Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1068 ggr
Skabbilusk
11/3/18, 11:28 PM

Katt som bits

Hej! Jag har en honkatt här hemma som har börjat med ett konstigt beteende. Hon har börjat bita mig i ansiktet när jag sover. Det har hållt på i ca 4 år nu. Inte varit ett stort problem egentligen. Men det har blivit mer och mer nu. Nu har hon även börjat gå fram och bita hunden i ansiktet när han ligger och sover. Så hunden vaknar i panik och hugger efter henne. Känner att det kan bli en farlig situation. Hon bits inte i samband med lek eller kel. Utan hon går fram och bits.Eller om hon ligger brevid mig i sängen och jag rör mig lite så biter hon mig. Hon bits ganska hårt då hon bitit hål på hunden ett par gånger. Pratade med en psykolog om det här. Hon sa att hon försöker få min uppmärksamhet att jag bara skulle ignorera det så kommer hon att sluta. Men det har inte hjälpt utan bara blivit värre. Är det någon som vet vad det kan vara? Eller har tips på någon jag kan kontakta? Eller vad jag kan göra?

Annons:
Uppkatten
11/4/18, 1:00 PM
#1

Jag tycker att det låter som att hon har långtråkigt och försöker få uppmärksamhet/vill att något ska hända. Kan du stimulera henne mer på kvällarna och prova om det ger effekt? Katter är ju nattdjur, så det blir ju jättetrist för henne om du och hunden sover när hon tycker att det är hög tid för lek och bus. Har hon möjlighet att t ex gå ut på in-nätad balkong? Det behöver en av mina tjejer kunna göra nattetid under sommarhalvåret för att vara nöjd. Har hon någon favvo-leksak? Min andra tjej gillar att t ex få storma omkring och jaga DaBird några ggr per vecka. Äter katten torrfoder så kan du prova att sprida ut det i bostaden så att katten får gå på matjakt. Och så vidare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: