Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 778 ggr
emeliiiiieee
2018-11-25 13:53

Aktivera innekatt

Hur aktiverar ni era innekatter? Vi har kommit fram till att våran biter och rivs för att han är understimulerad. Vi har leksaksmöss, klätterträd, en fjäder på en pinne, brukar gömma mat så han får leta. Vad kan man mer göra? Vi har varit till vet då vi även läste att bitningarna kan bero på sjukdom men han var frisk.

Annons:
Dimocarpus
2018-11-25 15:43
#1

Ha en kartong hemma om din katt är bitig. Det har jag, gör inget om de biter sönder kartongen, går ju lätt att städa upp. 

Har du testat att gå ut på koppelpromenad? Man kan också göra som jag, daglig klickertränina kattgänget. 

Behöver katten kanske en kattsällskap? Det finns olika sätt att stimulera de. Jag brukar ge de mat i aktiveringsskålar där det tar längre tid att äta. De får också tuggpinnar för katter att tugga på. 

Jag barfar mina katter så de får olika ben från olika djurslag att tugga på en gång i veckan. Det lugnar katterna ite också.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Uppkatten
2018-11-25 17:26
#2

Stora papperkassar (klipp bort handtagen så att katten inte kan fastna i!) att rusa in i och ut ur + att bita sönder… Prasseltunnel är jättepopulärt här hemma, likaså den stora blå pop-up kuben som man kan leka både inuti och runtikring. Pappkartonger är superbäst. Pingisbollar har varit en stark favorit tidigare, liksom sk boinkar (perfekta att jaga in under kylskåp och frysar…). En del katter gillar vatten - då kan man köpa ett jättestort blomfat eller en liten kattlåda och fylla med vatten + några leksaker som fungerar att fiska upp mm. Laserpekaren är också en favorit här hemma och har man lite utrymme så är Da Bird en fullträff. Allmänt så gillar mina tjejer lekspön med t ex "ett lurvigt band" på, som man kan jaga runt efter när matte drar det t ex runt den magiska blå pop-up kuben. Kattmyntaleksaker är alltid intressanta att "mörda". Har dock allt svårare att hitta leksaker som den ena av tjejerna gillar (de är 8 år nu och då är leksaker inte fullt lika spännande som tidigare), hon får mest stimulans av att vara ute på den in-nätade balkongen, men just nu tycker hon att det är lite för kallt för det. En lika galen kompis är ofta bra om katten är ung och understimulerad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nettis!
2018-11-25 17:56
#3

Laserpekare och Da Bird är favoriter hos mina katter.

micki78
2018-11-26 11:49
#4

Att bara umgås med katten, klappa, borsta osv kan även det vara en slags aktivering. När min katt är uttråkad så leker jag inte varje gång, utan det räcker med att vi bara umgås ett tag. Jag brukar klappa honom och den är han nöjd. Annars gillar ju katter att jaga snören. Brukar ofta dra ett snöre han får jaga. Lämna bara inte snöret framme för katten kan äta upp det och det kan linda sig runt tarmarna.

micki78
2018-11-26 11:52
#5

Måste bara berätta en sak mina katter gillar. Dom sätter sig i en hink eller papperspåse och sen så vill dom att jag ska gunga dom i den. Det blir lite som att åka karusell, haha.

annzoo
2018-11-26 13:43
#6

Leker ni mkt med händerna direkt så katten har chans att bita/riva så sluta med det. Ju äldre katten blir desto hårdare biter/river katten. Leksaker om katten kan leka självständigt: mjölkflärpar, bollar av alla det slag, mynta möss ( vissa föredrar utan mynta), kickaroo, aktivering leksaker med mat/godis i, godisgömma i toarullar, katthjul. Du kan även aktivera katten tillsammans med dig: apport, agility, lära konster, dabird, promenera i koppel, mm

Annons:
KentHjärta
2018-11-26 14:25
#7

Man får vara påhittig. Här leker vi med allt från sugrör till  toarullar.
Vår katt är väldigt förtjust i vatten och doppar gärna hela sig under kranen så badkaret är en aktivitet för oss. Jag tömde en kattgodispåse och la i en leksak med kattmynta i och det tyckte han var kul att försöka få upp. Vi leker med det mesta (som inte är farligt och under uppsikt) här hemma, brukar knyta fast ett vanligt snöre i byxorna medans jag städar eller går runt hemma så katten aktiveras samtidigt hehe

Hans favoritleksak är från arkenzoo, ett snöre man hakar på någon dörr (vi har på en dörr till förvaring i hallen) där det sitter en liten grå mus som prasslar. Den uppskattar han jätte mycket och går till när han är leksugen.

Upp till toppen
Annons: