Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 882 ggr
pussgyrka
11/2/18, 9:31 AM

Knäskålar ur led :(

Var till veterinären med min kisse igår som började halta lite i tisdags kväll, det blev värre under onsdagen och fick då en tid igår. Vet1 skickade oss till ett djursjukhus med akut då hon var rädd att nåt mer kunde gå sönder. (Hej panik!

Ortopeden på djursjukhuset tyckte inte att det var lika illa som vet1, men han ömmade även kraftigt över rygg och någon muskel i ena benet. Så vi blev hemskickade, vila och metacam ett par dagar och ett återbesök om 3v. Har det inte blivit bättre då så antar jag att han måste opereras.. :(

Någon som varit med om något liknande? Hur gick det? Och hur tusan lyckas en innekatt med detta, inte bara en, utan BÅDA knäskålarna? Tycker så synd om honom, min fina lilla kompis.

Annons:
Uppkatten
11/2/18, 9:39 AM
#1

Är det sk patellaluxation som din katt har drabbats av? Det låter nästan så. Det är i så fall en medfödd svaghet, skulle jag tro. Jag känner till en katt som fått opereras för detta (på två ben) och det gick alldeles utmärkt (under den tid som jag kunde följa katten).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

pussgyrka
11/2/18, 10:05 AM
#2

Jag är rädd för det (att det ska vara medfött), men eftersom att han har ont i ryggen och nån lårmuskel så låter det väl mer som ett fall/skada? Fast han kan ju ha ramlat och slagit sig pga knäskålarna visserligen. Kanske mer troligt att det är medfött ändå eftersom att det är på båda, en var värre än den andra. Tack för ditt uppmuntrande svar!

ApanAnn
11/3/18, 12:14 AM
#3

Det gör ganska ont att gå ”fel” så det kan ju vara att knäskålarna började slira, och så fick katten ont på andra ställen av att felbelasta.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

pussgyrka
11/4/18, 9:33 AM
#4

#3 så kan det ju absolut vara. Måste ha gjort så ont.. :(

Verkar vara en ganska sällsynt åkomma på katt och än mer sällsynt att det är från yttre trauma.

Karusell
11/4/18, 10:27 PM
#5

Min 3 åriga perserkatt började plötsligt halta och när vi äntligen fick en ortopedtid upptäckte vi att båda hon har patella luxation på båda knäna och dessutom höftledsdysplasi. Därför har vi valt att inte operera i samråd med ortopeden, då det var både höfter och knän.. Hon får för närvarande metacam dagligen och kommer fortsätta med det, vi ska sänka successivt och se om hon kan vara inflammationsfri. Det har hjälpt med metacam och hon går som vanligt igen och kan vara ute på koppelpromenader. Men han sa att hon inte kommer bli en gammal katt. :( Hoppas att det blir bra för din katt! Har pratat med flera på instagram som gjort patellaluxations operationer, det verkar vara jobbigt och krävas mycket jobb (katten måste vara instängd i liten hundbur typ i början av läkningsprocessen och absolut inte hoppa) men operationerna har blivit lyckade.

pussgyrka
11/5/18, 1:35 PM
#6

#5 Nej men fy vad sorgligt, sån väldig otur din fina misse har. :( 

Försöker att inte oroa ihjäl mig innan återbesöket, men det är svårt, och långt kvar.

Annons:
Silvestris
11/5/18, 6:40 PM
#7

Antagligen medfött om båda knäskålarna krånglar. Brukar gå att fixa kirurgiskt.

pussgyrka
11/14/18, 11:32 AM
#8

Lägger in en liten uppdatering om kisse. Han får inte metacam längre och går normalt för det mesta, haltar lite ibland. Vänstra tassen ser lite "sned" ut, annars beter han sig som vanligt.

Misstänker att det kan dröja lång tid innan det finns tid för operation, då känns det åtminstone lite skönt att han inte har stora problem under tiden (förutsatt att det håller i sig då). Usch och fy för sånt här, och hela 2v kvar tills återbesöket. :(

Upp till toppen
Annons: