Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 645 ggr
[Svea&Sabina]1
11/28/18, 10:43 AM

Bajsar utanför lådan

Hej! Min katt är ca 8 år och är en hona. Hon har alltid varit rumsren och aldrig bajsar/kissat på golvet. Hon springer alltid till lådan för att göra sina behov och om det är upptaget på toaletten så sätter hon sig utanför och väntar. Hon har de senaste veckorna börjar dra med sig bajs utanför lådan, som att hon inte bajsat klart. Hon var på lådan precis och bajsade, men när hon gick ur lådan så kom det bajs på hela kanten, min fot och en korv på golvet. Efter har hon bajs i svansen och i rumpan och så sätter hon sig på matbordet, det är ganska ofräscht. Hon har alltid fått sitta på matbordet men nu överväger jag att träna bort det, så att vi inte får bajs på bordet. Igår trampade en familjemedlem i kattbajs. Vet ni vad felet kan vara? Jag är less på att städa upp bajs flera gånger i veckan. Jag menar inte att hon är äcklig, men hon behöver ju inte dra med sig bajs överallt.

Annons:
[[eskils_]]
11/28/18, 11:03 AM
#1

Tycker att du bör ta katten till veterinär. Hon kan ha ont någonstans i muskler/nerver/leder så att hon har svårt att bajsa normalt.

Uppkatten
11/28/18, 12:25 PM
#2

Låter som att hon kanske är lite hård i magen. Det i kombination med hår el päls i bajset kan få det att hänga kvar i rumpan innan det släpper o katten kan vilja åka på rumpan för att få bort det. Då behöver katten få mer vätska i sin mat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
11/28/18, 1:11 PM
#3

Hur är avföringen? Är den klibbig kan den ju lätt fastna där bak. Har ni tex gjort någon förändring i kosten? (Ny mat, godis mm) Är hon långhårig kan man försöka ansa där bak så minskar problemet

[Svea&Sabina]1
11/28/18, 1:51 PM
#4

#2 För ett par veckor sedan gned hon rumpan mot golvet och skrek, ca 30 minuter på natten. Vi fattade ingenting och jag fick en klump i magen eftersom vi inte visste om hon hade ont. Hon väckte hela familjen med sitt mjauande och skrikande. Hemskt var det.

[Svea&Sabina]1
11/28/18, 1:53 PM
#5

#3 Hon är nyrakad, så päls har hon ändats på svansen. Vi brukar byta hennes blötmat till olika märken och torrfodret bytte vi ganska snabbt, så det kan vara det? När det nya torrfodret tog slut så köpte vi ett torrfoder från affären för vi hann inte åka till djuraffären. Kan ju ha med det att göra? Snabba foderbyten.

annzoo
11/28/18, 2:11 PM
#6

#5 snabba foderbyten kan vara orsaken och vissa katter reagerar med sämre mage då de äter för mkt blötmat/byter märke. Börja ge skonkost tills magen är lite mer stabil samt börja introducera maten du vill att katten ska äta så försvinner mest troligt bajsproblemet.

Annons:
[Svea&Sabina]1
11/28/18, 3:58 PM
#7

#6 Okej! Jag fixar ett torrfoder och blötmat som hon ska äta och inget annat :)

Upp till toppen
Annons: