Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1687 ggr
[Svea&Sabina]1
10/20/18, 10:46 AM

Får inte ligga i sängen

Får era katter ligga i sängen? Min katt är utekatt och det känns ofräscht när hon sprungit utomhus och i lådan och sedan ska ligga i min säng. Hon har alltid fått ligga vart hon vill, på matbordet, sängar, soffan och överallt, men nu vill jag inte ha henne i MIN säng. De senaste dagarna har hon legat i min säng hela dagarna, men idag tar det slut. Jag säger "NER" till henne och då hoppar hon ner, men det känns så elakt. Hon är rakad och vill såklart ha det mysigt när det är kallt ute. Hon får sova vart hon vill, så hon har ju andra platser att ligga på, förutom min säng. Hur har ni tränat eran/era katter till att inte hoppa upp i sängen? Jag bytte sängkläder i föregår och igår lade sig katten i min säng så jag behövde byta täcket för det känns ofräscht annars. Jag skrev slarvigt, jag vet! :D

Annons:
Maria
10/20/18, 11:00 AM
#1

Jag försöker att få mina ATT ligga i sängen för det är det bästa jag vet😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
10/20/18, 11:05 AM
#2

För mig är det självklart att katterna får ligga i sängen. Sover tillsammans med ena katten varje natt, och min största önskan är att även den andra katten ska vilja komma och sova hos oss. Varför skulle det vara mer ofräscht att ha katten i sängen? Det är väl i så fall lika ofräscht att gosa med sin katt o s v…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
10/20/18, 11:31 AM
#3

Mina katter har alltid legat i sängen men vill du inte ha katten i sängen så kan du antingen göra en mer inbjudande varm plats med tex eget täcke åt katten. Du kan stänga dörren helt till sovrummet Eller sätta ett överkast då du bäddat sängen då ligger ju inte katten direkt på sängkläderna.

[Svea&Sabina]1
10/20/18, 11:40 AM
#4

Katten går i lådan med tassarna och sedan sätter sig i min säng, det känns ofräscht. Jag kan fixa ett överkast till sängen så hon inte ligger direkt på sängkläderna :D Missförstå inte.

Maria
10/20/18, 11:46 AM
#5

#4 Överkast är ju perfekt om du känner så.

Annars undrar jag hur du överhuvudtaget kan hantera din katt. Klappa, gosa och liknande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

micki78
10/20/18, 1:05 PM
#6

Jag tycker det är elakt om du puttar ner katten från din säng helt plötsligt. Hon har ju fått ligga där förr, och därför undrar hon ju nu varför matte inte låter henne vara där. Nä det är inte schysst tycker jag. Då tycker jag ett överkast är en bra ide!

Eller så kan du ju hålla katten inomhus:)

Annons:
taxarärbäst
10/20/18, 2:10 PM
#7

mina katter fick inte ligga på soffan eller härja på matbordet meb i sängen fick dom vara utan problem

[Svea&Sabina]1
10/20/18, 2:46 PM
#8

#5 Jag menar inte så haha! Jag vill inte att hon ska ligga i sängen när jag har nybäddatt :D Jag gosar med henne hela tiden!

[Svea&Sabina]1
10/20/18, 2:47 PM
#9

#6 Jag puttar inte ner henne. Jag säger "ner" eller bär ner henne. Hon får ligga i min säng ibland, men helst inte när det är nybäddat. Hon har hela huset att vara i, så hon kan ligga i andras sängar eller soffor.

Maria
10/20/18, 2:53 PM
#10

Men hur ska katten veta att det är nybäddat?

Det bästa är att vara konsekvent när det gäller djur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
10/20/18, 3:27 PM
#11

Håller med #6 och #10, bäst att vara konsekvent.

Om katten kommer in med leriga tassar kan du ju torka av dem. Eller hålla henne inne vid dåligt väder (eller alltid, av säkerhetsskäl 👍).

Annars är ju katter renliga djur och brukar putsa sig själva.

(Hon är väl kastrerad, ID-märkt och ägarregistrerad, förresten? Frågar eftersom hon får gå ute.)

OberonsMatte
10/21/18, 12:06 AM
#12

Vill du inte ha katten i sängen så stäng dörren. Att avvisa henne från en plats hon är van att ha tilllgång till kan skapa onödig stress och oro eftersom hon inte förstår varför du plötsligt kommenderar henne därifrån.

Med tanke på att hon är rakad och utekatt hoppas jag att hon kan gå in när hon vill och inte lämnas utomhus någon längre stund.

Sajtvärd Katter iFokus

[Svea&Sabina]1
10/21/18, 9:19 AM
#13

#12 Hon har kattlucka som hon kan gå in och ut i.

Annons:
setfree
10/21/18, 3:32 PM
#14

Våra katter får gärna ligga i våra sängar. Man kan bli lite störd och sover lite sämre med en katt nära och vill man vara ifred är det bara att stänga dörren.

Katter är väldigt renliga av sig, vilket man känner när man kommer nära. De luktar aldrig illa. Om man skulle se bakterier så skulle man nog aldrig ta i dörrar och handtag i offentliga lokaler. Hur undviker man att hålla sig i om man står på en buss eller tunnelbana?

micki78
10/21/18, 6:51 PM
#15

ja, och om katten är smutsig, luktar eller inte tvättar sig ordentligt så bör man uppsöka en veterinär omgående. Det kan vara smärta eller en sjukdom som ligger bakom det.

Siggebus
10/22/18, 5:59 AM
#16

Man får absolut ha regler om det är saker men vill ha på ett visst sätt.
Dock tror jag det är väldigt svårt att lära en katt att inte gå upp dit - speciellt när du inte ser det. Min katt får absolut inte vara uppe på bordet när jag eller flera sitter och äter där eller på köksbänken när jag lagar/håller på med mat. Han är duktig och lärde sig till slut men det krävde tålamod och oändliga upprepningar i att säga "nej" direkt när han hoppade upp och lyfta ner honom…igen…igen och igen osv! 😃
Däremot är han där ofta när jag inte håller på med mat och när jag inte ser eller är hemma - det ser jag på hans små "svettiga" tassavtryck 😎
Jag har tagit för vana att torka av bordet innan vi äter eller köksbänken innan jag ska göra något där.

[Svea&Sabina]1
10/22/18, 8:22 AM
#17

#16 Hon verkar redan ha fattat haha :D Hon får absolut ligga i sängen, men ibland inte.

Tyst
10/22/18, 9:44 AM
#18

Jag blir nästan ledsen när jag behöver sova ensam i sängen och katten tycker att hon skall sova på typ hallmattan i stället. Liksom varför välja hallmattan när det finns ett täcke att ligga under och en frusen matte att värma 🤔

Rafflan
10/23/18, 1:35 AM
#19

Ska katten fatta är det bäst att ha tydliga regler. Tex får mina katter inte vara på diskbänken, det tränade jag genom att säga "nej!" så fort jag såg dem på diskbänken och lyfte ner dem på golvet, nu har dem fattat, och dem är över allt utom på diskbänken ;)
Men det funkar inte om det är okej ibland och ibland inte, för då kommer katten bli förvirrad :P

Väldigt vanligt att folk inte vill ha hundar i soffan/sängen pga att dem fäller, drar in smuts och ev fästingar, samma sak med katter ju, dock tycker jag som många andra det är mysigt med katter och hundar i soffan/sängen :)

[Svea&Sabina]1
10/23/18, 11:29 AM
#20

#19 Hon får ligga i sängen, bara hon ligger på mig eller filten så funkar det bra. Jag vill inte ha henne direkt på sängkläderna, så hon ligger alltid på min mage 😁

Annons:
Siggebus
10/23/18, 11:30 AM
#21

19
Jag tycker också det är supermysigt! Milton hade en period när han absolut inte sov i sängen vilket han gjort sedan liten pälsboll och fy vad det var trist. Jag kände mig nästan utstött ha ha ha 🙂
Men tack och lov så har han ändrat sig igen - nu kan man svära igen över att man inte får plats med benen som man vill 😃

Soligajag1
10/23/18, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Mina kissar  sover bredvid mig varje natt ,  ok, den ena kan lägga sig på elementet en stund, 🙂

Här har jag bäddat rent  och då hoppar dem genast  på sängen !! Mysigt! 🙂❤️

HH 🙂

Maria
10/24/18, 6:12 AM
#23

#22 Jättemysigt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

micki78
10/24/18, 11:38 AM
#24

#22 Verkligen mysigt! Mina katter älskar ny ochså bäddad säng och jag bäddar rent ofta bara för deras skull. Dom ligger inte i sängen med mig tyvärr, men ligger där på dagarna.

[Forest]
10/29/18, 11:03 AM
#25

Jag förstår dig ts, jag skulle därför skaffa ett överkast och då bädda varje morgon för slippa få grus och annat i sängen. 🙂 Vi gör alltid så då vi har tre hundar och jag avskyr ligga på en massa gruskorn 😃

new2ragdoll
10/29/18, 1:57 PM
#26

Det är det bästa vi vet när katten(erna) vill sova i sängen. Trångt men mysfaktorn är så hög.

Calcifer
10/29/18, 2:55 PM
#27

Nu har jag inte läst alla svar. Men det går inte att säga till en katt "ibland får du göra si eller så", hur sjutton ska de kunna förstå det? Mina katter vet att de inte får vara på köksbänkarna (inte för att det finns något intressant där eller ens knappt något rum har väldigt liten kokvrå) men det är ju 100% konsekvent. Jag säger alltid till och lyfter ner om de hoppar upp där. Senast skedde det för långt över ett år sen - när jag är hemma! Vad de gör när jag inte är hemma har jag ingen aning om, det får man leva med.

Antingen stänger du tillgången till sängen helt, då lär hon lära sig förr eller senare att det inte är tillåtet, eller så får hon ligga där när hon känner för det. Annars blir hon bara stressad och förvirrad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Sjuttan
10/29/18, 7:16 PM
#28

Mycket av charmen med katt är väl ha dem i sängen och även i knät? Inte katten (!) smutsar dom ner. Tvättar sig så noga om tassarna och andra ställen. Mina två katter har tagit slut, en i våras och en förra våren. Saknar dem oerhört i sängen, bara lilla minivovven känns inte tillräckligt. Funderar på att skaffa katt igen men det skulle vara om jag hittar en äldre, kelig innekatt. Kanske inte så lätt att hitta.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Uppkatten
10/30/18, 9:24 AM
#29

#28 På landets katthem finns ofta äldre, keliga innekatter som behöver ett eget för-alltid-hem. Det kan t ex vara katter vars ägare blivit sjuka och inte kommer att kunna ta hand om sina katter mer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sjuttan
10/30/18, 10:12 AM
#30

#29. Jo jag vet att katthemmen söker pemanenta hem till många katter. Men föreställer mig att det mest är yngre livligare katter. Ska jag vara ärlig är adoptionsavgiften på en tusenlapp lite tuff för mig. Men tack för tipset och omtanken.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Forest]
10/31/18, 10:05 AM
#31

29 vilket fint tips 👍

[Svea&Sabina]1
10/31/18, 10:07 PM
#32

Hon får ligga i sängen hur mycket hon vill. Jag vill bara inte ha sand i sängen och när hon har trampat i bajs i lådan, som hon senast gjorde idag. Jag har en filt över sängen så att hon inte kommer i kontakt där jag ska ligga. Men oftast ligger hon på min mage :)

ElisabethB
11/1/18, 7:40 AM
#33

#30 Lite ot men jourhem kanske vore en idé? Då har du hand om katten men det kostar inte något som regel.. #ts Enda sättet att lära djur något är att vara konsekvent..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Sjuttan
11/1/18, 9:03 AM
#34

#33. Tack för tipset. Ska undersöka det.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: