Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 878 ggr
Lona
2018-11-12 20:33

Vanligt att folk prutar?

En spin-off på Monicas tråd om avbetalning: Ni som är kattuppfödare, är det vanligt att köpare försöker pruta eller få en kattunge på avbetalning? (Och hur reagerar ni då?) Med tanke på hur diskussionerna går angående priset på renrasiga valpar från en seriös uppfödare så misstänker jag att det är minst lika illa på kattsidan? Eller är de som vill köpa en renrasig katt fullt insatta i vad det innebär även ekonomiskt?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
eli1991
2018-11-13 08:18
#1

Är inte kattuppfödare men skulle omplacera en vuxen katthona.
Den var steriliserad, vaccinerad och chippad. Priset på 500kr ifrågasattes av en kvinna, hon undrade vad hon skulle betala för eftersom det var en bondkatt? Hon fick inte köpa katten….

Maria
2018-11-13 11:05
#2

#1 Men käre nån…

När vi adopterade vår hittekatt Lakritz från ett katthem så kostade han 800 kronor. Jättebilligt med tanke på att han var vaccinerad, kastrerad och chipmärkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-13 12:43
#3

#2 Katthemmen går därtill ofta back på katterna eftersom det är vanligt att katterna behöver en del veterinärvård innan de adopteras ut. Dels behöver många katter som passerar ett katthem vaccineras, kastreras och id-märkas. Det finns ibland ett mindre antal omplaceringskatter där allt detta redan är ordnat via den tidigare ägaren. Men sedan tillkommer även andra kostnader för katthemmet. Många katter har t ex tänder som behöver fixas, de kan ha infektioner av olika slag liksom ögonskador, öronskabb mm. Ibland har de allvarligare skador/sjukdomar som måste utredas och åtgärdas. Det kan röra sig om operationer för tiotusentals kronor för en enskild katt. Eftersom katterna vanligtvis inte är försäkrade när de kommer till katthemmet så är veterinärvårdskostnaderna en  mycket tung post för katthemmen.  De är därför helt beroende av donationer, faddrar som stöder verksamheten ekonomiskt o s v. Då och då framkommer synpunkter på att det är dyrt att adoptera katt, men räknar man på det så täcker adoptionsavgiften ofta bara det allra nödvändigaste (d v s kastrering, vaccination och ID-märkning). Förutom veterinärvårdskostnader så tillkommer ju sedan lokalhyra, kostnader för Kattsand, kattmat, inredning av kattrum, hygienartiklar, ibland personalkostnader o s v. Jag önskar att fler kunde tänka på katthemmen (och då ffa på våra No Kill-katthem) och hjälpa till att sponsra med en slant då och då, eller genom att skänka blötmat, klumpbildande Kattsand, klösträd/kattkojor och liknande i gott skick som ens egna katter kanske inte är så intresserade av längre o s v. Ofta kan man läsa på katthemmens hemsidor hur man bäst kan hjälpa till, annars kan man mejla och fråga. Lite OT kanske, men även på katthemmen tycker folk alltså att det kan vara "för dyrt" att köpa katt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2018-11-13 12:55
#4

På tal om sponsring, här är en tråd om ett annat alternativ till sponsring. Köp det du brukar köpa till din katt/dina katter, betala ordinarie pris som vanligt - men handla via Sponsorhuset, eftersom de anslutna företagen bidrar med en slant för varje köp du gör hos dem. Det kostar alltså inget extra för oss som "köpare".
Själv sponsrar jag Stockholms Katthem när jag handlar hos t ex Zooplus.

Själv har jag aldrig köpt en katt, de har själva hittat mig. Men skulle aldrig komma på tanken att pruta för en katt som jag skulle köpa från ett seriöst katthem!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

wildfire
2018-11-13 17:33
#5

Vill man pruta på liv så har man inte rätten att skaffa något djur alls så är min åsikt och den står jag fast vid. Det finns inga mellanting.

Upp till toppen
Annons: