Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 844 ggr
Mosen26
11/14/18, 7:44 PM

Hjälp (varning bild för äckelmagade)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran katt på 5 månader ca har börjat kräkas mycket. Han skriker just före och sen börjar han kräkas. (Ska till veterinären) imorgon självklart! Men är så orolig. Bifogar bild på kräkan.

Annons:
Uppkatten
11/14/18, 8:01 PM
#1

Vad reagerar du på i kräkningen? Svårt att bedöma den utifrån bilden. Är de "vita strecken" mask, spagetti, snörbitar eller något annat? Vad har katten fått att äta innan kräkningen? Verkar katten pigg i övrigt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mosen26
11/14/18, 8:21 PM
#2

Katten har endast fått blötfoder. Royal Canin. Ja han är lite mer tillbakadragen går gärna undan och sover betydligt mer. Men leker emellanåt och vill ha närhet. men inte lika mycket som förut. Jag vet inte funderade om någon kunde gissa utifrån kräkan sett vissa mer kunniga kan se genom den. Men får vänta till imorgon om det inte blir värre då åker vi in direkt. Han sover gott nu iallafall.

Dimocarpus
11/14/18, 9:00 PM
#3

Det kan vara från mask, till parasit till vanlig magsjuka till genetiska defekter till att du byter mat utan att fasa ut maten. Jätte svårt att säga. Det du måste se till är att din katt får i sig väska för de förlorar mycket vätska av kräkning. Sen måste katten får i sig mat efter 12h svält för att undvika fettlever. 

Åk in om det inte blir bättre av halv dygn svält och  skonkost ett par dagar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Uppkatten
11/14/18, 9:05 PM
#4

Men nog kan du väl avgöra om de vita "strecken" är mask eller inte? Rör de på sig? Finns motsvarande vita "streck" i den mat som katten ätit? I vilken utsträckning har kattungen blivit avmaskad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
11/14/18, 9:33 PM
#5

Har ni i familjen ätit spaghetti nyligen? De mask-liknande bitarna ser väldigt "avklippta" ut…  Även i övrigt ser kräkningen märklig ut tycker jag. Äter kattungen sand?

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
11/14/18, 9:37 PM
#6

Är det en utekatt, d v s får han gå ute?
Jag tycker det ser ut som mask. I så fall finns det bra medel mot mask på apoteket, men en undersökning hos vet är nog det allra bästa du kan göra nu.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Mosen26
11/15/18, 10:46 AM
#7

Jag har aldrig sett han äta sand jo han går ute och inne jo vi har ätit spaghetti i förrgår har en 2 årig dotter så möjligheten finns väl att någon bit ramlat ner men tycker ändå det är jätte läskigt en katt kräks inte så här det har jagförstått och att han skriker före ha tid nu 12.30 tack för svar

kattöga
11/15/18, 12:04 PM
#8

Lycka till hos veterinären!  👍 Uppdatera oss gärna när ni vet mer?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Mosen26
11/15/18, 12:58 PM
#9

Katten har magkatarr. Nu ska vi ge dietfoder och hoppas det går över 😞

Mosen26
11/15/18, 1:04 PM
#10

Blir det värre skulle vi komma in direkt. Kräks han mer idag åker vi in ändå tycker inte jag känner igen han alls. Vet tyckte dock det vore bra att åka hem och sa det nog går över. Vi får se under dagen.

OberonsMatte
11/15/18, 5:56 PM
#11

Jaha, då är det nog spaghetti trots allt. På vilket sätt skriker han innan han kräks? När katter mår illa är det inte alltför ovanligt att det jamar på ett speciellt sätt , mörkt och högt aowaowaow.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: