Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 834 ggr
[Svea&Sabina]1
11/13/18, 5:06 PM

Kattmynta

Hej! Vår katt får kattmynta väldigt sällan men när hon väl får det blir hon galen, såklart. Idag köpte jag en liten kudde med kattmynta i, vad tycker ni om det? Är det "bra" eller dåligt att ge en katt leksaker med kattmynta ibland?

Annons:
Travis D
11/13/18, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi köpte en leksak som vi hällde kattmynta på (den på bilden fast lila) men dom brydde sig inte om kattmyntan (dom betedde sig som vanligt). Beroende på hur du menar med "galen" så kan jag tycka olika. Blir hon åt det aggressiva hållet, som min kompis katt som då börjar fräsa och bitas, vaktar och sånt. Eller blir hon mer att hon inte vill lämna leksaken och springer iväg med den liksom?

Carmarino
11/13/18, 5:27 PM
#2

Har en spray med kattmynta som jag brukar spraya på vissa tygleksaker ibland. (Det har varit kattmynta i dem, men doften har försvunnit.) Katterna ligger mest och kelar med leksakerna, och slickar/biter på dem, men sedan gör de inte så mycket mer. Det verkar som om de blir lugna av det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
11/13/18, 5:30 PM
#3

Jag sydde en liten mus som jag fyllde med kattmynta.Min katt hade jätteroligt med den, kastade den upp i luften och fångade den. Men efter ett tag tröttnade han på den.

kattöga
11/13/18, 5:30 PM
#4

Våra katter blev bara leksugna i början av leksaker med kattmynta i. Men trots att det finns kattmynta i dem, så är de snart "döda objekt" och ointressanta.

Jag har kattmynta i sprayform istället. Någon gång ibland sprayar jag lite i rummet och då blir de hur leksugna som helst. Men får de kattmynta för ofta eller för mycket, så tappar de intresset.  

Jag tycker också att det är ok att låta katterna leka med kattmynta-leksaker om de blir glada och leksugna. Men slår det över till aggressivitet, som #1 skriver, då bör man undvika det.

Själv är jag lite mer skeptisk till att ge dem leksaker med valeriana i… Fast jag vet inte om det är nån skillnad egentligen…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Svea&Sabina]1
11/13/18, 6:09 PM
#5

https://youtu.be/1FwuZ1Puycg Hahah hon är så söt! Kudden blir dyngsur för att hon slämmar och slickar på den :D

Carmarino
11/13/18, 6:16 PM
#6

#5 Exakt så gör mina också. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kattöga
11/13/18, 6:33 PM
#7

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Spectabile
11/13/18, 8:00 PM
#8

#5 Sådär gör våra också och visst kan man säga att dom blir lite tossiga. Dom får det på varsin leksak då och då 😃

[Svea&Sabina]1
11/13/18, 8:29 PM
#9

Innan har hon hållit på med kattmyntan i timmar, men idag var hon bara intresserad 3 minuter. Det "goda" försvinner nog lite när kudden blir blöt av dregel hahaha

ApanAnn
11/13/18, 9:39 PM
#10

Jag testade valerianakudde, men den satte sig hankatten på och försökte ”gräva över” med baktassarna så den var ingen hit. Honkatten var lite intresserad. De får kattmynta ibland, och då gnider de sig mot den, slickar på den och kloar lite.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[Svea&Sabina]1
11/15/18, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag klippte upp kudden och tog ut påsen med kattmynta för hon hade blivit ointresserad av den. Men nu är hon galen i den igen Hahah:)

[Svea&Sabina]1
11/15/18, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hahah hon har dragit ut luddet från kudden 🤣

[Svea&Sabina]1
11/15/18, 12:15 PM
#13

Så fin!

Annons:
[Svea&Sabina]1
11/15/18, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Buse!

kattöga
11/15/18, 12:21 PM
#15

Gulligt! Men se till att hon inte får i sig luddet! Luddet kan ställa till det för magen och tarmarna! 

Bättre att sy igen kudden med ludd och mynta i!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Svea&Sabina]1
11/15/18, 2:49 PM
#16

#15 Jag vet, jag tittade på henne när hon gosade med luddet. Jag har slängt det nu :) jag ska köpa kattmynta på påse eller spray.

kattöga
11/15/18, 3:03 PM
#17

#16 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: