Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 975 ggr
AmandaEkegren
2018-12-17 19:55

Bajsar på golv, trots rumsren

Hej,

Min roomie har två katter, den ena är en norsk skogskatt, kastrerad hona på strax under ett år. Hon har bott hos oss i drygt två månader. Hon bajsar på golvet utanför lådan, men bara ibland. 

Hon bajsar oftast på golvet under natten, men ibland även på dagtid.  Hon bajsar precis utanför lådan, som är nära dörrarna både till mig och till min roomie. 

Freja (katten) har tytt sig mycket till mig, och vill oftast vara där jag är. Vår teori är att hon bajsar inne när hon inte får uppmärksamhet. På morgonen gör hon ofta på golvet om någon har varit uppe för att exempelvis gå på toa, men sedan går in till sig igen. I morse bajsade hon på golvet när jag satt och åt frukost, och nu på kvällen när jag ställde mig för att laga mat. Freja kan inte var inne på mitt rum, jag har en kanin som Freja inte lärt sig vara snäll mot än. 

Hon kan hålla sig jättebra under dagarna när någon är hemma, och oftast när båda är iväg, men om någon är hemma men inte ger henne uppmärksamhet bajsar hon inne, 

Vi har två lådor till två katter, och vi tvättar där hon bajsat med urin-off, men vi får inte bukt med det. Har ni några tips?

Annons:
Uppkatten
2018-12-17 19:59
#1

Jag tror inte att felbajsandet har något med uppmärksamhet att göra. Två lådor är lite lite. En del katter vill ha en låda att kissa i och en annan att bajsa i. Fundera också på om kattsanden är bästa möjliga, den får t ex inte uppfattas som "vass för tassarna" av katten. Vad ni också bör fundera kring är om katten kan ha eller har haft ont, och förknippar kattlådan med smärta/obehag. Katter använder också sin avföring för att "skicka doftmeddelanden" med den, t ex till andra katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2018-12-17 20:00
#2

Det är också viktigt att kattlådorna görs rena flera ggr per dag om man har katter som inte sköter lådsituationen bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2018-12-17 20:21
#3

Vilken typ av kattlådor har ni och har ni sand, pellets eller kristallsand? Är den andra katten fertil? Detta kan ju påverka rumsrenhet.

MonicaLagerquist
2018-12-17 20:22
#4

Hurdana lådor har ni och vad har ni i dem

Stolt ägare till fem La permer

AmandaEkegren
2018-12-17 21:03
#5

Jag hoppas att det inte är "medveten-protest", det är bara det som verkat mest logiskt, med tanke på när hon gör på golvet. Men om vi kan hitta en annan förklaring och tillika lösning blir inga gladare än oss :) 

Den andra katten är okastrerad hane, men knappt ett halvår gammal.  Han har inte visat några tecken på att börja bli könsmogen, och när han blir det ska han kastreras. 

Vi har en som de hoppar upp i uppifrån, och en "klassisk" med sand i .  Det köptes dock en till att hoppa i uppifrån idag, då hon  aldrig bajsat utanför den lådan. Så vi ska testa med det. Vi kan även testa att låta den gamla stå kvar, som en tredje. Problemet är att vi bor ganska litet (jag studerar), så det blir inte så många meter mellan två av lådorna då. Men det kanske är värt att testa ändå? 

Vi har funderat kring om hon har ont, men i och med att hon använder lådan så bra vissa delar av tiden har vi lagt den tanken på hyllan. Det är en ide att ta henne på en kontroll, om det inte blir bättre.

Calcifer
2018-12-17 21:24
#6

#5 Om katten vill använda lådan men ibland väljer att inte göra det så kan det mycket väl ha att göra med att hon har ont. Bara för att hon inte konstant gör det utanför utesluter det inte att något kan vara fysiskt fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Uppkatten
2018-12-17 21:34
#7

Vet att en del har fått problem med rumsrenheten just när de har valt att använda/byta till kattlådor där katterna måste hoppa i uppifrån. Vet inte varför, dock.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2018-12-17 22:56
#8

Om katten är frisk och kastrerad  har den vanligaste orsaken till felkissande/felbajsande med lådsituationen att göra. Det ska vara LÄTT och BEKVÄMT att använda befintliga lådor.  Att behöva hoppa NER i en låda är inte det.  Lådorna bör  vara stora, rymliga och öppna, så att katten lätt kan gå i och ur och har plats att vända sig i lådan utan att riskera att trampa i bajs eller kiss. Sanden bör vara finkorning, klumpbildande och oparfymerad, i minst decimetertjockt lager. Med 2 katter är det viktigt att det inte behöver uppstå konkurrens kring lådorna och det undviker man genom att erbjuda tillräckligt många lådor och (framförallt) rensa OFTA. Minst varje morgon och kväll + när man märker att någon har bajsat. Placeringen av lådorna kan också ha betydelse och vilka placeringar som passar bäst kan man ta reda på genom att överdriva antalet lådor och se vilka som används.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2018-12-18 07:35
#9

#5 det kan mkt väl vara att honan bajsar utanför lådan pga att hanen är på väg in i könsmognaden. Vissa katter är väldigt känslig. För visst var hon rumsren när du köpte henne? Man behöver inte vänta på synliga tecken på könsmognad hon hanen som tex att vråla dygnet runt, försöka para den kastrerade honan eller revirmarkera innan kastrering. Man kan kastrera från 4 månaders ålder idag.

[Forest]
2018-12-18 21:45
#10

Vi har en katt som är ganska stor och dessutom gärna sitter nära kanten så risk finns att bajs hamnar på golvet. Lösningen var enkel jag köpte en stor hög plastlåda då den har knäpplock så gjorde jag ingång på locket så minimalt med sand får dom med sig ut från lådan. Vi har 2 katter två av dessa lådor en utan lock och en vanlig kattlåda med tak. Den sist nämnda använder dom nästan aldrig. Vi har 2 olika sand då jag tycker dom är olika bra ☺ Det är så här ena lådan bajsar dom i andra kissar dom i, den dom kissar i har jag finkornig sand den andra klumpar fint med men tycker han skottar över bajsen bättre med den grövre sanden. Vi har mycket sand i våra lådor ca 12 cm djup sand. Så mitt första tips är skaffa en till låda men en större stirra inte blint på att det måste vara kattlåda. På ÖoB finns olika plastlådor även lägre som funkar bra som kattlåda. Tips 2 köp även annan sand o porova om katten kanske föredrar finare sand eller lite grövre. Tips 3 snåla inte med sanden och rensa lådorna 3 gånger per dag.

Upp till toppen
Annons: