Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2430 ggr
MonicaLagerquist
1/9/19, 6:23 PM

Pengar

Hur mycket lägger du på din katt i månaden?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Siggebus
1/9/19, 7:02 PM
#1

Oj …det har jag inte tänkt på så fick räkna lite på det. 🤔
Runt 550 kr kom jag fram till.
Då är det mat, Kattsand, försäkring och vaccinering (vaccineringen har jag slagit ut per månad)

[Forest]
1/9/19, 9:16 PM
#2

2 katter är maten ca 250 kr sand 65 kr får ofta ta hem någon pga trasig förpackning på sand. Försäkringen vet jag inte vad vi betalar då mannen pyntar alla fasta utgift 😊

Uppkatten
1/9/19, 10:18 PM
#3

Vågar inte ens räkna på det… 😃De vägrar att äta annat än Sheba, och kissar inte på annat än Everclean… Och så försäkringar, veterinärvård, aktiveringsprylar mm på det… Men det är det värt! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
1/10/19, 8:52 AM
#4

Det är klurigt att slå ut det på månader eftersom vi ofta storhandlar för att få mängdrabatter osv… Men det är nog en del. Vi använder just nu bara EverClean eftersom vi inte hittat någon annan sand som klumpar lika starkt. I matväg är de ganska petiga och i princip är det bara Whiskas, Pussi, Gourmet i sås eller Sheba som går ner någorlunda säkert, så det drar nog iväg en del där. Men det får det lov att vara värt! :)

MonicaLagerquist
1/10/19, 10:05 AM
#5

Jag bokför alla kattutgifter månad för månad så det blir lite olika beroende på hur många katter jag har hemma.Köper sand pallvis så den månaden blir väldigt dyr.Sitter vid fel dator men återkommer när jag sitter vid rätt dator.

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
1/10/19, 6:52 PM
#6

Ca. 550kr per katt per månad. Inklusive sand, mat, försäkring och kattklubb

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Nettis!
1/10/19, 7:56 PM
#7

Räknade ut att det går ca 500 kr per katt och månad. Försäkring, mat och Kattsand.

jollycox
1/11/19, 3:43 PM
#8

Mina två katter kostar vardera ca 350 kr/månad för mat, försäkring och Kattsand.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

19Mikaela93
1/21/19, 10:48 AM
#9

Tror det blir ca 1200kr, då försäkringar, mat, kattsand… Men det är värt varenda krona ❤️

OberonsMatte
1/21/19, 6:19 PM
#10

Massor! Den här månaden blev extra dyr när Ruben passade på att få stopp i tarmen och behövde ligga inlagd efter akut operation under en helg (igen), (45.000 innan försäkringen tog sin del) samtidigt som Moltas fick njursvikt konstaterad efter blodprovsanalys och urinprov (som innebar inköp av extra låda och 2 påsar särskilda plastkulor att kissa på). För att kunna sätta Moltas på strikt njurfoderdiet har jag köpt 4 jättedyra chipstyrda foderautomater och flera sorters dyrt njurfoder som jag hoppas ska falla honom på läppen.  Två sorters maltpasta till Ruben för att undvika framtida stopp och några leksaker för att få beställa något roligt också. Dessutom fick jag en kallelse om att det är dags att vaccinera två av katterna.

Sajtvärd Katter iFokus

Wony
1/22/19, 9:36 AM
#11

Den här månader blir extra dyr även för oss. Behandlingen, avlivningen och kremeringen av Måns i december hamnade på ca 6000kr efter försäkring, och dessutom hamnade Chilis vaccinering denna månad. 

#10 lite OT, men har du hunnit få och prova foderautomaterna? Är nyfiken på hur de funkar eftersom våra katter nog har lite olika foderbehov.

new2ragdoll
1/22/19, 10:12 AM
#12

Kanske runt 1000 kr? Inklusive mat, försäkring, kattsand…

Sen tillkommer ju givetvis oplanerade inslag som akut tandutdragning, undersökningar hos veterinären.

Köpte även dyrt njurfoder till katterna där åtminstone den ene blivit diagnostiserad att ha fått njursvikt men de vägrar den.

Maria
1/23/19, 4:03 PM
#13

#3 Känner igen det där😃 Jag vågar heller inte ens räkna…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[[eskils_]]
1/27/19, 12:01 PM
#14

Många tror nog att det är nästan gratis att ha katt, men det är det alltså inte! Ca 500-600 kr i månaden per katt är nog ett rimligt riktmärke.

Maria
1/27/19, 12:10 PM
#15

#14 Det tror jag också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

line84
1/28/19, 10:32 AM
#16

Oj.. I försäkring blir det strax över 1000:- månaden för 6 katter (jag har fem st). Sand beställer jag pallvis. Även mat beställer jag. Mat och sand kanske beställs 2-3 gånger om året.

Bästakompis
1/28/19, 10:27 PM
#17

Håller med om att 500 kr per katt och månad nog är normalt. Det behöver fattiga studenter etc. veta, så de inte skaffar katt i tron att det inte kostar något.

Wony
1/29/19, 9:00 AM
#18

Jag skulle säga att 500kr/katt och månad är en bra initial uppskattning, men sedan kan det också bli bra mycket dyrare än så om katten t ex måste äta specialkost, få regelbunden medicinering osv. Nu ska t ex ena katten äta en särskild eliminationsdiet som kostar ganska mycket, så då går ju månadskostnaden upp jämfört med om båda katterna äter samma friskfoder.

Utöver att vi har försäkring osv lägger vi undan en liten summa per katt och månad som en buffert att ta av om något oförutsett inträffar. Där räknar vi alltså inte in t ex vaccinationer som ju är återkommande utgifter. Just nu när jag är arbetslös och därmed har sämre ekonomi är det totalt 200kr per katt och månad (jag och sambon delar lika på den summan). Sedan så går katterna självklart först och vi är alltid beredda på att dra in på annat om det krävs.

powerade
1/29/19, 11:39 AM
#19

Bra fråga! Inte så hög tror jag då 10kg Kattsand räcker mer 3 månader typ. Köpt 13kg kattmat för ca 350 kr som förmodligen räcker mer än 6mån. Veterinär vård har hon på max 10 000 på 10år. Hon är rätt billig lillskruttan

[[eskils_]]
1/29/19, 11:47 AM
#20

#19 "Veterinär vård har hon på max 10 000 på 10år." Hur menar du, fattar inte.

"Köpt 13kg kattmat för ca 350 kr" Vad är det för kattmat? Är det något animaliskt protein alls i den?

Annons:
Lena
1/29/19, 4:06 PM
#21

Ja det blir en hel del. Som #3 skriver vågar man inte tänka på det.  Har 5 katter med hittekattsbakgrund som blivit rysligt bortskämda.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Wony
1/30/19, 9:40 AM
#22

#20 Vet inte vad personen köper men t ex Bilanx finns på 10kg säck på ÖoB för 319kr. Och det innehåller definitivt animaliskt protein.

powerade
1/30/19, 12:55 PM
#23

#20 varför ifrågasätta vad jag ger för foder det har ingenting med kostnaderna att göra. Jag berättar bara vad det kostar. Katten har varit hos veterinären för ca 10 000kr under sin livstid och hon är 10år. Vad är svårt att förstå?

Wony
1/30/19, 1:05 PM
#24

#23 Jag tror att flera trodde att du menade att katten var veterinärvårdsförsäkrad upp till 10000 på tio år, vilket vore en jättekonstig försäkring.

[[eskils_]]
1/30/19, 1:15 PM
#25

#23 Frågade därför att jag tyckte det var ett väldigt billigt foder. Om det är bra också är du bara att gratulera.

#24 "Jag tror att flera trodde att du menade att katten var veterinärvårdsförsäkrad upp till 10000 på tio år, vilket vore en jättekonstig försäkring." Precis, så trodde jag också.

Silvestris
1/31/19, 10:03 PM
#26

Mat runt 260 kr/mån och lägger man på försäkring, vaccination, strö och annat vardagligt landar jag säkert på en 600 kr/katt i månaden.

Magrat
2/2/19, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Inte den blekaste ärligt talat. Har en ca 10 år gammal katt som käkar Mush vaisto cat och royal canine indoor longhair. Torrfodret räcker rätt länge iom att han föredrar MUSH vilket han äter ca fyra bollar per dag. Men jag skulle tippa på kanske 350:- i månaden

Var hos veterinären för en seniorkontroll, plus vaccination häromdagen 1495:- Men en frisk katt (och bonus knappt någon tandsten!) Så det är ju skönt, även om det svider lite i sjukpensionärsekonomin, men vi lägger undan för sådant.

Sedan försäkring och kattströ till lådan, det är ju ytterliggare ca 300:-  Vi har en gammal försäkring hos IF där vi enbart betalkar veterinärvården upp till 5000:- sedan har vi ingen ränta utan If står för hela kalaset, tack och lov inte behövt utnyttja den särskilt mycket.

En huskatt, ca 750:- i månaden. Det är dyrt med djur! Men så värt det! 👍

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
MonicaLagerquist
2/2/19, 9:34 PM
#28

#27 Hoppas att du menar att försäkringen täcker upp till femtio tusen och inte upp till femtusen

Stolt ägare till fem La permer

Magrat
2/2/19, 9:47 PM
#29

#28, Hoppsan, ja det är 50 000 den täcker. Fast vi måste betala max 5000 😂

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

MonicaLagerquist
2/2/19, 9:54 PM
#30

#29 Jag har IF flockförsäkring till mina katter betalar Max 2500 kronor och har ett Max belopp på 60 tusen per försäkringsår Jag rekommenderar dig att ta fram försäkringsbrevet och läsa igenom det nu.

Stolt ägare till fem La permer

Magrat
2/2/19, 9:59 PM
#31

#30 Vi har ju en försäkring som inte säljs längre det är nog därför den verkar märklig. Det är den med fast självrisk och ingen rörlig ränta som tidigare såldes. Vi betalar alltså självrisken på 5000, och resterande står IF för. Kan vara upp till
60 000:- också, men jag tror den sänks med åldern. Fast det kanske inte sänkts än trots att han är ca 10 år gammal.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

MonicaLagerquist
2/3/19, 7:06 AM
#32

#31 Jag har också IF flock men min självrisk är på 2500.

Stolt ägare till fem La permer

Magrat
2/3/19, 10:29 AM
#33

#32 Men vi har inte flock, vi har Stor kattförsäkring, vi har ju bara en katt, även om han ibland känns som två under sina racerundor 😂

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Pia-69
2/3/19, 11:00 AM
#34

#32 Flockförsäkring , hade ingen aning om att det finns! Hur funkar den och hur många katter räknas som flock? 🤔☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
MonicaLagerquist
2/3/19, 11:13 AM
#35

#34 Den finns tyvärr inte längre. Vi som har den får ha den kvar men man kan inte teckna in nya katter i den

Tidigare så kunde man veterinärvårdsförsäkra 7-15 katter på samma försäkring.

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
2/3/19, 12:06 PM
#36

Jag byte precis från If (fick ärva den) till ett annat försäkringsbolag som mina andra har. Jag byte pga. att IF sänker maxbeloppet för katter över 10 år och FirstVet gratis endast en gång medan andra har obegränsade, annars är det också ett stabilt och bra bolag. De har bra öppettider och är trevliga. Vilket inte är på vissa andra f-bolag.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Ingetbarainget
2/3/19, 7:17 PM
#37

#23 Vilket foder ger du?

Pia-69
2/3/19, 8:44 PM
#38

#35 Okej, Tack för infon. Så synd att den inte finns kvar! Dock inte aktuell för mig ändå eftersom jag inte är uppfödare, och troligen kommer jag inte att ha så många som 7 katter samtidigt…😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

powerade
2/3/19, 9:37 PM
#39

#37 du kan skriva privat till mig så svarar jag.

[[eskils_]]
9/21/19, 12:52 PM
#40

Visst kostar det pengar att ha katt, och även hund!

"Landets djurägare lägger flera miljarder per år på veterinärkostnader. Men det skiljer sig kraftigt mellan vad man får betala på olika kliniker. När Lisa Larssons hund Julle blev sjuk hamnade notan på 115 000 kronor.

– Jag blev ganska chockad. Man vet ju att det är dyrt att ha husdjur, men inte så här dyrt, säger Lisa Larsson."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7303845

Upp till toppen
Annons: