Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1329 ggr
chubbydumpling
2018-12-16 13:45

Katten biter familjemedlemmar

Hej!

Min katt är väldigt kelen mot mig. Hon hoppar upp i knät och gosar som en galning, bits inte alls, hon dreglar mest bara. 

Det jag och min kära mor har reagerat på är att när katten ska upp i knät på mamma så bits hon oftast efter bara några sekunder. Katten alltså, inte mamma. 

Idag bet hon först i handen, sedan vände hon om och bet mamma i ansiktet. Jag förstår inte vad det är som försegår i min katts huvud. Hon som verkar ha så mysigt kan bita rätt rejält för att sedan hoppa ner på golvet. Hon verkar alltid lite "tagen" av själva händelsen, som om hon inte ville bitas egentligen. 

Har läst på lite om kärleksbett osv men då skulle hon väl reagera likadant mot mig? Missar vi något? Det är lite tråkigt att bara ha en katt som hittar hem hos mig men inte hos den andra personen i hemmet men det kanske är så det är ibland. 

Är det någon som har någon koll?

Annons:
Uppkatten
2018-12-16 15:13
#1

Påminner om min (fd) skyggis. När hon var yngre och jag gosade med henne så blev hon liksom överexalterad, och kunde då t ex dänga till med en tass. Hon brukade alltid se "lite tagen" ut när det hänt.  Jag gjorde så att när det hände så vände jag mig bort från situationen och ignorerade henne. Jag jobbade också stenhårt på att "läsa av" henne så att jag kunde avbryta gosandet/klapparna INNAN det blev för mycket för henne, d  v s innan hon blev överexalterad. Successivt har hon blivit allt mer harmonisk i gosstunderna, i dag behöver jag knappt "ha koll" alls, hon kan njuta av klappar/gos utan att bli överexalterad och väljer ofta att själv gå iväg en kort bit om det börjar bli "för mycket" för att hon ska kunna hantera det på ett bra sätt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

JohanLi
2018-12-16 20:07
#2

Kärleksbett är det inte när katten biter på det sättet.din mamma måste agera innan katten får chansen till att göra så.hon ska nog inte vara med katten nära

annzoo
2018-12-17 00:23
#3

Min första katt bet rejält när hon gjorde sk kärleksbett men bara på mig och ingen annan. Har för mig att de alltid inträffade när hon ville mysa under täcket. Helt plötsligt satt hon fast i bröstkorgen eller höften. Mammas katt kör lite smånaffs på haka eller näsan. Men endast på mamma. Men dessa har ett speciellt band då hon stödmatades av mamma från dag 1. Det finns ju något som heter bit och kel syndrom. Hur klappar din mamma katten eller leker hon mkt med händerna med katten? En katt kan även bitas då den känner sig otrygg och osäkerhet.

Dimocarpus
2018-12-17 07:46
#4

Mina kan bli exalterade och bitas eller helt oförutsägbart vill nafsa. Jag släpper gossandet och säger ”nej” varje gång när de börjar bli busiga. Vill inte uppmuntra såna beteenden. Min senaste från katthem älskar tyg och täcken och kan busa hårt med klor och bet. Numera använder han inte klorna men kan bitas. Det var mer i början. Så små små framsteg här. Han vet numera att jag går därifrån så fort han blir så där och säger nej. Alla mina förstår och slutar agera när jag säger ”nej” vid beteenden som inte är önskvärda.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2018-12-17 07:47
#5

Katter lär sig inte på en gång men daglig träning med samma kommando och konsekvent använda det så lär de sig så småningom.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

chubbydumpling
2019-01-14 17:17
#6

#3 Ibland klappar hon inte ens. Katten stiger upp i knäet och börjar trampa, mamma sitter stilla. Ändå så är det något som händer som gör att hon biter till och sedan hoppar ner från knäet. Så det behöver inte ens vara kel och klappar utan katten gör det "utan anledning". 

Tråkigt om det vore osäkerhet. Hon har ju aldrig varit såhär tidigare och vi har ägt henne ca två år nu. Det är därför jag är förvånad och förvirrad att vår katt är såhär nu. Hon har som sagt inte betett sig såhär mot mamma under de första 1 ½ åren hon har varit hos oss. 

Kanske ska tillägga att katten är fyra år.

Annons:
annzoo
2019-01-14 18:46
#7

#6 är det ett beteende som uppkommit nyligt kan det vad bra att göra check upp på katten och kanske även din mamma. Vissa katter kan vara känsliga och känner viss doft av vissa sjukdomar tex diabetes mm

Uppkatten
2019-01-14 21:50
#8

Har du varit i kontakt med någon kattbeteenderådgivare? Annars kanske det skulle kunna vara till hjälp?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridhäll
2019-01-15 17:29
#9

Kan det inte vara något neurologiskt? (Tänker att du skrev att hon verkar själv bli tagen av det. Kanske vill hon inviga till lek?) Vad för slags bitande är det? Är det några ljud inblandande? Tassar och klor? Hur är resten av kroppen när hon biter och efter?(tex.större svans, öron bak etc..) och vad gör hon och hur beter hon sig efter att hon har bitit och hoppat ner (om hon gör det)? Händer det överallt i huset? Har det hänt något tidigare? Har din mamma tagit i något eller varit i kontakt med något som fanns vid tillfällena då katten bet henne? Har hon bitit någon mer på det sättet än din mamma? Det bästa är ju att försöka kartlägga händelserna och se om det finns något samband mellan dom (förutom att hon biter) och vad hon väljer att göra efter och vad som har hänt innan hon bitit!! Hoppas det löser sig! 🤞🏻🤜🏻

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Jenny_åkesson
2019-01-19 22:08
#10

Finns sällan något som heter "utan anledning" med djur. "utan anledning" uppstår om djuret är sjukt. Det är för lite information för att någon av oss egentligen ska kunna hjälpa dig men det finns många bra förslag här. både #9 och  #7 kom med goda råd. Om detta är gjort och du sitter fast vore #8 en bra idea. Alternativt googla Jacksson Galaxy, alternativt köp hans bok Cat Mojo. Där kommer du få information som kan hjälpa dig att ta reda på vad som pågår.

Lycka till i din utredning.

Upp till toppen
Annons: