Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1020 ggr
MonicaLagerquist
1/10/19, 10:01 AM

Vad vill du ha

När du köper katt vad vill du ska ingå i köpet?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Uppkatten
1/10/19, 12:31 PM
#1

Min bror köpte en katt med tillhörande villa…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
1/10/19, 12:41 PM
#2

Behöver det verkligen ingå något egentligen?

Jag fick en snutte filt men den brydde han sig inte ett dugg om.

Kan iof vara bra med lite mat, så att nya ägaren vet vad den ska köpa kanske.

Tyst
1/10/19, 3:29 PM
#3

Jag hade inte behövt något egentligen, utöver info om vad kattungen har ätit så att jag kan ge samma foder och sedan fasa in nytt om jag vill. Skulle kännas ganska elakt att brutalt byta foder mitt i. 

När jag fick min kattunge fick jag dock med lite av den maten de hade gett. Det handlade om en halv liten påse torrfoder och 5 burkar blötmat. Det var jag väldigt tacksam för! Då kunde jag fasa in den maten jag ville ha med den  maten jag fick till skänks. 

Sedan fick jag med min kattunges favoritleksak, som var bra men inte nödvändigt. Kattungen uppskattade det iaf, det märktes att hon "kände igen" den.

MonicaLagerquist
1/10/19, 4:14 PM
#4

Jag vill gärna ha med ett papper om katten uppväxt och vad den äter vilken sand den är van vid och om det är något annat speciellt-Lite mat och ev sand om den inte har den som jag har hemma.En

 filt som luktar mamma och syskon är också trevligt. Självkart stamtavla vaccinationsintyg samt besiktning intyget.

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
1/10/19, 4:42 PM
#5

Uppskattar att katten får en filt med sig och mat som räcker i nån vecka och sand som räcker någon dag så att man hinner handla. Naturligtvis alla viktiga papper och ett löfte om livstids support skulle jag uppskatta :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

micki78
1/11/19, 11:33 AM
#6

#5 Sand är väl ändå onödigt. Har man bokat en katt som man senare ska hämta hem så ska väl sanden finnas hemma tycker man.

Annons:
MonicaLagerquist
1/11/19, 11:45 AM
#7

#6 Numera skickar jag med en säck Kattsand Råkade ut för att nya ägaren hade Kristiansand till sina katter. Den katten som kom från mig kissade på tre olika ställen innan jag ställde rätt fråga och fick veta att de bara fanns lådor med Kristiansand i nya hemmet.

Stolt ägare till fem La permer

micki78
1/11/19, 12:12 PM
#8

Ja man gör ju naturligtvis som man vill, och ju mer saker man får med sig gör ju alltid köparen lite extra glad.  Så är det ju.

Sand eller inte sand, det jag menar är väl att jag tycker att köparen ska vara väl förberedd med sand, mat osv innan man hämtar hem sin katt.  Man kan fråga uppfödaren vilken sand och mat denne använder och köpa hem.

Björksätter
1/11/19, 3:28 PM
#9

Jag vill ha stamtavla eller ägarbevis/överlåtelse (typ chipnr, kännetecken, adressuppgifter till tidigare ägare/uppfödare mm), vaccinationsintyg, veterinärbesiktning. Gärna en filt med hemlukt att lägga i transportburen så resan blir tryggare. Nån favoritleksak och liten matpåse. Jag vill veta var den är försäkrad och om jag kan ta över försäkringen. Jag frågar alltid i förväg vad katten äter samt vilken sand den går på så jag kan förbereda.

Vixxen
1/11/19, 5:09 PM
#10

#7 Visst menar du kristallsand?

Dimocarpus
1/11/19, 5:29 PM
#11

Tack Monica, det är just av den anledningen. #9 jag vill ha sand hemifrån vid köp av katt är att när en katt som flyttar till ett nytt hem så innebär det stora förändringar som kan skapa stress. Så för att minimera stressen så mycket som möjligt så vill jag inte byta sand på en gång, utan jag för det när katten är trygg. Inte för att jag är snål.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MonicaLagerquist
1/11/19, 5:49 PM
#12

#10 Ja det är mobilen som är lite dum den gör lite som den vill.

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
1/12/19, 2:15 PM
#13

Förutom de intyg och dokument som alltid medföljer köp från registrerad avel, så har jag uppskattat mat som katten redan är van vid. 

En gång fick jag ett litet häfte med  bilder från kattungens uppväxt från nyfödd till nu,  kullbilder och bild på både mamma och pappa.  Det tycker jag var extra roligt.❤️

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
annzoo
1/12/19, 3:32 PM
#14

Vissa saker ska ju absolut per automatik medfölja köpet även om du köper en huskatt. Köpeavtal, vaccination*2, id-märktning och veterinärbesiktningsintyg ( ej äldre än 7 dagar). Allt annat är ju plus. Jag brukar skicka med mat katten är van vid, försäkring de kan ta över mm

Fridhäll
1/12/19, 4:03 PM
#15

Hej! Beror helt på vad det är för köp! Jag har alltid åkt och kollat till dom katterna jag har köpt, kanske kollade till dom två gånger innan jag köpte dom. Jag hade ju redan bestämt att jag skulle köpa dom för deras (hemförhållanden var inte dom bästa) Det är huskatter, alltså utan stamtavla. Jag vill ha vaccinationsintyg, eventuell försäkring och veta att dom blivit avmaskade och genomgått en hälsokontroll och ev ägarbevis. Sen så är det bra att få med en filt med moderns lukt på och kanske någon eventuell leksak. Det kan vara bra att veta vilket foder dom har fått och vilken kattsand(kattsanden är väl inte JÄTTEVIKTIG, MEN om det finns tex. En sorts pellets eller sand som katten finner obehaglig eller undviker så kan det ju vara bra att veta) Det är jättebra att få med en påse med den kattsanden/pellets som har använts så att katten känner igen lukten i det nya hemmet och framförallt vid kattlådan. Det tipset är också väldigt bra om man ska flytta eller lämna över katten till någon som ska sitta kattvakt! Det är för att katten inte ska känna sig så stressad och ha en familjär lukt för att minska stress/rädsla. Köper du däremot en raskatt så MÅSTE det ingå stamtavla annars är det ingen raskatt OAVSETT om det står på blocket att den är te.x 25% maine coon, 34% norsk skogkatt, 18% perser, 15% helig birma, 7% Sphynx och 1% blåval….De flesta uppfödare i Sverige är måna om sina katter som dom föder upp(vilket såklart är skitbra). Överlåtelse/ägarbevis/stamtavla, Vaccinerad, försäkrad, chipmärkt, avmaskade och undergått minst en hälsokontroll. Detta är dock standard när du har med professionella uppfödare att göra. Såklart så får du ju alla papper så som försäkring, vaccination osv med dig. Ofta så får man komma och hälsa på den/de katter man har tingat (om man har det) Du får också oftast numret och adressen till uppfödaren då hen vill eventuellt vill kolla upp hur det går för er(köparen/köparna och katten/katterna) Vilket jag personligen förstår. Samt om det skulle hända något med katterna/katten. Det kan hända att uppfödaren också ställer upp som kattvakt om ägaren ska bort, men det får man ju prata om vad uppfödaren ställer upp med. Alla har kanske inte den möjligheten, men det finns. Man får själv se till att katten fortsätter att vaccineras, får regelbundna hälsokontroller, kastreras (om den inte redan är det)Från 4 månader brukar man kastrera katter och kastrera alltid huskatter. Som sagt, seriösa uppfödare kan du alltid fråga och be om råd och ser alltid till att katten/katterna kommer till bra hem. Dom kan ibland bli som en "andra familj", beroende på uppfödarna och köparen så klart. Men du ska alltid känna dig "omhändertagen" eller att du kan få stöd/tips av uppfödaren i frågor inför köp eller efter köpet. Jag har inte mött en uppfödare som inte vill vara tillgänglig som stöd/rådgivare efter köp. Men alla är olika :) Men det viktigaste för mig är att katterna mår BRA! Man kan också adoptera katter från katthem!!! Där är katterna Chipmärkta, kastrerade, vaccinerade och avmaskade! Försäkring får du oftast stå själv för! Det viktigaste är väl att dom har blivit vaccinerade och avmaskade…ibland så vill folk inte "besvära" sig med det när dom säljer vilket är synd. Det kan vara så att några katter t.om är sjuka och behöver mycket omvårdnad. Jag skulle inte direkt rekommendera just sånna katter till "nybörjare" men man kan ju få mycket hjälp online så det är inget som säger att det inte skulle bli bra, verkligen inte. Men kan vara bra att ha lite erfarenhet, men är inget måste. Så länge man ser till att katten är frisk, får mat och vatten, värme och tak över huvudet, kan frigöra sin energi (leka och springa omkring) får uppmärksamhet, kärlek och tid så ser jag inga som helst problem. Jag rekommenderar att man skaffar försäkring för sin katt ifall något skulle hända, det är ju ändå en familjemedlem som kommer vara med dig i förhoppningsvis 10-20år :) Ledsen för värsta novellen, har säkert glömt något med folket här är kloka och fyller säkert igen eventuella luckor jag missat!! Lycka till!!! 😄

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

kara_murray
1/13/19, 2:46 PM
#16

Jag vill absolut ha en stamtavla på katten, . Veta att den är chipmärkt, vaccinerad och vetrinärbesiktningsintyg. Sedan är det tacksamt att få med en liten filt som luktar från uppfödarens hem, någon liten leksak och gärna lite mat som den är van vid( inget måste). Sedan vill jag ha koll på vilken bolag den är försäkrad i så att jag antingen kan byta eller behålla samma. Jag fick när jag köpte min norska skogkatt med ett litet häfte med bilder på mamma och pappa katt och mor- och förfäldrar. Och även lite uppväxt bilder på kattungen. Vilket jag uppskattar väldigt mycket. Det var även mycket bra information om norska skogkatter och även lite kontaktuppgifter till uppfödaren så jag kan uppdatera hur det går och skicka bilder.

Wony
1/14/19, 2:59 PM
#17

Jag skulle säga att det beror på om det är en raskatt, huskatt, vuxen omplacering etc. Är det en vuxen katt vill jag t ex gärna ha med en sammanfattning/historik av eventuella tidigare skador eller sjukdomar. 

I övrigt är det väl "så mycket som möjligt", helt enkelt. Vaccinationsstatus, märkning, stamtavla om det finns etc. Men kommer "rätt" katt till oss så ser vi till att det som  inte är gjort, blir gjort.  Detta då det viktigaste för oss är att det är rätt individ för oss, snarare än om det är en raskatt, huskatt etc.

I övrigt så uppskattar jag om det medföljer en liten mängd mat av det som katten är van vid, kanske något leksak eller filt som den gillar extra mycket.

Travis D
1/16/19, 11:34 AM
#18

En katt och övergångsfoder 😁 sen ska den ju vara vaccinerad och såntmen det räknar jag med att den är. Det är allt vi fått med när vi köpt katt. Fick med ett halsband till Mango men det har aldrig använts. 😊

MonicaLagerquist
1/16/19, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Häromdagen sydde jag klart bädden som Zoo ska ha med sig när han flyttar på fredag.

Stolt ägare till fem La permer

[rumelle]
1/16/19, 12:11 PM
#20

Om katten ingår är jag rätt nöjd.

Annons:
MonicaLagerquist
1/16/19, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu är Kick bädd också klar inför hennes flytt.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: