Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 7491 ggr
Maria
2018-12-11 13:33

Greta

Vi har nyss hämtat Greta från kastrering. Hon är vinglig, rädd och förvirrad.

Hon hade en förstorad livmoder med livmoderinflammation så det var i grevens tid som hon blev kastrerad. Det är tydligen vanligt om man låter honor löpa utan att paras?

Allt har gått bra och hon har fått smärtstillande för tre dagar.

Hon är även chippad och vaccinerad igen. 

Nu står det i pappren att hon är född 2013 så vi får anta att hon är 5 år.

Gamla tråden om den dumpade lilla katten finns här:

https://katter.ifokus.se/discussions/5bdc1e3bce12c427ff0014f2-dumpad-katt

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-12-11 13:43
#1

Kommer definitivt att följa denna tråd också! 

Hoppas lilla Greta repar sig bra och snabbt nu! 😍 Och vad skönt att man kunde se att livmodern behöver hjälp också.

När hon väl repat sig så kan hela hennes familj, inklusive hennes kattbröder, gå vidare med en lugnare och tryggare känsla!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lona
2018-12-11 14:04
#2

Jag blir så varm i hjärtat av rapporterna om lilla Greta. ❤️ Måste ha varit rätt traumatiskt att vara inlämnad hos veterinären med tanke på hennes historik men vad bra att ni gjorde det i tid! Krya på sig nu, Greta, och lycka till i ditt nya härliga hem!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2018-12-11 14:20
#3

En tråd jag vill följa. Hoppas Greta kryar på sig snabbt. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2018-12-11 14:25
#4

Stackars Greta. Håller tummarna för att allt går bra med henne. ❤️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-12-11 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer en deppig Greta. Gamle Moritz har varit framme och slickat henne på huvudet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-12-11 14:33
#6

Jag hoppas ni inte tycker att det börjar bli tjatigt För mig är dessa trådar så himla bra för då kan jag gå tillbaka och kolla när saker och ting hände. Som en dagbok😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-12-11 14:56
#7

Vi läser gärna Gretas Dagbok! ❤️🐱 
Inge tjatigt alls! Tvärtom!

Lilla skruttan med tratt! Ja, det är jobbigt när de blir deppiga av trattarna! Vår gammelkatt blir totalt utslagen av dem…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2018-12-11 15:22
#8

Så skönt att lilla gulliga Greta-kissen är kastrerad nu! Och vilken tur att det gjordes i sista minuten när livmodern var inflammerad! 🥵🌺

Det är ju bara några dagar hon måste gå med tratten och hon lär sig säkert snart att ha lite marginal när hon går igenom dörröppningar etc. Man kan testa att lägga något under mat- och vattenskålarna så de kommer upp lite från golvet och blir lättare för henne att komma åt.

Fint att hon blev chippad också! Har veterinären ägarregistrerat henne på er, eller gör ni det själva? DjurID (140 kr) eller Sverak (gratis) är det som gäller. Utan registrering är chipmärkningen meningslös. (Ni visste säkert detta redan, men skriver det ändå, för kanske någon annan läsare här behöver påminnas.)

Tycker inte alls det är tjatigt att läsa om denna lilla kyrktrappskatt! Skriv på du bara… 🙂

Fransu
2018-12-11 15:42
#9

Vad gulligt av Moritz som varit framme och visat sin medkänsla.

Du är inte ett dugg tjatig. Historien om Greta har lyst upp denna hösten.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2018-12-11 15:48
#10

Jag ska snarast registrera Greta. Här fått med blanketter till Sverak och ska kolla djurID också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2018-12-11 16:06
#11

Jag tror att vi är många som med glädje och intresse följer Greta i hennes nya liv! Vilken tur hon har haft! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
2018-12-11 17:49
#12

Finaste Greta.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2018-12-11 19:21
#13

Så skönt att allt gick bra med Greta!🥵
Stackarn att ha gått med inflammation, så det var verkligen tur att ni tog hand om henne och hon fick hjälp.
 Kan undra om det var därför hon blev dumpad, för att de inte ville kosta på henne en operation?
Kanske därför hon hade knölar på tuttarna…🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2018-12-11 21:01
#14

Jag har en känsla av att hon aldrig varit hos någon veterinär.  Veterinären gissade på att hon kanske har fått löpa fritt och då är det vanligare med livmoderinflammation tydligen. Inte ens fått p-piller.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-12-11 21:09
#15

Ja, det kan ju vara så. Ingen av oss lär får reda på hur det varit för henne men huvudsaken är att hon nu kommit hem och till rätt familj!👍🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-11 21:19
#16

Greta är ju fjäskig och ligger gärna bredvid i soffan men har inte gillat att bli upplyft och det kan ju faktiskt ha sin förklaring i att hon har haft ont i buken😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-12-11 22:14
#17

#16 Det kan vara så att hon haft ont och därför inte velat bli lyft. 

Men våra två bröder som vi "ärvt" från min mamma har inte ont (vildfödda och skygga katter) men gillar absolut inte att bli lyfta. En av dem börjar acceptera det liiite mer nu, men det sitter djupt. Jag har haft fler katter, som varit övergivna o dyl, och endast en av dem har efter ett tag gillat att bli lyft på, att ligga i knät, osv. (Hon var också den enda som har velat sova ovanpå mig varje natt. Det var hur underbart som helst! Men hon dog, tyvärr, för tidigt, endast 8 år gammal.) Att bli lyft, hållen o dyl, haralltså aldrig varit något positivt, förde flesta av våra katter..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-12-12 06:10
#18

#17 Vi har också haft en hane som hette Lorentz och han var världens keligaste katt men gillade heller inte att bli lyft så visst kan det bero på annat. Det var mer bara en fundering…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-12-14 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här vilar Greta. Jag har klippt tratten ganska kort. Den var så stor så hon stötte i allt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-12-14 20:45
#20

Finaste lilla tjejen. Skönt att ha lite mindre tratt tror jag. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Maria
2018-12-15 07:54
#21

Har klippt till en tröja till Greta på morgonen nu.😃 Hon var väl inte helt lycklig men hon slipper ju i alla fall tratten. Jag ska kolla så hon inte kommer åt magen idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-12-15 08:20
#22

❤️

Stolt ägare till fem La permer

Soligajag1
2018-12-15 09:02
#23

Fina lilla Greta ! ❤️ 

Än en gång , vilken tur att hon har kommit till er . Ni är guld värda ! Greta mår bra och får kärlek !! ❤️

HH 🙂

kattöga
2018-12-15 09:36
#24

Åh, vilken fin liten tröja Greta har fått! 🐱❤️

Nej, detta med tratt är inte kul!  Vår gammelkaltt fick panik och blev djupt deprimerad av dem. 

Jag kan bara hålla med #23! 🌺✨

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
2018-12-15 09:37
#25

Tror hon föredrar tröjan framför tratten, när hon väl har vant sig vid den. 😺👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2018-12-15 12:03
#26

#19 Så fin Greta är och så blank hennes päls är! Visar att hon är en frisk och välskött kisse. 🙂 Snällt att klippa ner tratten, den behöver ju inte vara så stor för att hindra henne från att komma åt såret.

#21 Och så snygg liten tröja hon har fått! Den är nog bekvämare än tratten. Hur länge har veterinären sagt att hon ska ha tratt/tröja?

Maria
2018-12-15 12:55
#27

#26 Ungefär 6 dagar. Såret ser i allafall jättefint ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-12-16 09:43
#28

Jag är ju så förkyld så jag låg i soffan en stund igår och då kom lilla Greta och la sig på min arm i ungefär en halvtimme❤️

Ändå är det jag som är den "dumme" som fixat med tratt, tröja, gett medicin och ögondroppar.

Idag testade jag att ta av tröjan men då slickade hon frenetiskt på såret så det blev rött så nu har hon tröja igen. Det är ju bara 5 dagar så vi får väl ge oss till tåls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-12-16 09:49
#29

Det är klart att hon slickar, det måste ju klia något fruktansvärt och dessutom är det ju något främmande som sitter där på kroppen och det vill hon ju inte ha.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-16 10:07
#30

#29 Jag har ju själv gjort samma operation😃 (där de tog bort rubbet) så både Greta och jag är med andra ord kastrerade så jag känner med henne.

Jag hade också stygn som försvann så småningom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-12-16 10:07
#31

#28 Vad mysigt! Vill ha närhet, trygghet och kärlek! Gooos! 🐱❤️
Min erfarenhet är att det är just vi som "bråkat" med dem (tagit dem till veterinär, sett till att trattar åker på osv) som katter upplever tryggast. Det är ju vi som "bestämmer" och det är ju också vi som befriar dem från veterinärer, trattar osv. 

Jag hoppas att ni gjorde rent såret efter att hon slickat på det? Eftersom katter har så mycket bakterier i munhålan.
Och 5 dagar går fort ändå….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-12-16 10:10
#32

#31 Japp jag har tvättat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-12-16 10:11
#33

🙂👍✨

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-12-17 10:43
#34

Nu är Greta försäkrad från och med idag och så har vi registrerat henne i SKKs ägarregister och Sveraks IDregister.🙂

Det är väl inga fler register man ska registrera i?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-12-17 10:53
#35

#34 Nej det är där man registrerar dem.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
2018-12-17 11:12
#36

#34 Underbart!🙂 🏆 Då är lillskruttan lite trygg ifall hon skulle springa bort. Mina kissar är också registrerade på båda ställena.

Det är de här två registren som finns, inga fler.

Uppkatten
2018-12-17 12:40
#37

Via SKK och SVERAK hamnar väl katten även i Europetnets register, vilket är bra om katten skulle springa bort och hamna utomlands (vilket faktiskt har hänt då och då).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-12-18 07:43
#38

Vi tog av Gretas tröja igår och såret ser jättefint ut och hon slickade bara lite sedan brydde hon sig inte.

När vi skulle lägga oss så hoppade hon upp i sängen och la sig emellan min man och mig som om hon aldrig gjort annat.🙂

Jag som längtat efter en katt i sängen i många år nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-12-18 09:03
#39

Grattis! 🌺🎁🎈Nu har du fått din efterlängtade  sovkamrat! 🐱❤️

Vad skönt att såret läker fint! Och Greta tycks må hur bra som helst! Härligt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fransu
2018-12-18 12:08
#40

#38 Åh vad mysigt! Ligger varken Moritz eller Lakritz i sängen?

Vi hade katter i familjen när jag var barn/ungdom. Och det fanns inget mysigare än att han en spinnande varm katt i sängen. En av katterna tyckte om att krypa upp och ligga mot ens hals. Det är så rogivande att känna den varma kroppen och lyssna på spinnandet. När katten börjar somna till kan spinnandet börja "hacka" lite. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[[eskils_]]
2018-12-18 12:15
#41

#38 Duktig myskisse Greta!  Det var nog meningen att hon skulle komma till er. 🙂😍

Annons:
Maria
2018-12-18 12:16
#42

#40 Javisst är det härligt🙂

Nej varken Lakritz eller Moritz ligger i våra sängar. Tidigare katter vi haft har däremot legat i sängen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2018-12-18 13:21
#43

#38  Fina söta Greta , klart hon ska ligga i sängen .

Mina kissar , Knatte o Tjatte lägger sig när jag har bäddat och  överkastet är nytvättat! 👍

HH 🙂

Maria
2018-12-18 13:45
#44

#43 Haha. Ja katter vet att njuta🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-12-18 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#45

Mina ligger helst under täcket, särskilt när jag bytt lakan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-12-19 07:19
#46

#45 Goingar🙂

Inatt har ingen Greta kommit och lagt sig i sängen😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-12-19 12:39
#47

#45 Känner igen det där! 🙂

#46 Hon kanske prioriterade att hålla kattherrarna sällskap. 😍

Carmarino
2018-12-19 14:19
#48

#46 Hon kanske somnade gott någon annanstans, och sedan blev hon kvar där. Tror nog att hon kommer in och sover i sängen igen senare. 👍

För många år sedan, när jag var barn, hade vi en katt som älskade att ligga under täcket, vid fotändan. Han brukade växla mellan min och min brors sängar.

Till jul hade min mor gjort en "adventskalender" av 24 tändsticksaskar, där det låg en kola eller chokladbit i varje ask. Vi hade dock bara en kalender, så min bror och jag fick turas om att öppna lådorna. Den som då inte fick öppna lådan fick istället ha katten i sängen på natten - och det fann han sig utan vidare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2018-12-19 15:14
#49

#48 Haha, katter är för roliga😃 och kloka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-12-20 14:29
#50

Idag kommer min bror och svägerska och sover över. Ska bli kul att se hur Greta reagerar på nattgäster😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-12-28 16:43
#51

Lite uppdatering och en fråga såklart😉

Det gick jättebra med nattgäster och Greta var hur social som helst.

De sista två dygnen har Greta däremot jammat. Inte så högt som när hon löpte men hon är ändå ganska rastlös och vandrar på samma sätt. Kan beteendet så att säga finnas kvar ett tag även om hon är kastrerad? Hon har ju ändå blivit ganska sent kastrerad i 5-årsåldern. 

Hon har dessutom bajsat på golvet tre gånger så vi har skaffat en tredje låda idag. Hittills har det ju funkat med två lådor för våra tre katter men det kanske ändå är för lite.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-12-28 17:14
#52

Jag kan inte svara för hur det är med nykastrerade honor, men hormonerna sitter kvar ett tag i kastrerade hanar, särskilt om de varit könsmogna ett tag. Men de (hormonerna) försvinner gradvis. Så jag kan inte tänka mig att det är annorlunda för honkatter. Det är ju inte så att hormonerna som finns i kroppen "flyger ut" med jetfart bara för att man kastrerar. Så tänker jag. 

Att hon bajsat utanför lådan kan ju hänga ihop med stressen (pga hormonerna) i kroppen, och kanske kombinerat med att hon haft gäster hemma. Bra att ni skaffat en låda till. Förhoppningsvis räcker och hjälper det.

Annars kan Feliway vara något som lugnar henne.

Vad skönt att Greta inte hade något emot gäster! Toppen! Jag önskar våra katter var lika sociala med främmande människor…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
2018-12-28 18:08
#53

Inte helt ovanligt att nykastrerade honor får lättare löpbeteenden.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-12-28 20:26
#54

#53 Ah vad skönt att höra.

#52 Tack för tipset. Vår Feliway har tagit slut så det kanske är idé att köpa en ny.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-01-22 08:22
#55

Här kommer ännu en uppdatering.

Vi fick ta bort gamle Moritz den 2 januari. Han tacklade hastigt av och det var bara att åka.😭 Jag saknar honom så…

Kanske var det meningen att lilla Greta skulle komma till oss. Nu slapp Lakritz bli helt ensam och det funkar så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-22 13:24
#56

💔🌺

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2019-01-23 01:10
#57

😕🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kattöga
2019-01-23 07:45
#58

😢Fina Moritz, han har det dock bra nu. Svårare är det för er som saknar! 💔 Allt efter som  sorg o saknad helas tar de fina minnena mer plats i förgrunden. Och Greta och Lakritz  hjälper till att hela! 🤗

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-01-23 16:01
#59

Lilla fröken Greta är i alla fall en rolig liten katt.🙂 Vi börjar lära känna henne mer och mer nu. Jag har t.ex svårt att skriva just nu för hon vill gärna vara runt tangenterna på datorn. Precis som Moritz.

Igår när jag skulle dricka mjölk vilket jag gör ytterst sällan så gick jag iväg när glaset var nästan tomt och då fastnade Greta en aning med huvudet ner i glaset. 😃 Hon fick då lite vispgrädde på ett fat och hon var alldeles vit i ansiktet när hon slickade så det skvätte om det. Det var tydligen väldigt gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-02-13 14:06
#60

Här kommer en liten uppdatering.

Jag tror att Lakritz blivit lite kär i Greta. Han som alltid "hållit på" runt matskålarna med gamle Moritz äter så fint nu. Han håller sig till sin egen skål och sölar ingenting utanför😃

De jagar varandra på kvällarna och han fånar sig framför Greta så fort han får tillfälle men hon tittar bara och vore hon människa hade hon säkerligen suckat.

De sover inte tätt ihop utan snarare bredvid varandra i soffan men de ligger även rygg mot rygg emellanåt.

Vi hade ju tre kattlådor ett tag men nu delar de en stor låda inne på gästtoaletten och det fungerar hur bra som helst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-02-13 14:16
#61

Härligt att det fungerar så bra.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2019-02-13 22:45
#62

Så underbart att Greta har fått det så bra med egen ny familj och "fästman" på köpet!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Soligajag1
2019-02-14 06:52
#63

Så härligt för Greta 🐱 att hon har det bra och myser med sin nya familj , busar o blir ompysslad !!! ❤️

HH 🙂

kattöga
2019-02-14 08:06
#64

Mwah! Vad mysigt att de blivit "fästfolk"! Och det är väl  klart, inför flickor måste man  ha fint bordsskick, då kan man inte söla runt med maten! ❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fransu
2019-02-15 11:48
#65

Vad komiskt att Lakritz har fått bättre bordsskick. Vad gör man inte för att imponera. 😃

Så fint att läsa att dom trivs så bra ihop. Vilken tur Greta hade som hamnade hos er.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2019-02-15 12:16
#66

Ja vi hade tur också som fick en sån fin liten katt som hann att träffa gamle Moritz.❤️

Jag har någonstans i tråden beskyllt Greta för att bajsa utanför men med facit i hand så var det nog gamlingen och inte Greta.

Jag har glömt att berätta att när det var som mest snö så öppnade vi dörren ut till trädgården. Både Greta och Lakritz satte bara framtassarna i snön men sedan vände de in igen😃

Vi ska fram igenom nu i vår försöka öppna under uppsikt. Lakritz älskar ju att vara ute och vi får se hur Greta reagerar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-02-26 18:12
#67

Nu har Greta och Lakritz fått gå ut för första gången idag. Vi har ju haft stängt sedan 2 november då Greta kom.

Greta tyckte det var spännande och kollade igenom hela trädgården. Lakritz hittade sina gamla favoritställen och efter en stund så sprang de som galningar ut och in.

Jag har svårt att avgöra om Greta har varit ute innan men hon var försiktig med att gå på gräset och höll sig mest på trädäcket så jag gissar ändå på att hon varit innekatt.

Det blir skönt nu till våren när vi kan ha öppet utan att behöva passa katterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2019-02-26 22:37
#68

Så härligt för dem att kunna gå ut och in som de vill och att de är trygga i sin lilla trädgård!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
2019-02-27 03:53
#69

Så mysigt för Greta o Lakritz, kan tro det Va kul o se dem springa som tokar 😻😸

HH 🙂

Annons:
Maria
2019-02-27 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Här kommer Greta på upptäcktsfärd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-02-28 08:34
#71

Så mysigt !! Nu kan hon kolla runt överallt !! Kul för henne 😻 Söta Greta ! Hon har kommit till det bästa hemmet !! 😀❤️👍

HH 🙂

[[eskils_]]
2019-02-28 11:29
#72

#70 Fin kisse Greta!

kattöga
2019-03-01 07:49
#73

#67 Åh, vilken lycka! Få springa ut och möta våren! Sen sommaren, hösten, vintern…. 😃

#70 Jaa, en fin liten lady!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
2019-03-01 10:29
#74

Vilken tur Greta hade att det var just din man som hittade henne. 🐱❤️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-03-11 07:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Här kommer Greta på sin favoritplats 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2019-03-11 07:36
#76

Det är väl där som det är varmast på datorn?😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
kattöga
2019-03-11 07:38
#77

Attention, please! Attention, please! 😃❤️🐱

Två av våra katter sätter eller lägger sig också gärna på laptoppen när man pysslar med den… Allt för att få vara i centrum.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-03-11 07:50
#78

Moritz lyckade en gång få skärmens layout att bli upp och ner eller om det var liggandes så jag fick ringa min son😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-03-11 11:01
#79

De är alltid så hjälpsamma, våra små pälsklädda raringar. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-03-19 14:22
#80

Solen skiner. Det är underbart väder. Alla dörrar är öppna och katterna ligger inne😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-03-19 16:29
#81

😃❤️🐱 ☀️

(De måste antagligen vila tills det blir skymning för att jaga sork och möss…)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-03-19 16:39
#82

#81 De är ju innekatter så det där med att jaga kvällstid/natt har de aldrig varit med om😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-03-19 16:51
#83

#82 Men tror du inte de små rackarna (mössen o sorkarna, fjärilar o maskar - inte katterna) hittar till deras uteplats? :)) 

Och vem vet vad Greta har för kunskaper som hon kan lära ut till sin nya pojkvän… 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Maria
2019-03-19 16:59
#84

#82 Ja det har du rätt i. Greta kanske lär honom massa dumheter😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-03-26 19:50
#85

Greta har en enorm matlust. Lakrits som varit lite mullig har blivit riktigt smal och fin för Greta är kungen över matskålarna. De har ju fri tillgång men jag har börjat bli lite mer uppmärksam för Greta börjar bli rund. Kallar henne "feta Greta" när hon tigger som mest😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-03-29 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Här kommer Greta i solen. Dörren är öppen men hon ligger inne😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-03-29 15:31
#87

Med tanke på vad hon varit med om så kanske hon tycker det är säkrast att hålla sig inomhus. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-03-29 17:33
#88

Ja vem vet vad hon varit med om? Lakrits är ju också livrädd för att vara ute om han inte har koll på dörren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-03-30 09:24
#89

#88  Nej , , men det är väl tur på ett sätt att man inte VET vad dem varit med om .EN en andra tur att hon kom just till er.  Skulle jag se någon vara dum mot mina kissar ., , han/hon lever farligt.  

Hon är verkligen fin Greta !!! 

Här är mina älsklingar , som oftast ligger bredvid mig eller tillsammans.  🐱

HH 🙂

Maria
2019-03-30 09:45
#90

#89 Så fina de är🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2019-03-30 10:37
#91

Så underbart med Greta i solen! 😍☀️

Tack för uppdateringar!

#89 Mysigt! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Forest]
2019-04-02 11:57
#92

86 Åh solkatt och hon njutar så gott man ser ju tassen som trajjar 😍

Maria
2019-04-21 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Här kommer Greta igen

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-04-21 10:24
#94

#93 ❤️🐱 Kan man ha det bättre???

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Soligajag1
2019-04-21 10:34
#95

#93 Hon är för gullig Greta 🐱 Så hon njuter !!! 

Trevlig fortsättning på påsken!! Jag ska ta en promenad nu!!! 🙂☀️ Kram

HH 🙂

Maria
2019-04-21 10:41
#96

Trevlig fortsättning på er alla önskar Greta och Lakritz🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-04-21 11:51
#97

#93 Fin kisse! 🙂

Annons:
Carmarino
2019-04-21 12:18
#98

Härligt att se hur bra Greta har det. ❤️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2019-04-22 00:26
#99

Underbart!🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2019-06-26 06:41
#100

Här kommer en liten uppdatering.

Greta och Lakritz har nu sedan sist varit ute i trädgården varje dag. Lakritz har hittat sina gamla ställen och Greta håller mest koll på att hon inte missar någon mat inomhus😃

Jag är ganska så övertygad om att hon varit innekatt för utelivet verkar inte intressera henne alls.

Hon börjar att bli lite rund så vi får se upp med maten till henne. Hon är otroligt matglad.

Hon är mycket mer social än vad Lakritz är. Hälsar gärna på folk som kommer på besök och lille barnbarnet också fast där är hon lite mer på vakt men gömmer sig inte som Lakritz gör. 

Soliga dagar så ligger hon gärna på mattan i uterummet istället för att gå ut😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-06-26 07:12
#101

Hejsan  Maria ! 

Tack för uppdatering . Oj då , , vill inte Greta va ute 😉 

Trevligt att hon hälsar på folk . Då tycker dem säkert att hon är fin och gullig.  Mysigt att ligga på mattan under soliga dagar! 👍  Hon fick komma till det bästa hemmet av alla!!! Mår gott och njuter ! ❤️

HH 🙂

kattöga
2019-06-26 09:44
#102

#100 Härligt att Greta mår så bra och likaså Lakritz och att de trivs tillsammans!

Hemmet är ju tryggheten, så hålla koll på sitt revir - och maten…. - gör man ju förstås i ett uterum när det är varmt och soligt! 🙂

Kan tro att Lakritz blir mindre skygg för främmande människor med tiden, när han ser att Greta vågar. Hon är hans bästa lärarinna! 

Att se våra katter må bra är healing för själen!🐱❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2019-06-26 12:46
#103

#100 Tack för uppdatering, roligt att höra att kissarna mår bra! 🙂

Skönt att Greta inte längtar ut i yttervärlden utan stannar i tryggheten! Och kul att hon hälsar på besökare, det är minsann inte alla katter som gör…

Håller med #102: "Att se våra katter må bra är healing för själen!KattHjärta"

Fransu
2019-06-27 15:36
#104

Låter som Greta är en trevlig liten kattdam. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Maria
2019-06-27 16:14
#105

Ja hon är jättetrevlig. Ligger inte i knät men gärna bredvid i soffan med huvudet på mitt lår.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-08-20 09:37
#106

På torsdag ska Greta till veterinären igen för att kolla sin spene. Den läcker fortfarande lite klar vätska. Vi skulle ju avvakta och det har vi gjort nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2019-08-21 00:48
#107

Hoppas att det inte är  något allvarligt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
2019-08-21 07:14
#108

#106  Lycka till hos veterinären med Greta ! 

Härligt med uppdatering av Greta !! 🐱🙂

HH 🙂

kattöga
2019-08-21 11:58
#109

Håller tummarna för att allt går bra och resultatet blir finfint hos veterinären! 
🐱❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-08-21 13:10
#110

Tack. Det är alltid lite nervöst när man ska iväg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2019-08-21 22:37
#111

Hur har det gått?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2019-08-22 06:48
#112

#111 Det är idag vi ska iväg😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-08-22 06:55
#113

#112  Okej , då önskar vi Greta  Lycka till  idag . 

🐱❤️

HH 🙂

Maria
2019-08-22 07:03
#114

#113 Tack🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-08-22 07:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Greta ovetandes om vad som väntar

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-08-22 07:59
#116

Lycka till Greta och hennes familj! 🐱🤗❤️

Hon ser i alla fall avslappnad ut. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2019-08-22 08:33
#117

Åh, vilken härlig bild! 😍
Håller tummar och tassar för att det ska gå bra idag!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-08-22 08:35
#118

Tack ska ni ha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2019-08-22 11:39
#119

Nu är vi hemma igen och det gick väl sådär. 

Greta röntgades. Bland annat lungorna för att se om det är någon spridning från knölen som man annars tyckte skulle tas bort. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att det går att operera.

Är det spridning i lungorna så är det ingen idé att operera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-08-22 11:42
#120

Håller bägge tummarna. 👍Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-08-22 11:50
#121

Jag glömde skriva att Greta har gått upp nästan två kilo😮 sedan hon kom till oss.

Hon är ju så matglad och vi har inte haft hjärta att säga nej men nu blir det andra bullar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-08-22 13:57
#122

Klart Greta ska äta! 😛 Hon kanske inte haft magen så välfylld innan?

Hoppas innerligt det går bra! Håller alla tummar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-08-22 14:49
#123

Klart Greta ska äta  🙂 Hon har ju fått komma till ett tryggt och kärleksfullt hem och är så matsugen!! 

Lycka till nu att allt går vägen!! Håller tummar o tår !! ❤️🐱

HH 🙂

[[eskils_]]
2019-08-22 16:20
#124

Håller också tummarna för lilla söta Greta! 😍 

Bara bra att hon har god aptit. 🙂

Tarotstollan
2019-08-22 22:00
#125

Missade att det var idag ni var iväg. När får ni besked om det blir operation eller ej? Hoppas verkligen inte det är något allvarligt!😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2019-08-23 06:12
#126

De kommer att ringa så fort röntgen är klar.

Ja vi får hoppas på det bästa. Jag har blivit riktigt fäst vid denna lilla katt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-08-23 09:28
#127

#126  Håller tummarna att allt går vägen för Greta . Såklart att du är fäst vid Greta , 🐱👍

HH 🙂

Maria
2019-08-29 08:59
#128

Nu har jag själv ringt veterinären för operationen är ju på tisdag och det känns som om det står och faller med om röntgen är ok.

Det finns inga tecken på nybildningar i lungorna enligt röntgenbesked så nu kör vi….🙂

Märkligt att jag behövde ringa och fråga….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-08-29 09:19
#129

Åh, vad skönt att det inte tycks ha spridit sig! 
Då är det "bara" operationen kvar… och den ska gå hur bra som helst! ❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
2019-08-29 09:36
#130

😻😍💞


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-08-29 10:36
#131

Försäkringen täcker tyvärr inte operationen eftersom vi försäkrade henne efter de tittat på den lilla knölen. Vi skulle bara hålla koll.

Jag frågade t.om om vi kunde försäkra Greta som en kastrerad frisk cirka 5-årig honkatt och det var inga problem med det.

Men det är som det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-09-02 08:44
#132

Håll tummarna för Greta som ska opereras i morgon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
wildfire
2019-09-02 08:59
#133

Oj har inte hängt med i den här tråden på ett tag men håller alla tummar,tassar och tår för lilla Greta 🌺❤️🌺

Magi-cat
2019-09-02 09:01
#134

Håller tummar och tassar för Greta! 💌😻


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-09-02 09:01
#135

#132  SÅKLART håller vi tummarna för Greta!!!  

Mina tankar går till henne och er idag och imorgon!! 👍❤️🤗

HH 🙂

kattöga
2019-09-02 09:25
#136

Tummar, tår och tassar hålls hårt för Greta och hennes familj!
Det ska bli skönt när allt är över och Greta återhämtat sig.

🤗❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-02 09:31
#137

Jag funderar lite över operationen. 

Egentligen är väl en kastrering på en honkatt en större operation? Då går man ju igenom bukhinnan och in i magen så att säga. Denna knölen ligger ju ytligt så det borde vara en enklare operation eller tänker jag fel?

Jag funderar just över prisskillnaden men kastreringar kanske är subventionerade?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-09-02 11:45
#138

Självklart håller vi tummarna för lilla söta Greta! 🐱😍

wildfire
2019-09-02 15:56
#139

#137  Egentligen är väl en kastrering på en honkatt en större operation? Då går man ju igenom bukhinnan och in i magen så att säga. Denna knölen ligger ju ytligt så det borde vara en enklare operation eller tänker jag fel?

Jo det stämmer att det är en större operation än på en hankatt,vet inte hur det är med priser eftersom det är fler ingrepp än ett på Greta,kastreringen samt ta bort knöl.

Priser är nog lite olika,dyrare i städerna har jag märkt  och subventionerade för kastrering har jag ingen aning om men kanske nån här inne vet.

Tycker inte det vart dyrt när jag kastrerat mina men nu är det drygt  7 år sedan sist så priserna har hunnit ändras  lite ser jag men dyrt tycker jag inte det är. Nu anlitar jag inte Falun för sånt bara om det är akuta saker och min ordinarie vet på orten inte har öppet men här är lite priser som dom har 🐱

https://www.anicura.se/falu-djursjukhus/om-oss/priser2/

Annons:
Maria
2019-09-02 16:15
#140

#139 Greta är redan kastrerad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-09-02 16:35
#141

#140 Hoppsan här ser man att jag inte läst tråden ordentligt för det var ett tag sedan jag var in i den och läste  😊

Håller alla tummar och tassar och tår  för henne  🐱 och det är så fantastiskt fint det ni gjorde när ni tog hand om henne så en stoooor eloge till er för det var verkligen kärleksfullt och vackert gjort ❤️

Maria
2019-09-02 18:32
#142

#141 Tack

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2019-09-02 20:56
#143

Självklart håller vi alla fingrar och tassar för Greta!❤️🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2019-09-03 06:21
#144

Tack.

Vi ska snart iväg. Hon har en tid klockan 7.20

Det tar max 10 minuter med bil så det är ju bra att det är så nära.

Katterna har fastat sedan igår kväll och stackars Lakritz har fått hänga på så det är inte roligt här hemma just nu.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-09-03 06:50
#145

Godmorgon !  

OJojoj, , lycka till nu och hoppas allt går vägen, förstår att ni är oroliga !! Tänker på er idag ! Kram 🤗   Så skönt att det är så nära hemifrån ( även för katternas skull)  🐱❤️

HH 🙂

Uppkatten
2019-09-03 07:27
#146

Håller tummarna för att allt går bra idag! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
2019-09-03 08:07
#147

Tack alla.

Nu är vi hemma och det är bara att vänta på att de ringer. Lakritz har inte ätit ännu trots att han också har fastat. Det var likadant sist Greta var inne för att kastreras. Han blir uppenbarligen förtvivlad över att bli alldeles ensam.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-09-03 08:43
#148

# 147 Den där väntan på att dom ringer brukar kännas så lång,håller alla tassar,tummar och tår för henne ❤️

Så där gör mina också dom känner att något inte är som det ska och får svårt att koncentrera sig för plötsligt är vardagen lite annorlunda. Förra sommaren när Mose var borta under en dag och sen kom hem nedsövd så tog Philippa så illa vid sig för Mose var hennes allt och jag fick åka akut till Falun i tron om att hon fått urinstopp men på vägen dit kissade hon så hon blev stressad och spänd över Moses situation när han var sjuk.

Katter känner så väl och bryr sig om sina vänner och det är så innerligt vackert och fint ❤️

Maria
2019-09-03 08:52
#149

#148 Ja det är jättefint.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-09-03 15:57
#150

Nu ringde veterinären och Gretas operation hade gått bra. Knölen skickas på analys. Eftersom det var en ganska stor operation då de tagit bort två juver och det tydligen finns mycket smärtreceptorer kring området så rekommenderade de att hon stannar en natt så de kan ge henne ordentlig smärtlindring.

Så nu blir det någon gång i morgon förmiddag vi får hämta henne.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-09-03 16:19
#151

#150 Så skönt att höra att det gott bra! 😀 Önskar förbättring och hoppas Greta blir bra snart! 😻❤️

HH 🙂

Magi-cat
2019-09-03 16:21
#152

Bra att de har koll på henne! Lycka till, fortsätter hålla tummar och tassar! 🤗😻💞


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-09-04 08:17
#153

Nu är det bara väntan på att veterinären ska ringa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
2019-09-04 08:49
#154

#153 Härligt !! Det ska nog gå bra , ta hand om Greta !! Varm kram ❤️😻

HH 🙂

wildfire
2019-09-04 09:43
#155

Skönt hon fick stanna över natten och att allt gått bra 👍

Ta hand om er nu när hon kommer hem,kramar till er båda två ❤️

Maria
2019-09-04 10:04
#156

Klockan 14 ska vi hämta Greta. Hon är inte så bekväm hos veterinären och har inte ätit men de håller koll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-09-04 10:05
#157

Åh, vad skönt att det gått bra för Greta! Och att hon fick stanna kvar över natten för att få så mycket hjälp som möjligt mot smärtan.

Hon kommer tycka att det är så skönt att få komma hem igen, till tryggheten! 

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-04 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Nu är Greta hemma.❤ Hon har druckit vatten och kissat. Tratten är ju inte rolig men den ska vara kvar tills stygnen tas om två veckor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-09-04 15:03
#159

Lilla pluttan! Hoppas såret läker snabbt nu! Fy bubblan att behöva gå med tratt i två veckor… Hoppas hon accepterar det ganska lätt (vilket våra katter definitivt inte gjort när de tvingats ha tratt)! Krya på sig, lillflickan! ❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-04 15:06
#160

#159 Det var ju ingen rolig historia när hon kastrerades men då klippte jag tratten.

Jag får se om jag vågar det denna gången då det är riktiga stygn och inte sådana som försvinner av sig själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2019-09-04 15:13
#161

Prova annars med en uppblåsbar tratt. Huvudsaken att hon inte kommer åt stygnen. 
Vår gammelkatt blev hysterisk med vanlig tratt, även nerklippt något. Vägrade äta och dricka. Provade en uppblåsbar krage, vilken han accepterade bättre. De finns att köpa hos veterinärer och zoobutiker.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2019-09-04 15:13
#162

(Blev en dubbelpost uppenbarligen… Tog bort)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lena
2019-09-04 15:14
#163

Kan du inte pröva med en body istället? Det går att göra en själv av en jumperärm eller ett par tjockare långa strumpor. Finns även färdiga att köpa på Zoobutiker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Soligajag1
2019-09-04 15:15
#164

#158 Goa fina Greta !! Visst fixar du tratten dessa veckor!! Hurra för dig! 😻😺 Krya på dig Greta!! ❤️🌺

HH 🙂

Maria
2019-09-04 15:57
#165

#163 Jag fixade en body då hon katrerades men jag måste hålla koll på stygnen så att det inte bli inflammerat så här i början och har hon ont så vill jag inte ta av och på. Det kanske funkar om ett par dagar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-09-04 17:06
#166

#158 Nämen lilla gumman  🤗 ❤️

Tratt är inte kul om än behövligt nån gång ibland och tratterfarenhet har vi om man kan kalla det så 😃 men dom vänjer sig snabbt även om det inte är roligt att ha den på sig så har det gått över förväntan här med mina katter.

Hoppas hon kryar på sig nu och att proverna på tumörer visar godartat  🐱❤️🐱

Tarotstollan
2019-09-04 20:23
#167

Lycka till med läkningen Greta!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2019-09-05 07:19
#168

Greta har druckit och ätit lite men är annars väldigt dämpad.

Jag har fått i henne den dagliga dosen av Metcam nu på morgonen. Inga problem och det har hon haft tidigare vid kastreringen.

Vi har en kontinentalsäng och under den är Lakritz tillflyktsort sedan 5 år😉 I går så låg både Greta och han under den precis som de gjorde när Greta var ny här hemma.

Hon kan trycka sig in under sängen men jag var orolig att hon inte skulle komma ut själv med tratten men det lyckades hon med i alla fall.

Hon har kissat i alla fall och jag har tagit bort kanten på lådan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2019-09-05 07:38
#169

Lilla Greta ❤️

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2019-09-05 07:38
#170

Vad skönt att Greta haar Lakritz som trygghet också (förutom er tjänare)!
Nu ska det nog gå bra med läkningen och hon blir piggare för varje dag, lillskruttan.
Heja Greta! Två veckor (med tratt eller body) går fort ändå. ❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-05 09:52
#171

En fråga till alla kunniga här. Vi ska tvätta såret med koksalt eller vatten varje dag. Om det är torrt och fins så är det väl onödigt att blöta upp tänker jag? Hur hade ni gjort?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-09-05 10:18
#172

Jag hade nog baddat lite, åtminstone nu i början. 
För att bakterier inte ska kunna smita in om det blir den minsta lilla spricka i såret. Sprickor kan ju vara så små att de knappt, elller inte alls syns för blotta ögat ibland.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-05 10:21
#173

Ok då ska jag göra det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2019-09-05 12:31
#174

Tänk på att katten måste äta före metacam, metacam får alltså inte ges till en katt som inte äter eller på fastande mage, enl. vår katthemsveterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
2019-09-05 12:31
#175
Maria
2019-09-05 13:26
#176

#174 Tack, bra att veta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-09-06 09:08
#177

Det går bra med lilla Greta. Tratten funkar bra att putta undan Lakrits med vid matskålarna😁 Lilla Greta har kostat mycket pengar sedan hon kom. Operation plus röntgen 19 000:- . Eftersom veterinären upptäckte detta innan så går det inte på försäkringen tyvärr. Dessutom kastrering och besök för rinnande öga. Ögat däremot gick på försäkringen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-09-06 09:27
#178

Lilla Greta. ❤️ Lycka till! 🐱🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2019-09-06 09:39
#179

#177 Greta är en smart tjej! Klart man ska utnyttja tratten till något också! Putt Putt! 😃

Jo, det rinner iväg med pfenningar hos veterinären ibland… Vi fick storräkning när gammelkatten opererades för både klokapselbrott och Forl inkl undersökningar (Forl-behandlingen, som inte täcktes av försäkringen,  och  självrisker var det som drog i plånboken.) Det "svider" om man inte har Joakim von Ankas guldmyntsberg…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-06 09:49
#180

Ja det svider.

Det kan vara bra att ha i åtanke när man skaffar djur att det emellanåt kan kosta mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-09-06 10:23
#181

Hu ja, och på något konstigt sätt är det ofta något som av olika anledningar inte täcks av försäkringen … Bara att betala ändå.

Kram till dig och Greta! ❤️🐱🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2019-09-06 11:21
#182

Haha ja ofta😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-09-08 17:28
#183

Skönt att allt gått så bra för er ❤️

Jag måste säga att summan du nämner Maria inte alls är dyr eller avskräckande utan försäkring  för det är så dom är .

Jag hade Mose tre dygn på sjukhus innan han gav upp och det landade på 17500  drygt så jag vet inte jag men dyrt är det inte med tanke på att det handlar om liv  som vi älskar.

Jag har inte mina katter försäkrade för jag klarar av kostnaden när den kommer och  jag vet att många är emot den tanken och det ska man vara  för man ska  klara av sina djur oavsett pris hos en veterinär.🐱

[[eskils_]]
2019-09-08 18:04
#184

Så skönt att lilla Greta är färdigbehandlad och att det gick bra! 😍🙂 

Ja, veterinärvård kan kosta stora summor, den är ju inte subventionerad som människosjukvård är. Man måste ha försäkring eller en ordentlig buffert för sina kära små.

Maria
2019-09-08 18:51
#185

Självklart ger man sina små kära vård oavsett försäkring eller ej. Vi har våra försäkrade i Folksam. Varför jag skrev summan är för att det kan vara bra att veta vad det kostar ungefär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-09-08 19:10
#186

Bra att du skrev summan för dem som läser här och inte är medvetna om hur dyrt det kan vara. 🌺

Vet att försäkring inte hjälper alla gånger.

wildfire
2019-09-11 03:46
#187

#185 Jag hade mina försäkrade i agria tidigare men i längden blev det dyrare än att ta kostnaden när den kommer så jag valde bort det för många år sedan.

Håller med att det är kanonbra att skriva vad det kostar så folk som skaffar katt får en insikt i att veterinärkostnader kan dra iväg rejält. Det borde finnas en egen tråd om enbart kostnader för jag tror inte att alla är införstådda med att veterinärkostnader kan rusa iväg rejält oavsett vilket djur vi har 🐱🐶

Uppkatten
2019-09-11 06:52
#188

#187 Men det är definitivt riskabelt att hävda att "i längden blir det dyrare att försäkra katten än att ta kostnaden när den kommer". Sådana påståenden riskerar att påverka andra kattägare så att även de avstår från att försäkra sina katter. Och då kan katterna råka riktigt illa ut.

Dels för att många har svårt att spara ihop en ekonomiskt buffert, som enbart "får" användas till veterinärvård. Men också för att veterinärvård kan bli oerhört dyr om t ex olyckan är framme.

Jag har t ex varit i kontakt med en katt som ramlade/hoppade ut genom ett fönster (som kattvakten lämnat på glänt). Det ska inte ha varit något högt fall, men kattens skador blev mycket allvarliga och veterinärräkningen förväntades sluta på 90 000:- cirka. I det läget är man glad att ha en försäkring på sin katt.

Och alla katter blir förr eller senare sjuka, inte minst när de blir lite äldre. 

Själv har jag både försäkring och en ekonomisk buffert för katterna, och skulle aldrig drömma om att ha oförsäkrade katter (utifrån allt jag sett och hört över åren). 

Många kattägare anser sig redan i dag inte ha råd att ge sina katter nödvändig veterinärvård, det händer t om att djurägare dumpar sina sjuka djur då man inte har råd med veterinärvård (något som förstås är förbjudet enl. lag!).

Nu ska vi inte kapa Gretas tråd med diskussioner om veterinärvårdskostnader, men skapa gärna en egen tråd om detta, för det är ett viktigt ämne! Jag ville bara gå in och markera att det kan gå riktigt illa om man avstår från att försäkra sin katt, och att det inte på något sätt är "en ekonomiskt lönsam strategi" för kattägare generellt, och att vi absolut inte kan rekommendera kattägare att ha sina katter oförsäkrade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
wildfire
2019-09-11 07:30
#189

#188 Men det är definitivt riskabelt att hävda att "i längden blir det dyrare att försäkra katten än att ta kostnaden när den kommer". Sådana påståenden riskerar att påverka andra kattägare så att även de avstår från att försäkra sina katter. Och då kan katterna råka riktigt illa ut.

Håller helt med dig och här kunde jag ha vart tydligare med att det här gäller mig och är inget jag rekommenderar till andra. Har skrivit det tidigare i nån annan tråd men det tål att upprepas att det här gäller mig och hur jag har råd.

Bra du påpekade det för ibland glömmer man bort att vara tydlig 😊 och du har helt rätt i det du skriver 😎

Förlåt att vi kapade Gretas tråd Maria 🐱

MonicaLagerquist
2019-09-11 08:21
#190

Jag går definitivt på plus när det gäller försäkringen. Har maxat 60 tusen ett par gånger så att ha mina katter oförsäkrade är inget alternativ. När Q var sjuk kostade de tre första dygnen 43 tusen.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2019-09-11 08:43
#191

Hur går det för lilla Greta? Nu har det snart gått en av de två TrattVeckorna!
Jag hoppas läkningen gått bra och Trattandet fungerat för den lilla tjejen. 

Såg bodyn du gjort till henne, Maria, på bilden i #21, Hon var ju riktigt cool i den! Men om Trattandet fungerar bra nu så är det ju bara en vecka till hon ska ha sin huvubonad på sig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-11 08:47
#192

Greta är deppig men äter och går på lådan bra.

Jag har faktiskt inte gjort någon body ännu. När hon kastrerades så hade hon stygn som upplöstes. Denna gången är det riktiga stygn och jag är rätt att hon ska bita tag i något stygn och dra.

Däremot har jag klipp tratten så att den är mindre i omfång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-09-14 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Det har gått bra med klippt tratt så jag har inte gjort någon body. På tisdag är det dags att ta stygnen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-09-14 20:01
#194

#193  Så bra !    Tiden går säkert fort och snart är det Tisdag och stygnen

tas bort !  Ha en fin kväll! 🤗

HH 🙂

kattöga
2019-09-14 20:13
#195

Så skönt att det har gått bra med den klippta tratten! Gratulerar! 🎈❤️ Greta är en Strong Woman! 😉

#150  Jag vet inte om jag har missat nåt inlägg, men hur har det gått med analysen av proverna? (Eller säg i vilket inlägg jag kan hitta svaret? Har letat men inte funnit - kan dock bero på att jag  inte lusläser… ☺️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
2019-09-14 20:13
#196

Så skönt att det har gått bra med den klippta tratten! Gratulerar! 🎈❤️ Greta är en Strong Woman! 😉

#150  Jag vet inte om jag har missat nåt inlägg, men hur har det gått med analysen av proverna? (Eller säg i vilket inlägg jag kan hitta svaret? Har letat men inte funnit - kan dock bero på att jag  inte lusläser… ☺️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-14 21:15
#197

#196 Det skulle ta cirka två veckor så vi kanske får svar när stygnen tas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-09-15 04:45
#198

Lilla gumman så duktig hon är, härligt att allt gått så bra 🐱

MonicaLagerquist
2019-09-15 07:24
#199

Så fin hon är.

Stolt ägare till fem La permer

Demeter
2019-09-16 11:02
#200

Håller med Monica :)

Maria
2019-09-17 07:04
#201

Äntligen. Idag är det dag för Greta att ta sina stygn. Klockan 9 ska vi vara där och det kommer med all säkerhet vara en lättnad för henne efter att tålmodigt ha haft sin tratt i två veckor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-09-17 07:21
#202

Duktiga Greta! 😍🏆🎂

Lycka till! 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2019-09-17 08:15
#203

Hon kommer nog att slicka sig rejält när hon kommer hem. 🙂
Lycka till!🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2019-09-17 08:16
#204

#203 Ja jösses vilket tvättande det kommer att bli. Tack och lov så är det ju helt läkt efter två veckor😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2019-09-17 08:25
#205

Vad skönt för henne och härligt att allt gått så bra,,ja tvätta sig lär hon göra länge och väl. Heja Greta  🐱

kattöga
2019-09-17 09:20
#206

Åh, vad skönt för Greta! ❤️🐱
Och för Lakritz, han får ju tillbaks sin tjej utan huvudbonad (som hon kan puttas med). 

Kanske får hon hjälp av Lakritz att tvätta sig. Hon har ju inte kommit åt nästan någonting att tvätta på två veckor.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-09-17 09:49
#207

Så nu är Greta hemma igen.🙂

Det gick jättebra. Vissa stygn var så tajta så det blev lite rött och blodigt på ett ställe så hon ska tyvärr ha tratten lite till. Jag ska hålla koll på att det är helt läkt.

Hon fick i alla fall beröm. Ovanligt trevlig katt.❤️ Hon låg på rygg ganska stilla så att de kunde ta alla stygn. 17 stycken tror jag det var.

Tumören var elak vilket det brukar vara på katter men ingen spridning i lungor och man har fått bort allt.

Det är bara att hoppas att det inte finns några elaka celler som finns kvar men det får framtiden utvisa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-09-17 10:13
#208

Piluttan! Trist att tratten inte åkte av också, men såret som blev läker nog väldigt fort. Hatten av - för Greta, snart! 🥳
Mysigt att hon är såpass lugn hos veterinären också! 

Ja, hoppas alla elakingar bland cellerna är borta nu!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
2019-09-17 10:20
#209

Lill katten.❤

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
wildfire
2019-09-17 12:00
#210

Lilla gumman så duktig hon är,hoppas allt går bra nu och att inga fler tumörer dyker upp ❤️

[[eskils_]]
2019-09-17 15:52
#211

Duktig (och söt) kisse! Hoppas hon vara frisk nu och njuta av livet med kompisen Lakritz! 🐱🙂

Maria
2019-09-20 11:00
#212

Är det någon som kan lite mer om juvertumörer hos katt. Jag glömde givetvis att fråga en del hos veterinären. De berättade att det var nästan uteslutande malignt när man upptäcker juverknölar hos katt.

Är prognosen god om man fått bort allt? Brukar det dröja med återfall eller kanske inga återfall alls?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2019-09-20 11:23
#213

Här finns en del info om juvertumörer: https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/juvertumor-hos-katt/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2019-09-20 12:22
#214

#213 Åh tack så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-09-23 09:38
#215

Nu är livet som vanligt för Greta. Det verkar som Lakritz också tycker det är skönt att Greta är sig själv igen. Såret är läkt och fint.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-09-23 09:47
#216

#215   Så härligt !! Fina söta Greta !! Ge henne en stor puss från oss // Knatte o Tjatte + matte Hillevi 🐱🐱😍

HH 🙂

Annons:
Magi-cat
2019-09-23 09:53
#217

Så skönt att höra! ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2019-09-23 10:03
#218

Vad härligt, allt som vanligt igen! Tryggt och skönt för både Greta & Lakritz!
🐱❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
2019-09-23 11:30
#219

Toppen 🎈

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
2019-09-23 17:34
#220

Underbart och jag blir så glad för Greta ❤️

Sen alla bilder i tråden, wow underbara sötnosar 🐱

Maria
2019-09-25 07:14
#221

Snart börjar det närma sig ettårsdagen för Greta.😃

Det var den 2 november förra året (om jag inte minns fel) som Greta hade dumpats utanför min mans jobb.

Tänk vad mycket hon har varit med om detta året. Hoppas allt kan bli lugnt nu för lille katten. Hon är bland de tåligaste katter vi haft.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-09-25 07:17
#222

❤️😍

Tänk så bra hon fick det! 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2019-09-25 09:02
#223

Vad fort tiden har gått.Vilken tur Greta hade.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
kattöga
2019-09-25 09:09
#224

Ja, nog hade hon tur allt som hittades av sin nya familj, som ser till att hon mår bra både fysiskt och psykiskt!🐱❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2019-09-25 09:09
#225

Ja, nog hade hon tur allt som hittades av sin nya familj, som ser till att hon mår bra både fysiskt och psykiskt!🐱❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

wildfire
2019-09-25 17:31
#226

Jag ger en stor puss till Greta 😍

Maria
2019-10-31 08:33
#227

Det är så roligt att se Greta och Lakritz tillsammans.

Lakritz är otroligt vacker. Har inte ett vitt strå och pälsen är som silke. Han är så fin i kroppen och rör sig som en panter.

Greta är kort och satt och har numera en ganska stor mage. Hon är lite hjulbent och påminner om en mops eller liten bulldog😃Hennes päls är fin och tät men till skillnad från Lakritz silkeslena känns hennes päls mer strävhårig.

I vilket fall som helst så gillar de varandra och jag brukar ha en katt på varje sida i soffan.

Jag är så himla glad att Greta kom till oss som en liten överraskning i novembermörkret❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-10-31 08:46
#228

❤️❤️🐱🐱

Så underbart! Och vilken lycka för Greta att hon kom till er! 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2019-10-31 08:48
#229

#228 Och för oss😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2019-10-31 09:14
#230

#227  Så kul för er och Greta 🐱  

Hon har kommit till rätt familj!!  🌺

HH 🙂

Annons:
kattöga
2019-10-31 09:28
#231

Jaa, så underbart att hennes väg skulle förenas med er väg! Hon var ämnad att komma till er just då, det är jag säker på. 

På lördag är det exakt 1 år sedan hon hittades av din man (ser jag när jag läser förra tråden)! Det är väl värt att firas, lite extra, för er allihop! 🙂🎈🌺

Appropå strävare päls och silkeslen päls.
Jag har märkt att katter som bott i miljöer där luften är mer förorenad (trafik osv) än den vi har här i skogen, sakta men säkert får en silkeslen päls efter ett-två år. Så har det blivit med samtliga de katter som flyttat hit (och som inte varit uppväxta i vårt område) genom åren.  
Så det är inte bara gener som styr, utan även miljö (och mat förstås).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-10-31 09:44
#232

#231 Ja vi vet ju inte om hon varit utekatt här i stan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-10-31 10:12
#233

#227 Låter jättebra alltihop! 🙂🌺🐱

Maria
2019-11-02 15:07
#234

Idag är det 1 år sedan Greta kom till oss❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2019-11-02 15:17
#235

🎈🎉✨ Grattis till Greta! Grattis till Lakritz och resten av familjen! En himla tur att Greta hittades av sin nya familj! 😻

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2019-11-02 16:21
#236

Tack hälsar Greta😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2019-11-02 17:46
#237

Grattis Greta med familj! 😻🎂🐈💞🌷


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
2019-11-02 22:29
#238

Så underbart att Greta blev räddad av din man och att hon blev en del av er familj!🤗 Grattis Greta på 1 årsdagen av räddningen!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2019-11-03 07:52
#239

Tack så snälla ni är🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2020-01-01 10:51
#240

Nyårsafton gick bra. Greta är en cool katt och skulle nog inte ens bry sig om en bomb exploderade.😃

Lakritz som annars är en sådan rädd katt bryr sig inte om smällare och raketer heller.

Så med andra ord var det en bra nyår här för katterna🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2020-01-01 11:46
#241

Skönt! 👍😺😺

Maria
2020-01-01 11:48
#242

Ja jätteskönt. Vi har haft rädda djur tidigare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2020-01-01 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

#242 Så skönt ! Mina kissar låg och sov när jag kom hem . Vart hos grannen o firat Nyåret ! 😀

HH 🙂

Maria
2020-01-01 12:45
#244

#243 Så härligt 🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2020-01-02 14:55
#245

Idag är det 1 år sedan vi fick ta bort vår gamle Moritz som blev 17 år.Hjärta

Han fick 3 månader med Greta och sin kompis Lakritz.

Han hade ju fel på sina njurar och tacklade av ganska snabbt det sista. Han fick äta precis vad han ville de två sista åren. Allt som man inte ska om man har fel på njurarnaSkämtar men jag tror mer på livskvalitet än att bara förlänga livet.

Han är i alla fall otroligt saknad. Den knasigaste katt vi haft. I 17 år har han väckt mig minst en gång varje natt. Jag har varit tvungen att gå upp med honom en stund varje gång. Konstigt nog så blev jag så van vid det och jag saknar det…

Han kom till oss när han var cirka 6/7 veckor. Alldeles för tidigt såklart men det är en annan historia som jag ska berätta vid tillfälle.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-01-02 17:06
#246

❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2020-01-02 17:16
#247

Klart han är saknad , eran Moritz , 😻jag skulle gjort likadant , ge det bästa till ens bästa kisse . 😻 Bamsekram från oss ! Hillevi o kissarna! 😻😻🥰

HH 🙂

Maria
2020-03-30 17:36
#248

Igår var Greta hängig och gick undan. Åt bara lite mat men drack vatten. Hon var på lådan och både kissade och bajsade lite. I morse var hon som vanligt och jag blev så lättad men efter några timmar hängig igen och vill inte ens ha godis, Hon har kissat idag och bajsat lite halvlöst men inte ätit sedan i morse. Jag ska ringa veterinären imorgon. Jag blir så orolig. Håll tummarna att hon blir bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2020-03-30 17:53
#249

# 248 Ojoj. . Stackars Greta , 😿 Hoppas verkligen det inte är nåt farligt , lycka till hos veterinären, Kram 🥰

HH 🙂

Maria
2020-03-30 18:03
#250

Jag kunde inte vänta med att ringa så nu har vi fått en tid till Greta redan imorgon klockan 9.

Vår vanliga veterinär hade fullt så det blir en annan här i närområdet där gamle Moritz varit en gång också. Det är ett mindre ställe men jag var så nöjd den gången.

Greta ligger nu längst in i vårt hus där vi har den lilla bastun.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2020-03-30 18:08
#251

#250 Så bra ! Förstår att du är orolig ! 😀❤️🥰

HH 🙂

Annons:
Magi-cat
2020-03-30 18:11
#252

Lilla fina Greta! ❤️🐱 Hoppas det är något tillfälligt och att hon snart är pigg igen!❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-03-30 18:13
#253

Tack, ja jag hoppas att det är något tillfälligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2020-03-30 18:40
#254

#248 Håller självklart en tumme för lilla Greta-gumman! 😍

Det kanske är en tand som spökar, eller så har hon svalt något olämpligt. Bra att ni fick en tid så fort.

kattöga
2020-03-30 19:11
#255

Oh, lilla Greta! Håller alla tummar för att det bara är något lätt och snabbt övergående och vad skönt att ni kan komma till veterinären redan imorgon bitti!
😽💓

Ja, nog blir man orolig när något felas våra katter, de har ju en så stor plats i våra hjärtan. Hoppas det släpper av sig själv nu ikväll och att hon är som vanligt imorgon!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2020-03-31 10:08
#256

Så nu har vi varit hos veterinären.

De har tagit olika blodprover på henne som de kommer att ringa om denna veckan.

Hon ska äta skonkost så länge. Hon hade ingen feber och var inte uttorkad.

Om blodprovet ser fint ut så ska hon behandlas med antiinflammatorisk medicin för att se om hon kanske har ont någonstans. Är blodproven avvikande så får vi diskutera hur vi ska gå vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2020-03-31 10:14
#257

Hoppas hoppas hoppas att allt ändå ser bra ut med proverna! Och att lilla sötnosen repar sig snabbt nu! 😽💓

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2020-03-31 10:19
#258

De anmärkte också på att hon är överviktig vilket jag är väl medveten om. Hennes päls är heller inte så fin sa veterinären men hon har haft taskig päls sedan hon kom till oss. Vi kallar henne strävhårig😉 medan kompisen Lakritz svarta päls är som silke så är Gretas päls alldeles raggig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
2020-03-31 10:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#259

Jag hoppas oxå att proverna är bra och att medicinen hjälper . Goa fina Greta , ni har verkligen kämpat med henne , klart att hon va hungrig och pälsen i olag , 😾😼😸 Lycka till ! Bamsekram till Greta från oss ! Knatte o Tjatte + matte Hillevi 😻😻💖🌹

HH 🙂

Maria
2020-03-31 10:40
#260

Tack ska ni ha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-03-31 10:51
#261

Krya på sig fina Greta, varma tankar till er alla! ❤️🐱

(Bry dig inte om att vetten sa att Greta är överviktig, det säger de alltid. 😉Kisse själv tycker säkert annorlunda.😃❤️ )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-03-31 10:54
#262

#261 Ja säkert. Normalt sett så är hon oerhört matglad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-03-31 10:56
#263

❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-03-31 16:53
#264

Jag kan inte få Greta att äta det nya fodret och inte det gamla heller. Jag har kokat en torskrygg nu och det gick inte heller bra så hon har inte ätit sedan igår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2020-03-31 17:09
#265

#264 Det va inte bra! Hoppas det blir bättre . 😻😀 Krya på Greta , 😻

HH 🙂

Annons:
kattöga
2020-03-31 18:31
#266

Usch och fy, vad jobbigt! Får du i henne vätska åtminstone? Kanske kan du prova att blanda ut skonkosten med vatten som du försiktigt ger henne med hjälp av en "medicinspruta" (i kinden, så att det inte rinner ner i halsen)? Då får hon i sig både vätska och lite näring.

Eller prova att ge våtfoder med fingrarna  eller med en liten sked - det har hjälpt oss ibland när någon katt matvägrat. Sked gick ganska bra (tesked) men att ge mat med fingrarna gick bäst.

Håller alla tummar för att det går bra och snabbt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2020-03-31 18:46
#267

#256 Skönt att hon blev undersökt så fort och att de inte hittade något direkt. Det kanske är psykologiskt, hon kanske känner av att ni är oroade pga Corona (om ni nu är det)?

Eller så kanske hon har svalt något, t ex en leksaksråtta, som täpper till tarmen så ingen mat kan passera. Blev hon undersökt med ultraljud eller magröntgen?

Testa kanske att ge henne tonfiskspad i ljummet vatten? Äggula?

Fortsatt tumhållning. 😍

Magi-cat
2020-03-31 18:52
#268

Fiskspad, om det finns kvar från torsk-koket?

Håller också tummar och tassar allt vad vi kan! ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-03-31 19:36
#269

Äggula funkar inte och fiskspad aningen men hon dricker vatten. Hon har inte ätit alls idag men nyss så åt hon en godispinne som min man gav henne. Det var ingen röntgenundersökning. Det här med Corona är vi inte särskilt oroliga över mer än normalt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2020-03-31 19:48
#270

#269 Ok , prova med leverpastej , helst skivbar ( mina katter älskar det ) Kokt fisk Skivad skinka Makrill i tomatsås Man vet aldrig , hoppas Greta mår bättre och att du kan sova på natten . Kram 🥰

HH 🙂

Maria
2020-03-31 20:08
#271

Tack för tips. Jag har provat allt jag har hemma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-03-31 22:01
#272

Om hon i alla fall åt en godispinne är det ett gott tecken, då kan hon äta och hon blir i alla fall något sugen. 

Fortsätter att hålla tummar och tassar för Greta. ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-04-01 08:08
#273

Hur är det med Greta idag? ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-04-01 08:11
#274

Idag har hon ätit en halv godispinne men ratade hennes favoritmat. Alldeles nyss drack hon en hel del men annars ligger hon bara.

De skulle ringa om provsvar idag eller imorgon men jag kommer att ringa i eftermiddag i alla fall just för att höra om hennes dåliga aptit.

Ska jag stödmata t.ex?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2020-04-01 08:17
#275

Jag tycker du ska försöka stödmata lite, lite åtminstone - eller ringa veterinären redan nu på förmiddagen, för säkerhets skull. Stödmata annars  gärna med mat utblandat med vatten. Det kan gå ganska fort för en katt att må sämre om han/hon inte äter. Levern bl a tar snabbt skada har jag förstått. Men mycket bra att hon fått i sig vätska i alla fall!

Jag hoppas du får provsvar idag"!

Söta Greta!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2020-04-01 12:38
#276

Nu har vi redan varit hos veterinären igen. Jag kunde inte vänta med att ringa. Greta ska röntgas under dagen och så ska hon stanna tills vi hämtar henne vid 18.30 så att hon får dropp och blir lite uppvätskad under tiden.

Stackars lilla Greta vad hon har fått vara med om😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2020-04-01 12:41
#277

Håller tummar och tår att hon blir bra. ❤️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2020-04-01 12:56
#278

Bra att hon fick komma in! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2020-04-01 13:18
#279

#276 Åh, vad bra att du tog Greta till veterinären igen! Nu får hon den tillsyn och koll hon  behöver just nu och förhoppningsvis är det något som veterinären lätt kan åtgärda! Alla tummar, tassar och klor hålls hårt! 😽💓

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[[eskils_]]
2020-04-01 13:24
#280

Tur att den lilla kyrktrappskissen hamnat hos så engagerade och omtänksamma ägare! 🐱❤️

Läste för några år sedan om en katt som svalt en leksaksråtta. Den fyllde ut tarmen så att den inte syntes vid första röntgenundersökningen. Katten var frisk i övrigt men bara vägrade äta och höll på att stryka med. Till slut beslöt de att öppna upp magen och hittade råttan! Katten klarade sig.

Fortsatt tum- och tasshållning förstås.

Maria
2020-04-01 15:42
#281

Nu ringde veterinären och sa att man sett en eventuell gasbubbla i tarmen och man undrade om det var OK att gå vidare med en lite kostsammare kontraströntgen och det sa jag såklart ja till.

De ska höra av sig annars så så gäller hämtning som avtalat ikväll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-04-01 15:51
#282

💖🐈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2020-04-01 16:14
#283

Det här hade jag helt missat, men lilla Greta gumman hoppas allt blir bra ❤️

Jobbigt när våra djur blir sjuka och hon hade då för tur som kom till er Maria som verkligen tar så god hand om henne ❤️🐱

Uppkatten
2020-04-01 17:13
#284

Det låter som att hon är i goda händer. Så bra att ni fick komma tillbaka till veterinären redan i dag. Håller tummarna för att det går bra för henne! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2020-04-01 18:13
#285

Lilla Skruttan! Hoppas de får bort gasbubblan och att allt i tarmarna får fri väg ut som normalt! Och att lilla tjejen kan äta som vanligt igen!❤️😽💓

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2020-04-01 20:47
#286

Så nu har vi varit hos veterinären som bedömde att röntgen inte såg så bra ut och på det lilla stället opererar man inte så vi fick ta Greta till den större veterinärstationen där hon vanligtvis går (men de hade inte akuttid när vi sökte häromdagen.)

De faxade över provsvar och röntgenbilder. Det är bara 5 minuters resa mellan dessa två ställen så vi tog med oss Greta dit.

Väl där så tyckte inte veterinären att det såg ut s om något akut stopp men de ville gärna göra ett ultraljud av tarmarna och även kolla inre organ vilket inte kunde göras ikväll då Gretas tarmar är fulla med kontrast😉

Hon får stanna över natten och så gör man ett imorgon istället. Vid behov skulle hon få en matningssond genom nosen.

Nu ser Lakritz så vilsen ut här hemma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Soligajag1
2020-04-01 21:06
#287

# 286 Ojojoj , stackars fina Greta . Vi tänker på henne ! 😻❤️🥰 Knatte o Tjatte + matte Hillevi

HH 🙂

Magi-cat
2020-04-01 21:08
#288

Tänker på er och Greta! Skönt att hon är omhändertagen! ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2020-04-01 21:30
#289

#286 Tack för att du berättar! Vi fortsätter hoppas på det bästa förstås.

Tarotstollan
2020-04-01 22:04
#290

Hoppas att allt går bra!🤗 Håller tummar och tassar!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kattöga
2020-04-02 06:35
#291

Lilla lilla sötnosen! Åh, vad hårt vi alla håller tummarna och hoppas att Greta-flickan får komma hem snart! 🤗🐱❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2020-04-02 15:23
#292

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: