Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1247 ggr
Mosen26
11/16/18, 8:10 PM

Kattunge ensam ute!

Har en tid sett en liten katt på någon månad bara ute runt i området den verkade ganska skygg. Idag när jag var ner i tvättstugan i huset vår och jag kom ut satt den och jamade utanför dörren ledsamt, den sprang iväg när jag kom ut men stack inte. Den vred och vände på huvudet åt alla håll och visste inte var den skulle ta vägen samtidigt som den lät förtvivlad, jag fick klappa den och den spann och gnugga sig mot mig. När jag skulle lyfta upp den sprang den iväg igen. Den ligger nu utanför vår dörr och jag har öppnat och försökt få in den i värmen men den vill inte. Vad gör man??? Den ser helt skräckslagen ut och jamar utanför dörren men vägra komma in. :/

Annons:
Uppkatten
11/16/18, 8:33 PM
#1

Små kattungar ska alltid tas in. Därefter måste man eftersöka om det finns en kattmamma och/eller fler kattungar i närområdet. Finns det det så behöver även dessa få hjälp att komma in.

Har man katt själv sedan tidigare så måste katterna hållas åtskilda de första veckorna, för att inte riskera att de smittar varandra med t ex kattsnuva, öronskabb eller liknande.

Jag vet inte var i landet du bor, men kontakta gärna ett SVEKATT-anslutet katthem för tips, råd och ev. hjälp http://www.vilse.nu/om-oss/svekatts-medlemsorganisationer/.  Detta är No Kill-katthem. Tänk på att det finns andra katthem som t ex avlivar skygga katter, detta trots att skygga kattungar vanligtvis går fort att få tama.

Just nu är det allra viktigaste att kattungen får mat i sig. Mat hjälper även kattungen att kunna hålla värmen. Erbjud gärna blötmat så den får i sig vätska.

Kanske har du en transportbur och kan försöka locka in den där med hjälp av väldoftande mat, t ex tonfisk? Det kan ju vara en tam kattunge som dumpats, eller som  kommit ut av misstag, tänker jag (det låter nästan så på din beskrivning).

Återkom gärna med mer info. Har man väl fått in kattungen så gäller det att även anmäla till polisen, sätta upp lappar i närområdet, efterlysa ägaren på www.vilse.nu mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
11/16/18, 9:28 PM
#2

Håller med #1. Ta in kattungen i värmen direkt!

Sök sedan om det finns fler där ute i kylan.

Berätta gärna hur det går.

Pia-69
11/17/18, 11:35 AM
#3

Kolla även om kattungen är id märkt, chip eller tatuering! Katthemmen och polisen har tillgång till chipläsare.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[[eskils_]]
11/17/18, 12:22 PM
#4

#3 Även veterinärer har chipläsare.

Här finns tips om hur man gör när man hittat en hemlös katt:
http://www.vilse.nu/tips-raad/naer-du-hittat-en-katt/

Mosen26
11/17/18, 2:43 PM
#5

Varken chip eller tatuering. Han är inne i värmen sen igår, polisanmäld och efterlysning ute. Verkar blivit dumpad det är min misstanke han är rädd för människor också.

Uppkatten
11/17/18, 4:09 PM
#6

#5 Så skönt att höra att kattungen är inne i värmen! ❤️Värme och mat är prio 1. Antar att ni har varit hos veterinär och kollat efter chip? Vad sa veterinären om kattungens ålder?

Det är viktigt att ni söker av närområdet noga flera gånger nu, för ofta dumpas flera kattungar i området, eller i närliggande områden… Att kattungen är rädd för människor är helt OK just nu. Man brukar säga att den värsta stressen klingar av inom 2-3 dagar sedan katten fått komma in, men att det kan ta flera veckor.

När kattungen har fått "landa" lite (d v s om några dagar) så är det bra om du börjar "tvångsgosa" lite med den (om det inte visat sig att den redan är tam och social). Ha kattungen insvept i t ex en handduk om den protesterar och inte vill vara med. Börjar man "tvångsgosa" tidigt med unga skygga kattungar som tas in så brukar de ganska så snart bli små gosetroll.

Nu gäller det att även ha koll på att kattungen kommer igång med att kissa och bajsa.

Gissar att kattungen kanske gömmer sig någonstans just nu, och det får den gärna göra. Ställ mat och vatten alldeles intill kattungen (med en bits mellanrum) och ställ kattlådan nära kattens gömställe så ökar chansen att katten vågar äta, dricka och gå på lådan.

Ganska snart kan du prova att börja leka med kattungen, använd gärna tysta leksaker i början, t ex ett fleeceband. Även skygga och försiktiga kattungar kan ha svårt att motstå lek, och lek är ofta en bra väg att få kattungen mer modig och social. Men leksaker som låter kan vara läskiga i början… Många skygga katter blir också modigare i leken om man t ex har en lektunnel eller kartong mellan sig själv och katten. 🙂

Bra också att ha flera olika gömställen i rummet så att katten kan förflytta sig från gömställe till gömställe, och inte "blir fast" på ett enda ställe.

Håller tummarna för att allt går bra! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Mosen26
11/17/18, 10:12 PM
#7

Katten var 4-5 månader. Katten verkar trygg nu den vill vara nära helatiden en riktig spinnare, busar och äter. Gömmer sig inte alls. Men dörren är han rädd för han vill absolut inte gå nära dörren. Vet inte vad gör man nu? Väntar och ser? Om ingen hör av sig då?

Uppkatten
11/18/18, 8:47 AM
#8

Om katten är "så stor" som 4-5 månader och redan så hemmastad hos er så är min gissning att den kanske bor hos någon i området, som inte har förstått att den är alldeles för ung för att gå ute på egen tass…

En katt ska vara kastrerad, vaccinerad, id-märkt, registrerad i ett ägarregister samt försäkrad innan den får gå ut. Dessutom bör den vara åtminstone kring året gammal. Det är också viktigt att bostadsområdet är sådant till sin karaktär att det inte finns alltför stora risker för en liten katt där.

Vad gör man nu? Jo, man lägger ut en annons på http://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-hittad-katt/ och berättar att man har hittat en kattunge. Det finns också många (lokala) FB-sidor för bortsprungna och upphittade djur. Och sedan sätter man upp galet många lappar i närområdet där man efterlyser ägaren/information om katten.  En polisanmälan om upphittad katt hade du redan gjort, vad jag förstod.

Tänk på att inte lämna ut katten till "vem som helst". Och se till att inte lämna ut all information om katten när du efterlyser ägaren, utan "undanhåll" någon eller ett par uppgifter - "speciella kännetecken" - som ägaren får berätta om/visa bild på innan du lämnar ut katten.  Det kan vara t ex vilken färg katten har på sina tassar, någon fläck med speciellt utseende eller liknande. Har katten inga sådana speciella kännetecken så kan man "kräva" av ägaren att h*n ska kunna uppge kön och ålder på sin katt, visa foton på katten eller liknande. Det är viktigt att försäkra sig om att katten hamnar i "rätt" händer.

Är katten anmäld till polisen som hittegods så kan du göra anspråk på den efter 3 månader, om ingen ägare har hittats. Vill du inte ta hand om kattungen så antar jag att polisen har avtal med en uppstallningsplats dit de kan ta kattungen. Är det en social kattunge så är chansen att den omplaceras från uppstallningsplatsen relativt god, men det finns alltid en risk att uppstallningsplatserna så småningom låter avliva katter om ingen ägare hittas. Det bästa är förstås om polisen har ett avtal med något av landets No Kill-katthem.

Viktigt att försöka prata med kattägaren om vikten av ID-märkning och kastrering mm - om ägaren hittas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SpeedyR
11/18/18, 7:56 PM
#9

Vår katt på 4 månader sprang bort förra veckan. Inte skulle du vilja avslöja var du befinner dig, bara län eller nåt kanske. Måste ju prova allt som går nu.

Uppkatten
11/19/18, 9:21 AM
#10

#9 Ett alternativ är ju att du berättar ungefär var i landet
 du befinner dig, samt signalementet på din katt. Vill du inte lägga in uppgifterna här i tråden så kan du klicka på den andra personens "bild" och därefter gå in på funktionen "skicka meddelanden" så kan ni språkas vid den vägen.

Hoppas att du har anmält din katt som saknad på VILSE http://www.vilse.nu/skapa-annons/anmael-saknad-katt/ och tagit del av de söktips som finns på VILSE http://www.vilse.nu/tips-raad/naer-katten-sprungit-bort/,  samt att katten är anmäld som bortsprungen till polisen på tfn 11414.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: