Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2281 ggr
Selma2015
2019-01-05 06:34

Katt hög feber och inflammation

Hej, min katt blev sjuk igår och kunde knappt gå. Åkte till djursjukhuset där tempen visade 40.8 och hon blev inlagd. Efter prover säger veterinären att det visat sig att hon har en inflammation, men de vet inte var nånstans. Vad innebär detta egentligen? Febern är ju superhög!!! Vart kan inflammationer sitta? Hon har inga sår eller något synligt alls… lilla hjärtat! Är så orolig.

Annons:
Maria
2019-01-05 06:40
#1

Katter har ju i regel lite högre normaltemperatur som runt 38-39 grader. Din katt har ju definitivt feber men jag vet inte om den är så superhög?

Bra att hon är inlagd. De kommer med all säkerhet hitta vad som felas.

Vi har nyligen haft en katt med livmoderinflammation. Är hon kastrerad? Annars kanske det kan vara något sådant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Selma2015
2019-01-05 07:05
#2

Hon är kastrerad! Jag var med på ultraljud och organen såg fina ut. Känns skönt! Så orolig man är för sina små ❤

[Devya]
2019-01-05 07:06
#3

#1 Min katts normala temp är kring 37,5-38. Då den stiger till 39-40 så är hon väldigt svag och orkar inte gå alls. Det är kanske inte väldigt hög feber men tillräckligt för att hon inte alls orkar. 40,8 skulle då vara väldigt hög feber för min katt åtminstone. Svårt att säga var inflammationen sitter..Min katt är också sjuk. Hon fick feber i måndags och de gissade också på inflammation men allt kom negativt tillbaka. Jättesvårt att veta med katter. Jag förstår din oro så väl. Är själv väldigt orolig över min egen katt just nu.

Maria
2019-01-05 07:08
#4

Hoppas att allt går bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Selma2015
2019-01-05 07:21
#5

#3 min katt har aldrig varit sjuk innan men hennes feber gjorde så hon inte kunde gå rakt o bara ramlade, så kändes extremt oroväckande och på djursjukhuset sa de att de aldrig släpper hem katter med så hög feber :( är din katt kvar på sjukhus? Har hon fortfarande feber? Hoppas båda våra små kryar på sig nu! #4 Tack! Hoppas verkligen det!

annzoo
2019-01-05 07:36
#6

Vad säger CRP? Hög crp kan ju även tyda på en infektion. Även om hon är kastrerad så har de kollat däromkring ändå? Jag fick höra något skrämmande nyligen att vissa veterinärer där jag bor lämnar livmodern när det kastreras. Isf kan det ju fortfarande bli livmoderinfektion trots att de är kastrerade Som jag förstått

Annons:
Selma2015
2019-01-05 07:44
#7

#6 jag tror att det var CRP som var högt, men vet faktiskt inte ska fråga veterinären nästa gång de ringer och se vad värdet låg på. Ska be dem kolla livmodern om de inte redan gjort det, tusen tack för tips!!!

MonicaLagerquist
2019-01-05 10:20
#8

#7 Är katten kastrerad har hon ingen livmoder.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2019-01-05 11:00
#9

Vi har nyss kastrerat en hona och då var det livmodern de tog bort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2019-01-05 11:40
#10

Feber kan innebära vad som helst. En del provsvar tar lång tid att få svar på och ibland hittas ingen uppenbar orsak. Bra att hon är inlagd för utredning och understödjande behandling iallafall. När en katt har feber slutar den äta och då kan de snabbt bli uttorkade och ännu sjukare p.g.a. det. En av mina tidigare katter låg inlagd ett par dygn för hög feber en gång, men hon återhämtade sig utan att någon orsak hittades.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2019-01-05 12:49
#11

Vanligaste orsaken till att katter har feber är antagligen infektion t.ex. kattsnuva, men även FIP kan ge höga febertoppar. Vissa inflammationer t.ex. bukspottkörtelinflammation kan ge feber också. Beroende på vad provsvaren visar kan de välja att gå vidare med ytterligare diagnostik. Om de misstänker en inflammation snarare än infektion kan ett ultraljud av buken vara ett alternativ.

annzoo
2019-01-05 13:10
#12

#8 här där jag bor har flera sagt att de katter som blivit kastrerade så har de ändå lämnat livmodern och bara tagit bort äggstockarna

Silvestris
2019-01-05 14:46
#13

#8

Kastrering betyder att man avlägsnar könskörtlarna. Det innebär att tar man bor äggstockarna är honkatten kastrerad. Däremot väljer många veterinärer att även operera bort livmodern.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-07 08:04
#14

Hur har det gått?

Stolt ägare till fem La permer

Selma2015
2019-01-07 10:13
#15

Hon har kommit hem men är inte alls bra. Kissade på sig igår stackaren. Hon har inte druckit sen hon kom hem, sover bara o kan inte hoppa upp eller ner och går i slow motion. Hon hade 39.7 graders feber när hon kom hem, inte kunnat ta temp på henne efteråt :( veterinären sa att vi skulle komma tillbaka imorgon om hon inte är som vanligt då.

Selma2015
2019-01-08 18:34
#16

Kan ett virus sitta i bakbenen? Fortsätt feber och beter sig märkligt med bakbenen, svårt att hoppa och darrar.

annzoo
2019-01-09 05:18
#17

#15 fick hon nån medicin?

Selma2015
2019-01-09 07:05
#18

Nej, inga bakterier hittades så ingen antibiotika eller annan medicin

annzoo
2019-01-10 09:51
#19

#18 om CRP var högt bör katten få antibiotika. Höll själv på att förlora en katt pga att veterinären vägrade skrivs ut antibiotika. Be om ett andra utlåtande av annan veterinär.

Uppkatten
2019-01-10 12:35
#20

Uppfattar det som att veterinärer var mer generösa med både antibiotika och kortison tidigare vid oklara diagnoser.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Silvestris
2019-01-10 20:16
#21

#19

Högt CRP är i sig inte en indikation för att sätta in antibiotika. Antibiotika ska användas mycket restriktivt och har man inte en positiv odling ska antibiotika endast sättas in som livräddande åtgärd. Om man ska hårddra det.

annzoo
2019-01-11 09:17
#22

#21 nu vet jag ju inte hur högt TS CRP är därför bad jag även att hen skulle göra ett andra utlåtande av annan veterinär. Jag kom i skarven där man blev hårdare med antibiotika där jag bor och min hona hade då dött av en bit moderkaka som hon inte fått ut efter förlossningen. Hon var så dålig att hon inte ens orkade hoppa upp i sängen än heller ta hand om kullen. Jag var där lördag och blev hemskickad med uppvätskning. På måndag var hon ännu sämre och fortfarande blev nekad antibiotika. Fick till slut antibiotika av veterinär 2. Hon hade alla tecken på infektion med feber, hög crp mm redan på lördag.

pussgyrka
2019-01-11 10:44
#23

Hur går det för er? Kattsnuva kan ju ge hälta som symtom (vet inte om det är det du beskriver med bakbenen), fast då borde du ju se fler symtom gissar jag.

Silvestris
2019-01-12 19:43
#24

#22

Fast i ditt fall talar ju helheten för en infektion där antibiotika är livräddande. En moderkaka som inte kommit ut efter förlossning i kombination med feber är ju en enda stor röd varningsskylt för infektion helt oavhängigt CRP.

Jag ville med mitt inlägg säga att högt CRP i sig inte är en indikation för antibiotika. Det är helheten som avgör vilken behandling som är lämplig.

Selma2015
2019-03-26 09:47
#25

Uppdatering - efter en andra vända på djursjukhuset blev det bättre. Hon fick någon aptitstimulerande tablett och har aldrig sett henne så innan! Hon åt och åt och åt och åt. Och åt. Och lät konstigt. Men det kändes som att när hon började äta blev allt annat bättre med. Hon var låg i ett par veckor efter det, men nu som vanligt sedan ett tag tillbaka :) Vi fick aldrig reda på vad det berodde på.

Upp till toppen
Annons: