Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 604 ggr
vendelay
2018-11-14 12:27

Hur hungrig är rimligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår hane behöver gå ner i vikt men han är ju så jäkla hungrig att mitt hjärta går sönder av att inte ge honom mat! Just nu äter han bara blötmat, Carnilove, och får lite mer än vad han borde dels pga honan får mat fler gånger per dag (hon äter inte "gammal mat" 😎) och dels pga att han verkar så hungrig! Han får mat tre gånger per dag. Hur hungrig är det rimligt att han är? Han får som sagt lite mer mat än vad som står på förpackningen, så han kan väl inte vara SÅ hungrig??

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Travis D
2018-11-14 13:17
#1

Vi brukar röra om i deras mat när dom tycker maten blir gammal, då tror dom att vi bytt ut den 😁

kattöga
2018-11-14 13:24
#2

Det låter som att det kanske är "stress"… han kanske blir stressad av att se att den andra katten får mat men inte han?
Du kanske kan prova att ge honom mat lika ofta som honan får mat, men i mindre portioner? 

Jag har dock aldrig sett en katt gå upp i vikt av blötmat. Våra katter får äta så mycket blötmat (Mush resp Mjau eller Bozita) de vill. Av det har de aldrig gått upp i vikt. Och särskilt gammelkatten äter som en häst!
Däremot ökar vikten avsevärt om de får torrfoder. Har din hankatt ätit torrfoder tidigare och därför gått upp i vikt? Om ja, då lär han gå ner i vikt sakta men säkert om han bara får blötmat (även om han får "hur mycket som helst").

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vendelay
2018-11-14 19:08
#3

Förlåt om jag var otydlig - de får mat lika ofta och det är alltså därför han får mer mat än han ska ha. Så de får mat samtidigt.

Ja, de är från ett katthem och har ätit i stort sett enbart torrfoder i flera år men de senaste kanske två åren har de främst ätit blötmat med lite torrfoder och senaste halvåret bara blötmat (och några torrisar per dag som godis). 

#1 Det funkar inte på fina fröken. Hon måste ha ny mat i en ny skål och hela köret, annars tittar hon ledset på mig tills jag ger upp och ger henne ny mat 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: