Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1653 ggr
Granen666
12/1/18, 12:00 AM

Kommer att vår katt att bli en långhårig kille eller korthårig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har tagit hand om en liten kille som tappade bort sig från sin gård när han va ca 4 månader. Han levde själv i skogen i drygt 2 månader innan vi tog hand om honom. Till saken hör att han är hälften norsk skogkatt och hälften bondkatt. Är inte så jättevan vid katter så det skulle va kul att höra om nån kan se om han verkar ha mer drag från nån av raserna? Han är 7,5 mån nu och väger ca 3,5 kg. Han har kommit i kapp i vikt nu efter sin tid i skogen men undrar om han kommer att bli större än så eller om han börjar bli färdigvuxen? Tacksam för svar 🙂

Annons:
Lona
12/1/18, 12:05 AM
#1

Har inget svar men vilken sötnos! 😍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annzoo
12/1/18, 12:07 AM
#2

Är han 7,5 månad nu kommer pälsen inte förändras i längden utan blir som du ser ut idag. Man ser inte raser med blotta ögat så det är en fin huskatt utan några speciella rasdrag. Han kan dock bli tyngre än han är idag men nån jättekatt tror jag inte han blir.

Granen666
12/1/18, 12:18 AM
#3

@Loona Ja han är en riktig liten sockerbit! 🧡🤗 @annzoo Tack för svar! Han har verkligen utvecklats mycket senaste månaden, både i vikt och päls. Han har börjat få annan päls på ryggen, antar att det är vuxenpälsen som kommer fram? Sen misstänker jag att hans tid i skogen kanske gjort att han tappat lite i utveckling efter som han inte fått så mycket näring. Nu blir han överöst med kärlek och bra mat 😊

OberonsMatte
12/1/18, 10:29 AM
#4

Din katt är långhårig och det kommer han alltid att vara. Lång päls får katter när de har dubbla långhårsanlag, dvs när de ärver långhårsanlag från BÅDE mamman och pappan. Har katter ett långhårsanlag och ett för korthår blir de korthåriga själva, men kan föra vidare sitt långhårsanlag till avkomman som då kan bli långhåriga om de ärver långhårsanlag även från den andra föräldern.

Långhåriga huskatter (dvs. från oregistrerad och ofta okänd bakgrund) brukar  förväxlas med och kallas för "Norsk skogkatt", men det är helt felaktigt.  Norsk skogkatt är en registrerad kattras som ALLTID har stamtavla, så utan stamtavla är det en långhårig huskatt oavsett hur den ser ut och t.o.m. oavsett vilka föräldrar den har.

När det gäller vikten är en katt inte färdigvuxen vid 7,5 månaders ålder.  Hur länge och i vilken takt tillväxten kommer att ske är individuellt, men har viktökningen avstannat vid 1 års ålder är det där han kommer att ligga viktmässigt.

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
12/1/18, 12:48 PM
#5

#0 "Vi har tagit hand om en liten kille som tappade bort sig från sin gård när han va ca 4 månader. Han levde själv i skogen i drygt 2 månader innan vi tog hand om honom. Till saken hör att han är hälften norsk skogkatt och hälften bondkatt."

Liten undran bara. Hur vet ni att han kommer från en gård, att han levde i skogen i 2 månader och vilka hans föräldrar är?

Det låter som om ni vet vilka hans förra ägare är. Vill de inte ha tillbaka sin katt?

Var han inte väldigt tovig när ni hittade honom? Tänk på att långhåriga katter kräver pälsvård så gott som dagligen.

Söt huskisse i alla händelser!

Granen666
12/3/18, 6:26 PM
#6

@ObseronsMatte Tack för svar! Det visste jag inte. Hans tidigare ägare sa att hans mamma är Norsk Skogkatt och pappan är huskatt. Så då måste pappan också ha varit långhårig då. Så då har vi en långhårig huskatt helt enkelt 🙂 Han va väldigt liten och tunn när vi tog hand om honom men nu har han fått en mycket finare päls och gått upp i vikt så det känns jättbra!

Annons:
Granen666
12/3/18, 6:38 PM
#7

@eskils Den här lilla kissen sökte sig till min brors gård som i sin tur lyckades hitta ägaren. Han hade vandrat en ganska lång sträcka från sitt hem. Dom trodde inte att han hade klarat sig och tänkte ändå hitta ett nytt hem till honom. Så då sa dom att vi fick ta hand om honom. Vilket vi självklart ville! Så därför vet vi när han föddes och hur länge han levt ensam i skogen. Han hade inga tovor i pälsen, dock några små sårskorpor vid nosen och på bakbenet. Han hade en del jord i öronen också. Men nu har allt läkt och han mår jättebra. Veterinären har fått undersöka honom också så det känns tryggt. Han är verkligen en liten kämpe den här lilla kissen! Så nu skämmer vi bort honom och låter honom va en busig fantasisk katt i ett tryggt hem 🧡

[Forest]
12/3/18, 11:34 PM
#8

6 nej papoan kan varit korthårig men anlag till långhårig i sig. Mamman var säkert huskatt även hon folk säger ofta norsk skogskatt bara för dom har längre päls. Dottern fick en kattunge när hon fylde 9 år kattungens mamna korthårig fader okänd. Dotterns katt är långhårig, mormor hade längre päls. Vi tog hans mamma o kastrera henne då hon redan haft kullar innan så vi betala kattungen med kastrera mamman 😌 Jötte fin kisse ni har fint att ni tog in honom missa inte kastrera honom 😊

Granen666
12/5/18, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

@Forest Ok! Ja men då förstår jag 🙂 Det är så fint med långhårig päls. Försöker borsta honom så gott det går. Märker dock att han får rätt statisk päls. Vet inte om man kanske ska testa en annan borste. Jo vi tog honom till veterinären så nu är han kastrerad, vaccinerad och id-märkt. Var orolig att tiden i skogen skulle ha tärt en hel del på honom så det va skönt att få veta att han mår bra och har återhämtat sig. 🧡 Bifogat finns en bild där man ser honom när han hittades och hur han ser ut idag.

Uppkatten
12/5/18, 10:21 PM
#10

#9 Köp en bra kam till honom istället. När katter har så här pass lång päls så blir de lätt toviga om man bara borstar dem, eftersom borsten inte "når ner på djupet" i pälsen. Det finns bra kammar både i zoo-butikerna och på nätet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
12/5/18, 11:36 PM
#11

10 du som har långhpriga katter vi märker som ts säger statisk och när man kelar så vill inte jag dela ut små stötar finns det någon balsamspray för slippa statisk päls 😉 får även våran korthåruga kisse med.

Granen666
12/6/18, 6:57 AM
#12

Ja men precis! Stackars kissen får ju en stöt ibland och det vill man ju inte. Jag ska köpa en ny borste till honom 😊 Kanske finns nån bra spray med.

Upp till toppen
Annons: