Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 918 ggr
Codswallop
1/7/19, 4:34 PM

Kattmat - en djungel.

Inom kort får vi hem en kisse till oss. Den äter just nu Whiskas och som jag förstått finns det bättre mat än så. Våra hundar äter färskfoder och vi vill ge lika bra mat, innehållsmässigt alltså, till katten. Så, vad ska man välja? Färskfoder eller torrfoder? Jag är dragen till märken som ex Acana, men läser även att katter inte ska äta torrfoder alls. Vad är det som gäller egentligen?

Annons:
Majeas
1/7/19, 4:48 PM
#1

Min får både torrfoder och blötmat. Och det är "vanlig" mat från Konsum, torrfoder är hon inte alls kräsen med men med blötmaten däremot så är det bara Pussi Sensation som går ner. Om du kör färskfoder till hundarna så brukar det ju finnas till katt från samma märke om man säger. :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

MonicaLagerquist
1/7/19, 9:26 PM
#2

På sikt tycker jag att ni ska satsa på ett färskfoder. Men med tanke på vad katten äter nu så ta det försiktigt. Den maten han äter nu tillhör det absolut sämsta föder. Det borde inte ens få kallas kattmat. Torrfoder är inget en katt behöver.

Stolt ägare till fem La permer

Codswallop
1/7/19, 11:19 PM
#3

Mhja, det är exakt så jag läst mig till. Något om att de kan få njursten av att de inte får i sig tillräckligt med vätska när de äter torrfoder? Vi ger hundarna Priima som tyvärr inte finns till katt, så vi tänkte se oss om efter bästa andra färskfodret och sedan sakta fasa ut. Vet inte exakt hur känslig hon är med annat än fodret.

Dimocarpus
1/8/19, 6:08 AM
#4

Du har rätt, katter är strikt köttätare, mer än hunden så den är gjord att äta foder med hög proteinhalt. Barf.ifokus.se är inte jätte aktiv men de har bra inlägg och artiklar där som du kan söka och läsa igenom. Det är bra att du fasar ut långsamt, bara för säkerhets skull. Känner du till MUSH? Det är barf som är utformat till kattens behov. Det är ett helfoder. Gå in på https://www.mushbarf.com/sv/hur-far-jag-min-katt-att-ata-ra-mat Matilda Eriksson som har skrivit boken om barf till katt och även hjälpt MUSH att ta fram barf till just katten. Vill du göra barf själv så rekommenderar jag att man läser på ordentligt eller alternativ konsulterar en som gör recept på barf till katter. Tidigare har det funnits två som skriver ut recept. De har lagt ner sin verksamhet men finns en kvar som skriver recept på barf till hundar och katter om du vill göra själv. Det finns tre sorters MUSH vaisho för katter. Gula är till främst kattungar för det innehåller mer kalk som de behöver. Rosa är mindre och minst den vita påsen. Katter kan bli lite hårda i magen av barf men det går lätt att reglera, t.ex. ge 1/3 våtfoder och 2/3 barf. Dels är det enklare vid resor med katten om ni skulle ha svårt att ta med frysbarf, då kan katten äta våtfoder så länge och återgår till barf när den är hemma igen. /Tips från en som har gjort hemmabarf med och numera ger MUSH för latheten. Ska också gå över till hemmagjord igen för de får mer variation av djurslag och jag kan ge bättre kött.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Jessicahagstrom94
1/9/19, 11:14 AM
#5

Skulle det vara så att katten inte gillar mush så är mjau mjukmat och bozita mjukmat bäst därefter. Fasa in långsamt vad du än väljer. Men helt rätt att strunta i torrfoder.

Codswallop
1/9/19, 1:14 PM
#6

Läst lite och det lutar med åt Mjau, i alla fall till dess att vi fått tag på en till frys. Kanske dum fråga, kissen har fått fri tillgång hittills med torrfoder, är det två gånger om dagen som gäller sedan eller? Hundarna får morgon och kväll så hade varit smidigt om man kunde ge samtidigt. Eller behöver en katt oftare? 

Jag har aldrig haft katt, mannen är uppvuxen med katt men bara haft utekatter som bara haft torrfoder så allt detta är väldans nytt för oss båda. Vill vara säker på att vara helt beredd när kissen kommer nu i helgen.

Annons:
Bjornberg
1/9/19, 3:15 PM
#7

Min katt har fri tillgång på applaws torrfoder (grain free) och får en stor mängd mjau mjukmat 3 ggr per dag. Hon har lätt för att bli tunn och har därför fri tillgång på torrfodret, även därför hon får mjukt 3ggr per dag istället för två som nog räknas mer normalt.

TatsuOni
1/9/19, 3:16 PM
#8

#6 Våran katt har fri tillgång på blötfoder (Mjau).

Fyller upp skålen på morgonen innan jobbet. Fyller/byter ut maten efter jobbet och sen samma sak på kvällen. Då håller den sig tillräckligt bra så att han kan äta när han vill.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Siggebus
1/9/19, 7:13 PM
#9

Min kisse får Mjau blötmat och kompletteras lite då och då med Mush eller råa kycklinghjärtan, kycklingmage eller råa revben  där det finns både brosk och senor etc.

Jag har kommit fram till lagom mängd genom att prova mig fram och ger maten 3 ggr om dagen dvs morgon, lunch och kväll. Jag har fördelen att jobba ca 1 minut hemifrån så går alltid hem på lunchen. När jag äter lunch får även Milton lite. Dock får han det största målet på kvällen för jag känner att det är då det dröjer flest timmar till nästa mål.

Jag ger lite extra vatten i maten trots att det är blötfoder. Min katt har nämligen haft urinproblem 3 ggr med veterinärbesök som följd så tar det säkra före det osäkra nu 🙂

Nu har han varit symtomfri i nästan 1 år så jag hoppas vi slipper det hädanefter.

[Forest]
1/9/19, 9:29 PM
#10

Skulle katten gilla färskfoder så är det bra att ge. Som allt annat finns det en uppsjö olika sorter på färskfoder. Jag köper till våra hundar färskfoder som finns bla på öob real finns även till katter. Våra katter gillar inte färskfoder inte av dom vi provat 3 olika så vi ger blötmat 4 gånger per dag och tilltugg har dom torrfoder men dom äter inte torrfoder värst mycket.

Dimocarpus
1/10/19, 5:55 AM
#11

Mjau är inte bäst våtfoder men prisvärt för man får det man betalar för:

* Allt kött är inte svenskt (de köper kött från andra länder för att kompletterar innehållet) 

*Det är inte monoprotein i smakerna, de kompletterar alla smaker med  kyckling. 

Men däremot bidrar man till att hjälpa hemlösa katter i Sverige om man handla Mjau. Checka ingredienser. Vissa sorter innehåller spannmål, det är inte mycket per påse men äter man det flera gånger om dagen så blir det en hel del. En katt behöver inte spannmål. 

Om du kalkylerar lite så märker du ganska snart att det blir mer kostsamt att köpa våtfoder eller torrfoder  än handla barf, eller göra hemmagjord barf. Det krävs inte mycket för att katter ska få i sin tillräckligt per dag för att just barf (det de är ämnade att äta) är näringsrik vilket gör att de inte behöver lika mycket mängd mat som t.ex. i våtfoder(inte dåligt i sig att äta) men det är absolut bättre än torrfoder för det innehåller vätska. 

*Ett annat tips som inte handlar om kost är tandhygien. Börja redan nu sakta men säkert borsta tänderna på katten. Det gynnar både katten och din plånbok i längden. 

Finns ingen försäkring som täcker tandsjukdomar. Vissa täcker FORL/TR men inte alla. Och  ingen försäkring täcker samtliga tandsjukdomar, framför allt inte gingvitis (tandköttinflammation) vilket alla katter har lätt att utveckla. Plus att katten får så ont och är bra på att dölja det länge tills det inte går att rädda tanden/tänderna.  Den kan lida i tysthet länge innan man förstår. 

De kan få plack precis som vi får. Alltså det börjar bilda plack redan när man ätit. Minst en gång om dan är mitt tips att man bör vänja sinkatt vid tandborstning. Dels vänjer du din katt vid beröring där, då kan man kontrollera tandstatus samtidigt när man ska göra den dagliga rutinen. Det tog sin tid innan denna rutin blivit  en mysstund när jag ska borsta tänderna på mina. Nu kan jag snabbt så förändring och kan se och eventuellt åtgärda på en gång om de skulle få ont. Det är inte lätt att komma åt alla ställen i munnen men det går med tiden. Bättre att man komma åt en del av tänderna än inget alls. 

(Det finns ett väldigt bra inlägg om tänder här på kattsidan sök något i stil med tänder eller tandborstning så ser du).

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
1/10/19, 9:33 AM
#12

Jag ger mina much och mjau i gelé i påse. Tyvärr har jag fått en mycket kräsen bestämd dam som hellre svälter sig än äter det hon inte gillar. Från början barfade jag och under 2 år åt hon barf med god aptit, sen började hon strula och nu totalvägrar hon äta det. Jag tror jag provat alla spannmålsfria blötmatssorter som finns och det enda som går ner är Mjau i gelé på påse, inte tetra. Vi får se hur länge det passar damen. Som tur är äter hon fortfarande mush men hon blir för hård i magen på bara det så hon får 1 boll om dagen och sen mjau till frukost och kvällsmat. Testade Vom og Hundemats färskfoder och det gillade bägge så nu har jag lite att variera med. De färskfoder jag känner till som är fullfoder för katt är mush, vom og hundemat samt four friend, lite osäker på om sista är helt fullfoder har inte provat den än. Utbudet är inte lika stort till katt som till hund för färskfoder. Mina katter får mat 3 gånger om dagen, frukost, när vi kommer från jobbet och innan vi går och lägger oss. De har inte fri tillgång utan får så mycket de har behov av efter storlek och aktivitet. De håller vikten mycket bra så.

Sasha W
1/10/19, 5:53 PM
#13

Många här föredrar kladdmat, personligen får min kladdmat på kvällen och hr fro tillgång på torrfoder

Annons:
Upp till toppen
Annons: