Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1846 ggr
Anna-karin57
2018-11-29 19:24

Framtass ur led

Hej! Min kära lille kisse kom hem en dag och kunde inte stödja sig på sin högra framtass, vi tog han till veterinären och dom konstatera att det var ovanlig diagnos, han har fått något som heter luxation av bogled. Hans framben är det då som hoppar ur led vid bogen och den har hoppat ur led 3 ggr och nu ikväll efter att veterinären rättat till det så hoppade det ur igen för en fjärde gång. Nu undrar jag om det finns någon här ute som har varit med om samma sak? Har ni någon insikt på detta? Och har ni något som kan hjälpa? Han är en kär familjemedlem och jag vill hemskt gärna inte behöva avliva han. Jag uppskattar verkligen om ni har några tips och råd och kan hjälpa min lille kisse.

Annons:
Pia-69
2018-11-29 20:03
#1

Det verkar som att det går att operera! Hittade denna länken, läs längst ner på sidan. https://www.anicura.se/vara-tjanster/ledkirurgi/


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Anna-karin57
2018-11-29 20:06
#2

Hej! Ja vår veterinär sa att det gick att operera men att det kostar 40 000 och vi har inte dom pengarna, han är försäkrad men vi har bara en bas försäkring och med allt vi fått gå till veterinären med honom så har vi inte mycket att få där ifrån heller!

Karusell
2018-11-29 20:55
#3

Min katt har patella luxation dvs att knäna hoppar ur led. Inte samma sak men iaf så äter hon metacam dagligen och det håller inflammationen nere och efter att vi börjat ge det till henne har det inte hänt fler gånger. Jag var beredd att operera men de hittade fler problem med höfterna så det är inte aktuellt. Med metacam lever hon som vanligt, koppelpromenader i skogen varje helg, hoppar, rusar runt och leker. Hon har fått det i över 6 mån och vi ska gradvis sänka dosen och se hur det går.

Belzebubble
2018-11-29 22:25
#4

”Något som kan hjälpa”. Ursäkta om jag låter dryg, men vad tänker du dig? Ni kan inte ta katten till veterinär för en operation, det finns inte så mycket att göra åt det liksom.

Anna-karin57
2018-11-30 07:57
#5

Eftersom framtassen har hoppat ur led igen bara timmar efter veterinären satte det rätt, så har vi nu gjort valet att ringa och boka avlivning. Det gör så klart ont i hjärtat men det gör ännu ondare att se han ha så ont som han har. Tack så mycket för er hjälp men det är mer skonsamt att bara låta lillen somna in nu och få frid!

pussgyrka
2018-11-30 10:05
#6

Alltså jag tycker nog att det är värt att testa metacam iaf, låter lite drastiskt med avlivning utan att ens ha provat? Hur gammal är katten?

Har skrivit om min kisse med båda knäskålarna ur led här, första veterinären ville skicka oss på akutoperation…ortopeden skickade hem oss med metacam (det är antiinflammatoriskt och smärtstillande, vätska som man droppar i munnen) som han fick i en vecka, han började gå normalt nästan direkt. Nu har vi varit på återbesök efter en månad, och dom hoppar inte längre ur led, dom är stabila. Ingen op behövs!

Annons:
annzoo
2018-11-30 17:16
#7

#5 lite väl dramatik att avliva pga det. Tror knappast att operationen går på 40.000 i och med att katten är försäkrad. Du betalar ju fasta självrisk + rörlig delen som beroende på försäkringsbolaget på 15 %. Det innebär att du i slutändan skulle behöva betala ett par tusen kronor inte 40.000 kr. Du kan ju även kolla upp hos andra kliniker vad de kostar att operera om de nu skulle skilja en åt.

Silvestris
2018-11-30 17:54
#8

#6

Metacam dämpar bara smärtan, det lägger inte tillbaks bogleden i läge. Att bara prova Metacam är alltså inte ett alternativ. Bogleden måste fixeras och eftersom den luxerar gång på gång krävs en operation för att den ska ligga kvar.

#7

Försäkringsnivån kan vara uppnådd om de redan har varit hos veterinären flera gånger.

oh-la
2018-12-01 21:55
#9

Är bara den tassen defekt eller kan amputation vara ett alternativ? Katter klarar sig ofta gott utan en tass.

Silvestris
2018-12-02 18:59
#10

#9

Det är bogleden som luxerar enligt TS dvs. axeln åker ur led. Amputation är trots det ett alternativ, men igen så kostar det pengar. Pengar som kanske inte finns om försäkringen redan har utnyttjats.

Rafflan
2018-12-08 02:11
#11

Det är väl inte helt ovanligt om djur är med om något traumatiskt att en bog/höft hoppar ut led, oftast försöker man lägga tillbaka den och har man tur ligger den kvar, men ibland krävs operation för att få leden att ligga kvar.
Vet ej om du redan avlivat katten? annars kan det vara värt att ringa till större djursjukhus/kliniker med ortoped/rehab avdelning, i visafall har man börjat jobba med lindor som ska hålla leden på plats vilket ökar chansen att den stannar kvar i rätt läge, om du är villig att prova mer.
Annars är avlivning ett alternativ, för katten kan ju inte gå runt och ha ont :(

Upp till toppen
Annons: