Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 746 ggr
vinternolltvå
11/16/18, 1:22 PM

Katt kissar överallt och jamar konstant!

Hej!

Har en okastrerad  (läs under inlägget varför) hane på snart 6 månader som nyligen börjat med att kissa utanför lådan, har testat att byta sand, byta plats på lådan, gör rent den dagligen och fyller på sand så att det alltid finns, men ändå står jag och tvättar mattor i slutet av dagen.

Har under perioder plockat bort mattorna han kissar på och när jag lagt tillbaka dom så har det gått några dagar innan han börjar igen. Jag blir så frustrerad och ledsen då jag måste följa efter in till badrummet hela tiden och se till att han går på lådan, så snabbt jag vänder mig om kissar han på mattan. Oftast badrumsmattan. Har även testat tvätta i maskin, haft citronsaft på mattan, moppar under och försöker få bort kisslukten.

Har även börjat ta ut honom i sele vilket han verkligen tycker om och jag uppmuntrar honom till att inte vara rädd och följer efter och går dit han vill. Vi går oftast hem igen när han lägger sig utanför porten och inte stretar emot när jag lyfter upp honom, då han känner sig nöjd helt enkelt. 

Då börjar det konstanta jamandet vid ytterdörren, han SKRIKER i timmar i sträck fastän jag försöker underhålla honom med annat. Jag har därför inte kunnat ta ut honom så mycket som jag vill då jag inte vill att han ska koppla jamande till att få som han vill och gå ut. Vilket innebär att jag inte kan ta ut honom alls ofta. Har ibland fått stänga in honom i vardagsrummet, som är stort och har mycket leksaker, för att han ska lugna ner sig och för att jag ska lugna ner min frustration när jamandet blir för mycket. Han lyssnar inte om man starkt säger nej när han jamar, vatten är han inte rädd för så den metoden försvinner helt, och jag vill heller inte skrämma honom eller ´skada´ honom på något sätt så han ska känna obehag.
------
Jag fick hem honom vid 4 månader, omplaceringskatt. Jag bokade tid för kastration (och chip) direkt och närmaste tid var efter 3v. Blev uppringd två dagar innan om att de inte kasterar katter under 6 månader och tiden bokades om. Ja, jag reagerade på det då jag vet att katter kan kastreras redan från 4 mån.

Har en tid om 1.5v nu. Är bara så orolig för att dessa beteende inte kommer att sluta efter kastrering och därför söker jag hjälp här om hur jag som ägare ska ändra på mig för hans välmående.

Kommer även ta upp detta med veterinären på plats för att kunna utesluta UVI eller skador. Har inte kunnat notera att detta är pågrund av smärta men samtidigt kan han ju inte berätta om något är fel och därför utesluter jag inget förrens han blivit undersökt.

Förlåt för långt inlägg, skulle kunna skrivit dubbelt så mycket men försökt hålla mig till saken. Jag söker alla tips och knep för att kunna sätta stop för dessa beteenden innan det är för sent.

Annons:
kattöga
11/16/18, 6:37 PM
#1

Hinner bara skriva helt kort (och har, tyvärr, bara hunnit läsa väldigt snabbt) men ja, kastrera din katt så snart du bara kan! Ju längre det går, desto mer kan beteendet sitta i och leva kvar även efter kastreringen.

Det kommer att sluta efter kastreringen, så var lugn, hjälp katten om du ser att du kan göra något (hjälpa honom till lådan t ex när du ser att han är på gång att "strila fel"). Det kan alltså ta ett tag beroende på hur länge beteendet fått pågå, men det går över.

Var lugn, och uppmuntra honom till "rätta ställen" på ett soft sätt.
Oavsett om katter är kastrerade eller inte så är ett tufft nej eller hårda förmaningar ingenting som hjälper. Tvärtom, om inte annat så "gör de det de inte får" när man inte är närvarade…. Katter vill bestämma själva! ;)
Endast uppmuntran, lek som lockar till något annat! Goda ord, kel, godis, vad som helst som avbryter det som pågår och som man inte vill ska pågå.

Har du flera sandlådor? Om inte, fixa det! Du kan hitta billiga lådor på Brisak, plastlådor på ikea osv. 

Tvätta där han kissat fel och skölj med ättika (ättika i vatten om det är trä) sist. Ättika tar bort kissdoft även från katter. Kissdoft lockar till mera kissning! "Aha, det är här man ska kissa!"

För att få kastreringen ordnad snabbare, kanske du kan hitta en annan veterinär som inte håller sig till de gamla "myterna"?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
11/16/18, 8:16 PM
#2

Mest troligt är beteendet pga att katten är okastrerad. Kom ihåg att även efter kastreringen kan felkissande pågå en tid. Beroende på katten. Jag tror inte de hinner bli invant beteende på den korta tiden. Men ju tidigare du kastrerar desto bättre för både dig och katten. Det är inget kul att torka kiss dagligen och dessutom måste du få bort den doften katten känner annars är risken att den kissar där igen. Använd inga medel med klorin eller ammoniak då du tvättar efter olyckor..Ta bort mattorna ett tag från och med nu till ett tag efter det att han kastrerats. Eftersom de kan trigga igång honom igen..det kan vara så att det bästa är helt nya mattor fast ett bra tag efter kastreringen. Skulle du vilja kastrera innan du har en tid om 1.5 veckor så testa ring andra kliniker och förklara läget eller förklara läget för där du bokat tid.

OberonsMatte
11/16/18, 11:32 PM
#3

Du skriver "lådan",  betyder det att det endast finns EN låda? Vad är det för modell på lådan? Vilken Kattsand är det i lådan nu? Är det EN gång per dag du rensar lådan?

Sajtvärd Katter iFokus

[[eskils_]]
11/17/18, 12:26 PM
#4

Ättika tar bort lukten effektivt, så katten inte förknippar t ex en matta med kissande. Pröva!

Upp till toppen
Annons: