Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 976 ggr
louiisea
1/18/19, 7:16 PM

Min katt biter av sig pälsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en rogdoll hona på ca 3år, hon har den senaste tiden börjat bita av sig pälsen! (Bara på ena sidan) Hon är en innekatt. För övrigt mår hon bra, och beter sig precis som vanligt. Vad kan detta beteende bero på? Bifogar bilder på henne

Annons:
Uppkatten
1/18/19, 8:02 PM
#1

Dags för ett veterinärbesök. Därefter kan man fundera vidare, men det är där man bör börja.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ajax1
1/18/19, 9:31 PM
#2

Vår katt slickade och bet bort pälsen på magen, det var fel på njurarna…. så ett veterinärbesök skulle jag rekommendera.

Uppkatten
1/18/19, 10:32 PM
#3

#2 Det är å andra sidan inget typiskt tecken på njursjukdom, mig veterligen. Men vid beteendeförändringar är det ofta ķlokt att börja hos veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1/19/19, 1:44 AM
#4

Jag rekommenderar också först och främst en ordentlig hälsokoll. Visar hon sig vara fullt frisk finns det förmodligen psykologiska orsaker (stress, oro eller understimulans) och då behöver kattens miljö och tillvaro ses över, men först måste medicinska orsaker uteslutas.

Sajtvärd Katter iFokus

louiisea
1/19/19, 9:45 AM
#5

Det var inte alls längesen hon fick en ordentlig hälsokontroll! (Hon hade ätit en bit av en leksak som fastat i tarmen, och innan dom kom på det så testades allt annat i hälsoväg).

frijoh
1/19/19, 11:20 AM
#6

Det kan vara ett tecken på stress. Många djur, inklusive katter, kan ta till ett för dom lugnande beteende för att lugna sig själva.

Annons:
micki78
1/19/19, 12:03 PM
#7

#5 Även om hon har varit på undersökning nyligen så kollade ni ju inte upp detta specifikt va? 

Sjukdomar, allergier, klåda etc kan komma snabbt.

Katten måste undersökas på nytt.

OberonsMatte
1/19/19, 12:57 PM
#8

Min förra skogishona  flyttade till mig vid 2,5 års ålder och hade då utvecklat vanan att gnaga av  den långa pälsen längst ut på svansspetsen, så att den alltid såg helt "avkapad" ut. Hon visade inga (andra) tecken på att må dåligt, men efter flytten  försvann pälsätandet ganska omgående för att aldrig uppstå igen under resterande 12 år. I hennes fall måste pälsätandet ha berott på stress i form av understimulans.  Att hon och hennes 14-åriga kattkompis flyttade till mig där det redan fanns 3 andra katter måste också ha inneburit stor stress, men de nya kattkompisarna var yngre, lägenheten större och betydligt mer kattanpassad med tillgång till balkong + utevistelse och jag var hemma mer.

Sajtvärd Katter iFokus

Björksätter
1/19/19, 2:55 PM
#9

Allergi kan göra att de slickar, tuggar av päls, förutom det som andra skrivit ovan.

Upp till toppen
Annons: