Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1014 ggr
Nasat
2018-12-15 18:08

Ska skaffa kattunge, tips !

Efter julhelgen ska jag hämta min tingade kattunge. Är det något särskilt jag ska tänka på ? Har hund sedan tidigare och har tänkt att hunden får vara i ett separat rum med ett galler i dörren. Då kan kattungen när den har installerat sig i lugn och ro komma fram till gallret och djuren får titta på varandra. Har läst boken " Att bli med katt" och fick bra tips där. Du är välkommen med ytterligare tips.

Annons:
[[eskils_]]
2018-12-15 18:13
#1

Är du säker på att din hund tycker om katter och är snäll mot en kattunge? Är du säker på att kattungen gillar hundar? Vad händer om de inte blir vänner, får du lämna tillbaka kattungen då?

Vilken ras är hunden?

MonicaLagerquist
2018-12-15 18:24
#2

Är det en katt som är vaccinerad ID märkt och besiktigad innan den flyttar till dig? Om inte se till att det görs innan katten flyttar. Fixa försäkringen så att den gäller från dag ett.

Stolt ägare till fem La permer

Nasat
2018-12-15 18:29
#3

Eskils: Kattungen är hundvan men däremot inte min hund som är en chihuahua. Tänker att de kommer att vänja sig.

Nasat
2018-12-15 18:33
#4

MonicaLagerquist: Kattungen är varken vaccinerad ID-märkt eller besiktigad. Frågade uppfödaren om detta men hon tyckte inte att det behövdes göras. Kan man försäkra en katt som inte är ID-märkt ?

[[eskils_]]
2018-12-15 18:40
#5

#4 "hon tyckte inte att det behövdes göras"

Vad är det för en uppfödare som tycker att kattungar inte behöver vaccineras eller besiktas före försäljning??? Låter mycket skumt.

Hur gammal är kattungen? Den får inte skiljas från sin mamma före 12 veckors ålder!

MonicaLagerquist
2018-12-15 18:41
#6

En uppfödare som inte tycker att en kattunge ska vara vaccinerad x 2 ID märkt och besiktigad bör man inte köpa katt öht.

Man kan försäkra en katt som inte är ID märk men det är inte säkert att du kan försäkra en katt som inte är vaccinerad.

http://www.kattstatus.se/sida67.html

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
KentHjärta
2018-12-15 18:52
#7

Eftersom kattungen är tingad och planerad förväntar jag mig att du har tänkt över beslutet, ang att du har hund också osv. Mitt första tips är väl mest att ge det tid. Det tar ett par veckor för ett nytt djur att börja lukta som resten av hemmet och därmed kan det ta ett litet tag innan hunden accepterar katten.

Ha tålamod, kattungar kan bli a hand full, kräver mycket översikt och uppmärksamhet. Mitt andra tips är att gå igenom hemmet dagar innan katten ska komma och se över att allt är kattsäkrat. Vår kattunge välte ner krukor från fönsterbrädan, hoppade upp på höga garderober som vi inte trodde han skulle kunna ta sig upp på. Kattungar har väldigt mycket energi och är oerhört nyfikna, de tar tag i allt de kan få tag i. Rakhyvlar i badrummet, farliga utrymmen, vissa växter är farliga för katter att få i sig. Se över att det inte finns något katten kan ta skada av helt enkelt.

Oavsett om katten ska vara inne eller ute katt så råder jag dig starkt till försäkring, ID märkning och kastration. Man vet aldrig, katten kan smita ut, finns fall där de råkat följa med i fordon långt bort från hemmet.  Många veterinärer har paketpris på ID märkning och kastration så det blir billigare att göra det samtidigt. Engångskostnader.

Checka av med uppfödaren om katten har vaccinationskort som intygar att katten fått sin grundvaccination. Då kan du även hålla koll på när det är dags för näta vaccin. Har katten inte blivit vaccinerad är det mycket viktigt att se till att den blir det.

MonicaLagerquist
2018-12-15 18:56
#8

Snälla köp inte en katt som inte är färdig för flytt Dvs Vaccinerad ID märkt och besiktigad,Samt självklart är äldre än 12 veckor.

Stolt ägare till fem La permer

KentHjärta
2018-12-15 19:00
#9

"Kattpest är en mycket smittsam virussjukdom som ger ihållande kräkningar, sprutande diarré och feber. Den leder ofta till döden på en ovaccinerad katt. Därför bör alla katter, även innekatter, vaccineras mot kattpest.

Katter smittas av kattpest via andra katter och avföring. Du kan också själv dra in smitta till din innekatt på skorna. Om katten måste besöka veterinär finns risk för smitta liksom om den lämnas på kattpensionat"

Citerar från agrias hemsida. Ingen seriös uppfödare väljer att inte vaccinera sina katter.  Antingen kan du tacka nej, är uppfödaren inte seriös kan du inte garantera att du får med dig en frisk kattunge hem. Om du väljer att ta hem katten är det oerhört viktigt att du tar ansvar som ägare och vaccinerar din katt. Två vaccin inom en viss tid är grundvaccin. Katten kommer behöva vaccineras fler gånger. Om jag inte minns fel är det en gång till vid ca 1 års ålder och senare var tredje år.

MonicaLagerquist
2018-12-15 19:04
#10

#9 Det hjälper inte kommande katter att vaccinera katten själv. Enda sättet  att få ALLA uppfödare att vaccinera id märka och besiktiga kattungen innan köp är att köparna kräver detta.

Stolt ägare till fem La permer

KentHjärta
2018-12-15 19:20
#11

#10 Absolut. Det jag menade är att det finns princip två val. Att säga nej och inte acceptera att uppfödaren gör så. Skulle ts ignorera faktum att det här inte är okej och ta hem katten oavsett bör ts informeras om att det är lika oansvarigt att välja att själv inte vaccinera/ID heller.

Nasat
2018-12-15 19:34
#12

Ja,då fick jag något att tänka på. Frågade uppfödaren om vaccination och ID-märkning men hon menade att de hade såå friska katter. Kanske jag nu avbeställer katten….tyvärr har jag redan lagt en handpenning på 900 kronor.

MonicaLagerquist
2018-12-15 19:38
#13

#´12Vad kostar katten?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Nasat
2018-12-15 20:02
#14

Katten kostar 2500 kronor. Mamman är en Maine Coonblandning och pappan en bondkatt.

KentHjärta
2018-12-15 20:04
#15

Det där är ju nästan bedrägeri.

Nasat
2018-12-15 20:10
#16

Katten är ovanligt söt och fin…….mycket söt.

Nasat
2018-12-15 20:23
#17

Nu går uppfödaren ned i pris  500 kronor så jag kan vaccinera katten. Passar på att ID-märka den också samtidigt. Det är en ovanlig mycket söt katt.

taxarärbäst
2018-12-15 20:32
#18

jag har aldrig vaccinerat och IDmärkt någon av mina katter

MonicaLagerquist
2018-12-15 21:42
#20

#18 och ?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
2018-12-15 21:44
#21

#17 Alla kattungar är ovanligt söta Är mammakatt testad för HD,HCM?

Stolt ägare till fem La permer

Nasat
2018-12-15 21:46
#22

Har tackat nej till kattungen.

MonicaLagerquist
2018-12-15 21:49
#23

#22 Hoppas att du hittar din kattunge framöver. Har du kollat med katthemmet i ditt närområde?

Stolt ägare till fem La permer

ApanAnn
2018-12-15 22:06
#24

#12 Se det som läropengar. Du kommer hitta fler söta kattungar! Nu vet du i alla fall vad som är minimum att ”uppfödaren” ska erbjuda. Dvs grundvaccinerade, veterinärbesiktigade och helst ID-märkta. En kattunge som t.ex får kattsnuva kan få kroniska besvär hela livet (om den klarar sig). Veterinärräkningarna och hjärtesorgen det kostar ska vi inte tala om… :( Jag vaccinerar mina huskatter (dvs bonnkatt/blandras/utan stamtavla) som är innekatter en gång per år, då är två år på raken med dubbelvaccin och var tredje med trippelvaccin. Lite overkill med tanke på att vaccinen troligtvis håller längre än så, men för att försäkringen ska gälla fullt ut och för att kunna ha dem på kattpensionat någon eller några gånger per år kör vi på vaccin varje år.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

JohanLi
2018-12-16 20:17
#25

Taxärbäst  sluta köpa djur

nasat var hände mellan 17 och 22. Är du ärlig.

taxarärbäst
2018-12-16 20:22
#26

#25 nöjd med att bara ha taxen!

Belzebubble
2018-12-17 07:35
#27

Vad glad jag blir! Min första katt köpte jag just för den var så söt och fin. Kostade dock nästan inget så det var inte en girig uppfödare, men jag fick inte heller vaccination eller id-märkning. Dum som jag var besiktigade jag den till och med själv - som om det skulle hjälpa mig när jag redan hade köpt katten. Nu har det gått bara bra, men jag har sen dess engagerat mig i katthemskatter. Under hösten har jag fått ta hand on flertal kattungar som gavs bort alldeles för unga. Alla var dessutom sjuka. Det tog veckor innan de började må bra, fyfan för kattsnuva. Ena katten rev sig själv i ansiktet när han inte klarade av att nysa ut innehållet. Och när jag sen får höra att folk tycker fortfarande att det är okej att köpa ovaccinerade katter, dessutom oftast för unga blir jag så ledsen. För att inte tala om alla påstådda raser i katten som får prislappen att gå upp… En av kattungarna får stanna hos oss för alltid. Genom katthemmet får jag mer stöd och hjälp än vad jag någonsin fick av min första katts uppfödare (som inte ens visste när katten är född). Jag ångrar inte min första kisse, men jag skulle aldrig köpa katt på det sättet igen. Rätt katt dyker upp! Jag anser att en bondkatt ska kosta ca 1500 med iallafall vaccination, id-märkning och gärna besiktning (utfört av säljaren för din skull). Sen kan man betala vad man vill för den katt man vill, men se iallafall till att id-märkning och vaccination är med för betalar du mer så borde det vara SJÄLVKLART att allt ingår i priset.

Annons:
Nasat
2018-12-27 21:18
#28

Det blev ingen katt för mig. Men har på "resan" lärt mig mycket. Har sett att det finns seriösa kattförsäljare som säljer katt som är vaccinerad och ID-märkt. Om jag mot förmodan kommer att skaffa katt längre fram så vet jag att kräva vaccination samt ID-märkning eller helst köpa av en uppfödare som har tänkt på de detaljerna . Kattvänner tack för alla fina tips och råd !😃

[Forest]
2019-01-08 21:15
#29

28 jag skulle tipsa om att ta en titt hos ett djurhem 😊 Då hjälper man katthem som jobbar för kissarnas välmående.

Upp till toppen
Annons: