Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1315 ggr
MonicaLagerquist
2018-12-29 18:13

Uppfödares hemsidor

Vilken info vill du se på uppfödarens hemsida?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Ssoklubb]
2018-12-29 18:41
#1

Pris,ras, lite fakta är det viktigaste. + Intresseanmälan samt kontakta mig

MonicaLagerquist
2018-12-29 18:57
#2

Jag saknar uppgifter på föräldrar till kattungarna som finns på hemsidan och stamtavla på kattungar till salu.

Samt stamtavla på tidigare kullar.

Vilka hälsotester som är gjorda.

Sen är det väldigt trist att se vi har katungar födda i oktober.Efter ett tag inser man att det var oktober 2014.

Stolt ägare till fem La permer

Nettis!
2018-12-29 19:41
#3

Stamtavlor på tidigare kullar, och hälsotester hade varit bra om det funnits. Och att de uppdaterades ibland. Finns uppfödares hemsidor som inte uppdateras längre.

Wony
2019-01-01 22:29
#4

Framförallt skulle jag vilja se aktuell info. Som  andra också uppmärksammat så är de ibland inte uppdaterade på flera år. Sedan lite info om uppfödningen, rasen, hälsotester och info om föräldrarna.

Siggebus
2019-01-02 06:26
#5

Som tidigare nämnts - UPPDATERAD sida, rasinfo, info om föräldrarna, hälsan etc.
Men även pris eftersom det trots allt är en väsentlig del i planerandet av köpet. 
Jag var inne på att ev skaffa en raskatt för ett par år sedan men hade efter åratal med hundar absolut ingen som helst insyn i vad en raskatt låg på i pris.
Jag har själv en stadig och normal inkomst och har inga problem med ekonomin när det gäller mat, vaccinationer, ev kastrering, försäkring, veterinärvård men ett inköp av en raskatt medför ju en ganska stor engångssumma och kan kanske behövas planeras. Kändes nästan lite "fult" ibland att fråga om priset.

MonicaLagerquist
2019-01-02 09:11
#6

#5 Ja info om priset är ju en viktig info.

Många tycks tro att det är fult att fråga men vem skulle köpa en vara i en affär utan att fråga om priset.

Det är ju inte för att nervärdera katten utan en väsentlig upplysning.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Wony
2019-01-02 11:16
#7

Håller med om priset. Jag har ännu inte skaffat någon raskatt, men gillar att titta runt och se vad som finns, och om jag skulle bestämma mig för en raskatt i framtiden så är ju priset en del i det.

jollycox
2019-01-02 18:48
#8

Detta med att uppdatera, som #2 också tar upp "Sen är det väldigt trist att se vi har katungar födda i oktober. Efter ett tag inser man att det var oktober 2014."
Att kanske främst skriva med årtal, inte bara 'vi planerar att para x och x i oktober'. Just när man skriver känns det väl självklart att det är detta året men om man då av någon anledning slutar uppdatera så går det fort för besökare att förstå att hemsidan inte är aktuell.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
2019-01-02 20:40
#9

Tycker många svara bra. Jag tycker om se stamtavla och gärna bild på mor o fadern 😊 Sen tycker jag det är trevligt med lite små filmsnuttar på katterna. Förstår att man inte kan ha kvar jätte gamla filmer men några aktuella 😉

NatasjaHemby
2019-01-03 21:02
#10

Vill se mycket bilder! Viktigt att bilderna är av bra kvalitet - suddiga mobilbilder ger för mig ett oseriöst intryck. Om katteriet tillhör annat förbund än SVERAK är det viktigt för mig att stamtavlorna finns upplagda eller länkade (annars räcker namn på katterna, men länkar till stamtavlor är ett plus i kanten).

Håller också med om detta med inaktuell info på hemsidorna. Om man inte orkar/vill/kan uppdatera så är det bättre att ha en enkel hemsida med endast kontaktinfo och lite allmän info om katteriet. Det blir bara konstigt att läsa om en "blivande avelshane" som i verkligheten är kastrerad sedan länge eller "kattungar till salu" som flyttat ut flera år tidigare. Allra bäst är om man tar för vana att skriva "Hemsidan uppdaterad senast XX-XX-XX" tydligt på förstasidan så att man direkt vet om det är lönt att läsa vidare eller ej.

Intressant att flera önskar se priset på hemsidan. Jag tror aldrig jag har sett det och har inte heller haft en tanke på att skriva ut det på min hemsida. Det beror till stor del på att jag hittills inte bestämt priset till 100% förrän det börjat närma sig försäljning. Men det räcker kanske med ett cirkapris?

SE*Simbelmynes

micki78
2019-01-05 18:03
#11

Ni som är kattuppfödare här, vilka raser föder ni upp? Hemsida?

MonicaLagerquist
2019-01-05 20:46
#12

Jag föder upp La perm Www.blåkatten.se

Stolt ägare till fem La permer

[Ssoklubb]
2019-01-05 20:47
#13

#12 kanske dags att uppdatera sidan.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-05 20:50
#14

#13 Jo det är dags tyvärr är jag sjuk och orkar för närvarande inte det. Men de kattungar som finns på hemsidan är till salu. Och ev köpare får bilder på mail tills jag blivit piggare.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
2019-01-06 14:22
#15

#13 Nu kan jag glädja dig med att jag ägnat fyra timmar till att fixa till min hemsida,

Stolt ägare till fem La permer

[Ssoklubb]
2019-01-06 14:29
#16

#15 Underbart.

Har du publicerat ändringarna?

MonicaLagerquist
2019-01-06 14:42
#17

#16 Självklart.

Zoo och Kick har fått  ny uppdaterad säljsida med nya bilder.

Cloettakullen som stora har fått en ny sida som uppdaterats med bilder på Polly i nya hemmet.

Plopp har fått en egen sida och en sida med Plopp bilder.

Jag hoppas att alla länkar och bilder ska fungera. Tycker att jag har kollat allt men det är lätt att missa något.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
2019-01-06 19:28
#18

SE*Simbelmynes

19Mikaela93
2019-01-08 00:06
#19

Jag är själv uppfödare, och det viktigaste på hemsidan är att den självklart är uppdaterad, sen tycker jag inte om "röriga hemsidor med alla regnbågens färger där man knappt ser texten"… Svårt att förklara där hur jag menar men.. Hoppas ni förstår :) Länk till min hemsida, föder upp Perser! https://sewalkthelines.weebly.com/

MonicaLagerquist
2019-01-08 08:03
#20

Ja som synskadad vill jag gärna ha bra kontraster och jag ogillar svenska kattuppfödare som bara ´har en engelsk hemsida. De hoppar jag över snabbt.

Ljud på hemsidor är också jobbigt.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Tyst
2019-01-08 12:34
#21

När jag hade bestämt mig för abessinier och surfade runt i jakt på "rätt" katt hade jag ett väldigt sjå att hitta något alls. Det var väldigt få hemsidor som var uppdaterade och jag hade mycket svårt att hitta:

1. Finns det kattunge nu/är det några på g?
2. När planeras nästa kull ungefär?
3. VAR finns uppfödaren? (jag hade bestämt att uppfödaren fick vara 3tim bilväg bort eller 3-4 timmar tågväg bort)
4. Pris. Det räcker med ungefärligt tycker jag, jag har förståelse för att priserna justeras lite. Sedan när kattungarna är födda vill jag ha ett bestämt pris, då kan man inte rucka på priset. Men bara att ha ett litet prisspann hjälper, när det inte finns kattungar ännu.
5. Information om hur kattungarna bor.
6. Vaccination osv (fanns iofs på de flestas hemsidor)
7. Vad ingår när jag köper kattunge? (kommer det med lite mat? Försökring? Medlemsskap? Mammafilt?)

Det allra viktigaste, som gjorde att jag nästan gav upp och köpte en huskatt i stället:
RÄTT E-MAIL SOM INTE ÄR GAMMALT!!! Jag höll på att bli tokig. Jag kontaktade 9 uppfödare. EN svarade. 5 av mailen kom inte fram. Resten var det knäpptyst från.

Det slutade med att jag kontaktade Aby & Somaliklubben och berättade lite kort om mig själv och frågade om tips på uppfödare som kanske skulle ha något på g. Då fick jag kontakt med min uppfödare, åkte och träffade kattungar två gånger. Bestämde mig egentligen för vilken jag ville ha efter typ fem minuter den första gången men jag kände att jag var tvungen att inte ta den direkt för jag visste ju att jag skulle bli kär i alla katter jag såg 😉 Tre månader senare hade jag en underbar liten kattunge hemma.

Men jag tycker lite att man skall kunna få tag i uppfödarna själv! 

Off topic men  #20  … Jag var väldigt nära att kontakta dig och be om att få komma och träffa dina La Permer och Cornish när jag försökte bestämma mig för kattras och är fortfarande otroligt sugen på båda raserna. De är bara ❤️

MonicaLagerquist
2019-01-08 12:37
#22

#21 Du får gärna komMa på ett besök utan att köpa katt. La Permen är en underbar ras cox jag visar gärna upp dem.😃

Stolt ägare till fem La permer

mostermimma
2019-01-10 09:15
#23

Jag tycker det är jätteintressant att läsa om uppfödarens egna mål med aveln, vad man väljer att avla på, och sen om man tex avlar med förkärlek till någon specifik färg.

Upp till toppen
Annons: