Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 579 ggr
frijoh
12/14/18, 4:03 PM

Aktivering katt

Jag har tänkt på en grej. Att man ofta pratat om att aktivera hundar genom tex nosaktivering och andra aktiviteter. Men med katter läser jag mest typ ”lägg maten i en toarulle”, katter är ju också rovdjur och borde väl också använda nosen för att hitta tex möss? Eller är jag ute och cyklar? Varför kör man tex inte nosework med katter som man gör med hundar? Vet att hundar spårar och det gör nog inte katter på samma sätt, men dom borde ändå använda nosen på något sätt för hur ska katten annars veta var mössen finns exempelvis?

Annons:
Dimocarpus
12/14/18, 5:07 PM
#1

Absolut, katter har tom bättre luktsinnen hunden men de funkar inte som hundar, den där lydiga delen u know. Jag brukar gömma godis här och där. Använder aktiveringsleksak där man gömmer mat eller godis i till hundar och det klarar mina tre. Nivå 1-2 beroende hur de är utformade. En av mina tre älskar lukten av gammmal strumpa och om jag glömmer att gömma min tvättkorg då ligger mina gamla strumpor med massa hål eller i värsta fall olika delar på golvet.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

emeliiiiieee
12/14/18, 5:08 PM
#2

Vi brukar gömma mat så han får nosa och leta. Jag tänker ju att det är bra för en katt att få använda nosen ibland.

frijoh
12/14/18, 8:06 PM
#3

#1 vad kul! Gillar era katter det?:) Jag undrar om någon har testat tex nosework på sin katt? Jag tränar min hund i det och hon älskar det, och är nyfiken på om det kan användas som aktivering på min misse.

Dimocarpus
12/15/18, 8:08 AM
#4

Mina älskar att leta efter godis och vet precis vad de innebär. Bara kul att de får jobba lite för sitt ”byte”. Har aldrig testat nosework då det kräver mycket av katten och mig. Katter funkar ju inte som hundar då de verkligen lyder till 100%. De gör det när de vill och inte 100% så som man säger. Det blir ibland 100%, ibland 50% och ibland 1%. Men skulle du lyckas, skicka över en video. Då är det revolution :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: