Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 719 ggr
KentHjärta
2018-12-18 10:29

Introducera ny katt.

Hejsan! Igår hämtade vi vår nya katt, tre månaders hona.  Första gången jag hämtar en katt direkt från en uppfödare (som är vår kompis). Så det är lite nytt för mig ändå, efter 8 år med katt. Hon är väldigt skygg och rädd, vilket uppfödaren sagt förr, vi har väntat på henne i två månader. Katten vi har från tidigare är en kastrerad hane på 7 månader som bott här i 3 månader, när han kom hit trivdes han enormt från första minut och kände sig som hemma, åt normalt, gick på lådan och gosade med oss ägare.

Igår när vi kom hem fick honan först vara i köket och träffa oss i vår miljö. Efter en bra stund stängde vi in hanen i vardagsrummet och släppte ut honan i resten av lägenheten, de fick se varandra genom den genomskinliga vardagsrumsdörren.  Efter någon timme sådär bestämde vi oss att de skulle få hälsa nos mot nos en stund innan läggdags. De fick mötas i ett rum där vi nyligen haft inneboende som flyttat, så äldre katten har sällan varit där inne. Stort tomt rum, fyllde med lite leksaker och transportburen, lät dörren vara öppen.

Hanen var coollugn, honan reste rygg och fräste för fullt. Ingen bråk utan de tittade på varandra med någon meters avstånd, nosat på varandra lite.  Honan låter honom inte gå nära för det mesta. Jag sov på soffan i vardagsrummet inatt för att hålla extra koll. Honan var här inne med mig och hanen hade resten av lägenheten. Hon jamade en del och var orolig men hade mod att sova bredvid mig. Halv 8 imorse tog jag henne till lådan ifall att. Från dess till 9 fick katterna träffas igen. Fortfarande morr och fräs från ungen, helt vettskrämd och gömmer sig. Hanen har börjat resa sin tass och petar på henne, vilket skrämmer henne mer. Jag blandar mig inte i utan  sitter nära, håller ett öga, lugnar ner honan lite ibland. Katterna hos föräldrarna listade ut det själva tillslut så hoppas dessa gör det med. Lite tålamod bara.

Nu ligger hon här i soffan tätt intill mig sovandes  och hanen är utestängd, lite åt gången kör vi. Hon har inte ätit eller druckit ännu sen hon kom, mindre än 24h mellan måltiderna just nu. Börjar hon inte idag kommer hon få lite vatten i pipett för att hindra uttorkning och se om det startar igång lusten.

Hur var det för er när ni introducerade era katter med andra katter/djur? Vilken ålder var de och hur lång tid tog det? Hur trivs de idag med varandra?

Har ni råd och tips på vad en kan göra för att underlätta introducering så skriv gärna. Tycker det är fruktansvärt intressant med djurs beteenden och hur alla reagerar så olika på saker och ting. Väldigt fascinerande att observera.

Annons:
Maria
2018-12-18 10:35
#1

Jag hade nog valt att ha den lilla i ett separat rum med egen låda och matskålar och kompostgaller så att de fick vänja sig vid varandra några dagar eller längre.

Det känns fel (i mitt hjärta) att utestänga hanen medan du ligger i soffan med den lilla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

KentHjärta
2018-12-18 11:39
#2

Kompostgaller skulle tyvärr inte funka för oss, vår katt är galen. Han öppnar dörrar genom att hoppa, så det skulle han antingen välta eller klättra över direkt. Därför väljer vi att bestämma själva när de ska få träffas så vi alltid kan hålla uppsikt.

Det jag och min partner har gjort är att under de separata stunderna har han en katt och jag en annan. Hanen är väldigt självsäker och lika bekväm med båda oss, han får inte mindre uppmärksamhet än honan ska jag lova, han är ju vårat lilla hjärta🙂 Hon är bara väldigt skygg och behöver någon nära sig. Vi har alltid kört med nya katter första nätterna sover de hos någon för att få tillit till en person, katten får själv välja när den är redo att lämna tryggzonen.

[Forest]
2018-12-18 21:29
#3

2 vi har med en klättrare jag satte upp små rosettkrokar så funkar det fint ger små hål bara och jag satte ihop 2 kompostgaller som funka som en dörr. Man kan även ta 3 kompostgaller lite omlott med buntband så sitter dom ihop fint ☺ Vi har dok bara haft avskilt när vi tagit hem vildkatter då pga vildkatten ska få panik o rusa runt. Annars har vi haft katterna lösa inget stängt förra året tog vi in en vildkatt o trodde det skulle bli svårt väl hemma här hej hundar o hej kattvän. Våran vuxna katt är oskygg av sig och fräser ytterst sällan mot andra katter även så igen. Visst han kelar inte men han slår inte till katter helt oprovocerat han gpr bara undan o lägger sig i dotterns rum som är hans favo matte o favorit rum ☺ Lycka till det kan ta lite tid o låt det ta tid

KentHjärta
2018-12-18 23:29
#4

#3 Det är en smart idé! Har inget galler hemma men kommer plocka med det hem när jag har möjlighet till det, för framtiden. Skönt att det har funkat för dig och katterna!

Idag har jag fått mata henne med varm (laktosfri) mjölk genom en spruta, hon har inte velat äta något annat av det som funnits hemma och det började gå för lång tid utan mat, fick med foder från uppfödaren så det är inget nytt vi försökt lura på henne.  Har testat blötmat också men det ville hon inte. Imorgon ska jag koka kyckling samt testa mush och se om det går ner. Hon har nafsa på vår mat så det tyder att hon är villig att äta ändå.

Honan är fortfarande väldigt skygg av sig, men det är en del av hennes personlighet. Rädd för ljud och ligger gärna nära oss i något hörn och observera omgivningen. Men jag ser tydliga framsteg. Hanen går iväg mycket och ger henne egentid. Båda har varit under uppsikt hela dygnet. Nyligen när jag gav hanen kattgodis blev hon mycket nyfiken och gick med på att sitta bredvid för att få godis själv. Inatt testar vi med öppen vardagsrumsdörr, förhoppningsvis är det mindre morr och mer mat imorgon.

[Forest]
2018-12-25 21:08
#5

4 Skönt med framsteg. Att hon inte vill äta kan hjälpa med stänga dörren och låta henne ha maten i fred i någon timme. Vi har haft lite strul med äta med en hund och då hjälpte det att kasta försiktigt o låta henne jaga 1 kula i taget. För sen lägga 3-5 kulor mat i små högar. Kanske funkar på katt med 😋

Upp till toppen
Annons: