Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1381 ggr
JasmineEbbaBenita
2019-01-03 12:40

Katt krafsar på dörren hela natten

Hej. Jag bor i en ganska stor lägenhet och har då en innekatt på 1 halv år och 2 månader. Han får inte vara i min och sambos sovrum om nätterna pga att katten alltid har hoppat upp på fönsterbrädan och rivit ner saker och prasslat med persiennerna och där med vi inte kunnat sova. Jag har prövat nu i ca 1 månad att stängt ute honom om nätterna med det har resulterat till han han står och krafsar hysteriskt på dörren tills någon utav oss kommer och öppnar eller sprayar vatten på honom med han bryr sig inte. Så nu några gånger har vi testat med att stängt in honom på vårat stora badrum med mat och vatten och kattlåda och leksaker, och det har funkat med vill helst att han ska kunna gå lös i alla rum förutom sovrummet. Vad ska jag göra? Behöver tips och knep. Vill helst att han ska lyckas bli trött när vi också ska gå och sova. så kom gärna med tips. Jag är öppen med allt. Men som sagt så kan han inte vara i sovrummet pga att han stör genom att riva ner saker osv. Och vattenflaskan hjälper knappt heller längre. Är tacksam för svar :)

Annons:
Maria
2019-01-03 12:45
#1

Jag hade tagit bort grejor som han kan riva ner. När man har katter så får man försaka en hel del. Skaffa persienner som inte går att prassla med.

Jag tycker det låter hemskt att stänga in honom i badrummet och spraya inte vatten på honom.

Försök att lek mycket med honom på kvällen så att han förhoppningsvis blir tröttare. 

Annars är en kattkompis en bra idé.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-01-03 13:05
#2

Lek med honom på kvällen och servera mat före sänggåendet. Stäng sovrumsdörren och använd öronproppar de första nätterna vid behov. Man måste vara konsekvent! Efter en tid har han vant sig, katter är vanedjur.

Stäng inte in honom i badrummet! Spraya inte vatten på honom!

Uppkatten
2019-01-03 17:06
#3

Nej, spruta vatten på katter får man inte göra. Det gör katten förvirrad och otrygg och lär knappast göra något gott. Tvärtom. Det är en gammal myt att man "ska" eller "kan" göra på det sättet men det är ingen metod som bör användas! 

Och att stänga in katten i badrummet är inte heller OK. Katter är nattdjur och katten vill förstås att ni ska vara uppe och ha kul med honom på natten, inte att ni ska gå och sova (då det är mot hans natur). Katter i den här åldern har massor av energi och behöver aktiveras ordentligt, särskilt om ni tänker er att själva få sova nattetid…  Att stänga in en katt i ett trångt utrymme under den tid då katten är gjord för att vara som mest aktiv  är naturligtvis inte alls lyckat.

Du har fått flera bra tips: t ex att möblera om så att det passar katten (plocka bort sådant som kan puttas ner, byt persienner o s v), att aktivera katten rejält innan läggdags resp. att skaffa en lika galen kattkompis som katten kan härja runt med.

Min erfarenhet är att det värsta natt-race:andet vanligtvis ger sig vart eftersom katten blir äldre. Så ytterligare ett tips är att hålla ut! 🙂Se också till så att katten har en massa kul leksaker såsom pingisbollar, boinkar, prasseltunnel, en hög klösmöbel att klänga runt i, plats på fönsterbrädan så att han kan sitta och spana ut o s v.

Kanske kan man lägga till något nytt precis innan man går o lägger sig: ett jättestort blomfat med vatten på och några kul leksaker i,  en tom kartong att utforska, en papperskasse (klipp av handtagen så att katten inte fastnar i!!!) o s v. 

 Äter katten torrfoder så kan man gömma en mindre mängd torrfoderprickar runt om i lägenheten så att katten får gå på matjakt under natten o s v.

När mina katter var i den åldern så behövde jag leka minst 1-1½ timme aktivt med dem innan sängdags… (och det var inte alltid det hjälpte/räckte….) Visserligen kanske de somnade för en timme eller två, men sedan kunde de komma stormande i full katt-jakt genom lägenheten igen… 🙂Men så småningom "växte det bort".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

frijoh
2019-01-04 19:39
#4

Innan min katt fick bli utekatt så behövde jag aktivera henne runt 3 timmar dagligen med promenader i sele ute, lek med vippor/bollar/möss, klickertränade olika trix bla. För att hon skulle kunna sova på natten behövde jag lägga en stor del av aktiveringen på kvällen och sen ge det största målet mat på hela dagen precis innan vi gick och la oss. Då sov hon hela natten utan att störa någonting. Så mitt tips är att leka, promenera eller göra någon annan form av aktivering med din katt innan ni ska sova och sen ge mat innan ni ska sova, och bästa är om katten också får jobba lite med maten, om du ger barf tex gnaga på en kycklingvinge, om torrfoder sprida ut i hela lägenheten på olika ställen :)

[Ssoklubb]
2019-01-04 20:24
#5

Låter sjukt att ni stänger in katten i badrummet 😡

Maria
2019-01-04 21:10
#6

I förrgår så fick vår gamle katt Moritz 17 år somna in.

Han har i alla år väckt mig varje natt en till två gånger. Inte bara väckt utan jag har fått gå upp och fjäska en stund och kanske fylla på mat. Jag har aldrig kommit på något knep för att få honom att sluta med det.

Men tro mig. Jag hade gärna fortsatt gå upp på nätterna bara jag fått behålla honom.❤️

Er katt är så ung ännu så det kanske är ett beteende som avtar med tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Ssoklubb]
2019-01-04 21:35
#7

Beklagar sorgen 😢

I efterhand ser man att det inte gjorde något att man blev väckt mitt i natten.

Min gamla hund Lilly brukade prata för sig själv varje natt och jag var tvungen att gå upp och ge en puss för att hon skulle somna, men det gjorde inget jag hade gärna haft kvar henne idag ❤️

Omorika
2019-01-06 14:42
#8

Det viktigaste är egentligen och vara envisades än än katten men det är inte lätt. Jag försökte i början att inte ha katten i sovrummet men en liten kattunge ensam utanför dörren var ingen succé. Jag gav upp och fixade så katten kunde vara i sovrummet (fast tejpade krukor och mörkläggningsgardin) vilket var det bästa jag gjort mysigare mjukisdjur får man söka efter. Din katt är dock,i slyngelåldern så det blir bättre med tiden. Vill man verkligen inte ha katten i sovrummet är mitt tips att ha dörren till sovrummet stängt hela tiden. Då blir det inte en del i revir och funkar mer som ytterdörren. Kommer då bara en period där katten vill in dit men då gäller det att inte ge efter. Under en övergångsperiod kan man stänga in katten så det blir två dörrar mellan sovrumsdörren. För mig hade det funka att ha katten i köket eller vardagsrummet. Dessa rum är bättre än toan eftersom det finns fönster och större yta. Bästa är dock en kattkompis!

Zanath
2019-01-06 15:49
#9

1) Ta bort saker som katten kan riva ner

2) Byt persienner

3) Katten ska absolut inte stängas in nattetid!

4) Om katten inte ska in i ert sovrum får ni…. sluta öppna dörren. Det förstärker bara beteendet. Även att spruta vatten ger katten uppmärksamhet, förutom att många anser att det är lite av djurplågeri.

5) Ni har katt, det gäller att hitta ett sätt där alla kan trivas, annars borde man inte ha djur.

[Forest]
2019-01-08 20:57
#10

Envisa katter 😂 Vi har säkrat Allt i fönstret och har skrotat persiennerna mot rullgardin den prasslar inte. 😊 Jag har köpt mattejp och även häftkuddar och har det under krukor lampa prydnadssaker mm Våran ungkatt får inte heller sova i vårat sovrum och han kan rutinerna med springa in o gömma sig för matte tar alltid fram godis o roliga leksaker på så sätt sysselsätts han lite. Han sover i gästrummet lr i soffan med sin storebror.

Upp till toppen
Annons: