Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 749 ggr
emeliiiiieee
11/5/18, 11:56 AM

Rökning, skador?

Min katt är alltid med mig ut när jag röker. Han ska helst sitta i knät också vilket jag helst inte vill men han blir ju fortfarande utsatt för rök. Är det lika skadligt för djur att bli utsatt för passiv rökning som människor?

Annons:
MonicaLagerquist
11/5/18, 11:57 AM
#1

Skulle gissa på att det är mer skadligt för katter.De är ju mindre och då blir ju röken de får i sig mer koncentrerad.

Stolt ägare till fem La permer

emeliiiiieee
11/5/18, 11:59 AM
#2

#1 Jo det är ju sant

taxarärbäst
11/5/18, 12:05 PM
#3

skadligt för alla som kan andas

Uppkatten
11/5/18, 12:16 PM
#4

Instämmer med #1. Katten får ju därtill i sig tobaksrök/partiklar dels genom inandning, men också genom att den ständigt tvättar sin päls, tänker jag.  

Köpte en gång en liten kattunge från en familj där mamman i familjen var storrökare. Kattungen stank av rök när jag fick hem den, och jag klarade knappt av att gosa med den förrän det mesta av röklukten var borta. Tänker ofta att det kanske inte var en slump att den katten fick avlivas p g a allvarliga luftvägsbesvär vid 15 års ålder…?

Det finns f ö en intressant studie om kemikalier i våra hem och hur de återfinns i blodet hos våra katter (handlar dock inte om tobak) https://www.su.se/forskning/forskningsnyheter/slutkonferens-om-kemikalier-i-damm-inomhus-1.396569/misse-projektet-unders%C3%B6ker-hur-katter-exponeras-f%C3%B6r-kemikalier-via-damm-inomhus-foto-jana-weiss-1.396575 

Läs gärna den!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
11/5/18, 10:06 PM
#5

https://fof.se/tidning/2003/1/artikel/passiv-rokning-ger-katter-cancer

"Rökares katter löper mer än dubbelt så hög risk att få cancer. Och ju fler år katterna utsätts för rök, desto högre blir risken. För dem som bott mer än 5 år i rökig miljö är risken mellan tre och fyra gånger högre."

Vet inget om källan men det LÅTER rimligt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

emeliiiiieee
11/5/18, 11:11 PM
#6

Hur skulle ni gjort då? Han vill absolut med ut på balkongen och blir skitarg om han inte får.

Annons:
taxarärbäst
11/5/18, 11:29 PM
#7

#6 inte utsätta mitt älskade husdjur för det! Första tanken var : inte röka alls

Calcifer
11/6/18, 5:05 AM
#8

#6 Han får finna sig i att bli arg helt enkelt. Jag är också rökare och jag har också katt. Jag röker utomhus och skulle ALDRIG få för mig att ha med någon av mina katter då. Om jag vill sabba min egen hälsa så är det mitt val, men katterna har inte valt det och jag har ingen rätt att välja det åt dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MonicaLagerquist
11/6/18, 6:52 AM
#9

Du har två alternativ.

-Sluta röka

-inte ha katten i knät när du röker

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
11/6/18, 8:55 AM
#10

Ett alternativ är ju att istället för att gå ut på balkongen, så ta en promenad ut ur huset när du ska röka. Då slipper du nog en "arg" katt.
Kanske får det dig också att minska ner på rökningen…. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

new2ragdoll
11/6/18, 9:58 AM
#11

Plus att en rökare fortsätter att avge giftiga partiklar från utandningsluften i ett par minuter efter att cigaretten släckts och kommit tillbaka in i värmen.

emeliiiiieee
11/6/18, 10:15 AM
#12

#8 Ja så är det ju. Han fick vara inne igårkväll iallafall. #9 Han får aldrig sitta i knät utan får hålla sig på golvet på balkongen. #10 Brukar variera mellan balkongen och gå utanför huset #11 jaha det visste jag inte ens

[Forest]
11/9/18, 5:36 PM
#13

6 stå så röken kommer ut om katten följer med ut och stått upp för inte bjuda på knät. Här får jag stänga toa dörren när jag tar hårspray annars vill gärna våran ena hund vara med o tror inte hårspray är värst nyttigt att andas in för henne.

Annons:
[Devya]
11/9/18, 5:41 PM
#14

Har du funderat på e-cigaretter? De kanske kan vara ett bättre alternativ.

Upp till toppen
Annons: