00 - Allmänt kattprat

Greta

2018-12-11 13:33 #0 av: Maria

Vi har nyss hämtat Greta från kastrering. Hon är vinglig, rädd och förvirrad.

Hon hade en förstorad livmoder med livmoderinflammation så det var i grevens tid som hon blev kastrerad. Det är tydligen vanligt om man låter honor löpa utan att paras?

Allt har gått bra och hon har fått smärtstillande för tre dagar.

Hon är även chippad och vaccinerad igen. 

Nu står det i pappren att hon är född 2013 så vi får anta att hon är 5 år.

Gamla tråden om den dumpade lilla katten finns här:

https://katter.ifokus.se/discussions/5bdc1e3bce12c427ff0014f2-dumpad-katt

/Maria

Anmäl
2018-12-11 13:43 #1 av: kattöga

Kommer definitivt att följa denna tråd också! 

Hoppas lilla Greta repar sig bra och snabbt nu! Kär Och vad skönt att man kunde se att livmodern behöver hjälp också.

När hon väl repat sig så kan hela hennes familj, inklusive hennes kattbröder, gå vidare med en lugnare och tryggare känsla!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-12-11 14:04 #2 av: Lona

Jag blir så varm i hjärtat av rapporterna om lilla Greta. ❤️ Måste ha varit rätt traumatiskt att vara inlämnad hos veterinären med tanke på hennes historik men vad bra att ni gjorde det i tid!
Krya på sig nu, Greta, och lycka till i ditt nya härliga hem!

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-11 14:20 #3 av: Fransu

En tråd jag vill följa. Hoppas Greta kryar på sig snabbt. Hjärta

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl
2018-12-11 14:25 #4 av: Carmarino

Stackars Greta. Håller tummarna för att allt går bra med henne. Hjärta

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-11 14:30 #5 av: Maria

Här kommer en deppig Greta. Gamle Moritz har varit framme och slickat henne på huvudet.

/Maria

Anmäl
2018-12-11 14:33 #6 av: Maria

Jag hoppas ni inte tycker att det börjar bli tjatigt
För mig är dessa trådar så himla bra för då kan jag gå tillbaka och kolla när saker och ting hände. Som en dagbok😉

/Maria

Anmäl
2018-12-11 14:56 #7 av: kattöga

Vi läser gärna Gretas Dagbok! HjärtaKatt 
Inge tjatigt alls! Tvärtom!

Lilla skruttan med tratt! Ja, det är jobbigt när de blir deppiga av trattarna! Vår gammelkatt blir totalt utslagen av dem...

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2018-12-11 15:22 #8 av: eskils

Så skönt att lilla gulliga Greta-kissen är kastrerad nu! Och vilken tur att det gjordes i sista minuten när livmodern var inflammerad! PustarBlomma

Det är ju bara några dagar hon måste gå med tratten och hon lär sig säkert snart att ha lite marginal när hon går igenom dörröppningar etc. Man kan testa att lägga något under mat- och vattenskålarna så de kommer upp lite från golvet och blir lättare för henne att komma åt.

Fint att hon blev chippad också! Har veterinären ägarregistrerat henne på er, eller gör ni det själva? DjurID (140 kr) eller Sverak (gratis) är det som gäller. Utan registrering är chipmärkningen meningslös. (Ni visste säkert detta redan, men skriver det ändå, för kanske någon annan läsare här behöver påminnas.)

Tycker inte alls det är tjatigt att läsa om denna lilla kyrktrappskatt! Skriv på du bara... Glad

Anmäl
2018-12-11 15:42 #9 av: Fransu

Vad gulligt av Moritz som varit framme och visat sin medkänsla.

Du är inte ett dugg tjatig. Historien om Greta har lyst upp denna hösten.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Anmäl
2018-12-11 15:48 #10 av: Maria

Jag ska snarast registrera Greta. Här fått med blanketter till Sverak och ska kolla djurID också.

/Maria

Anmäl
2018-12-11 16:06 #11 av: Lona

Jag tror att vi är många som med glädje och intresse följer Greta i hennes nya liv! Vilken tur hon har haft! ❤️

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-11 17:49 #12 av: MonicaLagerquist

Finaste Greta.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-12-11 19:21 #13 av: Tarotstollan

Så skönt att allt gick bra med Greta!Pustar
Stackarn att ha gått med inflammation, så det var verkligen tur att ni tog hand om henne och hon fick hjälp.
 Kan undra om det var därför hon blev dumpad, för att de inte ville kosta på henne en operation?
Kanske därför hon hade knölar på tuttarna...Funderar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-12-11 21:01 #14 av: Maria

Jag har en känsla av att hon aldrig varit hos någon veterinär.  Veterinären gissade på att hon kanske har fått löpa fritt och då är det vanligare med livmoderinflammation tydligen. Inte ens fått p-piller.Ledsen

/Maria

Anmäl
2018-12-11 21:09 #15 av: Tarotstollan

Ja, det kan ju vara så. Ingen av oss lär får reda på hur det varit för henne men huvudsaken är att hon nu kommit hem och till rätt familj!Tummen uppKramas

Anmäl
2018-12-11 21:19 #16 av: Maria

Greta är ju fjäskig och ligger gärna bredvid i soffan men har inte gillat att bli upplyft och det kan ju faktiskt ha sin förklaring i att hon har haft ont i bukenLedsen

/Maria

Anmäl
2018-12-11 22:14 #17 av: kattöga

#16 Det kan vara så att hon haft ont och därför inte velat bli lyft. 

Men våra två bröder som vi "ärvt" från min mamma har inte ont (vildfödda och skygga katter) men gillar absolut inte att bli lyfta. En av dem börjar acceptera det liiite mer nu, men det sitter djupt. Jag har haft fler katter, som varit övergivna o dyl, och endast en av dem har efter ett tag gillat att bli lyft på, att ligga i knät, osv. (Hon var också den enda som har velat sova ovanpå mig varje natt. Det var hur underbart som helst! Men hon dog, tyvärr, för tidigt, endast 8 år gammal.) Att bli lyft, hållen o dyl, haralltså aldrig varit något positivt, förde flesta av våra katter..

Meeow! 

Anmäl
2018-12-12 06:10 #18 av: Maria

#17 Vi har också haft en hane som hette Lorentz och han var världens keligaste katt men gillade heller inte att bli lyft så visst kan det bero på annat. Det var mer bara en fundering...

/Maria

Anmäl
2018-12-14 19:52 #19 av: Maria

Här vilar Greta.
Jag har klippt tratten ganska kort. Den var så stor så hon stötte i allt.

/Maria

Anmäl
2018-12-14 20:45 #20 av: Fransu

Finaste lilla tjejen. Skönt att ha lite mindre tratt tror jag. Glad

Anmäl
2018-12-15 07:54 #21 av: Maria

Har klippt till en tröja till Greta på morgonen nu.Skrattar Hon var väl inte helt lycklig men hon slipper ju i alla fall tratten. Jag ska kolla så hon inte kommer åt magen idag.

/Maria

Anmäl
2018-12-15 08:20 #22 av: MonicaLagerquist

Hjärta

Anmäl
2018-12-15 09:02 #23 av: Soligajag1

Fina lilla Greta ! Hjärta 

Än en gång , vilken tur att hon har kommit till er . Ni är guld värda ! Greta mår bra och får kärlek !! Hjärta

HH Glad 

Anmäl
2018-12-15 09:36 #24 av: kattöga

Åh, vilken fin liten tröja Greta har fått! KattHjärta

Nej, detta med tratt är inte kul!  Vår gammelkaltt fick panik och blev djupt deprimerad av dem. 

Jag kan bara hålla med #23! BlommaStjärnor

Meeow! 

Anmäl
2018-12-15 09:37 #25 av: Carmarino

Tror hon föredrar tröjan framför tratten, när hon väl har vant sig vid den. 😺👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-15 12:03 #26 av: eskils

#19 Så fin Greta är och så blank hennes päls är! Visar att hon är en frisk och välskött kisse. Glad Snällt att klippa ner tratten, den behöver ju inte vara så stor för att hindra henne från att komma åt såret.

#21 Och så snygg liten tröja hon har fått! Den är nog bekvämare än tratten. Hur länge har veterinären sagt att hon ska ha tratt/tröja?

Anmäl
2018-12-15 12:55 #27 av: Maria

#26 Ungefär 6 dagar. Såret ser i allafall jättefint ut.

/Maria

Anmäl
2018-12-16 09:43 #28 av: Maria

Jag är ju så förkyld så jag låg i soffan en stund igår och då kom lilla Greta och la sig på min arm i ungefär en halvtimmeHjärta

Ändå är det jag som är den "dumme" som fixat med tratt, tröja, gett medicin och ögondroppar.

Idag testade jag att ta av tröjan men då slickade hon frenetiskt på såret så det blev rött så nu har hon tröja igen. Det är ju bara 5 dagar så vi får väl ge oss till tåls.

/Maria

Anmäl
2018-12-16 09:49 #29 av: Tarotstollan

Det är klart att hon slickar, det måste ju klia något fruktansvärt och dessutom är det ju något främmande som sitter där på kroppen och det vill hon ju inte ha.

Anmäl
2018-12-16 10:07 #30 av: Maria

#29 Jag har ju själv gjort samma operationSkrattar (där de tog bort rubbet) så både Greta och jag är med andra ord kastrerade så jag känner med henne.

Jag hade också stygn som försvann så småningom.

/Maria

Anmäl
2018-12-16 10:07 #31 av: kattöga

#28 Vad mysigt! Vill ha närhet, trygghet och kärlek! Gooos! KattHjärta
Min erfarenhet är att det är just vi som "bråkat" med dem (tagit dem till veterinär, sett till att trattar åker på osv) som katter upplever tryggast. Det är ju vi som "bestämmer" och det är ju också vi som befriar dem från veterinärer, trattar osv. 

Jag hoppas att ni gjorde rent såret efter att hon slickat på det? Eftersom katter har så mycket bakterier i munhålan.
Och 5 dagar går fort ändå.... 

Meeow! 

Anmäl
2018-12-16 10:10 #32 av: Maria

#31 Japp jag har tvättat.

/Maria

Anmäl
2018-12-16 10:11 #33 av: kattöga

GladTummen uppStjärnor

Meeow! 

Anmäl
2018-12-17 10:43 #34 av: Maria

Nu är Greta försäkrad från och med idag och så har vi registrerat henne i SKKs ägarregister och Sveraks IDregister.Glad

Det är väl inga fler register man ska registrera i?

/Maria

Anmäl
2018-12-17 10:53 #35 av: MonicaLagerquist

#34 Nej det är där man registrerar dem.

Anmäl
2018-12-17 11:12 #36 av: eskils

#34 Underbart!Glad Pokal Då är lillskruttan lite trygg ifall hon skulle springa bort. Mina kissar är också registrerade på båda ställena.

Det är de här två registren som finns, inga fler.

Anmäl
2018-12-17 12:40 #37 av: Uppkatten

Via SKK och SVERAK hamnar väl katten även i Europetnets register, vilket är bra om katten skulle springa bort och hamna utomlands (vilket faktiskt har hänt då och då).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-12-18 07:43 #38 av: Maria

Vi tog av Gretas tröja igår och såret ser jättefint ut och hon slickade bara lite sedan brydde hon sig inte.

När vi skulle lägga oss så hoppade hon upp i sängen och la sig emellan min man och mig som om hon aldrig gjort annat.Glad

Jag som längtat efter en katt i sängen i många år nu.

/Maria

Anmäl
2018-12-18 09:03 #39 av: kattöga

Grattis! BlommaPresentBallongNu har du fått din efterlängtade  sovkamrat! KattHjärta

Vad skönt att såret läker fint! Och Greta tycks må hur bra som helst! Härligt!

Meeow! 

Anmäl
2018-12-18 12:08 #40 av: Fransu

#38 Åh vad mysigt! Ligger varken Moritz eller Lakritz i sängen?

Vi hade katter i familjen när jag var barn/ungdom. Och det fanns inget mysigare än att han en spinnande varm katt i sängen. En av katterna tyckte om att krypa upp och ligga mot ens hals. Det är så rogivande att känna den varma kroppen och lyssna på spinnandet. När katten börjar somna till kan spinnandet börja "hacka" lite. Glad

Anmäl
2018-12-18 12:15 #41 av: eskils

#38 Duktig myskisse Greta!  Det var nog meningen att hon skulle komma till er. GladKär

Anmäl
2018-12-18 12:16 #42 av: Maria

#40 Javisst är det härligtGlad

Nej varken Lakritz eller Moritz ligger i våra sängar. Tidigare katter vi haft har däremot legat i sängen.

/Maria

Anmäl
2018-12-18 13:21 #43 av: Soligajag1

#38  Fina söta Greta , klart hon ska ligga i sängen .

Mina kissar , Knatte o Tjatte lägger sig när jag har bäddat och  överkastet är nytvättat! Tummen upp 

HH Glad 

Anmäl
2018-12-18 13:45 #44 av: Maria

#43 Haha. Ja katter vet att njutaGlad

/Maria

Anmäl
2018-12-18 18:39 #45 av: Carmarino

Mina ligger helst under täcket, särskilt när jag bytt lakan. Glad

Anmäl
2018-12-19 07:19 #46 av: Maria

#45 GoingarGlad

Inatt har ingen Greta kommit och lagt sig i sängenLedsen

/Maria

Anmäl
2018-12-19 12:39 #47 av: eskils

#45 Känner igen det där! Glad

#46 Hon kanske prioriterade att hålla kattherrarna sällskap. Kär

Anmäl
2018-12-19 14:19 #48 av: Carmarino

#46 Hon kanske somnade gott någon annanstans, och sedan blev hon kvar där. Tror nog att hon kommer in och sover i sängen igen senare. Tummen upp

För många år sedan, när jag var barn, hade vi en katt som älskade att ligga under täcket, vid fotändan. Han brukade växla mellan min och min brors sängar.

Till jul hade min mor gjort en "adventskalender" av 24 tändsticksaskar, där det låg en kola eller chokladbit i varje ask. Vi hade dock bara en kalender, så min bror och jag fick turas om att öppna lådorna. Den som då inte fick öppna lådan fick istället ha katten i sängen på natten - och det fann han sig utan vidare. Glad

Anmäl
2018-12-19 15:14 #49 av: Maria

#48 Haha, katter är för roligaSkrattar och kloka.

/Maria

Anmäl
2018-12-20 14:29 #50 av: Maria

Idag kommer min bror och svägerska och sover över. Ska bli kul att se hur Greta reagerar på nattgästerSkämtar

/Maria

Anmäl
2018-12-28 16:43 #51 av: Maria

Lite uppdatering och en fråga såklartSkämtar

Det gick jättebra med nattgäster och Greta var hur social som helst.

De sista två dygnen har Greta däremot jammat. Inte så högt som när hon löpte men hon är ändå ganska rastlös och vandrar på samma sätt. Kan beteendet så att säga finnas kvar ett tag även om hon är kastrerad? Hon har ju ändå blivit ganska sent kastrerad i 5-årsåldern. 

Hon har dessutom bajsat på golvet tre gånger så vi har skaffat en tredje låda idag. Hittills har det ju funkat med två lådor för våra tre katter men det kanske ändå är för lite.

/Maria

Anmäl
2018-12-28 17:14 #52 av: kattöga

Jag kan inte svara för hur det är med nykastrerade honor, men hormonerna sitter kvar ett tag i kastrerade hanar, särskilt om de varit könsmogna ett tag. Men de (hormonerna) försvinner gradvis. Så jag kan inte tänka mig att det är annorlunda för honkatter. Det är ju inte så att hormonerna som finns i kroppen "flyger ut" med jetfart bara för att man kastrerar. Så tänker jag. 

Att hon bajsat utanför lådan kan ju hänga ihop med stressen (pga hormonerna) i kroppen, och kanske kombinerat med att hon haft gäster hemma. Bra att ni skaffat en låda till. Förhoppningsvis räcker och hjälper det.

Annars kan Feliway vara något som lugnar henne.

Vad skönt att Greta inte hade något emot gäster! Toppen! Jag önskar våra katter var lika sociala med främmande människor... 

Meeow! 

Anmäl
2018-12-28 18:08 #53 av: MonicaLagerquist

Inte helt ovanligt att nykastrerade honor får lättare löpbeteenden.

Anmäl
2018-12-28 20:26 #54 av: Maria

#53 Ah vad skönt att höra.

#52 Tack för tipset. Vår Feliway har tagit slut så det kanske är idé att köpa en ny.

/Maria

Anmäl
2019-01-22 08:22 #55 av: Maria

Här kommer ännu en uppdatering.

Vi fick ta bort gamle Moritz den 2 januari. Han tacklade hastigt av och det var bara att åka.Storgråter Jag saknar honom så...

Kanske var det meningen att lilla Greta skulle komma till oss. Nu slapp Lakritz bli helt ensam och det funkar så bra.

/Maria

Anmäl
2019-01-22 13:24 #56 av: MonicaLagerquist

Brustet hjärtaBlomma

Anmäl
2019-01-23 01:10 #57 av: Tarotstollan

LedsenKramas

Anmäl
2019-01-23 07:45 #58 av: kattöga

GråterFina Moritz, han har det dock bra nu. Svårare är det för er som saknar! Brustet hjärta Allt efter som  sorg o saknad helas tar de fina minnena mer plats i förgrunden. Och Greta och Lakritz  hjälper till att hela! Kramas

Meeow! 

Anmäl
2019-01-23 16:01 #59 av: Maria

Lilla fröken Greta är i alla fall en rolig liten katt.Glad Vi börjar lära känna henne mer och mer nu. Jag har t.ex svårt att skriva just nu för hon vill gärna vara runt tangenterna på datorn. Precis som Moritz.

Igår när jag skulle dricka mjölk vilket jag gör ytterst sällan så gick jag iväg när glaset var nästan tomt och då fastnade Greta en aning med huvudet ner i glaset. Skrattar Hon fick då lite vispgrädde på ett fat och hon var alldeles vit i ansiktet när hon slickade så det skvätte om det. Det var tydligen väldigt gott.

/Maria

Anmäl
2019-02-13 14:06 #60 av: Maria

Här kommer en liten uppdatering.

Jag tror att Lakritz blivit lite kär i Greta. Han som alltid "hållit på" runt matskålarna med gamle Moritz äter så fint nu. Han håller sig till sin egen skål och sölar ingenting utanförSkrattar

De jagar varandra på kvällarna och han fånar sig framför Greta så fort han får tillfälle men hon tittar bara och vore hon människa hade hon säkerligen suckat.

De sover inte tätt ihop utan snarare bredvid varandra i soffan men de ligger även rygg mot rygg emellanåt.

Vi hade ju tre kattlådor ett tag men nu delar de en stor låda inne på gästtoaletten och det fungerar hur bra som helst.

/Maria

Anmäl
2019-02-13 14:16 #61 av: MonicaLagerquist

Härligt att det fungerar så bra.

Anmäl
2019-02-13 22:45 #62 av: Tarotstollan

Så underbart att Greta har fått det så bra med egen ny familj och "fästman" på köpet!Tummen upp

Anmäl
2019-02-14 06:52 #63 av: Soligajag1

Så härligt för Greta Katt att hon har det bra och myser med sin nya familj , busar o blir ompysslad !!! Hjärta

HH Glad 

Anmäl
2019-02-14 08:06 #64 av: kattöga

Mwah! Vad mysigt att de blivit "fästfolk"! Och det är väl  klart, inför flickor måste man  ha fint bordsskick, då kan man inte söla runt med maten! HjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl
2019-02-15 11:48 #65 av: Fransu

Vad komiskt att Lakritz har fått bättre bordsskick. Vad gör man inte för att imponera. Skrattar

Så fint att läsa att dom trivs så bra ihop. Vilken tur Greta hade som hamnade hos er.

Anmäl
2019-02-15 12:16 #66 av: Maria

Ja vi hade tur också som fick en sån fin liten katt som hann att träffa gamle Moritz.Hjärta

Jag har någonstans i tråden beskyllt Greta för att bajsa utanför men med facit i hand så var det nog gamlingen och inte Greta.

Jag har glömt att berätta att när det var som mest snö så öppnade vi dörren ut till trädgården. Både Greta och Lakritz satte bara framtassarna i snön men sedan vände de in igenSkrattar

Vi ska fram igenom nu i vår försöka öppna under uppsikt. Lakritz älskar ju att vara ute och vi får se hur Greta reagerar.

/Maria

Anmäl
2019-02-26 18:12 #67 av: Maria

Nu har Greta och Lakritz fått gå ut för första gången idag. Vi har ju haft stängt sedan 2 november då Greta kom.

Greta tyckte det var spännande och kollade igenom hela trädgården. Lakritz hittade sina gamla favoritställen och efter en stund så sprang de som galningar ut och in.

Jag har svårt att avgöra om Greta har varit ute innan men hon var försiktig med att gå på gräset och höll sig mest på trädäcket så jag gissar ändå på att hon varit innekatt.

Det blir skönt nu till våren när vi kan ha öppet utan att behöva passa katterna.

/Maria

Anmäl
2019-02-26 22:37 #68 av: Tarotstollan

Så härligt för dem att kunna gå ut och in som de vill och att de är trygga i sin lilla trädgård!Tummen upp

Anmäl
2019-02-27 03:53 #69 av: Soligajag1

Så mysigt för Greta o Lakritz, kan tro det Va kul o se dem springa som tokar 😻😸

HH Glad 

Anmäl
2019-02-27 11:55 #70 av: Maria

Här kommer Greta på upptäcktsfärd.

/Maria

Anmäl
2019-02-28 08:34 #71 av: Soligajag1

Så mysigt !!
Nu kan hon kolla runt överallt !! Kul för henne 😻 Söta Greta !
Hon har kommit till det bästa hemmet !! 😀❤️👍

HH Glad 

Anmäl
2019-02-28 11:29 #72 av: eskils

#70 Fin kisse Greta!

Anmäl
2019-03-01 07:49 #73 av: kattöga

#67 Åh, vilken lycka! Få springa ut och möta våren! Sen sommaren, hösten, vintern.... Skrattar

#70 Jaa, en fin liten lady! 

Meeow! 

Anmäl
2019-03-01 10:29 #74 av: Carmarino

Vilken tur Greta hade att det var just din man som hittade henne. KattHjärta

Anmäl
2019-03-11 07:31 #75 av: Maria

Här kommer Greta på sin favoritplats 😉

/Maria

Anmäl
2019-03-11 07:36 #76 av: Tarotstollan

Det är väl där som det är varmast på datorn?Skämtar

Anmäl
2019-03-11 07:38 #77 av: kattöga

Attention, please! Attention, please! SkrattarHjärtaKatt

Två av våra katter sätter eller lägger sig också gärna på laptoppen när man pysslar med den... Allt för att få vara i centrum. 

Meeow! 

Anmäl
2019-03-11 07:50 #78 av: Maria

Moritz lyckade en gång få skärmens layout att bli upp och ner eller om det var liggandes så jag fick ringa min sonSkrattar

/Maria

Anmäl
2019-03-11 11:01 #79 av: Carmarino

De är alltid så hjälpsamma, våra små pälsklädda raringar. Skrattar

Anmäl
2019-03-19 14:22 #80 av: Maria

Solen skiner. Det är underbart väder. Alla dörrar är öppna och katterna ligger inneSkrattar

/Maria

Anmäl
2019-03-19 16:29 #81 av: kattöga

SkrattarHjärtaKatt Sol

(De måste antagligen vila tills det blir skymning för att jaga sork och möss...)

Meeow! 

Anmäl
2019-03-19 16:39 #82 av: Maria

#81 De är ju innekatter så det där med att jaga kvällstid/natt har de aldrig varit med omSkämtar

/Maria

Anmäl
2019-03-19 16:51 #83 av: kattöga

#82 Men tror du inte de små rackarna (mössen o sorkarna, fjärilar o maskar - inte katterna) hittar till deras uteplats? :)) 

Och vem vet vad Greta har för kunskaper som hon kan lära ut till sin nya pojkvän... Skämtar

Meeow! 

Anmäl
2019-03-19 16:59 #84 av: Maria

#82 Ja det har du rätt i. Greta kanske lär honom massa dumheter😉

/Maria

Anmäl
2019-03-26 19:50 #85 av: Maria

Greta har en enorm matlust. Lakrits som varit lite mullig har blivit riktigt smal och fin för Greta är kungen över matskålarna. De har ju fri tillgång men jag har börjat bli lite mer uppmärksam för Greta börjar bli rund. Kallar henne "feta Greta" när hon tigger som mest😁

/Maria

Anmäl
2019-03-29 14:37 #86 av: Maria

Här kommer Greta i solen. Dörren är öppen men hon ligger inne😁

/Maria

Anmäl
2019-03-29 15:31 #87 av: Carmarino

Med tanke på vad hon varit med om så kanske hon tycker det är säkrast att hålla sig inomhus. Glad

Anmäl
2019-03-29 17:33 #88 av: Maria

Ja vem vet vad hon varit med om? Lakrits är ju också livrädd för att vara ute om han inte har koll på dörren.

/Maria

Anmäl
2019-03-30 09:24 #89 av: Soligajag1

#88  Nej , , men det är väl tur på ett sätt att man inte VET vad dem varit med om .EN en andra tur att hon kom just till er.  Skulle jag se någon vara dum mot mina kissar ., , han/hon lever farligt.  

Hon är verkligen fin Greta !!! 

Här är mina älsklingar , som oftast ligger bredvid mig eller tillsammans.  Katt

HH Glad 

Anmäl
2019-03-30 09:45 #90 av: Maria

#89 Så fina de ärGlad

/Maria

Anmäl
2019-03-30 10:37 #91 av: Magi-cat

Så underbart med Greta i solen! KärSol

Tack för uppdateringar!

#89 Mysigt! Kär

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2019-04-02 11:57 #92 av: [Forest]

86 Åh solkatt och hon njutar så gott man ser ju tassen som trajjar Kär

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2019-04-21 10:08 #93 av: Maria

Här kommer Greta igen

/Maria

Anmäl
2019-04-21 10:24 #94 av: kattöga

#93 HjärtaKatt Kan man ha det bättre??? 

Meeow! 

Anmäl
2019-04-21 10:34 #95 av: Soligajag1

#93 Hon är för gullig Greta Katt Så hon njuter !!! 

Trevlig fortsättning på påsken!! Jag ska ta en promenad nu!!! GladSol Kram 

HH Glad 

Anmäl
2019-04-21 10:41 #96 av: Maria

Trevlig fortsättning på er alla önskar Greta och LakritzGlad

/Maria

Anmäl
2019-04-21 11:51 #97 av: eskils

#93 Fin kisse! Glad

Anmäl
2019-04-21 12:18 #98 av: Carmarino

Härligt att se hur bra Greta har det. Hjärta

Anmäl
2019-04-22 00:26 #99 av: Tarotstollan

Underbart!Katt

Anmäl
2019-06-26 06:41 #100 av: Maria

Här kommer en liten uppdatering.

Greta och Lakritz har nu sedan sist varit ute i trädgården varje dag. Lakritz har hittat sina gamla ställen och Greta håller mest koll på att hon inte missar någon mat inomhusSkrattar

Jag är ganska så övertygad om att hon varit innekatt för utelivet verkar inte intressera henne alls.

Hon börjar att bli lite rund så vi får se upp med maten till henne. Hon är otroligt matglad.

Hon är mycket mer social än vad Lakritz är. Hälsar gärna på folk som kommer på besök och lille barnbarnet också fast där är hon lite mer på vakt men gömmer sig inte som Lakritz gör. 

Soliga dagar så ligger hon gärna på mattan i uterummet istället för att gå utSkämtar

/Maria

Anmäl
2019-06-26 07:12 #101 av: Soligajag1

Hejsan  Maria ! 

Tack för uppdatering . Oj då , , vill inte Greta va ute Skämtar 

Trevligt att hon hälsar på folk . Då tycker dem säkert att hon är fin och gullig.  Mysigt att ligga på mattan under soliga dagar! Tummen upp  Hon fick komma till det bästa hemmet av alla!!! Mår gott och njuter ! Hjärta

HH Glad 

Anmäl
2019-06-26 09:44 #102 av: kattöga

#100 Härligt att Greta mår så bra och likaså Lakritz och att de trivs tillsammans!

Hemmet är ju tryggheten, så hålla koll på sitt revir - och maten.... - gör man ju förstås i ett uterum när det är varmt och soligt! Glad

Kan tro att Lakritz blir mindre skygg för främmande människor med tiden, när han ser att Greta vågar. Hon är hans bästa lärarinna! 

Att se våra katter må bra är healing för själen!KattHjärta

Meeow! 

Anmäl
2019-06-26 12:46 #103 av: eskils

#100 Tack för uppdatering, roligt att höra att kissarna mår bra! Glad

Skönt att Greta inte längtar ut i yttervärlden utan stannar i tryggheten! Och kul att hon hälsar på besökare, det är minsann inte alla katter som gör...

Håller med #102: "Att se våra katter må bra är healing för själen!KattHjärta"

Anmäl
2019-06-27 15:36 #104 av: Fransu

Låter som Greta är en trevlig liten kattdam. Hjärta

Anmäl
2019-06-27 16:14 #105 av: Maria

Ja hon är jättetrevlig. Ligger inte i knät men gärna bredvid i soffan med huvudet på mitt lår.Glad

/Maria

Anmäl
2019-08-20 09:37 #106 av: Maria

På torsdag ska Greta till veterinären igen för att kolla sin spene. Den läcker fortfarande lite klar vätska. Vi skulle ju avvakta och det har vi gjort nu.

/Maria

Anmäl
2019-08-21 00:48 #107 av: Tarotstollan

Hoppas att det inte är  något allvarligt!

Anmäl
2019-08-21 07:14 #108 av: Soligajag1

#106  Lycka till hos veterinären med Greta ! 

Härligt med uppdatering av Greta !! KattGlad

HH Glad 

Anmäl
2019-08-21 11:58 #109 av: kattöga

Håller tummarna för att allt går bra och resultatet blir finfint hos veterinären! 
KattHjärta

Meeow! 

Anmäl
2019-08-21 13:10 #110 av: Maria

Tack. Det är alltid lite nervöst när man ska iväg.

/Maria

Anmäl
2019-08-21 22:37 #111 av: Tarotstollan

Hur har det gått?

Anmäl
2019-08-22 06:48 #112 av: Maria

#111 Det är idag vi ska ivägSkämtar

/Maria

Anmäl
2019-08-22 06:55 #113 av: Soligajag1

#112  Okej , då önskar vi Greta  Lycka till  idag . 

KattHjärta

HH Glad 

Anmäl
2019-08-22 07:03 #114 av: Maria

#113 TackGlad

/Maria

Anmäl
2019-08-22 07:54 #115 av: Maria

Greta ovetandes om vad som väntar

/Maria

Anmäl
2019-08-22 07:59 #116 av: Magi-cat

Lycka till Greta och hennes familj! KattKramasHjärta

Hon ser i alla fall avslappnad ut. Skrattar

Anmäl
2019-08-22 08:33 #117 av: kattöga

Åh, vilken härlig bild! Kär
Håller tummar och tassar för att det ska gå bra idag!

Meeow! 

Anmäl
2019-08-22 08:35 #118 av: Maria

Tack ska ni ha.

/Maria

Anmäl
2019-08-22 11:39 #119 av: Maria

Nu är vi hemma igen och det gick väl sådär. 

Greta röntgades. Bland annat lungorna för att se om det är någon spridning från knölen som man annars tyckte skulle tas bort. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att det går att operera.

Är det spridning i lungorna så är det ingen idé att operera.

/Maria

Anmäl
2019-08-22 11:42 #120 av: Carmarino

Håller bägge tummarna. Tummen uppTummen upp

Anmäl
2019-08-22 11:50 #121 av: Maria

Jag glömde skriva att Greta har gått upp nästan två kiloFörskräckt sedan hon kom till oss.

Hon är ju så matglad och vi har inte haft hjärta att säga nej men nu blir det andra bullarSkämtar

/Maria

Anmäl
2019-08-22 13:57 #122 av: Magi-cat

Klart Greta ska äta! Lipar Hon kanske inte haft magen så välfylld innan?

Hoppas innerligt det går bra! Håller alla tummar!

Anmäl
2019-08-22 14:49 #123 av: Soligajag1

Klart Greta ska äta  Glad Hon har ju fått komma till ett tryggt och kärleksfullt hem och är så matsugen!! 

Lycka till nu att allt går vägen!! Håller tummar o tår !! HjärtaKatt

HH Glad 

Anmäl
2019-08-22 16:20 #124 av: eskils

Håller också tummarna för lilla söta Greta! Kär 

Bara bra att hon har god aptit. Glad

Anmäl
2019-08-22 22:00 #125 av: Tarotstollan

Missade att det var idag ni var iväg. När får ni besked om det blir operation eller ej? Hoppas verkligen inte det är något allvarligt!Ledsen

Anmäl
2019-08-23 06:12 #126 av: Maria

De kommer att ringa så fort röntgen är klar.

Ja vi får hoppas på det bästa. Jag har blivit riktigt fäst vid denna lilla katt.

/Maria

Anmäl
2019-08-23 09:28 #127 av: Soligajag1

#126  Håller tummarna att allt går vägen för Greta . Såklart att du är fäst vid Greta , KattTummen upp

HH Glad 

Anmäl
2019-08-29 08:59 #128 av: Maria

Nu har jag själv ringt veterinären för operationen är ju på tisdag och det känns som om det står och faller med om röntgen är ok.

Det finns inga tecken på nybildningar i lungorna enligt röntgenbesked så nu kör vi....Glad

Märkligt att jag behövde ringa och fråga....

/Maria

Anmäl
2019-08-29 09:19 #129 av: kattöga

Åh, vad skönt att det inte tycks ha spridit sig! 
Då är det "bara" operationen kvar... och den ska gå hur bra som helst! HjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl
2019-08-29 09:36 #130 av: Magi-cat

😻😍💞

Anmäl
2019-08-29 10:36 #131 av: Maria

Försäkringen täcker tyvärr inte operationen eftersom vi försäkrade henne efter de tittat på den lilla knölen. Vi skulle bara hålla koll.

Jag frågade t.om om vi kunde försäkra Greta som en kastrerad frisk cirka 5-årig honkatt och det var inga problem med det.

Men det är som det är.

/Maria

Anmäl
2019-09-02 08:44 #132 av: Maria

Håll tummarna för Greta som ska opereras i morgon.

/Maria

Anmäl
2019-09-02 08:59 #133 av: wildfire

Oj har inte hängt med i den här tråden på ett tag men håller alla tummar,tassar och tår för lilla Greta BlommaHjärtaBlomma

Anmäl
2019-09-02 09:01 #134 av: Magi-cat

Håller tummar och tassar för Greta! 💌😻

Anmäl
2019-09-02 09:01 #135 av: Soligajag1

#132  SÅKLART håller vi tummarna för Greta!!!  

Mina tankar går till henne och er idag och imorgon!! Tummen uppHjärtaKramas 

HH Glad 

Anmäl
2019-09-02 09:25 #136 av: kattöga

Tummar, tår och tassar hålls hårt för Greta och hennes familj!
Det ska bli skönt när allt är över och Greta återhämtat sig.

KramasHjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl
2019-09-02 09:31 #137 av: Maria

Jag funderar lite över operationen. 

Egentligen är väl en kastrering på en honkatt en större operation? Då går man ju igenom bukhinnan och in i magen så att säga. Denna knölen ligger ju ytligt så det borde vara en enklare operation eller tänker jag fel?

Jag funderar just över prisskillnaden men kastreringar kanske är subventionerade?

/Maria

Anmäl
2019-09-02 11:45 #138 av: eskils

Självklart håller vi tummarna för lilla söta Greta! KattKär 

Anmäl
2019-09-02 15:56 #139 av: wildfire

#137  Egentligen är väl en kastrering på en honkatt en större operation? Då går man ju igenom bukhinnan och in i magen så att säga. Denna knölen ligger ju ytligt så det borde vara en enklare operation eller tänker jag fel?

Jo det stämmer att det är en större operation än på en hankatt,vet inte hur det är med priser eftersom det är fler ingrepp än ett på Greta,kastreringen samt ta bort knöl.

Priser är nog lite olika,dyrare i städerna har jag märkt  och subventionerade för kastrering har jag ingen aning om men kanske nån här inne vet.

Tycker inte det vart dyrt när jag kastrerat mina men nu är det drygt  7 år sedan sist så priserna har hunnit ändras  lite ser jag men dyrt tycker jag inte det är. Nu anlitar jag inte Falun för sånt bara om det är akuta saker och min ordinarie vet på orten inte har öppet men här är lite priser som dom har Katt

https://www.anicura.se/falu-djursjukhus/om-oss/priser2/

Anmäl
2019-09-02 16:15 #140 av: Maria

#139 Greta är redan kastrerad.

/Maria

Anmäl
2019-09-02 16:35 #141 av: wildfire

#140 Hoppsan här ser man att jag inte läst tråden ordentligt för det var ett tag sedan jag var in i den och läste  Förlägen

Håller alla tummar och tassar och tår  för henne  Katt och det är så fantastiskt fint det ni gjorde när ni tog hand om henne så en stoooor eloge till er för det var verkligen kärleksfullt och vackert gjort Hjärta

Anmäl
2019-09-02 18:32 #142 av: Maria

#141 Tack

/Maria

Anmäl
2019-09-02 20:56 #143 av: Tarotstollan

Självklart håller vi alla fingrar och tassar för Greta!HjärtaKatt

Anmäl
2019-09-03 06:21 #144 av: Maria

Tack.

Vi ska snart iväg. Hon har en tid klockan 7.20

Det tar max 10 minuter med bil så det är ju bra att det är så nära.

Katterna har fastat sedan igår kväll och stackars Lakritz har fått hänga på så det är inte roligt här hemma just nu.Skämtar

/Maria

Anmäl
2019-09-03 06:50 #145 av: Soligajag1

Godmorgon !  

OJojoj, , lycka till nu och hoppas allt går vägen, förstår att ni är oroliga !! Tänker på er idag ! Kram Kramas   Så skönt att det är så nära hemifrån ( även för katternas skull)  KattHjärta

HH Glad 

Anmäl
2019-09-03 07:27 #146 av: Uppkatten

Håller tummarna för att allt går bra idag! HjärtaHjärtaHjärta

Anmäl
2019-09-03 08:07 #147 av: Maria

Tack alla.

Nu är vi hemma och det är bara att vänta på att de ringer. Lakritz har inte ätit ännu trots att han också har fastat. Det var likadant sist Greta var inne för att kastreras. Han blir uppenbarligen förtvivlad över att bli alldeles ensam.

/Maria

Anmäl
2019-09-03 08:43 #148 av: wildfire

# 147 Den där väntan på att dom ringer brukar kännas så lång,håller alla tassar,tummar och tår för henne Hjärta

Så där gör mina också dom känner att något inte är som det ska och får svårt att koncentrera sig för plötsligt är vardagen lite annorlunda. Förra sommaren när Mose var borta under en dag och sen kom hem nedsövd så tog Philippa så illa vid sig för Mose var hennes allt och jag fick åka akut till Falun i tron om att hon fått urinstopp men på vägen dit kissade hon så hon blev stressad och spänd över Moses situation när han var sjuk.

Katter känner så väl och bryr sig om sina vänner och det är så innerligt vackert och fint Hjärta

Anmäl
2019-09-03 08:52 #149 av: Maria

#148 Ja det är jättefint.

/Maria

Anmäl
2019-09-03 15:57 #150 av: Maria

Nu ringde veterinären och Gretas operation hade gått bra. Knölen skickas på analys. Eftersom det var en ganska stor operation då de tagit bort två juver och det tydligen finns mycket smärtreceptorer kring området så rekommenderade de att hon stannar en natt så de kan ge henne ordentlig smärtlindring.

Så nu blir det någon gång i morgon förmiddag vi får hämta henne.

/Maria

Anmäl
2019-09-03 16:19 #151 av: Soligajag1

#150 Så skönt att höra att det gott bra! 😀
Önskar förbättring och hoppas Greta blir bra snart! 😻❤️

HH Glad 

Anmäl
2019-09-03 16:21 #152 av: Magi-cat

Bra att de har koll på henne!
Lycka till, fortsätter hålla tummar och tassar! 🤗😻💞

Anmäl
2019-09-04 08:17 #153 av: Maria

Nu är det bara väntan på att veterinären ska ringa.

/Maria

Anmäl
2019-09-04 08:49 #154 av: Soligajag1

#153 Härligt !! Det ska nog gå bra , ta hand om Greta !! Varm kram ❤️😻

HH Glad 

Anmäl
2019-09-04 09:43 #155 av: wildfire

Skönt hon fick stanna över natten och att allt gått bra Tummen upp

Ta hand om er nu när hon kommer hem,kramar till er båda två Hjärta

Anmäl
2019-09-04 10:04 #156 av: Maria

Klockan 14 ska vi hämta Greta. Hon är inte så bekväm hos veterinären och har inte ätit men de håller koll.

/Maria

Anmäl
2019-09-04 10:05 #157 av: kattöga

Åh, vad skönt att det gått bra för Greta! Och att hon fick stanna kvar över natten för att få så mycket hjälp som möjligt mot smärtan.

Hon kommer tycka att det är så skönt att få komma hem igen, till tryggheten

Meeow! 

Anmäl
2019-09-04 15:00 #158 av: Maria

Nu är Greta hemma.❤
Hon har druckit vatten och kissat. Tratten är ju inte rolig men den ska vara kvar tills stygnen tas om två veckor.

/Maria

Anmäl
2019-09-04 15:03 #159 av: kattöga

Lilla pluttan! Hoppas såret läker snabbt nu! Fy bubblan att behöva gå med tratt i två veckor... Hoppas hon accepterar det ganska lätt (vilket våra katter definitivt inte gjort när de tvingats ha tratt)! Krya på sig, lillflickan! HjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl
2019-09-04 15:06 #160 av: Maria

#159 Det var ju ingen rolig historia när hon kastrerades men då klippte jag tratten.

Jag får se om jag vågar det denna gången då det är riktiga stygn och inte sådana som försvinner av sig själv.

/Maria

Anmäl
2019-09-04 15:13 #161 av: kattöga

Prova annars med en uppblåsbar tratt. Huvudsaken att hon inte kommer åt stygnen. 
Vår gammelkatt blev hysterisk med vanlig tratt, även nerklippt något. Vägrade äta och dricka. Provade en uppblåsbar krage, vilken han accepterade bättre. De finns att köpa hos veterinärer och zoobutiker.

Meeow! 

Anmäl
2019-09-04 15:13 #162 av: kattöga

(Blev en dubbelpost uppenbarligen... Tog bort)

Meeow! 

Anmäl
2019-09-04 15:14 #163 av: Lena

Kan du inte pröva med en body istället? Det går att göra en själv av en jumperärm eller ett par tjockare långa strumpor. Finns även färdiga att köpa på Zoobutiker. 

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2019-09-04 15:15 #164 av: Soligajag1

#158 Goa fina Greta !!
Visst fixar du tratten dessa veckor!! Hurra för dig! 😻😺
Krya på dig Greta!! ❤️🌺

HH Glad 

Anmäl
2019-09-04 15:57 #165 av: Maria

#163 Jag fixade en body då hon katrerades men jag måste hålla koll på stygnen så att det inte bli inflammerat så här i början och har hon ont så vill jag inte ta av och på. Det kanske funkar om ett par dagar.

/Maria

Anmäl
2019-09-04 17:06 #166 av: wildfire

#158 Nämen lilla gumman  Kramas Hjärta

Tratt är inte kul om än behövligt nån gång ibland och tratterfarenhet har vi om man kan kalla det så Skrattar men dom vänjer sig snabbt även om det inte är roligt att ha den på sig så har det gått över förväntan här med mina katter.

Hoppas hon kryar på sig nu och att proverna på tumörer visar godartat  KattHjärtaKatt

Anmäl
2019-09-04 20:23 #167 av: Tarotstollan

Lycka till med läkningen Greta!Hjärta

Anmäl
2019-09-05 07:19 #168 av: Maria

Greta har druckit och ätit lite men är annars väldigt dämpad.

Jag har fått i henne den dagliga dosen av Metcam nu på morgonen. Inga problem och det har hon haft tidigare vid kastreringen.

Vi har en kontinentalsäng och under den är Lakritz tillflyktsort sedan 5 årSkämtar I går så låg både Greta och han under den precis som de gjorde när Greta var ny här hemma.

Hon kan trycka sig in under sängen men jag var orolig att hon inte skulle komma ut själv med tratten men det lyckades hon med i alla fall.

Hon har kissat i alla fall och jag har tagit bort kanten på lådan.

/Maria

Anmäl
2019-09-05 07:38 #169 av: MonicaLagerquist

Lilla Greta Hjärta

Anmäl
2019-09-05 07:38 #170 av: kattöga

Vad skönt att Greta haar Lakritz som trygghet också (förutom er tjänare)!
Nu ska det nog gå bra med läkningen och hon blir piggare för varje dag, lillskruttan.
Heja Greta! Två veckor (med tratt eller body) går fort ändå. HjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl
2019-09-05 09:52 #171 av: Maria

En fråga till alla kunniga här.
Vi ska tvätta såret med koksalt eller vatten varje dag.
Om det är torrt och fins så är det väl onödigt att blöta upp tänker jag?
Hur hade ni gjort?

/Maria

Anmäl
2019-09-05 10:18 #172 av: kattöga

Jag hade nog baddat lite, åtminstone nu i början. 
För att bakterier inte ska kunna smita in om det blir den minsta lilla spricka i såret. Sprickor kan ju vara så små att de knappt, elller inte alls syns för blotta ögat ibland. 

Meeow! 

Anmäl
2019-09-05 10:21 #173 av: Maria

Ok då ska jag göra det.

/Maria

Anmäl
2019-09-05 12:31 #174 av: Uppkatten

Tänk på att katten måste äta före metacam, metacam får alltså inte ges till en katt som inte äter eller på fastande mage, enl. vår katthemsveterinär.

Anmäl
2019-09-05 12:31 #175 av: Uppkatten

Anmäl
2019-09-05 13:26 #176 av: Maria

#174 Tack, bra att veta.

/Maria

Anmäl
2019-09-06 09:08 #177 av: Maria

Det går bra med lilla Greta. Tratten funkar bra att putta undan Lakrits med vid matskålarna😁
Lilla Greta har kostat mycket pengar sedan hon kom. Operation plus röntgen 19 000:- . Eftersom veterinären upptäckte detta innan så går det inte på försäkringen tyvärr.
Dessutom kastrering och besök för rinnande öga. Ögat däremot gick på försäkringen.

/Maria

Anmäl
2019-09-06 09:27 #178 av: Magi-cat

Lilla Greta. Hjärta Lycka till! KattKramas

Anmäl
2019-09-06 09:39 #179 av: kattöga

#177 Greta är en smart tjej! Klart man ska utnyttja tratten till något också! Putt Putt! Skrattar

Jo, det rinner iväg med pfenningar hos veterinären ibland... Vi fick storräkning när gammelkatten opererades för både klokapselbrott och Forl inkl undersökningar (Forl-behandlingen, som inte täcktes av försäkringen,  och  självrisker var det som drog i plånboken.) Det "svider" om man inte har Joakim von Ankas guldmyntsberg...

Meeow! 

Anmäl
2019-09-06 09:49 #180 av: Maria

Ja det svider.

Det kan vara bra att ha i åtanke när man skaffar djur att det emellanåt kan kosta mycket.

/Maria

Anmäl
2019-09-06 10:23 #181 av: Magi-cat

Hu ja, och på något konstigt sätt är det ofta något som av olika anledningar inte täcks av försäkringen ... Bara att betala ändå.

Kram till dig och Greta! HjärtaKattKramas

Anmäl
2019-09-06 11:21 #182 av: Maria

Haha ja ofta😉

/Maria

Anmäl
2019-09-08 17:28 #183 av: wildfire

Skönt att allt gått så bra för er Hjärta

Jag måste säga att summan du nämner Maria inte alls är dyr eller avskräckande utan försäkring  för det är så dom är .

Jag hade Mose tre dygn på sjukhus innan han gav upp och det landade på 17500  drygt så jag vet inte jag men dyrt är det inte med tanke på att det handlar om liv  som vi älskar.

Jag har inte mina katter försäkrade för jag klarar av kostnaden när den kommer och  jag vet att många är emot den tanken och det ska man vara  för man ska  klara av sina djur oavsett pris hos en veterinär.Katt

Anmäl
2019-09-08 18:04 #184 av: eskils

Så skönt att lilla Greta är färdigbehandlad och att det gick bra! KärGlad 

Ja, veterinärvård kan kosta stora summor, den är ju inte subventionerad som människosjukvård är. Man måste ha försäkring eller en ordentlig buffert för sina kära små.

Anmäl
2019-09-08 18:51 #185 av: Maria

Självklart ger man sina små kära vård oavsett försäkring eller ej. Vi har våra försäkrade i Folksam.
Varför jag skrev summan är för att det kan vara bra att veta vad det kostar ungefär.

/Maria

Anmäl
2019-09-08 19:10 #186 av: eskils

Bra att du skrev summan för dem som läser här och inte är medvetna om hur dyrt det kan vara. Blomma

Vet att försäkring inte hjälper alla gånger. 

Anmäl
2019-09-11 03:46 #187 av: wildfire

#185 Jag hade mina försäkrade i agria tidigare men i längden blev det dyrare än att ta kostnaden när den kommer så jag valde bort det för många år sedan.

Håller med att det är kanonbra att skriva vad det kostar så folk som skaffar katt får en insikt i att veterinärkostnader kan dra iväg rejält. Det borde finnas en egen tråd om enbart kostnader för jag tror inte att alla är införstådda med att veterinärkostnader kan rusa iväg rejält oavsett vilket djur vi har KattHund

Anmäl
2019-09-11 06:52 #188 av: Uppkatten

#187 Men det är definitivt riskabelt att hävda att "i längden blir det dyrare att försäkra katten än att ta kostnaden när den kommer". Sådana påståenden riskerar att påverka andra kattägare så att även de avstår från att försäkra sina katter. Och då kan katterna råka riktigt illa ut.

Dels för att många har svårt att spara ihop en ekonomiskt buffert, som enbart "får" användas till veterinärvård. Men också för att veterinärvård kan bli oerhört dyr om t ex olyckan är framme.

Jag har t ex varit i kontakt med en katt som ramlade/hoppade ut genom ett fönster (som kattvakten lämnat på glänt). Det ska inte ha varit något högt fall, men kattens skador blev mycket allvarliga och veterinärräkningen förväntades sluta på 90 000:- cirka. I det läget är man glad att ha en försäkring på sin katt.

Och alla katter blir förr eller senare sjuka, inte minst när de blir lite äldre. 

Själv har jag både försäkring och en ekonomisk buffert för katterna, och skulle aldrig drömma om att ha oförsäkrade katter (utifrån allt jag sett och hört över åren). 

Många kattägare anser sig redan i dag inte ha råd att ge sina katter nödvändig veterinärvård, det händer t om att djurägare dumpar sina sjuka djur då man inte har råd med veterinärvård (något som förstås är förbjudet enl. lag!).

Nu ska vi inte kapa Gretas tråd med diskussioner om veterinärvårdskostnader, men skapa gärna en egen tråd om detta, för det är ett viktigt ämne! Jag ville bara gå in och markera att det kan gå riktigt illa om man avstår från att försäkra sin katt, och att det inte på något sätt är "en ekonomiskt lönsam strategi" för kattägare generellt, och att vi absolut inte kan rekommendera kattägare att ha sina katter oförsäkrade.

Anmäl
2019-09-11 07:30 #189 av: wildfire

#188 Men det är definitivt riskabelt att hävda att "i längden blir det dyrare att försäkra katten än att ta kostnaden när den kommer". Sådana påståenden riskerar att påverka andra kattägare så att även de avstår från att försäkra sina katter. Och då kan katterna råka riktigt illa ut.

Håller helt med dig och här kunde jag ha vart tydligare med att det här gäller mig och är inget jag rekommenderar till andra. Har skrivit det tidigare i nån annan tråd men det tål att upprepas att det här gäller mig och hur jag har råd.

Bra du påpekade det för ibland glömmer man bort att vara tydlig Förlägen och du har helt rätt i det du skriver Cool

Förlåt att vi kapade Gretas tråd Maria Katt

Anmäl
2019-09-11 08:21 #190 av: MonicaLagerquist

Jag går definitivt på plus när det gäller försäkringen. Har maxat 60 tusen ett par gånger så att ha mina katter oförsäkrade är inget alternativ. När Q var sjuk kostade de tre första dygnen 43 tusen.

Anmäl
2019-09-11 08:43 #191 av: kattöga

Hur går det för lilla Greta? Nu har det snart gått en av de två TrattVeckorna!
Jag hoppas läkningen gått bra och Trattandet fungerat för den lilla tjejen. 

Såg bodyn du gjort till henne, Maria, på bilden i #21, Hon var ju riktigt cool i den! Men om Trattandet fungerar bra nu så är det ju bara en vecka till hon ska ha sin huvubonad på sig.

Meeow! 

Anmäl
2019-09-11 08:47 #192 av: Maria

Greta är deppig men äter och går på lådan bra.

Jag har faktiskt inte gjort någon body ännu. När hon kastrerades så hade hon stygn som upplöstes. Denna gången är det riktiga stygn och jag är rätt att hon ska bita tag i något stygn och dra.

Däremot har jag klipp tratten så att den är mindre i omfång.

/Maria

Anmäl
2019-09-14 19:30 #193 av: Maria

Det har gått bra med klippt tratt så jag har inte gjort någon body. På tisdag är det dags att ta stygnen.

/Maria

Anmäl
2019-09-14 20:01 #194 av: Soligajag1

#193  Så bra !    Tiden går säkert fort och snart är det Tisdag och stygnen

tas bort !  Ha en fin kväll! Kramas 

HH Glad 

Anmäl
2019-09-14 20:13 #195 av: kattöga

Så skönt att det har gått bra med den klippta tratten! Gratulerar! BallongHjärta Greta är en Strong Woman! Skämtar

#150  Jag vet inte om jag har missat nåt inlägg, men hur har det gått med analysen av proverna? (Eller säg i vilket inlägg jag kan hitta svaret? Har letat men inte funnit - kan dock bero på att jag  inte lusläser... Generad

Meeow! 

Anmäl
2019-09-14 20:13 #196 av: kattöga

Så skönt att det har gått bra med den klippta tratten! Gratulerar! BallongHjärta Greta är en Strong Woman! Skämtar

#150  Jag vet inte om jag har missat nåt inlägg, men hur har det gått med analysen av proverna? (Eller säg i vilket inlägg jag kan hitta svaret? Har letat men inte funnit - kan dock bero på att jag  inte lusläser... Generad

Meeow! 

Anmäl
2019-09-14 21:15 #197 av: Maria

#196 Det skulle ta cirka två veckor så vi kanske får svar när stygnen tas.

/Maria

Anmäl
2019-09-15 04:45 #198 av: wildfire

Lilla gumman så duktig hon är, härligt att allt gått så bra Katt

Anmäl
2019-09-15 07:24 #199 av: MonicaLagerquist

Så fin hon är.

Anmäl
2019-09-16 11:02 #200 av: Demeter

Håller med Monica :)

Med vänliga kramar Sofie. 

Medarbetare på Akvariefisk. Välkommen in! Hjärta

Anmäl
2019-09-17 07:04 #201 av: Maria

Äntligen. Idag är det dag för Greta att ta sina stygn. Klockan 9 ska vi vara där och det kommer med all säkerhet vara en lättnad för henne efter att tålmodigt ha haft sin tratt i två veckor.

/Maria

Anmäl
2019-09-17 07:21 #202 av: Magi-cat

Duktiga Greta! KärPokalTårta

Lycka till! Kramas

Anmäl
2019-09-17 08:15 #203 av: Tarotstollan

Hon kommer nog att slicka sig rejält när hon kommer hem. Glad
Lycka till!Katt

Anmäl
2019-09-17 08:16 #204 av: Maria

#203 Ja jösses vilket tvättande det kommer att bli. Tack och lov så är det ju helt läkt efter två veckorSkämtar

/Maria

Anmäl
2019-09-17 08:25 #205 av: wildfire

Vad skönt för henne och härligt att allt gått så bra,,ja tvätta sig lär hon göra länge och väl. Heja Greta  Katt

Anmäl
2019-09-17 09:20 #206 av: kattöga

Åh, vad skönt för Greta! HjärtaKatt
Och för Lakritz, han får ju tillbaks sin tjej utan huvudbonad (som hon kan puttas med). 

Kanske får hon hjälp av Lakritz att tvätta sig. Hon har ju inte kommit åt nästan någonting att tvätta på två veckor.

Meeow! 

Anmäl
2019-09-17 09:49 #207 av: Maria

Så nu är Greta hemma igen.Glad

Det gick jättebra. Vissa stygn var så tajta så det blev lite rött och blodigt på ett ställe så hon ska tyvärr ha tratten lite till. Jag ska hålla koll på att det är helt läkt.

Hon fick i alla fall beröm. Ovanligt trevlig katt.Hjärta Hon låg på rygg ganska stilla så att de kunde ta alla stygn. 17 stycken tror jag det var.

Tumören var elak vilket det brukar vara på katter men ingen spridning i lungor och man har fått bort allt.

Det är bara att hoppas att det inte finns några elaka celler som finns kvar men det får framtiden utvisa.

/Maria

Anmäl
2019-09-17 10:13 #208 av: kattöga

Piluttan! Trist att tratten inte åkte av också, men såret som blev läker nog väldigt fort. Hatten av - för Greta, snart! Partajar
Mysigt att hon är såpass lugn hos veterinären också! 

Ja, hoppas alla elakingar bland cellerna är borta nu! 

Meeow! 

Anmäl
2019-09-17 10:20 #209 av: MonicaLagerquist

Lill katten.❤

Anmäl
2019-09-17 12:00 #210 av: wildfire

Lilla gumman så duktig hon är,hoppas allt går bra nu och att inga fler tumörer dyker upp Hjärta

Anmäl
2019-09-17 15:52 #211 av: eskils

Duktig (och söt) kisse! Hoppas hon vara frisk nu och njuta av livet med kompisen Lakritz! KattGlad

Anmäl
2019-09-20 11:00 #212 av: Maria

Är det någon som kan lite mer om juvertumörer hos katt. Jag glömde givetvis att fråga en del hos veterinären. De berättade att det var nästan uteslutande malignt när man upptäcker juverknölar hos katt.

Är prognosen god om man fått bort allt? Brukar det dröja med återfall eller kanske inga återfall alls?

/Maria

Anmäl
2019-09-20 11:23 #213 av: Uppkatten

Här finns en del info om juvertumörer: https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/juvertumor-hos-katt/

Anmäl
2019-09-20 12:22 #214 av: Maria

#213 Åh tack så mycket.

/Maria

Anmäl
2019-09-23 09:38 #215 av: Maria

Nu är livet som vanligt för Greta. Det verkar som Lakritz också tycker det är skönt att Greta är sig själv igen.
Såret är läkt och fint.

/Maria

Anmäl
2019-09-23 09:47 #216 av: Soligajag1

#215   Så härligt !! Fina söta Greta !! Ge henne en stor puss från oss // Knatte o Tjatte + matte Hillevi KattKattKär

HH Glad 

Anmäl
2019-09-23 09:53 #217 av: Magi-cat

Så skönt att höra! HjärtaKatt

Anmäl
2019-09-23 10:03 #218 av: kattöga

Vad härligt, allt som vanligt igen! Tryggt och skönt för både Greta & Lakritz!
KattHjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl
2019-09-23 11:30 #219 av: MonicaLagerquist

Toppen Ballong

Anmäl
2019-09-23 17:34 #220 av: wildfire

Underbart och jag blir så glad för Greta Hjärta

Sen alla bilder i tråden, wow underbara sötnosar Katt

Anmäl
2019-09-25 07:14 #221 av: Maria

Snart börjar det närma sig ettårsdagen för Greta.Skrattar

Det var den 2 november förra året (om jag inte minns fel) som Greta hade dumpats utanför min mans jobb.

Tänk vad mycket hon har varit med om detta året. Hoppas allt kan bli lugnt nu för lille katten. Hon är bland de tåligaste katter vi haft.

/Maria

Anmäl
2019-09-25 07:17 #222 av: Magi-cat

HjärtaKär

Tänk så bra hon fick det! Kramas 

Anmäl
2019-09-25 09:02 #223 av: MonicaLagerquist

Vad fort tiden har gått.Vilken tur Greta hade.

Anmäl
2019-09-25 09:09 #224 av: kattöga

Ja, nog hade hon tur allt som hittades av sin nya familj, som ser till att hon mår bra både fysiskt och psykiskt!KattHjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl
2019-09-25 09:09 #225 av: kattöga

Ja, nog hade hon tur allt som hittades av sin nya familj, som ser till att hon mår bra både fysiskt och psykiskt!KattHjärtaKatt

Meeow! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.