Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 688 ggr
Svartsynt
2018-11-30 13:55

Lära katten inte vara i vägen för rullstolen?

Hej!

Jag är rullstolsburen och har en kattflicka vid namn Maisie på 5 månader här hemma som är hopplös på att vara "i vägen". Det är gulligt att hon vill vara i närheten av mig mest hela tiden, men jag tvingas vara på helspänn hela tiden och ständigt se efter var hon är innan jag vågar köra rullstolen någonstans. Det är ganska jobbigt att ha det på det viset när jag försöker att få saker gjort, men tvingas stanna upp och vänta tills hon har flyttat på sig stup i kvarten. Hon har absolut ingen självbevarelsedrift eller respekt för att akta sig för hjulen. Jag ser alltid efter att hon är ur vägen innan jag börjar köra, men då händer det att hon kommer kutande in precis framför rullstolen och lägger sig ner och rullar omkring på golvet och fånar sig bara någon centimeter ifrån hjulen. Livsfarligt! Hon testar verkligen min reaktionsförmåga vid sådana tillfällen! 🤪 Jag är ständigt livrädd att jag ska råka köra på henne och skada henne! 😢 Det hade varit fruktansvärt! 

Jag vet inte hur jag ska lära henne att hålla sig på lite avstånd medan jag kör, men att hon kan komma fram till mig när jag står still? Jag vill ju absolut inte att hon ska lära sig "den hårda vägen" genom att bli påkörd, för det skulle kunna bli allvarliga konsekvenser eftersom min rullstol är så tung. Jag vill ju inte heller att hon ska bli rädd för rullstolen eftersom hon då också skulle bli rädd för mig då jag och rullstolen hör ihop, så att säga. Jag vill bara att hon ska förstå att hon måste akta sig för hjulen medan jag kör. Men hur ska det gå till…? 🤔

Har någon av er förslag på hur jag kan lösa detta?

Annons:
kattöga
2018-11-30 14:36
#1

Kanske fungerar det med att avleda med ett speciellt ljud som du upprepar? 
Jag har ingen rullstol, men det har hänt flera gånger att jag trampat på en katt som precis tar vägen förbi, under min fot. Ena katten har lärt sig, den hårda vägen, att undvika fötter när man går omkring. En annan av våra katter får jag fortfarande vara mer försiktig med, men han har lärt sig ganska bra att flytta på sig när jag säger "Tuutuuteruuut"! :) 

En vissling när du ska starta, en visselpipa, eller något annat som avger ljud. Eller kanske ett särskilt ord som du uttalar på samma sätt varje gång du ska röra på dig. "Se upp!", "Rullar!", "Tut Tut!" eller nåt. Alltid precis innan du ska börja röra på dig.

I början kanske du får "puffa" bort katten lite varje gång. om du kan, för att katten ska lära sig att nu är det dags att flytta på sig.
Men det är nog bättre än att katten lär sig att du stannar varje gång hon närmar sig dig i rullstolen!

Krävs kanske lite tid, men bör fungera efter ett tag då katten fortfarande är unge - de är ju så läraktiga då! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

micki78
2018-11-30 15:20
#2

Tycker #1 skriver det ganska bra, ett "varnings ljud"  tror jag ochså är det som gäller. Dock så måste du alltid räkna med, och se upp varje gång du åker iväg så att katten inte skadas. Det kommer du aldrig komma ifrån. Försök träna på ett och samma ljud så kommer nog katten snart lära sig vad det betyder.

Svartsynt
2018-12-01 14:23
#3

#1 och #2 Tack ska ni ha! Det låter som en bra idé och jag ska genast börja träna på det. Det får bli "tut tut!". Förhoppningsvis lär hon sig med tiden att det betyder att hon ska flytta på sig. 🙂

Alex&company
2018-12-01 16:04
#4

Har du sett my cat from hell? Jackson (som är expert i den) råder alltid alla att se till att katten kan gå runt i hela hemmet utan att nudda marken. Om du sätter upp massor av hyllor till kisse så kommer hon kunna följa efter dig utan att vara på golvet, det kanske är en idé? :)

kattöga
2018-12-01 17:22
#5

 Berätta gärna här hur det går och vilken/vilka metoder du provar. Tips är alltid bra för oss alla! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: