Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1125 ggr
kattöga
12/28/18, 9:54 AM

Nyår & Fyrverkeri - vad gör ni för era katter?

Två av våra katter är livrädda för allt som smäller. T o m när någon granne ganska långt härifrån spränger, så att det hörs lite grann här, så springer de o gömmer sig under soffan och ligger där och trycker länge, länge. 

Har ni lyckats hjälpa era katter som varit rädda för fyrverkerierna och i så fall hur?

Vi har dragit för gardiner, ganska högt ljud på radio/tv men det har inte hjälpt. Jag ska fr o m idag spela upp lite fyrverkerivideos på min dator och höja ljudet allt eftersom, ifall de inte kastat sig in under soffan eller sängen. Och förhoppningsvis få dem att "vänja sig" vid ljudet. Vet inte om det kommer att hjälpa, men ska i alla fall försöka. Synd bara att jag inte kommit på detta förrän nu, så att jag hade kunnat vänja dem vid ljudet tidigare.

Den tredje katten lyfter lite på huvudet och somnar sen om igen. 
Hur reagerar era katter på smällare och raketer?

Tack och lov brukar det vara smällar-dags under en ganska kort stund här, eftersom vi inte bor i skogen. 
Jag önskar att fyrverkerier inte skulle få användas alls! Kommunerna kunde arrangera laserfyrverkerier på särskilda platser.

Jag blir så ledsen för de djur, vilda som tama, som chockas och blir skrämda av fyrverkerier varje nyår!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
OlleA
12/28/18, 10:44 AM
#1

Bra skrivet! Jag håller med om att fyrverkerier inte borde få användas alls. Till min glädje läser jag att raketer på pinne kommer att bli förbjudna att sälja och använda utan tillstånd från och med nästa år, men fyrverkeritårtor kommer fortfarande att vara tillåtna. Jag har inga katter eller andra husdjur (mer än akvariefiskar) men brukar mata de vilda djuren här i skogen under vinterhalvåret. Även om folk tycker att jag bor "mitt i urskogen" ligger små gårdar och hus lite här och var, och överallt ska det förstås skjutas raketer på nyårsnatten. Vart ska då mina kära rådjur, harar, ekorrar, fåglar av olika slag m fl ta vägen när det smäller lika mycket från alla håll? Det måste vara ett helvete att inte kunna ta skydd någonstans, och hur många fåglar som dör av chocken när raketer smäller nära deras sovplatser i träden lär vi aldrig få veta. En sak att tänka på i sammanhanget är att man ska vara extra uppmärksam när man kör hem från sitt nyårsfirande på små landsvägar. Vettskrämda djur kan rusa iväg åt vilket håll som helst och lätt hamna ute på vägarna. Varför inte skänka pengarna till välgörenhet i stället för att bränna upp dem? Och på så sätt skona djur, människor och miljö?

Olle

kattöga
12/28/18, 11:03 AM
#2

#1 Ja, vi bor också i skogen (fast jag ser att jag skrev att vi inte bor i skogen, för sent att ändra nu) och vi har också många vänner bland de vilda djuren här. Vi ger dem mat, och allra särskilt så här års. Och jag kan bara hålla med, det måste vara ett rent helvete för de små liven vid nyår! 

Bra råd, att se upp på vägarna, både stora och små vägar, då djuren inte vet vart de ska ta vägen!

Nyårsfirandet är en "aktivitet" som jag numera fasar inför och är glad när det väl är över! Då får man lite "börja om" med att få skyggiskatterna och de vilda djuren lugna igen.

Våra vänner djuren, miljön och människor borde få slippa denna destruktiva förstöresle och slöseri, jag håller med!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
12/28/18, 11:21 AM
#3

Ligger inne och sover.
Mina släpps inte ut på kvällen och släpps inte ut förrän på mittpådagen eller eftermiddagen dagen efter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
12/28/18, 11:30 AM
#4

#3 Vår (enda) utekatt får inte gå ut på nätterna i vanliga fall heller. (Pga att han har skadats flera gånger vid bråk/jakt med en f d grannkatt, vilket alltid har hänt i gryningen.) På nyårsdan gör jag likadant som du, släpper ut senare under dagen. Å andra sidan är det han som inte bryr sig särskilt mycket om nyårssmällandet.

Så alla våra katter är inne på nyårsnatten. Men det räcker alltså inte för våra två skygga innekatter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Dimocarpus
12/28/18, 5:48 PM
#5

Jag börjar ge Zylkene 2-3 dagar innan samt feliway på. Vi bor högt så vi ser tom fyrverkerier och inga gardiner då vi inte har insyn. En av mina kan gömma sig under soffan. Men inte förra året. Det gick bra. Året innan så där. Den tredje vet jag inte än… vi kommer ha tv på och är hemma….

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

kattöga
12/28/18, 6:01 PM
#6

#5 Bra tips med Zylkene och/eller Feliway! Jag har Feliway hemma, så då kan jag plugga in en i väggen redan idag.
Jag har dessutom  Pet Remedy spray som katterna reagerar bra på. Ska plocka fram allt redan nu, så jag inte missar det inför nyårsafton.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Dimocarpus
12/28/18, 7:38 PM
#7

Jag menade min tredje katt vet jag inte hur han reagerar. Min burma är faktiskt den som är mest avslappnad och tittar gärna på fyrverkerier med oss. Det får vi se i år men feliway och Zylkene är en självklarhet för oss. Mina reagerar bättre på Pet Remedy men hade inte det hemma i år och det tar ju några dagar innan det börjar funka ju. Hoppas dina slipper bli alltför rädda…

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Tarotstollan
12/28/18, 9:51 PM
#8

Jag drar ner alla persienner och stänger alla ventiler för att dämpa ljudet så mycket det går.
Sen har jag ju tv på och när de skjuter som värst eller när katterna tröttnar, så går den äldste in i stora garderoben och lägger sig och den yngste brukar vandra runt lite, sover eller tittar ut genom ett litet fönster på fyrverkerierna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Flora2017]
12/28/18, 11:10 PM
#9

Min katt blir livrädd springer runt överallt och gömmer sig sen under soffan. Men nu är det sista året vi kattägare och alla andra behöver oroas oss för djuren eftersom att från och med den 1 juni 2019 är raketer förbjudna för alls förutom dom med speciellt tillstånd👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Tarotstollan
12/28/18, 11:14 PM
#10

#9. Det gäller väl bara raketer på pinnar?
All annan skit får de väl fortsätta smälla och skrämmas med….😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Flora2017]
12/28/18, 11:22 PM
#11

Jo ioförsej men vilka raketer har inte pinnar? Det säljs bara raketer med pinnar dör jag bor har aldrig hört talas om raket utan pinne😅

Tarotstollan
12/28/18, 11:27 PM
#12

Jo, det kanske är så. Jag vet inte, då jag aldrig går i närheten eller tittar på sådan försäljning. Det enda jag ser är reklamutskicken som kommer i posten och då är det ju "bara" bomber och granater, smäll och brak för hela slanten och ju högre det smäller ju coolare skall det vara….😡
Jag vill ha totalstopp för allt som smäller och skrämmer inom Sveriges gränser!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OlleA
12/29/18, 6:59 AM
#13

Tyvärr finns det massor av varianter på fyrverkeripjäser utan pinnar, som fortfarande kommer att vara tillåtna. Ni som har katter får nog se till att ha Zylkene och Feliway hemma även i fortsättningen. Men att förbjuda raketer med pinnar (utan tillstånd) är ändå en bra början!

Olle

Annons:
Uppkatten
12/29/18, 10:58 AM
#14

Det är jättebra att raketer på pinne kommer att förbjudas, men dessvärre kommer säkert mycket att tas in olagligt från andra länder. Så vi blir nog inte av med eländet helt, men jättebra om det ändå blir en minskning av det.

Här hemma sätter vi på TV och radio på hög volym. Sedan brukar jag hänga några extra filtar över sängen så att katternas kryp-in där under blir mer ljudisolerat (de har alltid en madrass där under och några sängbackar framför madrasen som "gömsle").

Sedan brukar jag sitta och halvsova framför TV:n och hoppas att min "avspända attityd" signalerar till katterna att läget är lugnt. 🙂

Vanligtvis brukar de inte bry sig så mycket, och när det värsta smällandet drar igång framåt midnatt så har de oftast hört smällare till o från under kvällen och inser att det inte kommer hända så mycket mer än så.

Men Feliway i vägguttaget kommer jag nog ändå att bjuda på, eller Pet Remedy spray eller liknande. Har alltid sådant + Zylkene hemma så att jag lätt kan ta till det om det verkar behövas av en eller annan anledning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
12/29/18, 11:11 AM
#15

#14 Bra tips med extra filtar över gömställena. Det tar jag till mig, filtar fram!

Hade ingen Feliway kvar, men har mycket Pet Remedy och det fungerar ändå bättre på våra katter. Dessutom verkar ju Pet Remedy på en gång (åtminstone sprayen, doftavgivaren har jag aldrig provat), så den har jag börjat med redan nu.

När katterna vaknar (sover nu) så blir det nån video med fyrverkeri som de får titta på. Förhoppningsvis gör de det också, utan att bli rädda. De tycker om att titta på fågelvideos för katter, de kan sitta i 15-30 minuter och studera fåglarna som äter frön och flyger omkring. 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
12/29/18, 11:21 AM
#16

Inne på Hittekatter i Fokus finns en artikel om "Katter och nyårsraketer" med en hel del tips!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
12/29/18, 11:29 AM
#17

#16 Tack! Ska genast leta rätt på den och läsa!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
12/29/18, 12:01 PM
#18

Mina katter bänkar sig i fönstren och kikar på de spännande som händer på himlen.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
12/29/18, 5:01 PM
#19

Synd att jag inte tänkte på att förbereda katterna med videos… Tog fram en film, med knappt hörbart ljud, ena katten for kvickt som attan in under soffan… Den andra räddingen var i ett annat rum, så vet inte hur han skulle reagera… 

Nåja, jag får försöka igen och framför allt förbereda dem inför nyårsafton 2019…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
1/1/19, 5:01 PM
#20

Hur gick det för era katter? Jag hoppas de inte blev skrämda och mådde dåligt av fyrverkeri-eländet!

Tidig kväll startade grannarna som har barn sina första fyrverkerier. De två bröderna försvann in under soffan och stannade där länge, länge. Senare på kvällen vågade de sig fram, först en och nån timma senare den andra. Men då satte fyrverkeriandet igång igen. Snabbt in under säng och soffa.

När det närmade sig 12-slaget låg han som varit mest skotträdd i soffan, tryggt nära min man. Det började smälla lite, men kattkillen låg kvar! Jag är djupt imponerad! Han vågade trotsa sina rädslor en stund. Men när det var dags för årsskiftet så blev det för mycket och han försvann in under soffan igen. Där låg hans bror sedan länge. 

Tack och lov så smäller de inte av fyrverkerier särskilt länge här, så efter en liten stund, kanske 10-15 minuter (?) blev det tyst och han som vågat sig fram tidigare, kom upp i soffan igen och somnade intill mig. 
Brodern såg jag inte förrän tidigt i morse. Idag har de varit lugna och vi har busat av oss lite spänningar med spöleksaken. De kändes väldigt harmoniska för att ha gått igenom ett nyårsfirande. 

Tills någon granne drog igång igen med sina fyrverkerier nu på eftermiddan. Vips, så var katterna borta  igen. Men kom fram efter 20-30 minuter.

Gammelkatten var lite mer stressad än han varit de senaste nyåren, men han springer inte och gömmer sig och när han ser att vi är lugna så kopplar han av mer också.

Tack och lov är det ett helt år till, tills nästa nyår! Kanske har jag lyckats vänja dem vid fyrverkeriljud till dess.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Wony
1/1/19, 6:06 PM
#21

Våra katter reagerar inte nämnvärt. De kan ibland titta ut nyfiket på fyrverkerierna, men de är avslappnade och lugna.

MonicaLagerquist
1/1/19, 6:13 PM
#22

Som väntat brydde sig inte katterna.

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
1/1/19, 6:29 PM
#23

En av mina reagerade meneder var också väntat. Vi hade massa ljud på och sen strax innan tolvslaget fick de godis i sovrummet med neddragen gardin tills allt har lagt sig. De verkar inte bli oroliga av ljudet men mer hur det utspelar sig.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
1/1/19, 6:30 PM
#24

Lugna när de inte såg nåt… nästa år kommer vi göra så igen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Uppkatten
1/1/19, 7:27 PM
#25

Mina var mestadels lugna, mest reagerade de på de fyrverkerier som drog igång lite tidigare under kvällen. Vid 12-slaget reagerade de ö h t inte. Jag satt i fotöljen och kastade torrfoderprickar åt dem som de fick jaga runt efter, hade neddragna gardiner, TV- och radio på, Feliway i vägguttaget o s v. Så det gick enl. planerna, eller hur man säger.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jollycox
1/2/19, 6:41 PM
#26

Våra katter har inte reagerat negativt tidigare år och inte detta år heller. Det smällde några raketer nån timma före 12 och då satt skogisarna i fönstret och tittade med stora ögon. Vid årsskiftet satt ena i fönstret och tittade och den andra brydde sig inte. Gamla huskatten låg och sov i soffan och lyfte bara på huvudet när det smällde. Hunden låg och sov, men hon är också halvt döv pga ålder så hon hörde ingenting, tidigare år har hon varit rädd. Vi satt och såg på en actionfilm så det var mycket skjutande och smällar från det som maskerade en del.
Tyckte att det var mindre raketer här i år och hoppas att det är ännu mindre nästa nyår med den nya lagen som förbjuder raketer.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Forest]
1/2/19, 8:49 PM
#27

Vi bor i liten stad men vi har butik som säljer fyrverkerier. Vi brukar planera promenaderna mer för hundarna. Så våran sista är någon gång mellan 21-22. Vi är alltid hemma nyårsafton för djurens skull ingen är rädd men tror dom ändå mår bra över att man är hemma 😊 Katterna lillkissen satt i fönstret o titta ut nyfiket. Det lät rätt friskt pga folk smällde rätt nära vårat hus. Bamse kissen på snart 8 år sov i maytes o hans säng. Dottern hade dragit ner rullgardinen för hålla honom lugn han brukar inte bry sig men säkerhets skull gör vi så. Tycker det vart rätt lugnt med smällare i år 👍

Annons:
Ajax1
1/2/19, 11:38 PM
#28

Ett tips är att boka hotell vid en flygplats över nyår. Där är det nämligen skjutförbud 😃 ngt dyrt kanske men med väldigt skotträdda husdjur kan det vara värt.

kattöga
1/3/19, 8:58 AM
#29

#28 Med våra "räddisor" åker man helst ingenstans, det skulle vara ännu värre än en stunds fyrverkerismällande på nyårsafton.
Men för de djur som klarar av att fraktas och landa på nåt nytt ställe är ju såna lösningar jättebra!

Åtminstone till dess då alla fyrverkerier skapas av laserljus.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Calcifer
1/3/19, 10:26 AM
#30

Elrond låg och sov i ett av husen jag har så han reagerade inte alls. Nox blev nyfiken och vi stod tillsammans i fönstret och kollade en stund innan han gick och lekte för sig själv. Har väl tur att ingen av dem blir rädda, eftersom folk smäller alldeles utanför där jag bor och det finns ingenting jag kan göra för att blockera ut ljudet helt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: