Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1049 ggr
Annie88
11/7/18, 1:03 PM

Banta katterna, äta hur ofta?

Hur många gånger om dagen brukar ni servera mat till era katter?

Jag har tidigare alltid gett mina killar fri tillgång då de hetsäter och kräks om skålen varit tom.  Efter att ha försökt testa mig igenom x antal olika light och bantningsfoder har bägge mina kattherrar bara blivit större och större och större!!

Så nu har jag bestämt jag måste sluta med den fria tillgången och ställa in dom på måltider.  Så ja min fråga hur många gånger om dagen brukar ni servera?

Annons:
Uppkatten
11/7/18, 1:21 PM
#1

Välj blötmat hellre än bantningsfoder. Långsam övergång till blötmat. Läs på burken hur mycket katten ska ha. Servera inte mer än så och inget godis. Att fördela maten på flera tillfällen per dag är bra eftersom det kan motverka både stress och övervikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pia-69
11/7/18, 2:42 PM
#2

Här är länk till en tråd med bra länkar ang. mat och utfodring! 😎🙂

https://ragdoll.ifokus.se/discussions/5bcda7f2ce12c41d59004322-mat-till-kastrerad-katt?discussions-1


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annie88
11/7/18, 6:45 PM
#3

#1.   De har tidigare gått på våtfoder (Mjau) men fick stora problem med kräkningar och inflammationer i tandköttet som i sin tur ledde till hetstuggande på textiler.  Försökt bjuda dom på kycklingvingar och liknande för tänderna med de rör dem inte.

#2. Tack för länktipsen

Uppkatten
11/7/18, 8:06 PM
#4

#3 Kan kräkningarna ha berott på att du gick över till Mjau för fort? Har aldrig hört talas om att katter skulle kunna få tandköttsinflammation av att äta blötfoder…? Torrfoder brukar i sig inte vara till nytta för kattens tänder, däremot är det jättebra att borsta tänderna på katten (om man kan få sin katt att acceptera det).

Tänker att det finns många andra sorters blötmat än Mjau som man kan prova. Man brukar säga att "all blötmat är bättre än torrfoder".  Det viktiga är att man gör övergången till blötmat riktigt långsam (gärna över flera veckor) just för att undvika kräkningar/magproblem. För hur man än vrider och vänder på det så ger blötmaten bättre mättnadskänsla och är därför det mest effektiva om man vill få ner katten i vikt. Sedan måste man ha koll på viktnedgången så den inte blir för snabb, eftersom kattens kropp är känslig för bantning.

På katthemmet brukar vi ge katterna mat 4 ggr per dag för att minska stress och övervikt hos katterna. Här hemma matar jag mina egna katter oftare än så, men katterna får inte mer mat för det (sett över dagen). Bara fler men mindre portioner.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annie88
11/7/18, 9:18 PM
#5

#4  Tack 4 ggr dag, ska testa  det får vi  se :)

Mina killar åt MJAU i över 1½år och  visst de höll vikten, men de här kräkningarna 5-6ggr/dag kändes inte okej.  När dessutom den yngsta katten fick sådana problem med tandköttet så valde jag till slut att gå tillbaka till torrmaten.

Vet inte varför han blev så röd i tandköttet av våtfodret, men det kliade nog något grymt när han åt det. Han "tuggade ur" tänderna  varje gång han ätit mat. Han kunde springa som en jojjo mellan  sina ikearåttor och skålen(köpte ikearåttor för att få ha vantar och andra textiler ifred).

De här besvären har försvunnit med torrmaten och de känns mycket nöjdare och harmoniskare

Mooniq
11/13/18, 7:32 AM
#6

Nu har jag inte egen katt längre men jag uppmanar alla att läsa på om kolhydrater och katter - den kombon är riktigt dålig. Blöt mat innehåller ofta socker (!)  och jag undrar ofta varför - kanske för att katterna tappar mätt-känslan. 

Jag köpte Porta 21 sensible torrfoder (grön påse) och porta 21 blötmat. 

Min senaste katt var storjägare och jag fick avmaska honom ofta. han fick blötmat varje dag - då visste jag att han fick i sig vatten - blötmat kan innehålla upp till 85% vatten! och torrfoder stod alltid framme men oftast fick jag byta/kasta maten var 4:e dag. 

Att svälta katter ner i vikt tycker jag är fel väg att gå, jag ratar "bantningsprodukter och lightprodukter" utan satsa på ett rejält foder och läs på om innehållet istället. När djuren får det dom är skapade för så försvinner oftast övervikten oxå

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Uppkatten
11/13/18, 12:19 PM
#7

#6 Enligt de fodertillverkare jag har varit i kontakt med så används socker - i små mängder - som konserveringsmedel. Katter har inga preferenser för sött, och kan alltså inte lockas att äta (mer) mat genom att man sötar maten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mooniq
11/14/18, 6:18 AM
#8

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annie88
11/16/18, 1:23 AM
#9

Är väl medveten om kolhydraters negativa inverkan på kroppen. Äter själv lågkolhydratskost och min hund färskfoder. 

Nu har jag väl kanske inte provat värstingarnas veterinärfoder proppade med spannmål men ja jag har gått på light/senior/kastrat mat av foder jag endå tyckte verkat bra.

Direkt efter jag beslutade att sluta med Mjau testade vi igenom några rena färskfoder;  Mush Vaisto Cat, Vom og Hundemat katt och Emmzo färskfoder. Trots försökt till försiktig övergång så fick jag dom aldrig att äta det. 

Gav upp färsk och våtfoder och försökte hitta bra torrfoder.  Testade Four Friends Sterilized Grain Free som skulle vara bra för tjockisar men var nog det som de ökade mest i vikt på. Till och med min "smala" tjockis blev fet av det här! 

Testade sen Porta 21 feline finest cats heaven för överviktiga katter men ja de ökade ännu mer i vikt och blev dessutom väldigt geggiga i ögonvrån.

Provade Orijen Fit & Trim och Acana Pacifica samt Grassland men dessa ratade det.

Så slutligen provade jag Applaws Senior Chicken. Seniorfoder för äldre katter med mindre aktivitetsbehov. Ena katten fick fina ögon men ökade i vikt och den andra geggiga ögon men gick i alla fall inte upp mer

Var SÅ trött på att inte hitta något mina herrar mådde bra av! Så jag gav upp mina principer om hög kötthalt, spannmålsfritt och testade nu Royal Canin Ageing 12+ efter rekommendation från en bekant som testat och var jättenöjd.  De har inte ätit det så länge och inte fri tillgång, men tycker mig redan märka stor bättring på päls, tandkött och ögon.  Behöver aldrig peta bort något klet i ögonvrån längre, inga tuggade textiler, det blir inte heller ett pälsmoln när man klappar den som konstant brukar fälla. Så nu hoppas jag att vi även ska lyckas vända  övervikten lite försiktigt.

Mitt trådstartsinlägg var kort då jag kände jag redan gått igenom VAD för mat jag tänkte ge men ville höra lite hur ofta man brukar ge när de inte har fri tillgång då det var något nytt för mig.   Så jag tackar igen för svaren  och nu utfodras de 4-5 ggr dag. Häller upp dagsransonen på morgonen och serverar standard frukost, lunch och kväll. Sen bjuder jag ett par gånger till när de ser lite sugna ut. Då håller jag och resten av familjen koll så de inte får för mycket.

Fridaaaa
11/16/18, 7:35 PM
#10

Mush och blötmat 3-4 ggr/dag
Undviker torrfoder - då det inte är hälsosamt för katter

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: