Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 729 ggr
powerade
11/3/18, 6:07 PM

Matskål

Vad ska man välja för matskål till katt? Tror jag har en 0.16 l och då blir den rågad om jag ger 2dl på en gång. Sen finns det iprincip bara 0.3 och gubbarna i huset fyller ju upp till kanten vilket gör att kisse får i sig mer mat eftersom hon älskar den. Hon har gått upp lite nu då hon alltid har framme massa mat å är sällan ute pågrund av snö å blött. Vill gärna begränsa hennes mat lite innan hon blir överviktig å se hur hon håller hullet. Skulle ju va ganska perfekt med en skål på 0.2l - 0.25l men hittar ingen sån.:(

Annons:
JohannaEkroth
11/3/18, 6:32 PM
#1

2 dl… Vad ger du för foder? Eller vad väger kissen? Min ena hane ska ha mindre en en halv deciliter per dag och han väger 4 kilo.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

powerade
11/3/18, 6:50 PM
#2

#1 https://www.granngarden.se/kattmat-granngarden-not-13-kg/p/1243690 detta får hon. Så får hon färskfoder då och då sen äter hon nån råtta ute ibland också. Hon har legat på ca 3.5kg men för smal sa veterinären. Så ca 4kg är väl relativt lämplig vikt tänker jag.

MonicaLagerquist
11/3/18, 6:57 PM
#3

Jag använder våra vanliga mattallrikar till

 färsk och blötmat sen kör jag dem i diskmaskinen.Känner inte att katterna behöver några specielle fat eller skålar.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
11/3/18, 7:31 PM
#4

Jag använder vita porslinsskålar/tallrikar inköpta på Åhlens för katternas räkning. Inte avsedda för katt, men tycker de passar utmärkta som kattmatskålar.

Undvik plastskålar eftersom de kan öka risken för svarthaka hos katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
11/3/18, 7:50 PM
#5

Ska kika på vanliga skålar då😀 Å se om de finns Någon lämplig storlek :)

ApanAnn
11/3/18, 8:36 PM
#6

Vi körde ganska små, låga plåttallrikar som vi köpte på djuraffären till katterna först. Låga kanter så att inte morrhåren skulle ta i. Just nu kör vi surefeed för torrisar och vanliga porslinet för blötmat. Ett tips är att investera i en liten köksvåg om ni vill ha koll på mängden mat. Det är inte speciellt pricksäkert att lita på ögonmåttet, och kör man med nån typ av mått för att skopa upp mat kan det göra skillnad på ganska många gram beroende på hur måttet är fyllt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Upp till toppen
Annons: