00 - Allmänt kattprat

Sälja katt på avbetalning

2018-11-05 08:08 #0 av: MonicaLagerquist

Som uppfödare får man ibland frågan om man säljer katt på avbetalning.

Vad tycker ni om det?

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-11-05 08:14 #1 av: Uppkatten

Då skulle jag bli bekymrad och fundera kring om köparen har en ekonomi som klarar av att täcka t ex ev. framtida veterinärbesök...

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl
2018-11-05 08:27 #2 av: Mooniq

Beror lite på vad kattungen kostar. Ev hade jag godkänt 2 avbetalningar men inte fler och kattungen stannar hemma tills den är färdigbetald. Jag antar att säljare kollar att köpare har bra bostad och fast jobb - jag vet inte hur det är att sälja katter/hundar/husdjur. 

De katter jag har ägt har jag fått- de har inte varit renrasiga. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-11-05 08:48 #3 av: MonicaLagerquist

Jag säljer inte på avbetalning. Jag är kattuppfödare inte bank.

Anmäl
2018-11-05 09:07 #4 av: Maria

Jag håller med om att det är lite skumt. Klarar man att betala för resterande saker som försäkring, veterinärbesök med mera?

En liten varningsklocka ringer.

/Maria

Anmäl
2018-11-05 11:39 #5 av: eskils

Håller med övriga. Ett kattköp ska vara noga överlagt och man bör i förväg ha sett till att pengar och annat som krävs finns tillgängligt.

Anmäl
2018-11-05 16:25 #6 av: annzoo

Om hela katten betalas innan leverans ser jag inga problem

Anmäl
2018-11-05 16:40 #7 av: Alex&company

Som köpare hade jag tyckt att det är sjukt konstigt med en uppfödare som är okej med avbetalning.

Anmäl
2018-11-05 18:38 #8 av: Silvestris

Nej, har man inte råd att betala engångssumman som kattköpet innebär har man inte heller råd med akut veterinärvård (när möjlighet till direktreglering finns). Man får vackert spara ihop pengar och kan man inte det har man helt enkelt inte råd.

Anmäl
2018-11-05 22:47 #9 av: OberonsMatte

Handpenning vid tingning och resterande belopp vid leverans. När katten flyttar ska alltså hela summan vara betald.  Avbetalning och prutning går helt bort.

Anmäl
2018-11-06 12:11 #10 av: micki78

Jag skulle inte godkänna avbetalning. Det för mig skulle verka som om köparen inte har pengar för att evt kunna betala dyra veterinärkostnader om så skulle behövas. 

Anmäl
2018-11-06 12:42 #11 av: Devya

Nej, det där låter för konstigt. Jag skulle själv som köpare aldrig vilja göra en sådan deal. Antingen har man pengarna eller så inte. Katten lär också kosta bra mycket mera senare.

Första året med våt katt åkte vi till veterinären 6-8ggr. Inga billiga grejer precis men vi har åtminstone råd med det. Endast det bästa gäller för vår katt.

Anmäl
2018-11-06 13:05 #12 av: new2ragdoll

Bara tanken är ju svindlande. En katt är ingen plasmatv.

Anmäl
2018-11-09 17:33 #13 av: Forest

Jag har köpt häst på avbetalning men då var jag 15 år och fick betala allt själv från mitt barnbidrag. Det var uppfödaren ägaren som kontakta mig o fråga om jag ville komma i titta samt tog hon upp avbetalning. Jag hade honom fullförsäkrad behöve aldrig besöka vetten. Ang avbetalning på katt nja varför inte då sälja med bibehållen avelsrätt om det är någon man verkligen vill se kan bli något extra ☺ Vet inte vad som gäller på katt på avelsrätt

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2018-11-09 17:48 #14 av: MonicaLagerquist

En sällskaps katt har inget avelsvärde.

Anmäl
2018-11-09 17:50 #15 av: OberonsMatte

#13 Låter väldigt tveksamt att låta en 15-åring(!)  köpa häst och på avbetalning dessutom!

Att skriva fodervärdsavtal är inte samma sak som avbetalning. Har man tittat på Lyxfällan några gånger så förstår man hur tokigt det kan bli när folk ges möjlighet till att köpa saker de "vill ha" på avbetalning istället för att spara ihop till det isåfall...och vad ska uppfödaren göra om köparen slutar betala?

Anmäl
2018-11-09 22:32 #16 av: Silvestris

Det skulle vara att bli fodervård då, men det är knappast lämpligt att bli fodervärd för att man inte har råd att köpa en katt. Det är ingen lätt sak att hålla en fertil hane eller att ha en avelshona hemma. Det krävs att man har ett intresse av att hjälpa till med aveln.

Anmäl
2018-11-10 12:50 #17 av: 19Mikaela93

Jag säljer inte på avbetalning.. Sätter inte heller ut katter på foder... På det viset slipper man massa krångel som uppfödare :)

Anmäl
2018-11-10 13:16 #18 av: wildfire

Nu är jag inte uppfödare men om jag vore skulle jag aldrig kunna sälja en katt eller nåt annat djur heller för den delen på avbetalning det skulle kännas så oansvarigt för man vill ju att djuret ska ha alla resurser både ekonomiskt hos sin nya ägare likväl som kärlek ,mat och allt som hör därtill med veterinärvård med mera.

Inte bondkatter heller ska få säljas på avbetalning, nä fy det känns hemskt att ens tänka tanken. Antingen har man råd med katten helt och hållet eller inte alls.

Anmäl
2018-11-12 19:17 #19 av: mitzerl

Om en katt kostar 12 000 kr hade jag inte tyckt det var konstigt vare sig som kund eller uppfödare (som jag dock inte är) med en avbetalning på 6000 kr ena månaden och 6000 kr nästa. Så för mig har det med summan att göra. Under 10 000 kr hade det känts konstigt med avbetalning. 

Anmäl
2018-11-12 19:29 #20 av: Maria

#19 Men klarar man inte av att betala mer än 6000 på en månad hur ska man då klara av ett akutbesök hos en veterinär t.ex?

/Maria

Anmäl
2018-11-12 19:59 #21 av: MonicaLagerquist

#19 Då får du vänta en månad till eller gå till en bank och låna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.