Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 666 ggr
Christian74
1/11/19, 12:29 PM

Blötmat

Under hösten köpte jag 2 st kattungar från ett katthem och nu är de ca 8 månader gamla. Från början gav jag dem både blötmat och torrmat från Mjau. De verkade tycka om det och åt glupskt, kanske lite för glupskt. Sen drog jag ner torrfodret och mer blötfoder, men plötsligt så slutade honkatten att äta av blötmaten. Så nu ger jag dem inte lika mycket blötmat. Jag försöker att se om hon tycker om finare blötfoder som Mjau noggrant och ibland tycker hon om det.

Dom känner sig trygga  hemmet och tycker om varandra verkar det som. Ibland så tror jag att honan är lite finkänslig och äter inte blötmaten för hon tror att hon blir fet. Dom har något lite övervikt och man får vara försiktig och inte ge dem för mycket. Hanen äter både blötmat och torrfoder som jag erbjuder.  Vad ska jag göra? Jag vill att hon också ska tycka om blötfoder. Är det så att vissa katter inte vill ha blötfoder?

Annons:
Ajax1
1/12/19, 9:05 AM
#1

Min förra katt vägrade att äta ngt annat än torrfoder. Gav man honom tex en räka tittade han på en som om man tänkte förgifta honom 😉 Äter katten bara torrfoder är det extra viktigt att de får i sig vätska. Några vattenskålar utpplacerade på olika ställen är ett bra tips. Mat och vatten bör inte finnas på samma plats.

MonicaLagerquist
1/12/19, 11:09 AM
#2

Katten kan inte tänka att den blir fet av att äta.

Testa att byta mellan lite olika smaker av samma sorts blötmat.

Skippa torrfodret helt och hållet.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
1/12/19, 12:54 PM
#3

Mjaus blötmat sägs vara av hög kvalitet, och Bozita ännu bättre (samma tillverkare).

Men Mjaus torrfoder tror jag inte på. Där finns det bättre sorter, med mer animaliskt protein, t ex Applaws och Arcana.

Du får väl pröva dig fram. Viktigt som sagt att katterna får i sig bra mat och tillräckligt med vätska.

Inte tror jag att honkatten är rädd för att bli fet. 😃

(Antar att de är kastrerade?)

Upp till toppen
Annons: