Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1163 ggr
[Tildeenberg]
2019-01-01 17:33

Hemlös katt!

Jag har just nu ett dilemma med en katt som just nu bor hos oss. Denna katt är endast 10 månader gammal, den är chipmärkt och jag vet ven ägaren är. Men eftersom hen är psykiskt sjuk och inte kan ta hand om katten bor har den bott utomhus dag som natt, även i minusgrader. Den får ingen mat och vi har anmält till länstyrelsen. Ägaren går ej att prata med då hen inte öppnar dörren eller svarra på sms angående katten. Nu är jag rädd att djurskyddet inte kommer att ”tro på mig” eller se något fel med katten. Då kommer ägaren att ta tillbaka katten och sedan slänga ut den igen efter en vecka. Katten är i övrigt frisk, ej undernärd men extremt hungrig och nästan besatt utav maten. Katten är ju väldigt ung och krävande, och inte heller rumsren. Jag har förstås blivit mycket kär i denna katt som trivs så bra hos mig. Jag tvivlar dock på att när länstyrelsen väl hör av sig till mig kommer acceptera att katten får bo kvar här. Katten har nu varit här i närmare 2 veckor. Hur lång tid tar det innan djurskyddet tar upp vårat fall? Borde jag ringa och fråga hur vi ska göra? Om vi släpper ut katten sitter den bara utanför dörren och krafsar. Vet inte om någon av er kan ge något tips och råd angående detta dilemma.

Annons:
[[eskils_]]
2019-01-01 17:55
#1

Lite konstigt att göra en omröstning med bara ett svarsalternativ.

Du skriver Djurskyddet - menar du Länsstyrelsen då? För det är de som har ansvar för vanskötta djur. De kan besluta om djurförbud t ex. Påminn dem gärna om ärendet.

Är kattens märkning ägarregistrerad?

Råder dig att spara alla sms du skickat till ägaren, för att senare kunna visa Länsstyrelsen.

Snällt av dig att hjälpa katten! Katter ska inte gå utomhus dygnet runt utan värmekoja el dyl. Och mat och vatten ska de ha dagligen.

Ary
2019-01-01 19:17
#2

Jag tycker att du kanske hellre ska kontakta ett no kill katthem istället.

På det viset fäster du dig inte mer, slipper betala veterinär och hamnar inte i konflikt med ägaren. Risken är ju stor att du inte får behålla katten i slutändan.

Jättebra att du har ryckt in. Kissen har haft tur. 🙂

[[eskils_]]
2019-01-01 19:25
#3

#2 Då blir det ju katthemmet som hamnar i konflikt med ägaren istället.

[Tildeenberg]
2019-01-02 10:17
#4

Katten R ägarregistrerad därför kan jag inte lämna den till ett katthem, trots att ägaren är helt ointresserad. Ägaren verkar inte bry sig och tror att katten varit ute hela nyårsafton. Jag har nu påmint länstyrelsen. Katten har också frysskador och äter på taddarna hela tiden, kan det ha och göra med att den bott utomhus i minusgrader tidigare?

MonicaLagerquist
2019-01-02 10:34
#5

Taddarna?

Stolt ägare till fem La permer

[Tildeenberg]
2019-01-02 10:36
#6

Tassarna*

Annons:
[Tildeenberg]
2019-01-02 10:37
#7

Jag får helt enkelt försöka få det att fungera med dem andra djuren tills om ca 1 månad då länstyrelsen säger att de hör av sig.

MonicaLagerquist
2019-01-02 10:46
#8

Biter katten sig i tassaren har den säkert ont där. Den kan ju har förfryst även tassarna-Det känns inte okej att vänta en månad och låta katten ha ont så länge.

Jag skulle ta in katten i väntan på att Länsstyrelsen gör något. Skicka ett mail till Länsstyrensen och säg att katten är hos dig.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2019-01-02 10:59
#9

Som Medarbetare på sajten vill jag först klargöra att den här typen av omröstning inte är lämplig. Själv röstar jag inte på "behålla katten" för att jag tycker så (har ingen bestämd åsikt utifrån inlägget eftersom det ofta finns flera sidor av saker o ting), utan för att kunna läsa/ha koll på vad som skrivs här i tråden.

Vad länsstyrelsen kan göra är att i första hand kommunicera kattägaren, vilket ofta sker genom att de skickar ut ett brev till vederbörande som hen får svara på, eller - i mer allvarliga fall - att de åker ut på inspektion.

Djurägaren brukar i första hand få möjlighet att rätta till förhållandena.

Blir det ingen förbättring för djuret, och länsstyrelsen anser att djurets situation inte är OK, så kan länsstyrelsen välja att omhänderta katten. Väljer länsstyrelsen att omhänderta katten så har de avtal med olika uppstallningsplatser. Där får katten vara medan man bestämmer vad som ska hända med katten, t ex avlivning, överlåtelse eller omplacering.

Är katten ung, frisk och social ökar chansen att den omplaceras. Är katten skygg och/eller sjuk så ökar risken att katten avlivas. Det händer att även friska katter avlivas (en effekt av det stora överskottet som är på katter i landet). Även om du vill ta hand om katten så är det inte säkert att det kan bli så.

Det bästa vore nog om grannen ville sälja/överlåta katten till dig.

Precis som du skriver så kan man inte lämna in katten till ett katthem.  Det är en ägd katt, man vet var den hör hemma, och att ta katten skulle därför sannolikt kunna betraktas som stöld. Ärendet måste således gå via länsstyrelsen, vad jag förstår.

Vad har katten för typ av "frysskador"?

Du skriver att den äter på tassarna (?), är det på tassarna/trampdynorna eller på klorna som katten "biter"? Att katter förfryser tramdynor/tår/öron/svans förekommer vid minusgrader, katten bör då kollas hos veterinär. Det finns också katter som är "nagelbitare" vilket kanske är mer att betrakta som "en ovana".

Kanske kan du ta hjälp av släktingar till kattägaren, för att få möjlighet att överta/köpa katten? Se då till att få ett ordentligt kontrakt så att du har papper på att katten verkligen är din.

Nu vet jag inte hur gammal kattägaren är, men minns ett fall från katthemmet där en förälder hade köpt en katt (från uppfödare) till sitt vuxna barn (för att denna skulle få någon att ta ansvar för och på så sätt "mogna"/må bättre). Nu fungerade det inte alls och föräldern hörde så småningom av sig för att få hjälp att omplacera katten, då katten inte for väl.  Så - kanske finns det släktingar kring din granne som du kan uppmärksamma på kattens situation/ta hjälp av?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Tildeenberg]
2019-01-02 13:05
#10

Tack för ditt svar! Jag har glömt att tilläggs att undersökningen är felaktig och jag kunde inte lägga till alternativ, så du får gärna ta bort den. Länstyrelsen ska prata med ägaren idag, men eftersom hen är totalt ointresserad och jag anmält anonymt så vet jag itne om det komemr elda någonstans. Risken är stor att hen ljuger till länstyrelsen, säger att hen letat och sedan kastra ut katten 2 dagar senare igen. Jag vet att detta kommer att ske då hen gjort så flertalet gånger tidigare. Polisen har flera gånger behöft bryta sig in för att ägaren ej öppnar dörren. Det känns också fel att vi ska behöva betala veterinärkostnaden för tassarna som katten tuggar på? Det är svarta sprickor på trampdynorna också. När ägaren låtit den sova ute i snöstorm har katten försökt gräva ner sig i snön.

Uppkatten
2019-01-02 13:36
#11

Hittar ingen funktion för att kunna ta bort undersökningen, så den får vara kvar för den här gången.

Om ni på allvar vill ta över och hjälpa katten så får ni nog vara beredda på att även ta er an veterinärkostnaderna, är jag rädd.  Men min gissning är att ni då först måste få till en överenskommelse med kattägaren, t ex med hjälp av kattägarens släktingar.

Har förståelse för att alla inte har råd med veterinärkostnader, men å andra sidan så kostar det att ha katt, och det gäller ju även framåt i tiden om du tar över katten…

Att hjälpa en sjuk/skadad katt är väl använda pengar, när man tänker på alternativet för katten.

Vet inte var i landet det här är, men ett annat bra alternativ hade kanske varit om länsstyrelsen haft uppstallningsavtal med något av landets No Kill-katthem. Vet inte hur det är hos er?

Vad hindrar att ni bygger katthus där katten kan ta skydd mot väder och vind? Bl a sushirestauranger men även apotek (vill jag minnas) har stora frigolitlådor med lock som man kan fråga om man kan få en. Förankra den vid t ex en lastpall. Gör en lagom stor ingång. Svep in "huset" i t ex svart plastsäck mot regn. Fyll med halm (ej filtar!). Eller ännu bättre förstås om katthuset kan placeras på t ex en veranda eller liknande.  Då har katten tillgång till ett ordentligt skydd även om ni inte är hemma/kan ta in den. Frigolitlådan får inte vara alltför stor eftersom den ska värmas upp av kattens egen kroppsvärme. Att gräva ner sig i snön låter definitivt inte som något bra alternativ!

Ordentligt med mat, vatten, och skydd mot väder och vind är nödvändigt för att katter ska överleva utomhus under vinterhalvåret.

Men det låter som att den här katten även behöver få hjälp med sina tassar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Tildeenberg]
2019-01-02 14:24
#12

Då vi har både katt och hund är vi väl medvetna om alla veterinärkostnader- vacinering, kastrering och försäkringar. Så fort vi släpper ut katten i trapphus eller utanför så släpper någon in den så den sitter utanför vår dörr och krafsar konstant. Den sitter aldrig utanför ägarens dörr eftersom katten förstått att det inte ”är välkommen” eller får någon mat där. Sedan katten grävde ner sig i snön under en snöstorm för någon vecka sedan har vi haft katten hos oss vilket gått jättebra, den var utmattad, hungrig och törstig till en början. Vi har nu även bokat in en undersökning med veterinär för att kolla tassar samt eventuella dolda sjukdomar vilket jag inte tror att katten bär på, men man vet ju aldrig. Hoppas på att kunna få någon kontakt med ägaren snart… Men än så länge verkar de lättade av att ha ”blivit av med katten”

annzoo
2019-01-02 22:07
#13

Hur vet du att ägaren är psykiskt sjuk?

Annons:
Upp till toppen
Annons: