Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 886 ggr
Quincy
2018-11-21 11:45

Min katt har FORL

För lite mer än ett år sedan så upptäckte vi att mina ena katt har FORL :( av en slump när hon skulle vaccineras så tittade veterinären snabbt i munnen på henne, drog då ut 2 tänder. Nu är hon hos veterinären igen för att dra ut 3 tänder som han ansåg att hon får smärtor av. Dock nämnde han att han kan se förändring i två andra tänder men att hon än så länge inte har besvär av dem (men förmodligen om ett år). Jag valde att avvakta med att dra bort dem pga det… Lite osäker på hur man brukar göra, har någon är erfarenhet som kan dela med sig? Stackarn som annars brukar vara så lugn vid veterinär besök klagade ovanligt mycket idag, det var som att hon kände på sig :(

Annons:
Maria
2018-11-21 11:56
#1

Min äldste katt (17 år) fick FORL när han var 5 år och fick då operera bort 8 tänder tror jag det var. Han har opererats igen efter det och har mer eller mindre bara sina huggtänder kvar idag men det funkar alldeles utmärkt.

Vänta inte för länge. Moritz fick fruktansvärd tandvärk vid ett tillfälle. Han klöste sig själv i ansiktet med "tumklorna"och det var gräsligt innan vi kom iväg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia-69
2018-11-21 11:57
#2

Gjordes någon röntgen när forl konstaterades?  Det enda säkra sättet att diagnosticera forl är nämligen röntgen. Båda mina har forl.
En av mina katter fick dra alla tänder utom hörntänderna på samma gång och den andra har dragit en tand. Båda röntgades innan för att veta vilka tänder som var drabbade.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Quincy
2018-11-21 12:01
#3

Självklart har röntgen gjorts båda gångerna, det är därför han kunde se att två andra tänder var på gång att bli dåliga men att än så länge kan hon använda de utan att ha ont. (Hoppas verkligen att ingen veterinär drar ut tänder utan att göra röntgen först?) Det var därför jag blev lite tveksam ifall man ska dra ut de i förväg eller brukar man vänta….

Maria
2018-11-21 12:16
#4

Med mina erfarenheter så hade jag absolut dragit ut i förväg. Hellre det än att det blir så akut smärta som vår Moritz fick.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Quincy
2018-11-21 12:26
#5

#4 Åh okej tack, ska inte vänta för länge då

Maria
2018-11-21 12:36
#6

Vill bara påpeka att vår tandlöse Moritz har klarat sig alldeles utmärkt alla år.😉 Han äter det mesta och tuggar t.om med sitt numera ganska hårda tandkött.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Quincy
2018-11-21 13:26
#7

#6 skönt att höra!

annzoo
2018-11-21 14:55
#8

Be om en offert på när de drar ut nästa omgång så länge kostnaden skenar är mitt tips. Tyvärr så är det nog bättre att dra ut dem då man ser att de är angripna än senare. Har man otur så växer tänderna fast i käkbenrt och man får kronamputera för att få bort dem.

Quincy
2018-11-21 23:36
#9

#8 Tack det var ett bra tips, kan man alltså fråga kliniker hur mycket de tar för att operera eller dra bort tänder? Notan blev ju rätt saftig, totalt hamnade allt på 8000kr. De drog bort en hörntand och två andra tänder som inte är lika stora. Sveland täcker max 2000kr… Tar gärna emot tips på kliniker i Stockholm som kan rekommenderas!

Silvestris
2018-11-22 12:24
#10

Om veterinären bedömer att det går att avvakta skulle jag göra det och självklart varit extra uppmärksam på beteendeförändringar eller hur det ser ut i munnen. Har du tur hinner du gå in i en ny försäkringsperiod så att försäkringen täcker en del av extraktionen av de tänderna också.

mitzerl
2018-11-24 23:14
#11

Min katt har också haft FORL - 2 tänder rök för ett par år sen. Jag ringde runt till olika veterinärmottagningar och frågade vad de har för priser med borttagning, poliklinikavgift, bedövning och alla kostnader som medför. Blev 2000 kr billigare än på mitt eget ställe. Jag lät den nya mottagningen få alla journalanteckningar från min vanliga mottagning så de fick lite kunskaper om min katt. 

Vad gäller att rycka ut i förväg eller att avvakta skulle jag helt förlita mig på veterinärens bedömning.

Upp till toppen
Annons: