Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1122 ggr
MonicaLagerquist
10/30/18, 8:18 AM

Avel på recessivt vitt

Hur ser ni uppfödare på att avla på katter med recessivt vitt?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
NatasjaHemby
10/30/18, 11:02 AM
#1

09 är inte godkänt på min ras, så jag säger blankt nej. Vet att många gör det men jag personligen tycker att det känns onödigt.

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
10/30/18, 11:36 AM
#2

09 Är väl en sak men recessivt vitt är ju ännu sämre. På mina raser är ju 09 godkänt.

Vet att en del uppfödare  "gömmer" det genom att para med en katt med vitt.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
10/30/18, 4:26 PM
#3

Ja, en 09 kan ju också vara en dålig bicolour och där ser jag inget fel i att fortsätta avla på t.ex. föräldrar och syskon som är korrekt tecknade. Medaljonger, vita tår o.dyl. skulle jag däremot försöka undvika så gott det går och då även närbesläktade katter.

SE*Simbelmynes

Silvestris
10/31/18, 9:30 PM
#4

Det struntar jag blankt i. Alla färger, mönster och kombinationer är godkända hos devons och jag färgavlar inte. Så färg har noll prioritet så jag ser inga problem med avel på recessivt vitt.

vendelay
10/31/18, 10:07 PM
#5

För oss okunniga, vad innebär detta och varför skulle det vara fel?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NatasjaHemby
11/2/18, 10:19 AM
#6

#5 Kort svar: Den gen som ger stora fält av vitfläckighet hos katt (uppdelat i vitfläcksgraderna bicolour, harlekin och van) är dominant. Minst en av föräldrarna måste alltså vara vitfläckig för att ungarna ska bli det. Hos vissa raser är endast dessa tre vitfläckgraderna godkända och en katt som har vitfläck måste då ha minst 25% vitt.

Sen finns det andra vitfläcksgener så som birmornas "handskar" som nedärvs recessivt. Hos just helig birma är detta något man avlar på eftersom det tillhör rasstandarden. Det finns även recessiva gener som orsakar t.ex. vita medaljoner på bröst eller mage. (Det tvistas dock om ifall dessa gener verkligen är recessiva eller om det är en dominant gen som "döljs" genom en katt med bara enstaka vita hårstrån e.dyl.) Hos de raser som godkänner alla vitfläcksgrader är medaljonger helt okej att avla på men hos de raser där det inte är godkänt ställer det förstås till med problem i aveln.

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: