Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 920 ggr
[Svea&Sabina]1
11/4/18, 1:58 PM

Mat utanför skålen

Hej! Våran katt har alltid ut maten på golvet. Innan hade hon vanliga matskålar, men nu får hon tallrikar att äta på men hon har fortfarande ut maten. Ibland kommer det till och med mat i vattnet. Har ni tips på skålar som hon inte kan buffa ut maten ur? Vi funderar på stora hundmatskålar.

Annons:
Maria
11/4/18, 2:56 PM
#1

Jag har testat det mesta under åren och jag har numera skålarna på en bricka på golvet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
11/4/18, 3:49 PM
#2

Du kan ha maten på en bricka istället. Vatten ska inte finnas i närheten av maten.  Finns vattenskålen nära maten kan det bildas bakterier när mat hamnat i vattnet  och av den anledningen undviker även katter instinktivt att dricka i närheten av sin matskål.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
11/4/18, 4:53 PM
#3

Jag har skål-/tallriksunderlägg under matskålarna. Lätta att rengöra. Det finns ju billiga såna att köpa. 
Min mamma klippte en gammal vaxduk i "tallriksunderläggs-format", de har vi använt flitigt.

Jag tror det kan va svårt att hitta nån skål för att inte maten ska "spilla över"… De lapar ju upp maten som glider runt och "upp" över kanterna.

En stor skål vet jag inte det hjälper… Och katter gillar helst inte att morrhåren tar emot någonstans….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: