Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4983 ggr
Maria
2018-11-02 10:51

Dumpad katt

Min man ringde mig precis till jobbet.

Han jobbar som fastighetsskötare i Svenska Kyrkan. Idag när han kom till ena kyrkan så har någon dumpat en svart liten katt i en kattbur på kyrktrappan med en påse mat utanför.Storgråter

Så han ville bara förvarna mig på att vi har tre katter hemma när jag kommer hemHjärta

Han har tänkt att sätta den lilla katten med låda och mat i uterummet med stängd dörr så länge så får vi se vad vi ska göra ikväll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2018-11-02 10:54
#1

Tur att det finns människor som ni med ❤️ på rätta stället! 🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-02 11:01
#2

Jag förstår bara inte hur man kan göra så. Vi har ju Göteborgs katthjälp bland annat.

Man vet ju inte vad som händer när man bara placerar ut en katt så.😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-02 11:09
#3

#1 Säger detsamma, och tur att ni har ett uterum där den lille kan hållas åtskild från era egna kissar! 🌺🐱

Den kanske inte är vaccinerad och kanske har parasiter el dyl. Bäst att ta den till veterinär skyndsamt. De kan även kolla efter ev chipmärkning.

Här finns bra tips om vad ni kan göra:

http://www.vilse.nu/tips-raad/naer-du-hittat-en-katt/

Följer gärna kattens fortsatta öden och äventyr. 🙂

wildfire
2018-11-02 11:14
#4

Alla tiders fint att ni tar hand om den,helt underbart 🐱❤️

Det gör så ont när man läser och hör om sånt här, helt ofattbart att nån kan göra så mot djur 😕

Maria
2018-11-02 11:25
#5

Ikväll måste katten få komma till ett annat rum men antingen får vi stänga dörren dit eller sätta upp kompostgaller. Vi har i alla fall gott om kattkorgar, klösträd och extra kattlåda. Vi får se hur det går och hur vi ska göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-11-02 11:46
#6

Fina ni som hjälper den stackars katten. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
MonicaLagerquist
2018-11-02 11:49
#7

Suck vilka människor det finns. Tur att ni kunde ta hand om lillkatten.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2018-11-02 11:50
#8

Hemskt med folk som dumpar sina djur, men hellre det än att de bara slänger ut dem i skogen eller har ihjäl dem på nåt vidrigt sätt. Fint att ni tar hand om kissen så länge! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2018-11-02 12:35
#9

Jag undrar jag om katten är chipmärkt? Känns ju konstigt att någon dumpar en katt som kan spåras?

Kyrkor är ju inte alltid så aktiva så värsta scenariot hade väl varit om katten fått sitta där till söndag förmiddag😕

Min man sa att vår gamle Moritz hade luktat på kissen i kattburen men inte reagerat nämnvärt och katten verkade trygg i uterummet och gick runt och luktade.

Jag får nog flexa ut lite tidigare idag😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-11-02 12:48
#10

✨ Guldstjärna till din man och dig, Maria! ❤️
Det var ju ändå tur att katten lämnats till Kyrkan, kanske hoppades den/de som dumpat katten att Gud skulle se till att katten togs hand om… I så fall fick de ju rätt! ;) 
Jag hoppas ni hittar en bra lösning för den lila - oavsett ni själva eller någon annan tar hand om katten permanent! 

Jag klarar knappt av att tänka på dem som överger katter…
(Själv har alla katter utom en, som jag har och har haft varit övergivna, hittekatter eller vildfödda. )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-02 13:58
#11

Nu är jag hemma och när jag kom så låg den lille katten i sin transportbur (med öppen lucka såklart) som någon har täckt med tidningspapper på insidan. Man har ju ändå gjort sig lite besvär så varför inte göra det riktigt istället???

Han/hon blev rädd när jag kom och satte sig bakom en klöspelare. Kattmaten och lådan verkar orörda. Jag har öppnat dörren på glänt och vår gamle Moritz står och luktar hela tiden.

Jag vill inte störa för mycket så här i början.

Det känns så gammaldags att lämpa "någon" på en kyrktrappa.😕

Jag kollade med min man och igår eftermiddag fanns ingen katt  på trappan så den har kommit ditt någonstans från igår kväll tills i morse så max en natt i alla fall.

Fortsättning följer

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-11-02 14:15
#12

Bra i alla fall att de dumpade kisse där den hade en chans att bli upptäckt, inte bara i skogen eller på vägen. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-02 14:16
#13

#12 Jo det är riktigt. Alltid något.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-11-02 16:12
#14

Lilla katten är så rädd men jag har lyckats klia den lite på huvudet utan att den gjorde några utfall.

Jag har tittat inne i kattburen med tidningarna och på botten ligger en slags sliten broderad eller virkad kudde. Fick för mig att någon gammal människa haft den men det var bara en känsla. Kanske har någon ärv ett bohag där det ingick en oönskad katt???

Mina katter är ju vana vid andra katter men denne katt kanske inte alls är det. Kanske har levs som ensamkatt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-11-02 16:15
#15

Har ni kollat om katten är chippad?

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-11-02 16:15
#16

#14 Kan ju hända att det är någon äldre människa som inte såg någon annan möjlighet. Eller "arv", som du säger.

Kisse kommer säkert att vänja sig! Vi tog hand om en skyggis en gång som dumpats vid vägen. Ett par veckor bara, så låg han i knät som om han aldrig gjort annat. 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-02 16:18
#17

#15 Nej. Tänkte att han/hon får vara här i helgen så åker vi till veterinär nästa vecka och kollar både katten och chip.

Jag gissar ändå på att den inte är det för vem vill tala om att man är så hjärtlös?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-02 17:40
#18

#17 Jättefint att ni hjälper den lilla stackarn!

Har ni kollat om transportburen möjligen har namn eller tel.nr skrivet någonstans?

Vilken sorts mat var det som lämnades med katten?

Uppkatten
2018-11-02 17:58
#19

Oj, vilken tur den kissen ändå har haft! Skulle inte tro att den är chippad, men det är ändå bra att kolla, för säkerhets skull. Skulle kunna vara t ex en dödsbo-katt, där släktingarna till den avlidne inte har kommit på något bättre sätt att hantera situationen… Kolla även ev. öronID.

Viktigt att se till så att kissen inte utsätter dina egna katter för ev. smitta nu den första tiden, men också viktigt att se till så att den nya katten inte utsätts för ev. smitta (då den kan vara ovaccinerad och därför lätt kan bli sjuk).

Är katten stressad så är risken för sjukdomsutbrott lite extra förhöjd, så håll isär katterna en tid och var noga med handhygien och t ex strumpbyte/klädbyte när ni förflyttar er mellan katterna.

Katter kan ju föra med sig både snuva, öronskabb och lite av varje om man har otur. Det är nog bra att kolla kissen hos veterinären så snart som möjligt + vaccinera, precis som du är inne på.

När det gäller att kissen är rädd och stressad så brukar man säga att de första  2-3 dagarna är mest stressande, men att katter kan ha kvar en hög stressnivå i uppemot 3 veckor i vissa fall (lite beroende på var den kommer ifrån och vad den varit med om o s v). Viktigt med lugn och ro och gott om gömställen i början alltså. Att man "låtsats som att katten inte finns där hemma" men ändå kollar till den lite så att den mår OK och kommer igång med att äta, dricka, gå på lådan o s v.

Vet ju att du kan allt det här, men vill passa på att kommentera därför att många som läser i tråden kanske ännu inte har kunskap om det här med vad man ska tänka på när man tar in katter utifrån.

Kyrkoskatt har man ju f ö hört talas om, men det här var nog den första Kyrkokatten jag hört talas om ❤️. Vill gärna få veta hur det går för er.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-11-02 18:10
#20

Tack för alla goda råd.

Min man sitter nu i uterummet med lilla katten i famnen. Ingen örontatuering men ren och fin.

Smittorisken är ju lite mindre när det gäller mina eftersom de är innekatter men jag ska givetvis tänka på detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-11-02 18:22
#21

#18 Det var 4 påsar Pussi blötmat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-02 18:23
#22

#20 En del smitta som t ex kattpest kan vi ju dessvärre dra med oss in utifrån via våra skor…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-11-02 18:25
#23

#22 Ja så är det ju förstås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2018-11-03 04:41
#24

Den där kattpesten är inte rolig men vi kan vaccinera.Jag vaccinerar mina fast dom är innekatter för just som #22 skriver kan vi så lätt få med oss det in.Det är så lätt hänt det där,man tycker det låter märkligt att vi kan få med oss det in så lätt och när jag hörde det första gången blev jag uppriktigt förvånad att det kan gå till så.

Håller alla tassar för att allt går bra för katten,berätta gärna hur det går och det är så himla fint av er att ta hand om den det ska ni ha en stoooooor eloge för 🐱❤️❤️

Maria
2018-11-03 07:44
#25

Godmorgon.

Natten har varit lugn och katten har fått vara i uterummet med dörren på glänt och kompostgaller. Det har varit en lugn natt. Gammelkatten har väckt mig som vanligt men inget annat.

Jag ska ringa veterinären när de öppnar för katten har inte varit på lådan. Jag har känt på alla kuddar och dynor i uterummet men ingen där heller.

Maten är orörd men det är väl mindre viktigt.

En annan liten fråga som jag känner mig osäker på. Katten har svansen nedåt vilket inte är så konstigt men den piskar inte men toppen rör sig fram och tillbaka. Några tankar om det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2018-11-03 07:59
#26

Ajdå det ska väl inte vara urinstopp,vet ni om det är en hane eller hona ? kanske står det i tråden redan och  jag har missat det. Mer vanligt är det hos hankatt men även honor råkar ut det gjorde min i somras.

Sen kan det också vara stress och den katten har ju vart med lite nu,ny miljö,nya människor och djur. Hoppas det släpper och att det inte är urinsten då kan det gå illa med urinförgiftning om blåsan spricker 😕

Håller tummarna det går bra hos vet och att det är så enkelt som att katten är stressad just nu med allt nytt som sker omkring sig 🌺

Magi-cat
2018-11-03 08:10
#27

De kan hålla sig ganska länge, så det behöver inte vara något fel. Min kisse har t.ex. inte varit på toa i natt. (Fullt frisk.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kattöga
2018-11-03 08:16
#28

Att svansen hänger neråt kan betyda att katten varit i slagsmål och blivit biten - med risk för infektion.
Den kan också ha slagit sig på annat sätt. 
Hänger svansen mer eller mindre rakt ner, då kan den ha rejält ont.

Jätteviktigt att kolla svansen också! (Vår gammelkatt har vid ett par tillfällen fått infekterad böld vid svansroten,, efter att ha blivit biten av annan katt. Det krävdes dränage, rengöring, smärtlindring m m, m m.)

Håller också tummarna för att katten mår bra och "bara" är stressad. Prova att lägga fram lite olika sorters mat om ni har, köttfärs och annat som katter kan gilla. För att få igång ätandet och kisseriet tlls ni kan åka in för veterinärkoll.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
2018-11-03 08:22
#29

Lilla kissen.Hoppas att du får bra råd av veterinären.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-11-03 08:35
#30

#28 Inga fel på svansen tror jag. jag kan smeka den och hantera den.

Har pratat med akutveterinär som tyckte vi kunde avvakta lite. Hon tyckte vi skulle stödmata med spruta. Annars får vi ringa igen. Hur nu detta ska gå??

Hon tyckte även att vi ska polisanmäla så jag sitter i telefonkö.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-11-03 08:39
#31

Det går säkert bra, Maria! ❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2018-11-03 08:40
#32

Bra att ni polisanmäler.

Vad har ni erbjudit för mat?

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-11-03 08:41
#33

#31 Tack❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-03 09:17
#34

Se till så att katten får stanna hos er, efter gjord polisanmälan, så att ni inte måste lämna den ifrån er (bättre att ni själva tar kontakt med t ex ett SVEKATT-anslutet katthem framöver om ni inte vill/kan behålla den lilla).

På katthemmen ser vi ofta att det tar ett tag för katterna att komma igång med att äta, kissa och bajsa. Misstänker man urinstopp (t ex om katten går på lådan utan att det kommer något) så är det förstås akut. Annars brukar vi säga att katten ska ha börjat äta inom ett dygn - annars är det dags att börja stödmata (för att skona kattens lever, risk för fettlever).

Kissa bör katten också helst göra inom ett dygn, och bajsa inom ca 2-3 dygn. Detta så länge som katten inte visar andra tecken på att må dåligt. Precis som du gjort så bör man känna igenom textilier, använda sin egen näsa, kolla av golvet o s v för första dygnen kan stressen göra så att katten kissar på andra ställen än i kattlådan (t ex precis där den råkat sitta just då).

Skulle det vara en dödsbokatt så kan det behövas mycket närhet och trugande i början för att få katten att ö h t äta, då de ofta verkar sörja sitt hem och sin ägare mycket. Ibland kan man mata katten med god blötmat på sked, eller direkt ur handen. Får man den inte att äta på det sättet så kan man köpa a/d-blötmat hos sin veterinär och röra ut i vatten, och sedan kan man dra upp den här "soppan" i en doseringsspruta (kan köpas på apoteket) och försiktigt mata katten med det (men se till att hålla lågt tempo på matningen så att katten inte sätter i halsen!). Att strö lite mat precis där katten sitter kan också vara ett sätt att få den att börja äta. En del katter vill gärna "städa". Många känner sig obekväma med att "tvinga" i katten mat, men det är nödvändigt efter något dygn för att skona kattens lever, och katter som inte har druckit/ätit på ett tag kan därtill börja må lite illa och därför ha svårt att komma igång med att äta för egen maskin.

På det hela taget så bör man vara noga med att ha mat, vatten och toalåda nära där katten håller till så den inte behöver gå t ex genom ett helt rum för att äta/gå på lådan o s v. (Däremot bör man ju ha en bra bit mellan toalåda och matskål).

Matskålen kan man mer eller mindre placera framför nosen på katten. Serverar man blötmat så bör den bytas ut flera ggr per dag även om katten inte äter, eftersom blötmat som legat framme ett tag  i sig kan få katten att tappa aptiten.

En erfarenhet från "mitt" katthem är att katterna ofta kommer igång med att gå på låda etc andra natten sedan de har tagits in.

Håller tummarna för att allt går bra med er lilla ❤️.

Tänk förresten på att ett kompostgaller inte förhindrar smitta av t ex kattsnuva, då sådana virus "flyger i luften".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Maria
2018-11-03 11:00
#35

Jag har pratat med polisen nu och det är inte deras "område" längre utan det är länsstyrelsen man ska kontakta så jag ska ringa dit på måndag.

Vi har köpt Feliway nyss och kopplat in i kattens rum. Har även skaffat en spruta så när min man kommer hem efter lite jobb så ska vi försöka mata en aning. Jag har mat så jag kan göra lös puré.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-03 11:01
#36

#21 Ok, Pussi är ju "normal" kattmat, så det var inte skräpmat typ Friskies torrfoder i alla fall. Bra!

Innan ni stödmatar kanske ni kan testa med att ge den lite tonfisk i vatten (i burk). Luktar starkt lockande på katter, används vid t ex infångning. 🙂 Sedan, om det funkar, fortsätta med Pussi som den är van vid.

Bra att ni kan hantera den!

För att stimulera lådbesök kan ni ha lite Klorin i botten av toalådan. Bara ett par droppar. Lukten lockar katter att göra sina behov där.

Bra idé med Feliway!

Maria
2018-11-03 11:05
#37

#36 Vi skrev nästan samtidigt😃

Tonfisk har jag hemma så det ska jag testa. Däremot så har jag ingen klorin men kanske någon granne har.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-03 11:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här kommer en bild på den lille

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-03 11:12
#39

Det ser nästan ut som om tungan är ute men det är en liten vit haka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-03 11:14
#40

Oj, vilken liten sötunge! 😍 Den ser hungrig ut…

Rinner det lite från ögat?

Maria
2018-11-03 11:16
#41

Jag har kollat ögat och det är intorkat och var så redan igår så inget mer har runnit. Kanske drag i ögat när den satt i transportburen kanske en hel natt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2018-11-03 11:30
#42

Naow så söt! 😍🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-03 12:51
#43

Vilken lättnad (för både oss och katten). Nu kar lille katten kissat. Vi har satt honom i lådan flera gången men denna gången stannade han kvar och kissade hur länge som helst.🙂

Tonfisk i vatten gjorde han en snabb slick på i handen men skålen får stå kvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-03 14:13
#44

#25 "Katten har svansen nedåt vilket inte är så konstigt men den piskar inte men toppen rör sig fram och tillbaka. Några tankar om det?"

Enligt kattexperten Susanne H Holmström tyder detta på att katten är "inte speciellt glad" och "håller koll på vad som är i görningen, osäker".

#43 Härligt med framsteg! Glad

Den förstår väl nu att den har hamnat på en trygg plats med snälla människor. Blomma

MonicaLagerquist
2018-11-03 14:54
#45

#43 Skönt att höra.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-11-03 15:03
#46

Min man kallar katten Greta oavsett om det är en han eller hon.

Med andra ord vill han behålla katten. Han som inte ville ha fler katter alls😉 

Nu vet man ju inte alls hur det kommer att gå med våra två. De är ju som sagt båda kattvana och snälla katter men denna lilla Greta kanske aldrig haft någon kattkompis så vi får se…

Jag har svårt att avgöra ålder eller kön. Har inte kunnat kolla tänderna ännu men det är som sagt en liten katt. Finns det några tecken på att eventuellt kunna avgöra i vilken ålder en katt  är?

Jag hoppas att det är OK att jag skriver så många frågor?

Jag är också oerhört glad för allt stöd och alla goda råd i tråden.🌺

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2018-11-03 16:02
#47

Å så fin 😍 tänk så många tankar det måste gå runt hos honom. Helt underbart att ni tagit hand om honom. Så himla fin och go, jag sitter och blir rörd när jag ser bilden ❤️ Lille vännen ❤️

[[eskils_]]
2018-11-03 16:42
#48

#46 Går det inte att lite diskret lyfta upp svansen, medan "Greta" blir klappad, och se om där finns några små kulor?

Åldersbestämning kan nog bara en veterinär göra.

Förstår att ni håller på och fäster er vid den söta katten. Men rent hypotetiskt kanske den har en ägare som saknar den. T ex ett par som grälar, husse blir arg och sätter ut katten vid kyrkan, matte förtvivlad och letar efter sin kisse… Eller tvärtom. Man vet ju inte.

Har ni satt ut upphittad-annons i vilse.nu? Och letat bland annonser där om saknade svartvita katter i gbg-området?

För att få en ovillig katt att dricka kan man ha lite tonfiskspad i vattenskålen har jag hört. Ej provat själv. Det är ju viktigt att de får i sig vätska.

Fråga på du bara, vi är många som följer ärendet med intresse, och ger de tips vi kan. 🙂

Annons:
Fransu
2018-11-03 17:39
#49

Åh, vilken söt liten katt. ❤️

Stackars krake som bara blivit dumpad sådär. Hemskt att en del tycker att djur, framförallt katter är "slit-och släng-djur". Blir det jobbigt av någon anledning kan man bara dumpa av den hur som helst.  Det här är trots allt inte det värsta ödet man läst om vad som gjorts med oönskade katter. Och denna katten har enorm tur som blev hittad av en vänlig själ.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2018-11-03 18:28
#50

#48 Jag vet inte riktigt hur en honkatt ser ut då jag bara haft hankatter men då borde man kanske se skillnaden😉 

Våra kastrerade katter har ju inga kulor så då tänker jag att det kanske är svårt att se skillnad på en vuxen katt om det är en hona eller hane om det skulle vara en kastrerad hankatt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-03 18:47
#51

Tror att honkatter i allmänhet är mindre. Visst, det kan vara en kastrerad kille.

Uppkatten
2018-11-03 19:34
#52

Veterinärerna kan få en viss information om kattens ålder bland annat genom att bedöma kattens tänder, men som jag har förstått det så är det generellt rätt svårt att bedöma en vuxen katts ålder.

#0 Jag har skickat PM till dig, kolla under "meddelanden".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2018-11-04 01:03
#53

Så härligt att få läsa om en liten kisse som fått hjälp av underbara människor!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kattöga
2018-11-04 05:04
#54

#38 Åh, vilken liten fining! ❤️🐱

Ja, vi är nog många som vill följa "Gretas" resa och återhämtning från att ha blivit utkastad.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Aleya
2018-11-04 07:12
#55

Stor eloge till dig Maria och din man. Och att det var han som INTE ens ville ha katt som krävde att få behålla katten. 💖 Hoppas allt går bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
2018-11-04 08:16
#56

Lilla Greta har klättrat upp i en lägre kattpelare och ligger överst och har tittat på Lakritz genom fönstret.

Hon har kissat i lådan en gång under natten men maten ser orörd ut.

Min man och jag har gett henne en 10 ml spruta med kattmat blandat med vatten. Jag gissar att hon fick i sig 5 ml ungefär men vi ska göra det flera gånger såklart idag.

Gourmet har en mousse som är lätt att röra ut i vatten.

Hon är väldigt svettig runt tassarna och fäller jättemycket hår och jag gissar att det är stress.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-04 08:49
#57

Hon behöver få i sig betydligt mer mat, så mata på många gånger under dagen i dag.

Moussen går hyfsat att röra ut till en "soppa", men a/d-blötmaten (som kan köpas hos veterinären) är ännu lättare att röra ut + att den har ett betydligt högre näringsinnehåll (den är gjord för att ge extra mycket näring när katten av någon anledning inte vill/orkar äta som den ska).

På katthemmet brukar man säga att en "normalstor" katt på 3,5-4 kg bör få i sig 1 burk a/d per dygn vid sprutmatning (den mängden är inte alltid så lätt att komma upp i…). Man bör också få i en 4 kilos katt ca 1½-2 dl vätska per dygn om den inte dricker själv (gör man "soppa" så får ju katten i sig vätska den vägen).

Problemet är att en uttorkad katt börjar må lite illa, och då vill de ofta inte äta/dricka för egen maskin, innan de har vätskats upp.

Be veterinären kolla i morgon om katten är uttorkad. Är den det så kan veterinären lägga en vätskepuckel under kattens nackskinn, som kattens kropp sedan kan "suga åt sig av", alt. ge dropp.

Prova att servera många olika sorters blötmat, en del katter behöver mycket närhet och gos och trugande för att kunna börja äta när de är stressade. Att ge mat på fingret som katten får slicka av kan fungera för en del katter. 

Det är rätt vanligt att katter har svårt att komma igång att äta/dricka i de här situationerna, men efter några dagars stödmatning så brukar det "ge sig" och katten kommer igång att äta för egen maskin. Har dock mött katter där det har tagit betydligt längre tid än så (dock i katthemsmiljö, med många olika människor som möter katten = ökad stress).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-11-04 08:51
#58

Vi ska kämpa på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pussgyrka
2018-11-04 09:44
#59

 Gissar att det är en hona som börjar bli lite till åren? Lite oroande att hon inte vill äta, men bra att ni börjat stödmata. Lycka till med lilla Greta, underbart att ni tog er an henne.

Maria
2018-11-04 10:07
#60

Hoppas ni inte tycker jag är tjatig.

Vi har fått i henne en 10 ml igen nu och hon verkade tycka att det är gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-04 10:34
#61

Måste modifiera vad jag skrev i #48. Chansen/risken att katten har åtminstone en vettig ägare som kan och vill ta hand om den är försumbar. Den som ställer ut - eller har en partner el dyl som ställer ut - en katt i en låst bur en novembernatt borde förstå att den riskerar att frysa ihjäl. Sådana personer förtjänar inte att ha katt!! Strunta i att söka ägaren. Men man kan ju tycka att de borde ha lagt en lapp i buren om orsaken till att de gjorde det, och lite info om katten.

Så Greta måste betraktas som ägarlös helt enkelt.

Underbart att hon har fått komma till er! Härligt att hon börjar bli lite modigare och äta lite. Så roligt att läsa!

#60 Tror inte att någon tycker att du är tjatig, Maria, tvärtom… 🙂

Magi-cat
2018-11-04 11:43
#62

#61 Håller med! Den som gör så har förverkat sin rätt och Greta är ägarlös. Tills nu.🙂🐱

Det låter mer troligt med något dödsbo, typ.

#60 Följer era äventyr med intresse. ❤️ Det går säkert bra!🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2018-11-04 11:50
#63

#61 😉

Lilla katten fick spruta nummer 3 nu och det gick bra. Min man tog lite mat på fingret och det gick också bra.

Till slut åt lille katten ungefär en halv burk Gourmet mousse ur handen på min man sedan verkade han nöjd. Ligger nu på sin plats med matskålen bredvid.

Det går framåt och jag är så glad för det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-04 11:55
#64

#63 ❤️

MonicaLagerquist
2018-11-04 11:59
#65

Skönt att katten äter nu.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2018-11-04 12:01
#66

Låter jättefint! Fortsätt så! ❤️❤️❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2018-11-04 12:07
#67

Ljuvligt! Mat och vätska in, vätska ut och snart kommer "maten" ut också (bakvägen). 😉 Snabba framsteg! En liten duktig Greta!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-04 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Här kommer ett foto. Fönstret som är bredvid går in till vårt ena rum så där har Lakritz suttit och tittat på Greta😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-04 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Här kommer en bild på kudden som låg i transportburen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-11-04 12:55
#70

Jag har också tänkt på äldre människor… Dels eftersom de lämnat katten vid kyrkan och dels för att de sett till att katten haft en kudde och mat bl a. Kudden på bilden, ser ut för att kunna stämma med äldre människor (fördomsfullt tänk antagligen, pga att både min mormor och farmor haft liknande kuddar)…. 

Kanske har någon avlidit och efterlevande inte mäktat med att ta hand om katten…

Det känns sorgligt i alla fall, inte bara för att katten lämnats till okänt öde!

Men så underbart att ni tagit hand om "Greta" med öppna armar och hjärtan! ❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fransu
2018-11-04 15:22
#71

Hon är så himla fin Greta. Dom vita morrhåren mot den svarta pälsen är så fint. Stilig katt.

Härligt att det går bättre och bättre för henne hos er. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[[eskils_]]
2018-11-04 15:23
#72

#68 Så fint ni har ordnat för lilla Greta! Kul att hon och era andra kissar kan studera varandra genom fönstret…

#69 Ja, kudden ser onekligen ut att komma från en äldre persons hem. Skönt att den är så tjock i alla fall så den gav lite värme under hemska utenatten.

Ska bli spännande att höra vad veterinären har att säga sedan.

Maria
2018-11-04 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Nu har lilla katten vågat sig fram för att titta in.

Lakritz har upptäckt henne och de har väst och fräst åt varandra en stund.

Ursäkta dålig bild.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-11-04 19:55
#74

❤️

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-11-04 20:22
#75

😻💞


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2018-11-04 20:35
#76

Såå sött! De behöver tid för att komma underfund med om de kommer att gilla varann. De lär visa när det är dags för nästa steg. Undrar om inte Lakritz tycker att Greta borde heta Salmiak…? ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Tarotstollan
2018-11-04 21:44
#77

Inte tjatigt alls Maria, vi vill veta ALLT!👍❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-11-05 06:16
#78

Godmorgon😉

Natten har gått bra och dörren har stått på glänt som på fotot.

All mat är uppäten och lillen har både kissat och bajsat.

Idag ska jag försöka få en veterinärtid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-11-05 07:20
#79

Underbart!❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2018-11-05 07:44
#80

Toppen.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-11-05 08:25
#81

Vi har fått en tid till veterinären klockan 18 idag så fortsättning följer😉

#36 Det var ett paket Friskies torrfoder med också.😕 Den hade min man slängt därför trodde jag bara att det var de fyra påsarna med Pussi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-11-05 09:16
#82

#78 Jippie! Nu kommer nyfikenheten att ta över mer och mer, nu när rädslan har lagt sig såpass att "Greta" äter, dricker och går på lådan! Nyfikenheten är ju A och O för överlevnad! 😉

#81 Toppen att "Greta" inte längre kommer att matas med Friskies torrfoder! Vår ena katt var uppväxt med Friskies torrfoder och stress (innan vi tog över honom o hans bror) - så han åkte på "värsta urinstoppet" veterinären någonsin sett.

Spännande att höra vad som kommer fram hos veterinären! Jag tror den lilla mår bra och är frisk, förhoppningsvis kastrerad också! ID-märkt vågar jag inte hoppas på… men kanske…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-05 09:59
#83

En liten fråga igen☺️

Om det skulle vara en liten hona och den är okastrerad. Vad innebär det gentemot våra två kastrerade hanar? Bör man i så fall kastrera henne? Även om katten har några år på nacken?

Vi har ju som sagt aldrig haft någon honkatt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-11-05 10:19
#84

Jag skulle absolut kastrera katten! Det är bara jobbigt för en hona när hon löper - och det är inte särskilt trevligt för ägarna heller. Hon mår bäst av att vara kastrerad i så fall.

För att inte tala om risken, ifall hon kommer (får gå/smiter ) ut, då risken är jättestor att hon blir dräktig med någon eller några fertila hankatter där ute!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2018-11-05 11:21
#85

#73 Gulligt!

Så skönt att hon verkar ha stabiliserat sig nu i den nya omgivningen, och både äter, går på lådan och söker kontakt! Bra jobbat! 😍

Bra att ni slängde Friskies-torrisarna.

Rekommenderar också kastrering, om inte detta redan är gjort, oavsett kön och ålder. Här finns argument:

http://www.kattstatus.se/sida1.html  och här:

https://hittekatter.ifokus.se/articles/4d71761eb9cb462239086a44-kastrering-den-magiska-formeln

Ser fram emot liten rapport efter veterinärbesöket. Kanske är det en liten Gösta ni kommer hem med…? 😉

Maria
2018-11-05 12:28
#86

#85 Haha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-05 12:28
#87

På katthemmet kastrerar vi alla katter, oavsett ålder, om katten inte har någon medicinsk åkomma som gör att veterinären avråder.

På en del håll i landet kan honkatter kastreras med flanksnitt vilket betraktas som en lite "skonsammare" operationsmetod för katten. Vet inte hur det är där du bor.

Att ha en okastrerad honkatt är kämpigt både för kattägaren och katten, ofta med felkissning o s v kring löp. Och risk för oönskade kattungar förstås, om honan kommer ut av misstag.

Det kan emellertid vara lite knepigt att avgöra om en katthona är kastrerad sedan tidigare eller inte. Ibland kan man se ett ärr på magen om magen rakas, men ibland är det svårt att avgöra även med en rakad mage… Och har katten kastrerats med flanksnitt så har den ju förstås inget ärr på magen…

På "mitt" katthem väljer vi/veterinären ibland att avvakta löp innan kastrering, för att slippa öppna katten i onödan (om den redan skulle vara kastrerad).

Det finns också ett blodprov som man kan ta för att avgöra om en katthona är kastrerad eller inte (den metoden har vi använt oss av vid något enstaka tillfälle på senare tid). Enligt vår veterinär är metoden tillförlitlig, men det blodprovet kostar förstås en del.

Men det känns ändå bättre gentemot katten att ta ett blodprov än att kanske operera den i onödan tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-11-05 13:28
#88

#87 Man kan inte se det med ultraljud tro?

Hur märker man att en katthona löper?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-11-05 13:38
#89

Jag har aldrig haft en löpande katta. En kort beskrivning hos Agria hittar du här.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-05 14:25
#90

Ha tack alla.

Skönt att man i så fall även kan kastrera en äldre katt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Uppkatten
2018-11-05 15:27
#91

#88 Enligt min kompis som är veterinär så är ultraljud inte något alternativ (om katten inte är dräktig redan…). Vet att vi har diskuterat det tidigare vid något tillfälle med anledning av katthemmets katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-11-05 15:28
#92

#91 Aha tack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spectabile
2018-11-05 17:42
#93

Det här är det bästa jag läst på länge! Jag blir glad i hela kroppen 🙂Vilken tur Greta haft som blev hittad av din man och fick komma hem till er 🙂Följer mer än gärna den här tråden 🙂

Maria
2018-11-05 19:20
#94

Nu har lilla Greta varit hos veterinären och namnet får vara kvar då det är en liten tjej😉

Veterinären gissade att hon kanske är runt 7 år. Det var svårt att se om hon är kastrerad eller inte men hon var inte chipmärkt så vi gissade att man kanske inte kostat på denna lilla damen så mycket.

Ögonen såg fina ut och var inte röda men eftersom det har runnit så så ska vi behandla en vecka med koksalt och Sentrix gelé. Hon ska även avmaskas med Axilur.

Återbesök om cirka tre veckor då vi ska göra en andra vaccination och besiktning inför försäkring.

Veterinären tyckte vi kan avvakta lite med kastrering då det varit så mycket för lilla katten just nu.

Vi ska hålla katterna avskilda ett tag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
2018-11-05 19:48
#95

Skönt att det gick bra hos veterinären

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2018-11-05 20:12
#96

#94 Åh, vad skönt att lilla Greta är kollad och ändå verkar vara i bra kondition, trots traumatiska upplevelser på sistone!

Bra förslag, att låta henne "landa" ett tag nu, innan man tar tag i eventuell kastrering osv. Hon ska ju inte bara landa gott med dig och din man, men även era andra katter. Det  behövs nog lite paus för att "hämta andan". 

Åh, vad glad jag är att ni är hennes Änglar! 🌺❤️✨

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2018-11-05 20:32
#97

❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Fransu
2018-11-05 20:44
#98

Det här är en hjärte-värmar-tråd. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[[eskils_]]
2018-11-05 21:59
#99

Härligt att allt gick bra och att hon får behålla sitt fina namn! 🌺

Låter som en klok veterinär.

#98 Yes! 🙂

Tarotstollan
2018-11-05 22:22
#100

Det låter som att hon hittat hem, men kommer ni att behålla henne?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-11-06 07:13
#101

#100 Både jag och min man vill gärna behålla henne. Min man är övertygad om att det kommer gå bra med våra andra katter men jag är alltid så orolig för allt.

Vi ska hålla katterna avskilda länge och ta det väldigt försiktigt. Uterummet är lite dragigt så min man köpte ett extra element i går så det funkar bra.

Ni som "satt ihop" vuxna katter. Har det gått bra? Spelar det någon roll att det är olika kön? Gör vi rätt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-11-06 07:23
#102

Vad härligt Maria! ❤️🐱 Ni gör allting rätt! ❤️

Jag är optimistisk. 🙂 När vi satt ihop nya katter har det alltid gått utan större problem. (Eftersom våra katter får gå ute så löser de det ofta rätt mycket själva.)
Gissningsvis kommer den nya katten att vara försiktig till en början och känna sig för, men lär sig av den gamla katten hur man uppför sig i det här hemmet.

Lycka till! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-06 07:29
#103

Vi har ju Moritz 17 år och Lakritz 5 år.

Lakritz är en adopterad hittekatt som är född ute och infångad i bur när han var ungefär 6 månader. Han är fortfarande en rädd katt och det är egentligen bara jag och min man som kan hantera honom. Han är väldigt snäll och undergiven vår gamle Moritz.

Moritz är en dominant gammal katt men snäll och tålmodig. Han har träffat många kattungar/ungkatter genom åren och det har fungerat jättebra men han har aldrig träffat någon vuxen katt och aldrig någon hona.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-06 08:50
#104

Eftersom mitt minne är lite "stukat" så kommer jag använda mig av den här tråden för att själv komma ihåg…😉

Det var inga problem att ge Greta ögongele och att tvätta hennes ögon nu. Jag är ensam hemma men katten är lätt att hantera och kurrar och fjäskar  enormt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-11-06 15:10
#105

Jag har tyvärr hittat två knölar vid ena bröstvårtan. Jag kände lite försiktigt på den ena och det kom klar vit vätska. Kan det vara juvertumörer?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-06 15:51
#106

#104 Skönt att Greta är så lätthanterlig, det underlättar mycket!

#105 Nog måste väl veterinären ha kollat detta igår? Kanske missade det, bäst att ringa och fråga. Eller kan det ha varit mjölk?

Här finns info:

https://www.agria.se/pressrum/pressmeddelanden-2017/upptack-juvertumor-hos-katten--80-procent-elakartade/

Maria
2018-11-06 16:05
#107

#106 Jag har ju hanterat katten sedan i fredags och försökt att känna igenom henne så jag tror att det var ganska svårt att hitta för veterinären också. Jag trodde först att det var tovor. Kände två stycken i storleken av en ärta ungefär.

Jag känner knappt några bröstvårtor alls. Ungefär som på en hankatt så det känns inte som katten har haft ungar för då skulle väl bröstvårtorna varit lite större eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-06 17:00
#108

Ring veterinären för diskussion, tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-11-06 17:08
#109

Jag ska ringa imorgon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2018-11-07 08:27
#111

Vi har fått en ny tid i eftermiddag hos veterinären. 

Skulle det vara cancertumörer så blir det ju problematiskt då katten ska besiktigas nästa gång vid vaccinering-😕

Usch vi får försöka diskutera igenom detta…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-11-07 08:31
#112

Åh, jag håller tummarna för att allt går bra för söta Greta och er! 🤗

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
2018-11-07 08:41
#113

Nä så får det bara inte vara….😕

Håller tummarna stenhårt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-11-07 10:37
#114

Även här hålls tummar och tår för lilla kattfröken! 🤗

Maria
2018-11-07 16:00
#115

Nu har stackars Greta varit med om mycket sedan hon blev hittad i fredags.

Vi har varit hos veterinären för andra gången nu som också kände små kulor vid en spene. Veterinären tyckte inte att det verkade så akut utan att vi skulle avvakta.

Den klara vätskan kom från spenen. Det verkar inte göra ont att klämma. Vi ska hålla koll så att vätskan inte blir grumlig.

Greta ska ju tillbaka om tre veckor för att vaccineras och då skulle det ju göras en friskförklaring angående försäkring vilket inte lär bli aktuellt nu.

En operation om det skulle vara elaka tumörer med alla undersökningar runt omkring som blodprover, lungröntgen med mera landar på 18-20 000.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-08 06:46
#116

Natten har gått bra och lilla Greta är en tuffing verkar det som med tanke på allt vad hon har varit med om på mindre än en vecka.

Blivit dumpad, kommit till ett nytt ställe, stött på två nya katter, åkt bil och varit hos veterinären två gånger, fått Axilur, vaccination och ögondroppar.😃

I går kväll så försökte Greta klättra över kompostgallret så i natt har vi haft dörren på en smal springa för säkerhets skull.

Nu när jag är vaken så har jag satt tillbaka gallret.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-11-08 06:55
#117

Hon vill nog ut och träffa de stiliga herrarna som är på andra sidan gallret!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-11-08 06:58
#118

Japp. Hon vill nog gärna komma ut men jag är tveksam om herrarna vill ha någon direktkontakt ännu😉

Jag tänker att det bara ännu är mindre än en vecka och att de ska få vara avskilda lite längre. Vad tror ni?

På lördag kommer dessutom vårt lilla barnbarn för att sova över och han förstår ännu inte det här med att vara så försiktig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tarotstollan
2018-11-08 07:06
#119

Kan ju vara så att hon är på gång att börja löpa också och då kommer ju hon att höras natt och dag. Ville de inte träffa henne innan, så kommer de ju klart att bli intresserade av henne då, men kanske bara för en kort stund. Det är ju inte alla kastrerade killar som kommer ihåg vad som skall göras med en dam då!😉
Min honkatt jag hade innan, försökte ju para sig med de kastrerade killarna och när de inte fixade det, så hoppade hon på dem och red på dem.😐
Det kan ju vara så att när barnbarnet kommer, så springer hon och gömmer sig eller så är hon van vid småbarn och kanske bara gömmer sig ett tag och kommer fram när hon vant sig vid allt folk.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-11-08 07:11
#120

Ah så kan det kanske vara. Vi får avvakta och se.

Vår hittekatt Lakritz (5 år) har barnbarnet bara sett en enda gång och det var senast han var här.😉 Lakritz är jätterädd för främlingar och framförallt barn. så rädda katter är vi vana vid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-11-08 07:16
#121

Ja, alla katter är ju individer så det enda du kan göra är just att vänta och se!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2018-11-08 07:21
#122

Vilken resa för lilla Greta-kissen! ❤️🐱 Och för er som är med på resan och gör ett fantastiskt arbete! 🌺

Med stark reservation för att jag aldrig haft en honkatt, så skulle jag nog släppt ihop katterna nu. Lite fräs och morr blir det säkert, men det brukar klara mötet bra när alla är mätta och belåtna och när de kunnat känna varandras lukter ett tag…

Få se hur hon gillar barn? Det lär visa sig, det kanske går oväntat bra?

(Vår senaste hittekatt älskar barn! Lite förvånande, det har vi aldrig upplevt förut. Antagligen är det så att barnen gav honom mat på förra stället han levde på…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MonicaLagerquist
2018-11-08 07:28
#123

Blir så glad när jag läser om Gretas nya äventyr. Vilken tur att just din man hittade henne.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-11-08 07:31
#124

Moritz gamla kompis som "bara" blev 11 år älskade barn. 

Vi har en granne med en pojke med Downs syndrom (han var liten då) och han kunde bokstavligen släpa runt Lorentz i sina armar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

micki78
2018-11-08 10:50
#125

Härligt att det går så bra Maria. Och fint att ni tog hand om katten. Greta behöver ett tryggt hem. Får man fråga om ni ska behålla henne?

Annons:
Maria
2018-11-08 10:54
#126

Tanken är att behålla henne med en liten reservation för hur det går med våra andra katter. Hittills verkar allt vara lugnt och inte större utfall vid grinden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-08 11:43
#127

#115 och #118 Det var väl så att veterinären rekommenderade att hålla Greta åtskild från de andra pga smittrisken? Men om hon nu har undersökts och befunnits vara fri från öronskabb och parasiter och dessutom har avmaskats så är det väl ingen större fara med att släppa ihop dem? (Hade hon mask?)

Era katter är väl vaccinerade?

Hur länge sa veterinären att de måste hållas åtskilda? Tre veckor till känns länge…

Fortsatt tumhållning. 🙂

wildfire
2018-11-08 12:41
#128

Helt underbart att allt går så bra och det är så himla spännande att följa lilla Greta och den hår tråden är den första jag kollar när jag loggar in 🐱

micki78
2018-11-08 13:26
#129

#126 Va roligt att höra! Ert hem verkar vara precis det som Greta behöver. Så otroligt bra att just ni hittade henne. 

 jag följer oxå det här tråden, kul att se hur det går för Greta:)

Maria
2018-11-08 14:05
#130

#127 Hon är på sista dagen av avmaskningen och jag har inte sett mask något i lådan. Öronen såg fina ut och katten anses annars vara "frisk" och fin.

Veterinären sa ingenting om hur länge vi skulle hålla katterna avskilda utan det är nog upp till oss.😉 Vi ska tillbaka om tre veckor för att vaccinera gång nummer två och då hade man tänkt att göra en genomgång som den man gjorde igår gissar jag inför" friskintyg för försäkring" så det hade ingenting med att göra hur länge vi ska ha katterna åtskilda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-08 14:11
#131

#130 Kul! Då kan ni nog släppa in henne i resten av huset när ni och hon vill, när hon hämtat sig från avmaskningen. 🙂

Maria
2018-11-08 17:07
#132

Håll tummarna😃

För en timma sedan tog vi bort gallret. Lilla Greta har undersökt hela huset. Vi har ju visserligen bara 85 kvadrat ungefär men hon har varit överallt. Våra katter verkar helt coola.

Gamle Moritz gick fram och nosade på Greta och då fräste hon. Moritz såg mycket förnärmad ut. Tittade på oss och så gick han.

Lakritz ligger på en köksstol och kollar läget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-11-08 17:21
#133

👍

Stolt ägare till fem La permer

wildfire
2018-11-08 17:54
#134

Håller alla tassar tummar och tår 👍

Uppkatten
2018-11-08 18:20
#135

På katthemmet brukar vi låta katterna få träffa andra (främmande) katter först några dagar efter den andra vaccinationen (i den mån de får träffa andra katter). Men då är ju katthem särskilda "riskmiljöer" med många katter och där smittrycket kan vara högt tidvis.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2018-11-08 18:28
#136

#132 Häftigt! Helt uppenbarligen vill Greta etablera sig hos er. Så roligt att läsa att hon mår bra och att hon får stanna! Kattherrarna verkar inte alltför upprörda, men de har ju vetat om hennes närvaro hela tiden och vant sig vid tanken. Det ska säkert gå bra!

Fortsatt tumhållning förstås. 🙂

Magi-cat
2018-11-08 18:42
#137

👍❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-11-08 18:48
#138

Magkänslan säger mig att Greta varit en innekatt och det kommer hon ju få bli i fortsättningen också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-11-08 22:33
#139

Hon verkar vara van vid andra katter. Hoppas att det inte fanns flera katter i hushållet hon kom från!
Du har inte hört eller läst om andra katter som upphittats på liknande sätt i erat område eller i närområdena?😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2018-11-09 06:09
#140

#139 Det får vi verkligen inte hoppas.

Jag har inte hört något alls. Jag är med i två grupper på Facebook med anknytning till vårt område men ingenting där heller.

I natt har det varit lugnt trots att gallret är borta.

En gång har jag varit uppe då gamle Moritz väckte mig (som han brukar) och då låg Greta på en dyna i uterummet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-11-09 07:18
#141

#140. Det låter bra!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kattöga
2018-11-09 08:53
#142

Vad skönt att det går så smidigt med Greta och de andra katterna, redan nu. Då dröjer det nog inte länge tills de kanske sover tillsammans och leker. 

Jag håller fortfarande tummarna för att de små knölarna bara är tillfälliga och försvinner med tiden.

Så mysigt att Greta kan gå fritt inomhus nu! ❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-09 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Jag letade efter Greta och hittade henne i gästrummet 😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-11-09 12:53
#144

Mwaah! Ett gömställe som är säkert, varmt och gott! ❤️🤗

Har ni nån koja som hon kan få som sitt eget?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Aleya
2018-11-09 13:14
#145

Men söta Greta. Då gör mina katter fast dom är säkra i sig själva

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2018-11-09 14:21
#146

#144 Vi har flera krypin här hemma så jag gissar att hon kan hitta sig ett eget.🙂

En liten fråga till er alla kloka…

Greta fick ju stödmat med en gång och då i form av Gourmet mousse. Eftersom "ägarna" lämnat Pussi blötmat i påse (+ Friskises torrmat) så har jag nu försökt ge henne Pussi men hon slickar bara.

Nu var jag tvungen att ge henne lite Gourmet för det var så längesedan hon åt och då blev hon glad och åt bra😃 så jag gissar att det blivit en favorit men ska vi fortsätta ge henne det så här i början? Jag vill ju inte att hon matvägrar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-11-09 14:25
#147

Jag tycker absolut att du ska fortsätta att ge henne Gourmet. Håll ett öga på magen bara, om hon blir lös i magen pga foderbytet så kan du blanda Gourmet och Pussi till att börja med. Men jag gissar att hon inte blivit dålig i magen då ni stödmatat henne (?), och i så fall har nog magen inget emot Gourmet-maten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-09 14:27
#148

Tack då ska jag handla mer😃

Nej hon är jättefin i magen,

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-11-09 14:32
#149

Klart hon ska få äta mat som hon och magen blir glad av! 😉

Gourmet mousse är ett vettigt foder. 
Spannmål finns inte listat (om nu inte det ingår i "vegetabiliska biprodukter…?), och socker står som sista ämne, så det är inte mycket socker i. Konserveringsmedel finns med dock.

Men totalt sett så är Gourmet ett vettigt foder.
Och - all blötmat är ju bättre än torrfoder (jag vet att ni slängt Friskiesmaten).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
2018-11-09 15:05
#150

Men så söt boll-Greta! 😍😃🐱❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2018-11-09 16:11
#151

Vilken mat som helst är rent krasst bättre än ingen mat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2018-11-09 16:49
#152

#143 Tokfia Greta! Så gör min ena katt ibland också, man får leta i evigheter innan man upptäcker den lilla bullen. 😍

#146 Håller med kattöga, fortsätt med Gourmet som hon gillar tills besiktningen. Sedan kanske ni kan fasa över henne försiktigt på samma som kattherrarna. Vad äter de? Gourmet är nog lite dyrt i längden, med de små burkarna.

Maria
2018-11-10 07:02
#153

Herrarna äter blandat skulle jag säga men bara blötmat. En period så är Mjau och Bozita gott sedan tröttnar de och jag kör Pussi några dagar och Sheeba ibland och så håller det på.

Helst vill jag att de ska äta Mjau/Bozita. Gamle Moritz har blivit så mager och därför vill jag gärna att han äter bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-11-10 11:46
#154

Måste bara berätta.

Vår rädde hittekatt Lakritz brukar har sin tillflyktsort under våra sängar när någon kommer. Nu är lilla barnbarnet här och då brukar han ligga där och trycka.

Nu sover barnbarnet middag och jag gick in för att prata med Lakrits och ser först inte att där ligger två små svarta katter tätt ihop❤️ Det verkar som om han och Greta funnit varandra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-10 11:51
#155

#154 Underbart! ❤️🙂🥳

Magi-cat
2018-11-10 11:56
#156

Så gulligt, helt underbart! 🤗❤️🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kattöga
2018-11-10 12:03
#157

Mwaah! Så härligt, underbart, ljuvligt! De ger varandra trygghet och närhet! 

🤗KramasKramas❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Aleya
2018-11-10 12:42
#158

Men lilla vännen. En ny kompis

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

wildfire
2018-11-10 13:11
#159

Så underbart vackert,djuren är så fantastiska 🐱❤️

Fransu
2018-11-10 15:51
#160

Åh, myskatterna. Underbart.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Pia-69
2018-11-10 17:28
#161

Hade vart kul o få se bilder när de ligger ihop! ❤😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Maria
2018-11-10 18:21
#162

#161 Jag ska försöka får någon bild men så här i början vill jag inte störa när de äntligen ligger tillsammans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-11 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Greta låg tätt intill Lakritz men innan jag fick fixat med kameran så hade hon flyttat sig en bit 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2018-11-11 16:43
#164

Vad glädjande att det ordnade sig så bra för Greta och jag kan inte låta bli att tänka på den/dom som dumpat henne och bara gått sin väg. Hur kan nån leva med nåt sånt övergår mitt förstånd 😕

Det är så underbart att följa henne och se hur väl ni tar hand om katten Maria,det värmer så enormt att hon fått ett så kärleksfullt hem ❤️

Jag har sammanfört många katter genom åren och det har alltid gått bra,visst knorras och morras det,fräses och ska visa vilka som var först men ganska snart precis som hos er så accepterar dom den nya familjemedlemmen.

Jag har aldrig råkat ut för nåt allvarligt när nån ny kommit och inte heller när vi hade hundar var det nåt problem med att tillföra katt även om hundarna markerade så gjorde dom aldrig illa men dom lät likaså när jag sammanfört katter så kan det låta hemskt men det brukar gå några dagar så är dom vänner och accepterar den nya som flyttat in.

Jättehärligt att se hur bra det går för Greta och dina andra katter tar till sig henne som en av familjen 🐱❤️🐱

Maria
2018-11-11 17:02
#165

Tack för alla vänliga ord här i tråden❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2018-11-11 17:29
#166

#165 Dom orden är ni så väl värda för ni gör något så fantastiskt fint ni tar hand om ett liv och ger henne ett hem så ta åt dig Maria av alla goda ord för dom är ni så väl värda ❤️

Soligajag1
2018-11-12 21:27
#167

#165#  Hur kan folk vara så elaka , men samtidigt tur att hon kom till ett fint hem som erat .  Härligt att hon mår bra och samsas med dem andra katterna! 🐱❤️

HH 🙂

Annons:
Lona
2018-11-13 09:39
#168

Jag undrar lite hur de (inte) tänkte, de som dumpade henne. De måste ändå ha brytt sig, annars skulle de väl bara slängt ut henne? Hemskt om det är en "dödsbokatt", desto viktigare att se till att man har allt ordentligt ordnat för sina djur om och när den dagen kommer! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tarotstollan
2018-11-13 09:42
#169

Blir så glad varje gång jag går in här och läser om Gretas framsteg!🙂❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kattöga
2018-11-13 10:01
#170

Jag med! Hur går det för de små pälsklingarna? Vill "höra" mer… 😉😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-13 10:25
#171

#168 Ja lite verkar de ha brytt sig men ytterst lite ändå….😕Det kan ju har varit en äldre människa som kommit in på äldreboende också. Men som sagt det blir ändå bara spekulationer…

Det går över all förväntan med katterna.🙂 De äter tillsammans nu. Greta äter väl inte så mycket men vill gärna vara med och smaka. Hon får fortfarande sin Gourmet i uterummet och verkar trivas med det.

De börjar även att använda varandras lådor. Vi har två stycken och det verkar räcka.

Om ungefär två veckor ska hon få en vaccination till och då ska hon även chippas.

Eftersom vi inte vet om hon är kastrerad eller inte så tänkte jag avvakta för att se om hon visar några tecken till löp.

Vi har äntligen fått en katt som kan jama som en katt. Gamle Moritz har en mörk "röst" och låter som han vrålar. Hittekatten Lakriz låter som om han aldrig kommit i målbrottet utan kvittrar som en liten fågel men Greta jamar som en katt ska.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia-69
2018-11-13 11:01
#172

#171 Riktig Feel Good läsning!! ❤️🙂😍


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

kattöga
2018-11-13 11:22
#173

Wow! Vilka framsteg! Och vad härligt för katterna, särskilt för Greta, att de hittat varandra och verkar trivas bra ihop!

Vår "gammelkatt" har, efter lååång tid, och nätt och jämt accepterat de två yngre kattbröderna som flyttade hit för ett par år sedan, men han är inte särskilt förtjust i dem fortfarande. Så det är så härligt att se hur smidigt det har gått för Greta och hennes nya vänner!

Toppen också att er Trio blandar sina lukter med varandra, även i toalådorna! Det blir gemensamma "dofter" som ger ännu mer gemenskap.

Har du kameran framme, så överös oss gärna med go'a bilder!? 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-13 11:27
#174

Haha. Det här med kameran/mobilen är svårt. Alltid ligger den på fel ställe och så har katterna flyttat sig när jag är klar 😁

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-11-13 11:34
#175

#174 Känner igen det fenomenet! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2018-11-13 15:39
#176

#171 Tack för ännu en mysig rapport om lilla hittekatten!

Så härligt att läsa att allt går bra - alla trivs med varandra, måltider fungerar liksom även lådbestyr och jamningar! 🏆🐱🌺

Undrar om Greta kanske har levt i många år som ensamkatt och inte trivts med det, kanske hos en matte/husse som knappt lekte med henne. Då tycker hon nog att hon har kommit till paradiset nu! 🙂

#174 Nej, att fota katter är verkligen ingen lätt sak, tyvärr…

Soligajag1
2018-11-13 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Säger detsamma ! Tack för ’katt’ rapportering ! 😻 Kul att Greta trivs o mår gott , Fota kissar är det svåraste som finns / få båda två på ett bra kort , det går inte , , 😼

HH 🙂

Maria
2018-11-13 16:21
#178

#177 Åh så fina❤

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-11-13 17:33
#179

Vad roligt att höra att Greta har fått ett riktigt hem. 🤗

Jättegulliga katter Soligajag1.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
2018-11-14 00:01
#180

Ja alla katter har lustiga jam. En jag har låter som en kattunge, en kan knappt jama. En skäller ibland och tredje beror på hur läget är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tarotstollan
2018-11-14 00:34
#181

Min äldsta katt jamar normalt men ganska tyst och svarar ibland när jag pratatar med honom.
Den yngste som har orientalblod i sig vrålar som han satt i nöd så fort och ofta han öppnar munnen.
Har sprungit som en dåre när han vrålat och jag trott att något hänt, det enda är att han vill ha balkongdörren öppnad eller lite godis osv…..🤐

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2018-11-14 15:05
#182

Här kommer en ny fråga.😉

Jag såg på TV och hörde att dovt morrande och trodde det var katterna men jag upptäcker att de ligger i varsitt rum och sover. Greta ligger i en klätterställning och tvättar sig.

Ljudet kommer tillbaka flera gånger och jag upptäcker att det är Greta som låter. Jag kan klappa henne och hon kurrar och beter sig som vanligt men emellanåt så kommer detta dova morr när hon tvättar sig.

Är det något som är vanligt hos honkatter? Pojkarna reagerade inte alls i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-11-14 15:18
#183

Har två honkatter, men jag kan inte minnas att jag har hört att de morrar när de tvättar sig. Kan det vara någon form av lågt spinnande kanske, av välbefinnande?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-11-14 15:20
#184

#183 Så kan det kanske vara också.🙂 Hon är ju helt avslappnad och gosig så inget aggressivt alls.

Det tar ju ett tag innan man lär känna sin katt och alla dess egenheter gissar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-11-14 15:26
#185

Min ena katt spinner ibland rätt högt när det är matdags, och hon väntar på att få sin mat. Har du hört hur Greta låter när hon spinner annars? Kanske hennes spinnande låter som ett lågt morrande, i varierande styrka?

Några av mina tidigare katter hade olika styrka på spinnandet beroende på graden av välbefinnande. En av dem lät nästan som han kvittrade när han var riktigt "till sig" av välbefinnande, för då gick spinnandet nästan upp i falsett. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kattöga
2018-11-14 15:26
#186

Jag kan också tänka mig att hon spinner när hon tvättar sig. Mysigt i så fall! :)
Annars kanske det är ett "gutturalt" ljud från halsen som uppstår när hon tvättar sig i vissa positioner.
(Som vår gammelkatt avger ofta, fast när han sover.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2018-11-14 15:33
#187

#185 Så är en av våra katter också! Han spinner högt när han sitter på golvet eller stolen och väntar på att få maten serverad. 
Och han spinner också högre och högre och går upp i falsett o "kvittrar" när han är helt till sig av välbehag! 
Jag älskar hans "spinneri"! ❤️
De två andra katterna spinner mycket "softare" och dovare, den ena får man nästan ha förstärkare på för att höra över huvud taget. 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-14 15:35
#188

Fast hon spinner ju som vanligt när man klappar och kelar med henne. Detta ljud är som ett dovt morrande som man kan höra när katter stirrar på varandra.

Jag hörde det tre/fyra gånger innan jag fattade att det kom från Greta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-11-14 15:40
#189

Då är det nog ett "gutturalt ljud" från en avslappad hals. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
2018-11-14 15:40
#190

Det kan ju vara tecken på att hon har ont någonstans. Fast det verkar ju inte så, för då hade ni nog märkt det. 🤔
Fråga veterinären när ni ska dit nästa gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-11-14 15:43
#191

Jag ska fråga veterinären.

Ont verkar hon inte ha då jag kan klämma överallt.

Det kanske är hennes ovanliga sätt att njuta???😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-11-14 15:51
#192

Ja, katter har så många ljud för sig, så det är inte så lätt att tyda dem alltid. Kom att tänka på att en av mina katter faktiskt "grymtar" lite ibland när hon tvättar sig. Glad

Huvudsaken är ju att hon verkar må bra och känner sig trygg hos er, och det verkar hon ju göra. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-11-15 11:16
#193

Ny fråga😉

Greta äter ju fortfarande bara Gourmet och ratar all mat som "pojkarna" får. Inte ens rå köttfärs ville hon ha.

I vissa Pussipaket finns en liten påse med med små, små torrisar som man ska strö på maten. Jag hällde upp sådana i en skål i går kväll och hon hade ätit upp allt i natt.

Hon är uppenbarligen mest van vid torrfoder. Finns det överhuvudtaget någon torrfoder man kan köpa för att sakta fasa in henne på mer blötmat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-11-15 12:03
#194

Själv använder jag Cosma Snackies för att smula och strö över mat, när våra katter varit kräsna och inte velat äta blötmat. De älskar dem även som godis. 
100 % rent och frystorkat kött.
Kanske ett alternativ?

Kyckling-smaken är lättast att smula med fingrarna. (Jag har inte provat tonffisken.)

Jag kan tänka mig att det kan vara svårare (för magen) att vänja in henne vid nåt torrfoder som hon inte heller tidigare varit van vid… Personligen skulle jag låta henne äta den blötmat hon och hennes mage accepterar och fasa in mat man önskar att hon ska äta.
Å andra sidan vet jag inte mycket om torrfodren som finns.
Hittar ni något torrfoder som är ok, så kan ju även det användas för att strö över blötmat och som godis.

Kanske även blanda in lite av den blötmat ni vill att hon ska äta i sin favorit-blötmat. Och sakta blanda in mer och mer. Så gör jag t ex med Mush.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Soligajag1
2018-11-15 12:05
#195

#193 Ojojoj, , Gourmet mat , , får dem det en gång så är det allt svårt att vänja av dem med , min tanke då. Annars har Greta kommit till ett topenhem!  Jamar o mår gott enligt din berättelse! 

Mina katter äter både torrfoder och färsk mat , o sen  ger jag dem lite godis ibland. 

Lycka till!! 🙂

HH 🙂

Annons:
Maria
2018-11-17 12:47
#196

Idag köpte vi en påse Mjau torrfoder. Lilla Greta bara kastade sig i skålen medan "pojkarna" tittade med avsmak😊 Greta är en sån trevlig liten katt. Vår fege Lakritz verkar lite förälskad och har lyckats slicka Greta på huvudet. När hon tittade på honom så sprang han iväg. I morse rusade han och Greta omkring och lekte. Gamle Moritz ser ut som om han suckar😊 Allting fungerar över förväntan och de delar både matskålar och lådor. Vi har ju en helt inhägnad trädgård men vi kommer vänta med att släppa ut katterna tills Greta är chipmärkt. Våra katter kan inte rymma men man vet ju inte om Greta är en liten klätterapa. Vi får ha uppsikt i början.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-17 13:00
#197

#188 Det dova morrandet kan vara antingen att Greta minns obehagliga saker som hänt henne, som en mardröm, eller att hon gör så förebyggande för att ingen annan katt ska få för sig att köra bort henne från hennes nya toppenhem. Det går nog över med tiden. 🙂

#193 Torrfoder av hög kvalitet är t ex Orijen, Acana och Applaws, alla spannmålsfria. Man beställer hos t ex Zooplus eller Animail. Det ska stå i ingrediensförteckningen att kött är den först nämnda ingrediensen.

#196 Så mysigt att hon är "en trevlig liten katt" och har blivit kompis med Lakritz! 🤗

Maria
2018-11-17 13:57
#198

# 197 Vi hade tänkt att åka till Grizzly och handla men det blev aldrig av.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-18 10:19
#199

Idag på morgonen så har katterna gjort framsteg. Lakritz och Greta har jagat varandra så "tofsarna rykt"😃 Det verkade som om de hade riktigt kul.

Gamle Moritz bara tittar på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2018-11-18 10:54
#200

Härligt att höra hur bra det går för katterna,jätteroligt 👍

Det där med mat, dom blir oerhört lätt bortskämda och i somras hade min äldsta ont i en tand och vi kör normalt med Hills torrfoder men Mose fick egen matlåda några dagar med blötmat  innan vi fick komma till veterinären men tror ni han slutade gnida åt sig sin matlåda,icke den lär jag få köra med resten av hans liv fast han äter torrfoder också utan problem sen tanden blev bra men  matlådan den ska han ha annars blir här ett förfärligt liv 😃

Dom vet att spela på våra känslor,Mose ser ut som världen går under om jag inte bums direkt på morgonen ger honom hans kära matlåda 🐱

Soligajag1
2018-11-18 12:11
#201

#199  , Så underbart att det går så bra för Greta o Lakritz , 🙂

Det va kanske det Lakritz behövde , med, en kompis att busa med!! 

Önskar er en toppenfin Söndag med bus o gos!! Kram ❤️🐱

HH 🙂

[[eskils_]]
2018-11-18 12:46
#202

#199 Härligt med trygga lekfulla kissar! 🐱🐱

Det är nog kul för gammelkatten också att titta på, och uppleva minnen från fornstora dar. 🙂

Annons:
Maria
2018-11-22 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Här kommer en bild på kompisgänget 😉 Nu äter de ihop. Greta är till vänster i bilden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-11-22 14:18
#204

🙂❤️🐱GladHjärtaKattGladHjärtaKatt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2018-11-22 14:32
#205

#203 Nä, va' gulligt!! Jättefin bild, man blir bara glad. "Jag är också familjemedlem nu!" 🙂☀️🐱😍

kattöga
2018-11-22 14:38
#206

Ja, helt ljuvligt! Så snabbt och "smidigt" de hittade varann! Imponerande! 
❤️🐱😍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Soligajag1
2018-11-22 14:41
#207

#203  Verkligen härligt foto !! 

Där har vi nåt att lära oss, samsas med varann , vi människor!! 🙂❤️👍

HH 🙂

Maria
2018-11-22 15:15
#208

20 dagar sedan hon kom till oss idag så jag är själv ganska imponerad av hur fort katterna har accepterat det nya livet med varandra.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
2018-11-22 15:55
#209

Det är helt fantastiskt. Så underbart att hon fick ett nytt kärleksfullt hem hos er. med goa kattkompisar på köpet.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
MonicaLagerquist
2018-11-22 16:16
#210

Härligt.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2018-11-22 23:24
#211

ÅHH😍, är alldeles tårögd!

På något vis önskar jag att den som ägde Greta innan, som förhoppningsvis inte är den samma som dumpade henne, fick veta att det gått bra för Greta.
Kanske de smög fram till kyrkan och såg att hon var omhändertagen men man gör inte på det viset i vilket fall som helst!😡😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kattöga
2018-11-23 06:37
#212

#211 Jag har tänkt precis likadant! Jag hoppas att personalen i kyrkan vet om att katten blivit omhändertagen, så att de kan ge besked ifall personen skulle fråga dem.  Man vet ju inte hur han/hon/de mår…

Heja Katt-trion! ❤️🐱KattKatt❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
2018-11-23 06:48
#213

#212 Ja all personal har varit så engagerad😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-11-23 06:57
#214

#213  👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Aleya
2018-11-23 14:06
#215

Men sötnosar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

wildfire
2018-11-23 16:17
#216

Vilken fin kattfamilj och man blir så glad att se hur bra det går.Helt magiskt och jag säger det igen våra djur är fantastiska 🌺🐱❤️

Vet ni jag hoppas att den/dom som slängde ut Greta ser den här tråden och skäms nåt alldeles hemskt  över sin handling mot ett liv och får se hur bra hon fått det och kanske kommer till insikten att det är så här man tar hand om djuren att man slänger inte bara ut dom.

Annons:
Maria
2018-11-26 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Här kollar Lakritz och Greta fåglarna på utsidan 😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-26 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#218

Här äter gamle Moritz och Greta kalvsylta. Moriz vill alltid ha något gott när vi handlat och Greta hänger på😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-26 18:11
#219

#217-218 Vilka jättefina bilder på harmoniska kissar! 🌺🙂

Och en papegoja minsann…

Maria
2018-11-26 18:27
#220

#219 Haha. Ja den gräsliga papegojan har jag fått av min bror men jag bara älskar den😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-11-26 22:01
#221

Härligt att dina buskissar lär Greta alla knep de redan kan!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-11-28 08:14
#222

Nu kommer en fråga igen😉

Min man har semester nu i december och det skulle passa bra att kastrera Greta då när han är ledig.

Kan man kastrera, chipmärka och vaccinera (gång två) vid samma tillfälle? Det borde väl gå så att Greta slipper åka så många gånger till veterinären?

Greta går och jamar hela tiden sedan två dagar ungefär så vi gissar att hon löper. Veterinären hade ju svårt att avgöra om hon var kastrerad eller inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

wildfire
2018-11-28 08:17
#223

Jag ha gjort allt samtidigt med mina katter,dock är dom inte chippade men öronmärkta men det borde väl gå bra även vad gäller chippning tycker jag🤔 men hör med vet så får du bäst svar.

Härligt att det går så bra med katterna 🐱

Annons:
Maria
2018-11-28 08:23
#224

#223 Just det min gamle katt är tatuerad och det gjordes samtidigt med att han kastrerades. Det hade jag glömt. Han chippades mycket senare. Vår andre katt Lakritz är bara chippad och jag gissar att det också gjordes samtidigt med kastrering då han var på katthemmet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2018-11-28 11:01
#225

#222 Är ingen expert men gissar att det går bra att göra alla tre sakerna samtidigt.

För vaccinering krävs bara att katten är någorlunda frisk. För chipmärkning krävs ingenting, det går också på sekunder i vaket tillstånd.

Det är nog bra om hon blir kastrerad (och de andra sakerna) så snart veterinären bedömer det som lämpligt.

Bjornberg
2018-11-28 15:56
#226

#222 Min katt Malala kastrerades, chippades och vaccinerades vid samma tillfälle så det är inga problem. Hon var dessutom ett "specialfall" eftersom hon varit med om en bilolycka (innan hon kom till mig) så hon är lite speciell. Alla tarmarna for ut då hon blev påkörd så de är "ihopsydda" därför visste man inte om det gick att kastrera, men det gick jättebra. Tänker att eftersom de kunde göra allt på min specialkatt på en gång borde det inte vara några problem att göra det på din. (:

Maria
2018-11-28 16:34
#227

#226 Oj då. Så skönt att din katt klarade sig och då lär det ju vara en enkel sak med Greta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-29 08:37
#228

Greta LÖPER😃 

Pojkarna ser mest förvirrade ut.

Jag har nog aldrig hört en katt skrika så konstant. Hur länge håller det på? Kan man kastrera när som helst? Min man och jag har tittat på ett par datum där vi båda är lediga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-29 09:27
#229

Nu har vi fått tid för kastrering den 11 december. Då ska hon även chippas och vaccineras så det känns bra. Veterinären sa att det var inga problem🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-29 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#230

Gretas nya favoritplats. Hon sover äntligen en stund nu😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
wildfire
2018-11-29 10:57
#231

Hon har verkligen funnit sig till rätta,härligt att se 👍🐱

Soligajag1
2018-11-29 11:42
#232

#230  Åhh , , så Mysigt hon  har det , Greta 🐱

Toppen att det funkade med kastrering  mm. 

Mina skrek som sjutton  innan dem blev kastrerade , sen är dem lite vingliga , så man får ha lite uppsikt över dem. 🙂❤️

HH 🙂

Fransu
2018-11-29 11:46
#233

Finaste lilla Greta. ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[[eskils_]]
2018-11-29 13:28
#234

#229 Fin bild! Stackars lilla Greta som gått okastrerad i sju år! Nu blir det skönt för henne att slippa de påfrestande löpen.

Håll henne noggrant inne nu tills det är dags, så hon inte smiter ut och försöker hitta en pojkvän.

Maria
2018-11-29 14:01
#235

Absolut. Våra andra är ju innekatter. Nu har vi en liten trädgård som är helt inhägnad. Tre husväggar och ett staket. Min man har höjt staketet och längst upp är det vinklat inåt med plexiglas. Svårt att förklara men katterna kan inte komma över i alla fall.

Tanken är att Greta i framtiden ska få kunna gå ut där med de andra två. Det är ju en bra årstid då vi inte har öppet så mycket nu😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-29 17:52
#236

Löpande katter kan verkligen vara sk….jobbiga…. Vet hur det är på katthemmet när okastrerade honor sitter och jamar i högan sky - "oavbrutet" - flera dagar i sträck. 🙂. Träffade en gång en nybliven volontär som undrade vad som hade hänt med en av katterna, då katten ifråga ålade runt med rumpan i vädret och frånvarande blick. Hon trodde att katten var förlamad i bakdelen eller något, men jag förklarade lugnt att den "bara löpte"… 🙂Måste dock vara otroligt jobbigt att vara katt och löpa, med tanke på hur många honkatter beter sig i den situationen, och hur svårt de har att ö h t komma till ro. Men det kan samtidigt vara bra när blyga o försiktiga honkatter löper för då kan man få ett gyllene tillfälle att gosa med dem, eftersom många av dem tycker det är mysigt med klappar etc just under löp (sedan bör de självklart kastreras så snart som möjligt efter löpet).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2018-11-30 01:11
#237

Löpandet brukar var i 5-8 dagar och sen efter 2-3 veckor börjar de igen. Jag höll på att bli galen av min honas vrålande, särskilt på nätterna när man ville sova. Hon somnade ju själv till slut och sov några timmar, sen började hon igen. Kattkillarna var nog lika trötta som vi andra, så det var skönt när hon blev kastrerad och vi alla kunde sova ordentligt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Maria
2018-11-30 06:01
#238

Ja jösses. Detta var en ny upplevelse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
2018-11-30 07:32
#239

Minns när mina grannar för många år sedan hade en ung hona som löpte. Hon hölls inomhus och bodde på andra våningen. Trots det samlades traktens alla okastrerade hankatter under balkongen och stod och jamade högt… det var tufft för oss alla innan hon blev kastrerad… 🙂Det var en katt-kör som hette duga!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
2018-11-30 07:36
#240

#239. Tur de inte kunde klättra då!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-01 06:15
#241

#239 Jösses. Vad katter kan…😉

Tänk att en katt kan skrika  så konstant. Greta är nästan hes nu. Jag har även pratat med närmsta grannen i fall de undrar vad som händer😃 Stackars katt som måste ha haft det så här i hela livet.

Hon  bryr sig däremot inte alls om pojkarna utan det är stolsben och oss som hon stryker sig emot.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-12-02 02:01
#242

Ja, det är synd om honor som inte blir kastrerade dels av snåla människor och att de kan bli med ungar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2018-12-03 03:48
#243

Hur går det med  Greta, har hon lugnat ner sig för denna gången?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-03 06:04
#244

Nej hon har inte lugnat ner sig ännu. Hur länge håller det på tro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tarotstollan
2018-12-03 07:33
#245

Ca 5 - 8 dagar enligt experterna. Ni får använda hörselproppar!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-03 07:55
#246

#245 Ah hälften kvar ungefär😉

Det är ju rent djurplågeri att hon har fått ha det så här i alla år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
2018-12-03 15:25
#247

#246  Verkligen !! 

Stackars Greta , hur kan folk va så grymma . Vilken tur att hon fick komma till er och få den kärlek hon behöver !! Eloge til ER!! ❤️

HH 🙂

Maria
2018-12-03 15:38
#248

#247 Tack❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-12-03 22:28
#249

#246. Hon kan ju gått på p-piller också och sen när hon blev utslängd så kom löpningen i gång igen efter någon vecka, då hon inte fick sitt piller.

Det borde veterinären kunna se vid kastreringen, för tyvärr brukar honkatter som går på piller få en massa  "knutor, tumörer" på äggstockarna tror jag det var, som veterinären förklarade för mig.
Så de flesta veterinärer tycker inte att honkatter skall gå på p-piller några längre tider.
Om det är så, är det ju extra bra för Greta att bli kastrerad.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-04 07:34
#250

#249 Ah så kan det ju ha varit. Det tänkte jag inte ens på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-12-05 10:51
#251

Idag har Greta varit sitt vanliga jag🙂. Det började redan en aning igår. Hon sov mest hela dagen. Hon var väl helt slut efter allt skrikande. Så ungefär 6 dagar har det hållit på.

På tisdag nästa vecka ska hon i alla fall kastreras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-12-05 11:15
#252

Stackars lilla skruttan! Men vad skönt att hormonerna lugnar ner sig nu så att hon får vila och återhämta sig! Och alla ni andra också!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[eskils_]]
2018-12-05 12:24
#253

Härligt att lilla Greta får ta igen sig nu och leka med sina snälla killkompisar! 🙂

Maria
2018-12-05 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#254

Letade efter Greta och hittade henne en ny plats ute i förrådet på en bananlåda.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-12-05 13:00
#255

Katter och lådor. 😃

Söta Greta! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2018-12-05 23:16
#256

Skönt att hon får vila nu. Min hona sov också väldigt mycket i några dagar efter löpet. Så man kan ju förstå att de lider av det och det i kombination med att i alla fall min hona åt väldigt lite och sov mycket mindre när hon löpte.
De måste ju vara helt slut…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2018-12-11 02:35
#257

Det är väl idag Greta skall kastreras?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-11 06:06
#258

Japp. Vi ska strax iväg  och vi har tre hungriga katter här för alla tre har fastat😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2018-12-11 07:20
#259

En för alla - alla för en! 😃

Lycka till! 🐱🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2018-12-11 07:36
#260

#258. Jo, det där känner man ju igen. Skrålande katter som väckt en var 10 minut för att tala om att matte var glömsk igår och glömde lägga mat i skålarna!
Sen när de andra får och den som sitter i buren blänger elakt på en och undrar varför den inte får någon mat….🤓

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-11 07:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#261

Här kommer en nyfiken Greta hos veterinären för inskrivning. Denna veterinär kollade igenom Greta och sa att hon är max 5 år. Med andra ord ganska jämnårig med vår Lakritz. 😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-12-11 08:00
#262

Glöm inte att fråga om hennes tuttar och knölarna!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-11 08:02
#263

Tack för påminnelsen

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tarotstollan
2018-12-11 08:11
#264

Håller tummar och tassar för att allt skall gå bra med Greta!👍🐱

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-12-11 09:52
#265

Tack😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
kattöga
2018-12-11 10:04
#266

Åh, vilket äventyr igen! Lycka till med  kastrering o undersökning! 
Ett veterinärbesök tycks Greta ta det väldigt bra! Nyfiken och inspekterande! 😍 Hon måste ju också få se vad de skriver i hennes journal, antar jag!

Vad skönt när kastreringen är klar och hon återhämtat sig, så slipper hon löp igen. 

GoseGreta! 🐱❤️

(Börjar bli dags att skapa en fortsättningstråd snart…? Denna är så lååång…)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: