Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1061 ggr
new2ragdoll
12/17/18, 1:04 PM

Bantning, stagnerad vikt

Hej,

Ni som har följt tråden om Nelsons viktproblem kanske är lite nyfikna på hur det går? Jo, han väger nu 5,3-,5,4 kg (vägde 6,2kg i början)!

Ca 0,9kg smalare med andra ord.

Duktig kille. Äter numera endast 10 st torrkulor om dagen (5+5) och äter glupskt upp all våtmat som serveras. Tigger gärna våtmat!

Han är betydligt smidigare och springer gärna omkring som han inte gjorde innan. Och givetvis mycket gladare än innan. Sånt värmer en kattägares hjärta.

Problemet är att hans vikt har stabiliserat sig. Det har gått drygt 3 veckor och han ligger kvar på 5,3 och 5,4 kg. 

Hans målvikt är åtminstone 5 kg och jag vet inte riktigt hur man ska göra? Eller kan det vara så att han, i och med ökad aktivitetsnivå, har lagt på sig lite mer muskler som väger mer än fett, som gör att han går ner i fettvolym men ändå står still viktmässigt? Människor funkar ju så.

Man känner revbenen relativt tydligt men det är lite hull kvar som borde försvinna.

Vi vill dock inte börja ge honom mindre våtmat - idag äter han ungefär dagsbehovet av vad han behöver, ca 2/3 av en tetrapack på 370g.

Under dagen är han mest sömnig och sover med sin kompis så någon utökad aktivering är svårt.

Annons:
Namiko
12/17/18, 1:23 PM
#1

Katter bygger muskler relativt lätt enligt min erfarenhet så att han rör sig mer kan självklart påverka. Min ena katt har varit lite knubbig större delen av livet, när hon började röra sig mer och den lilla övervikt hon hade försvann så gick hon upp ett helt kg, från 4,5 och knubbig till 5,5 kg och smal.

Vill du få ner honom mer i vikt så är det tyvärr mer aktivitet eller mindre mat som gäller. Eller avvakta och se om det sista extra hullet minskar eller om han verkligen står still.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

new2ragdoll
12/17/18, 1:33 PM
#2

#1 - Intressant att hon gick upp ett helt kilo och ändå blev slank? 

Jag ska hålla ögonen på mängden mat och försöka aktivera honom lite mera, men det är svårt i och med en unge i småbarnsåldern som tar nästan all tid. Katterna har accepterat att dagstid är det sova som gäller och den korta stund på kvällen innan vi går och lägger oss, vill de komma och leka lite.

Nelson får inte fri tillgång till blötfoder längre då aktivitetsgraden förmodligen är mycket lägre än andra katter.

OberonsMatte
12/17/18, 7:22 PM
#3

Var sitter hullet du vill fortsätta att banta bort? Är det en påse på magen så kommer den alltid att finnas där hur smal katten än blir. En Ragdoll är ju också lite annorlunda byggd än en "vanlig" katt och risken finns att de felaktigt klassas som överviktiga av t.ex. veterinärer som har dålig koll på olika ras-standarder.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
12/17/18, 7:42 PM
#4

Så här års är det nog lite svårt att banta bort ev. resterande övervikt, eftersom de flesta katter sover mycket under vinterhalvåret.  Kanske är det viktigare att fokusera på att katten inte börjar gå upp en massa i vikt igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

saimon
12/18/18, 8:46 AM
#5

Min ragdollkille på ett år har alltid varit tokig i mat. Äter i princip allt. T,o,m paprikabit som ramlat på golvet. Så jag har fått hålla igen på honom sen han var liten. När han fick ettårssprutan sa vet. Att han inte var fet. Men kanske lite överviktig. Kanske ett halvt kg. Revbenen känns. Han väger 5kg. Han får 1,5 påse mjau blötmat en matsked rå köttfärs per da

saimon
12/18/18, 8:59 AM
#6

Förlåt. Texten smet innan jag var klar.. Förutom blötmaten får han 30 gr torrfoder för kastrerade katter/dygn. Jag försöker leka med honom ett par ggr dagl. Men han har blivit trög med det den sista mån. Däremot är jag ute och går med honom i sele..nästan varje dag..han har blivit jätteduktig på det. Han till och med börjat göra sina behov ute med sele och koppel på!😉 Han har stannat på 5 kg.. så jag är nöjd med det.

Annons:
new2ragdoll
12/18/18, 10:49 AM
#7

# 3 : Magpåsen har jag inte tänkt på. Hullet sitter jämt över ryggen och sidorna. Det ligger som en matta, om än tunnare än förut, över hela överkroppen mer eller mindre.

new2ragdoll
12/18/18, 10:56 AM
#8

#3, #4, #5 - Åh, jag visste inte att katter är mindre aktiva under vinterhalvåret. Jag tycker att de är lata året runt.

Det är mycket möjligt att veterinären felbedömt Nelson. Hos vår förra veterinär ansåg hon att Nelson led av fetma när han vägde 5,7 kg. Hon utgick från att han hade en påse på magen. Jag sa då att ragdolls kan ha en påse utan att vara fet men hon sa blankt nej. Men redan då hade han en matta över revbenen som gjorde att man hade lite svårt att känna dem.

Vår nuvarande veterinär påpekade givetvis att Nelson var fet när han vaccinerades sist, då han vägde 6,2 kg.

Nelson var som smidigast när han var ungkatt och vägde 4,7-4,8 kg så där ligger väl mina önskemål men jag vet ju också att det kan ta 3 år för en ragdoll att växa färdigt. 4,8 kg idag kanske t om är för lite för honom?

När han vägde strax under 5 kg (tror jag) kunde han hoppa ganska högt i luften och göra volter i luften under lek. Det klarar han inte idag. Jag vet inte om det beror på att han väger lite för mycket eller att han kanske börjar bli lite gammal. Han är ju trots allt +7 år.

new2ragdoll
12/24/18, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

…Och nu väger han 5,2 kg. Grattis Nelson! Vi har även lyckats att fasa ut torrisarna helt. God jul önskar Nelson med familj

new2ragdoll
1/22/19, 9:40 AM
#10

…Och idag väger Nelson 5,1 kg. 😃

Lika smal som lillebrorsan Samuel (som dock gått upp från 4,7 kg till 5,0)

Nelson tigger mat oftare nu, verkar vara ständigt hungrig alt. sugen på käk… Även om det är roligt att han väger någorlunda lagom så vill jag ju inte att han ska gå hungrig eller gå och tänka på mat hela tiden. Han ska ju ha kul och njuta av livet. Han är dock inte mer aktiv, sover mest eller slappar så jag ska kanske inte ge honom fri tillgång till mat?

Dessutom verkar han nått sin "balans" vad gäller intag vs förbränning då han viktmässigt inte rört på sig på nästan tre veckor tror jag.

Jag funderar på att avsluta dieten och låta honom äta lite mer så att han blir nöjd. Vad tycker ni?

[Forest]
1/23/19, 10:05 PM
#11

Jag fick börja passa våran ungkatt som är över 1 år nu. Han sa mat mat mat o visst gav jag honom det sluta med att han börja gå upp lite väl mycket. Jag börja då minska ner våtmaten men han fick lite råkost kyckling (får han oftast)utan skinn. Jag fick för mig att detta håller honom mättare längre. Nu får han även skinnet en vinge knaprar han i sig med glädje ☺ Så kanske det skulle vara något för dig med att ge ? Hoppas andra svarar då detta är lite vad jag mer har fått för mig fakta saknas 😉

ApanAnn
1/24/19, 10:30 AM
#12

Vissa katter klarar inte fri tillgång. Våran hungerkatt skriker att han vill ha mat nästan oavsett hur mycket han får, så det blir bättre om vi människor bestämmer mängden. Jag skulle liksom inte konsultera ett femårigt barn i hur mycket godis hen tycker är lagom heller. Satsa på att hitta en mängd mat som katten är viktstabil på. Det är inte synd om honom. Om han inte går upp eller ned är det tillräckligt med mat.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

frijoh
1/24/19, 4:51 PM
#13

Jag tänker att man inte ska stirra sig blint på en vikt. Mår katten bra och är inom ett normalt spann ( alltså inte överdrivet åt något håll) så förstår jag inte varför man ska ändra på något. Om kattens vikt stagnerat så kanske det är just för att det är kattens trivselvikt. Annars tror jag mer på att öka aktiveringen än att minska fodret om han redan äter lite. Vill också tipsa om mat som mättar mer, som tex kycklingvingar, rått kött i bitar så att katten får tugga ordentligt.

Annons:
annzoo
1/25/19, 9:18 AM
#14

#10 börja han tigga mat då han väger 5.1 men inte runt 5.2 kg så kan 5.1 vara lite i underkant för honom? Öka blötmaten litegrann eller börja utnyttja att han är lite hungrig och börja aktivera honom med klicker/target träning

new2ragdoll
1/25/19, 9:38 AM
#15

Tack alla för input.

Jag har börjat ge runt 40-50 g mer om dagen och han verkar vara nöjdare även om han gärna vill ha en extra munsbit innan han går och lägger sig.

Aktivering är ju bra men han är så lat! Han leker bara när han vill, dvs 10-15 minuter om dagen med mig. Jag tror att han leker med Samuel under natten när vi alla andra sover.

Det är mycket möjligt att 5,1-5,2 kg är hans idealvikt. Men det är lite svårt att avgöra när han är hungrig på riktigt eller bara sugen. Om han bara är sugen är det lättare att ignorera men jag vill inte att han går omkring och är vrålhungrig. 

Hans veterinär tyckte att han skulle gå ner <5kg men å andra sidan tycks veterinärer vara ovetande att ragdolls kan vara lite större och tyngre utan att det är fetma.

Idag äter han ca 250g Bozita våtfoder. Det är lite i underkant men med tanke på att han är såpass inaktiv kanske det ändå inte är det.

Upp till toppen
Annons: