa efter en hornhinneskada i dec 2017, då han gick på kortison och antibiotika. Det veterinären sa då var att helt enkelt använda prokolin och skonkost vid behov… I övrigt mår han bra dock. Han är pigg, busig och har god aptit, och det kan gå ett tag mellan diarréattackerna.

Wony
1/21/19, 10:02 AM
#4

#2 Ger du lammfärsen kokt eller rå? Vi gav fisk eftersom det var lätt att få i honom, men skulle tro att kokt kyckling funkar också. Lamm vet vi inte om han gillar. Rå nötfärs är dock det godaste i världen enligt honom…

MonicaLagerquist
1/21/19, 10:04 AM
#5

Jag ger lammfärsen rå.

Ger man kyckling bör man ge majskyckling då vanlig billig kyckling ofta utfodras med fiskmjöl som kan slå igenom.

Stolt ägare till fem La permer

Wony
1/21/19, 10:07 AM
#6

#5 Aha, det visste jag inte! Det finns sällan lammfärs här, utom i frysdisken. Majskyckling är nog lättare att få tag på då.

Annons:
annzoo
1/21/19, 11:19 AM
#7

Skippa blötmaten ett tag och skaffa ett bra torrfoder eller mush/Barf( om katten tycker om rätt) så kommer magen att stabilisera.

Wony
1/21/19, 2:13 PM
#8

#7 Vad skulle vara bra i detta fallet? Vad jag minns från innan funkade det ganska hyfsat på Porta 21 men vi fick byta från det när en av katterna (som nu är bortsprungen sedan mer än ett år) behövde en kost med mindre fosfor. När Chili var liten hade han magproblem som dock gick över efter en period på RC Gastro Intestinal (grundligt kollad av veterinär såklart, och de fann ingen orsak till inflammationen) och det var inte förrän slutet på 2017 som det verkligen tog fart igen. 

Någon som vet om kortison kan ge permanent känslig tarm?

Dimocarpus
1/22/19, 4:59 AM
#9

Det du ska göra är att stärka magen med probiotika, gärna prebiotika också. Man kan tillsätta Fortiflora till maten alternativ ännu bättre. Sivoy till magen.

Skonkost kan man koka vit fisk med lite ris, kyckling, jag ger också kokfärs, det är gott också. 

Varför behöver ni skonkost? Har ni gjort utredning? Om det går att bota, är det inte bättre att försöka än håller på med skonkost och diarrén inte försvinner. En mage som mår bra är aldrig lös.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

annzoo
1/22/19, 5:27 AM
#10

#8 du skrev ju själv att besvären ökar när du ger mer blötmat och minska då du ger mer torrt. Alla katter tål inte blömat utan blir dålig i magen och det är ju isf något man får acceptera. Dvs vissa katter reagerar (oavsett vilket märke det är på blötmat) på första tuggan medans andra när det uppnått en viss mängd blötmat. Om nu problemet kan försvinna helt och du slipper magproblem är det inte bättre att testa skippa blötmaten helt?

Wony
1/22/19, 9:29 AM
#11

#9 Fortiflora gör att han inte vill äta maten, och vi ger redan ProKolin per veterinärens inrådan när han har de här perioderna. Dock avskyr han det så det är jobbigt för både honom och oss. Än så länge har ingen veterinär lyckats komma fram till vad det är.

Vit fisk (torsk, sej, alaska pollock) har vi gjort skonkost på, inte provat kyckling ännu. Det jag är fundersam över är att det inte är särskilt näringsriktigt för katter med så ensidig kost, även om det förvisso rör sig om några dagar i taget… Finns det någon konsensus över vad som är mest skonsamt som går att variera med? Kan man t ex koka med kycklinglever, hjärta, nötfärs etc utan att det förlorar sina skonsamma egenskaper?

#10 Ja, så är det kanske. Det känns jobbigt eftersom blötmat är så mycket bättre för urinvägarna, men å andra sidan har vi kanske inte så mycket att välja på i nuläget.

Vi ska iväg och vaccinera honom på fredag så då kommer vi ta upp det med veterinären igen och se om de har några nya idéer på vad som kan vara fel. Det jag är fundersam på är om hans kortisonkur gett permanent påverkan just eftersom han haft fler skov efter det än innan. Innan den kuren gick han flera år med väldigt enstaka diarréer, mest vid jättestressiga situationer eller om han fått tag på påsen med kattgodis och klöst sönder för att sedan sätta i sig halva mängden godis…

Upp till toppen
Annons: